Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stroperij Nederland neemt toe


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

De stroperij is in Nederland behoorlijