Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Reticulata

Pensioen, wat te doen?

Recommended Posts

M'n eerste vraag/topic.

Ik ben in de 20, de meesten van m'n leeftijd zitten nog in een hotelsituatie bij hun ouders en hebben nog nooit iets hoeven doen, laat staan nadenken over hun pensioen.

Nu ben ik daar juist wel veel mee bezig, sowieso met mijn financien in het algemeen. Maar nu is mijn vraag hoe hebben jullie je pensioen geregeld?

Ik ben namelijk van mening, voorals als het gaat om ''mijn generatie'' dat ik die pensioenfondsen dus voor geen meter vertrouw.

Met mijn werk gaat het automatisch, dat er wat van je loon word ingehouden en dat ze daar dan heerlijk mee gaan beleggen.

Maar de regering geeft nu al toe, dat je niet op de volle 100% hoeft te vertrouwen, want die krijg je toch niet.

Ben dus van plan om dit automatische gedoe te stoppen en zelf te gaan sparen, misschien verspreid in cash en zilver.

Ik hoor graag van jullie!

Groet Reticulata

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk niet dat je dit zelf kunt stoppen, wordt collectief ingehouden door werkgever.

Beter kun je al wel sparen voor zilver, maar weer niet in een kluisje op de bank maar zelf een kluisje in je huis.

Lees ook elders op het forum wat voor ruilmiddelen men verzamelt, wat dus waarde behoud.

Kijk eens gewoon naar een oud petroleum stel voor 10 tot 30 euro te koop, maar het aankoopbedrag was veel lager in de jaren 30 tot 50

Deze post delen

Kan dat? Pensioenafdracht is toch verplicht? Ik zou het ook liever zelf op een spaarrekening hebben staan ergens, want ook ik zie het somber in met de pensioenfondsen (europa confisqueert die en dan krijg je een (lager) europees pensioen :p) maar volgens mij is het een verplicht spelletje?

Deze post delen

Volgens mij is het inderdaad verplicht als je voor een baas werkt, alhoewel mijn baas wel bezig schijnt te zijn met een pensioen waarbij het geld op een spaarrekening komt. Dat zal dan vast wel weer een speciale spaarrekening zijn met EU/VN backdoor.

Ook ik ben nog net in de 20 en vertrouw ze voor geen meter, ben daarom maar gewoon zelf aan het sparen geslagen. Mocht ik tegen die tijd nog enig pensioen ontvangen heb ik een mooi extratje, en zo niet dan overleef ik het ook wel.

Tegen de tijd dat ik met pensioen schijn te mogen is de pensioengerechtigde leeftijd toch al met een EU-dictatoriaal decreet verhoogd tot 110 jaar, en het uitkeringsbedrag gereduceerd tot een kwart van wat het nu is. Voor die tijd wil ik dus gewoon ergens zelfvoorzienend kunnen overleven met een minimale hoeveelheid gelc.

Deze post delen

Top dat je erover nadenkt, dat is al iets!

Zekerheid is natuurlijk nooit 100%, al denk ik dat het huidige stelsel 100% zeker niet houbaar is:rolleyes:

Wat kun je zelf doen?

Als je een huis koopt kun je de woonlasten in de toekomst heel laag houden, tja moet de overheid bezit niet extreem gaan belasten bv.

Geld sparen is al iets zekerder dan in een of ander fonds.

Spreiden kan je iets beschermen tegen instorten munt, maar weer niet bij een wereldwijde instorting.

PM blijft bijna altijd iets waard maar dan moet je het wel ' in je handen hebben' en dan kan je het weer verliezen, gestolen worden etc.

Zorgen dat je zelf voorzienend bent kan nodig zijn, maar als je dan alles moet achterlaten of uitbrand is dat ook een risico.

Als je jezelf tegen alles wilt beschermen heb je denk geen leven?

Zorg dat je boven het gemiddelde zit is mijn motto, of jij je daar goed bij voelt?

We kunnen er boeken over vol schrijven:cool:

Is denk ook al gedaan:confused:

Grt

Kans

Deze post delen

Afhankelijk van je pensioen. Als je in de cao zit kan je er volgens mij niks aan doen anders kan je een afstandsverklaring tekenen. Meestal wordt hier wel moeilijk over gedaan omdat het vaak collectieve pensioen zijn, dus voor het hele bedrijf. Kan het wel dan moet je wel elk jaar een afstandverklaring tekenen zodat de verzekeraar een goed punt heeft bij de rechter mocht het tot een zaak "case" komen.

Soms kan je kiezen hoe er belegt wordt. Offensief of defensief. Wat vaak aangeraden wordt is eerst offensief te belegen om dan op latere leeftijd defensief te belegen zodat je je opgebouwde pensioen niet kwijt raakt.

Ik heb op het moment een cao regeling en nog een klein beetje bij een verekeraar. Kom ik te kort? Ja zeker.

Wat je eigenlijk wil is genoeg opbouwen zodat je als je gepensioneerd bent het bedrag jaarlijks op snoept. Maar dat heeft alles met de levensverwachting te maken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting

Mannen worden bv 80 jaar. Als je met 65 met pensioen gaat dan moet je dus eigenlijk 15 jaar een "uitkering" hebben. Er wordt uit gegaan dat je 70% van je laatst verdiende loon wilt hebben op uit te geven. Waarom 70%? Je hebt 30 procent belastingvoordeel.

Maar wat is het grote nadeel van een pensioen opbouw? Als je dood gaat voordat je met pensioen gaat dan is het geld voor de verzekereraar. Het het voordeel is dat als je ouder wordt dan 15 jaar de verzekeraar gewoon moet blijven betalen.

Mocht je besluiten om afstand te tekenen van je pensioen opbouw dat komt wel de belasting diens kijken om het 'extra'loon wat je krijgt te belasten. Als je het in je pensioen laat zitten dan wordt het pas belast als met pensioen gaat maar dan zit je in een andere belastingschijf waardoor je minder belasting betaald.

Er is zoiets als banksparen. Dan zet je je geld weg voor langere tijd voor een hoger percentage. Dit lijkt een leuk alternatief ipv een pensioenregeling. Maar een bank belegt net zo als de verzekeraar ook in aandelen. En de waarde van aandelen gaan op en neer. Ik weet niet of het eind bedrag gegarendeerd is maar banken kennende hebben ze kleine lettertjes.

Deze post delen

Ik zou banksparen eens gaan onderzoeken.

Sinds het mogelijk is ben ik daar in gaan zitten, want dan weet je tenminste zeker dat je er minstens terug krijgt wat je erin hebt gestopt.

Daarnaast ben ik met mijn eigen huis zoveel mogelijk aan het aflossen als maar mogelijk is, alles extra wat ik verdien wordt daar in gestopt. Op dit moment ben ik al zover dat ik al goedkoper zit dan wanneer ik moet huren (inclusief huursubsidie) en dat zal de komende jaren alleen maar minder worden.

Uiteindelijk wil ik naar een situatie dat, indien ik de pensioengerechtigde leeftijd haal (in mijn familie geldt doorgaans dat mannen die leeftijd niet halen terwijl de vrouwen de honderd halen) zou ik zelfs van enkel AOW rond moeten kunnen komen, al het extra's wat ik heb van banksparen, sparen, fondsjes, etc, is dan alleen nog maar mooi meegenomen.

Deze post delen

Ik denk dat het allerbelangrijkste is om te beseffen wat een pensioen eigenlijk is. Mogelijk doe je dat al maar daarover heb je niet geschreven. In het kort hier mijn zienswijze:

1) Je kunt niet leven zonder te consumeren

2) Consumeren kan pas na productie

=> Dus om te leven moet er geproduceerd worden

In je pensioen wil je zelf niet produceren, dus moeten andere mensen voor jou produceren.

Hoe krijg je deze mensen daartoe?

A) Met geweld: dwing ze voor jou te werken (dit is de AOW)

B) Door de productie middelen te bezitten en een deel van de productie voor jezelf te nemen. (Dit proberen pensioen verzekeraars, na aftrek van kosten uiteraard!)

C) Door iets van waarde te ruilen tegen producten

A => Dit is immoreel. En bovendien is de overheid onbetrouwbaar.

B => Het is maar de vraag of dit lukt. Er zijn een flink aantal argumenten die hiertegen spreken. Indien je de productiemiddelen zelf hebt dan zijn je kansen niet slecht. Maar als dit via financiele tussenpersonen gaat ben je overgeleverd aan factoren buiten je controle.

C => Traditioneel is dit vooral goud. Zilver werkt soms, maar zilver is en blijft een grondstof met af en toe een monetaire functie.

Maar er is nog een methode:

D) Wordt zelfvoorzienend. Dan kun je welliswaar niet "met pensioen" gaan in de zin van "op je luie reet in de zon zitten", maar je hebt alles zelf in handen.

De laatste methode is imo de beste. Zeker als je die combineert met Early Retirement Extreme.

Je vind over deze onderwerpen meer op m'n website. In de secties "economie" en "beter leven"

• Leuk 1

Deze post delen

Volgens mij is het inderdaad verplicht als je voor een baas werkt, alhoewel mijn baas wel bezig schijnt te zijn met een pensioen waarbij het geld op een spaarrekening komt. Dat zal dan vast wel weer een speciale spaarrekening zijn met EU/VN backdoor.

Ook ik ben nog net in de 20 en vertrouw ze voor geen meter, ben daarom maar gewoon zelf aan het sparen geslagen. Mocht ik tegen die tijd nog enig pensioen ontvangen heb ik een mooi extratje, en zo niet dan overleef ik het ook wel.

Tegen de tijd dat ik met pensioen schijn te mogen is de pensioengerechtigde leeftijd toch al met een EU-dictatoriaal decreet verhoogd tot 110 jaar, en het uitkeringsbedrag gereduceerd tot een kwart van wat het nu is. Voor die tijd wil ik dus gewoon ergens zelfvoorzienend kunnen overleven met een minimale hoeveelheid geld.

Ik doe mee! :)

Deze post delen

Bedankt voor jullie verscheidene en uitgebreide antwoorden. Geeft me weer veel stof tot nadenken. Heb al 2x aangeklopt deze week bij PZ en loonadministratie maar die geven nog niet thuis. Kerstdrukte is de schuldige zeggen ze. Maakt niet uit, aanhouder wint.

Wat OBL-Rien zegt spreekt me ook het meeste aan, zelfvoorzienend worden, zo ver dat mogelijk is.

Ps: jullie hebben m"n hoofd wel op hol gebracht zeg met dit forum, zoveel te doen!

Groet Reticulata

Deze post delen

Zelf bijsparen, zo gunstig mogelijk.

Legaal en belastingvrij als het kan. Anders ZWART.

Nu kun je denken aan edelmetalen als je op een financiele crisis (een echte!) gokt.

Deze post delen

M'n eerste vraag/topic.

Ik ben in de 20, de meesten van m'n leeftijd zitten nog in een hotelsituatie bij hun ouders en hebben nog nooit iets hoeven doen, laat staan nadenken over hun pensioen.

Nu ben ik daar juist wel veel mee bezig, sowieso met mijn financien in het algemeen. Maar nu is mijn vraag hoe hebben jullie je pensioen geregeld?

Ik ben namelijk van mening, voorals als het gaat om ''mijn generatie'' dat ik die pensioenfondsen dus voor geen meter vertrouw.

Met mijn werk gaat het automatisch, dat er wat van je loon word ingehouden en dat ze daar dan heerlijk mee gaan beleggen.

Maar de regering geeft nu al toe, dat je niet op de volle 100% hoeft te vertrouwen, want die krijg je toch niet.

Ben dus van plan om dit automatische gedoe te stoppen en zelf te gaan sparen, misschien verspreid in cash en zilver.

Groet Reticulata

Ik weet al vanaf mijn 20ste al, dat pensioen voor mijn generatie een illusie is, het meest verstandige, in alle opzichten, is om nergens op te rekenen en te zorgen dat je skills hebt om tot je dood te blijven werken....dat is volgens mij ook het beste voor jezelf....met pensioen gaan is voor niemand goed....

Deze post delen

Bedankt voor jullie verscheidene en uitgebreide antwoorden. Geeft me weer veel stof tot nadenken. Heb al 2x aangeklopt deze week bij PZ en loonadministratie maar die geven nog niet thuis. Kerstdrukte is de schuldige zeggen ze. Maakt niet uit, aanhouder wint.

Wat OBL-Rien zegt spreekt me ook het meeste aan, zelfvoorzienend worden, zo ver dat mogelijk is.

Ps: jullie hebben m"n hoofd wel op hol gebracht zeg met dit forum, zoveel te doen!

Groet Reticulata

Reken er niet op dat je ooit met pensioen op kosten van de staat kunt gaan, kan dat wel of deels: mooi meegenomen. Ook ik denk dat volledig zelfvoorzienend zijn de enige zekere en veilige mogelijkheid is. Goed dat je nu al serieus over je pensioen nadenkt; als ik terugdenk aan de afgelopen tien jaar heb ik erg spijt van de hoeveelheid geld die ik over de balk heb gegooid. Stappen, lekker eten, roken, apparatuur etc. Als je zuinig leeft kun je veel sneller/meer sparen, en dus sneller proberen een zelfvoorzienend leven te gaan leiden.

Met minimale of geen vaste lasten en prima kunnen leven: pensioen.

Deze post delen

Ik weet al vanaf mijn 20ste al, dat pensioen voor mijn generatie een illusie is, het meest verstandige, in alle opzichten, is om nergens op te rekenen en te zorgen dat je skills hebt om tot je dood te blijven werken....dat is volgens mij ook het beste voor jezelf....met pensioen gaan is voor niemand goed....

Ter illustratie: een oom van mij kon enkele jaren geleden vroeg pensioneren, dankzij keihard gewerkt te hebben voor z'n succesvolle bedrijf. Ontzettend groot huis, landgoed etc. Heeft er helaas niet lang van kunnen genieten. Zo hoor je wel vaker dat mensen (vaak mannen) vrij kort na hun pensioneren overlijden. Pensioneren moet geen doel zijn.

Deze post delen

zelfvoorzienend worden, zo ver dat mogelijk is.

Dan zul je ook aan een eigen huis moeten.

Maar daar zou ik geen haast me maken als je nu net 20 bent.

Ik geloof dat de huizenprijzen relatief tov het modaal inkomen nog veel verder zullen vallen. Er is zelfs een goede kans dat deze de komende 40 jaar geen hernieuwde stijging zullen laten zien.

Als je nog bij je ouders woont: trek daar profijt van. Ga zo goedkoop mogelijk leven en spaar spaar spaar. Maar neem geen risico's met het gespaarde: i.e. investeer het zelf in productiemiddelen en hedge met een beetje goud.

Vergeet die verhalen over snel rijk worden met zilver. Dat kan misschien wel, maar de kans dat je er daarbij geld inschiet is enorm. Niet te vergeten de emotionele rollercoaster die je daarmee op je nek haalt.

Lees vooral ook het boek "Early Retirement Extreme".

Deze post delen

Ik woon nu in een huurhuis, niet van een cooperatie maar dus prive. Tis vroeger van een weeshuis geweest. Straatje zit midden in het centrum maar bijna niemand kan het vinden en de ingang van het streekje kan op slot. Het is een behoorlijk groot huis met een enorme zolder. Huur is 230 per maand dus ik wacht nog even met kopen. Net wat jullie zeggen, die huizenprijzen dalen nog wel en ik weet nog niet eens of ik NL wil blijven.

Spijt heb ik niet, maar wat me nu wel tegemoet komt is mijn van god los levenstijl voor dat ik ging samenwonen, dat heeft me letterlijk duizenden euro's gekost. Naja het is nog niet te laat..

Deze post delen

Ik woon nu in een huurhuis, niet van een cooperatie maar dus prive. Tis vroeger van een weeshuis geweest. Straatje zit midden in het centrum maar bijna niemand kan het vinden en de ingang van het streekje kan op slot. Het is een behoorlijk groot huis met een enorme zolder. Huur is 230 per maand dus ik wacht nog even met kopen. Net wat jullie zeggen, die huizenprijzen dalen nog wel en ik weet nog niet eens of ik NL wil blijven.

Spijt heb ik niet, maar wat me nu wel tegemoet komt is mijn van god los levenstijl voor dat ik ging samenwonen, dat heeft me letterlijk duizenden euro's gekost. Naja het is nog niet te laat..

Tegen die tijd dat wij aan onze pensioenen kunnen komen, is er al lang geregeld dat je net zolang moet werken tot de dood er op volgt waarschijnlijk :p

Deze post delen

Veel pensioenen zijn verplicht geregeld, bijvoorbeeld in een CAO. Ik werk al meer dan 25 jaar in de gezondheidszorg en daar neem je verplicht deel aan een pensioenfonds. Mijn werkgever en ik betalen ieder ongeveer de helft(geloof ik, hoe die verhouding precies ligt weet ik even niet zeker). Een probleem is dat ik nergens zeggenschap over heb; niet over wat mijn pensioenfonds met dat geld doet en niet over de vraag of ik wel of niet deel wil nemen aan die collectieve voorziening. De vraag is natuurlijk of en wat ik ooit terug zie van die gespaarde en belegde centjes ...

Deze post delen

Ik zou elke maand een zilveren Maple leaf kopen en die zelf thuis bewaren. Dan heb je wanneer je met pensioen gaat de zekerheid dat je geld nog wat waard is. Met ons huidige pensioenstelsel heb je bijna de garantie dat je niks krijgt en in het ergste geval nog voor de tekorten mag gaan opdraaien ook.

Deze post delen

Aangezien je het over sparen over lange termijn hebt, en rekent op een lange stabiele periode, namelijk jij die je pensioen haalt moet ik een risicobelegging sterk aanraden.

In Belgie hebben we pensioensparen, de mijne brengt tussen de 5 en de 7% aan rendement op, en ik krijg 30% korting op mijn belegging door het fiscale voordeel.

Als je dergelijk systeem kan genieten doe het dan tot het fiscale plafond (maximum in te brengen bedrag)

Indien je niet geniet van dergelijk systeem, of nog meer dan het fiscale plafond in je pensioenspaarplan wil stoppen:

Dan zoek je een belegging volgens het Markowitz model, waar je rendement en risico in evenwicht zijn.

Beleggers die zo beleggen hebben een rendement tussen de 7 en 10% als target.

Het voordeel van het lange termijn sparen is dat je geniet van de gevolgen van exponentiele groei.

7% rendement betekent dat je geld elke 10 jaar verdubbeld, na 40 jaar heb je 4 verdubbelingen, 1000 euro wordt dan 16000 euro.

10% rendement betekent dat je geld elke 7 jaar verdubbeld, na 42 jaar heb je 6 verdubbelingen, 1000 euro wordt dan 64000 euro.

Een goed voorbeeld van dergelijke belegging is deze: http://www.morningstar.be/be/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04F90

Je koopt je dan best in aan een vast maandelijks bedrag als je dat doet koop je automatisch meer als de prijs laag is en minder aan hoge prijs.

Uitstappen moet je spreiden, bv 10% per jaar, 10 jaar lang, zo loop je het risico niet dat je uitstapt aan een te lage prijs.

Als er een systeemcrash is dan ben je natuurlijk alles kwijt, maar dan is iedereen alles kwijt, een systeemcrash heeft zich nog niet voorgedaan.

Maar niemand weet of dit zo zal blijven zeker niet aangezien we op dit moment midden in een systeemcrisis zitten.

Deze post delen

Een systeemcrash heeft zich hier niet voorgedaan.

Wel in meerdere landen buiten de EU en dat is nog niet eens zo lang geleden.

Beleggen kan zeer zeker een aanvulling zijn binnen een pensioenopbouw doch alle eieren in 1 mandje leggen lijkt mij onverstandig.

Greener

Deze post delen

je huis afbetalen is een grote vermindering van je vaste lasten, dit zie ik bij collega's die nu rond de 60 zitten en nog maar een hypotheek van 50 euro hebben omdat ze m zowat vrij hebben, die lachen zichzelf helemaal kapot

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...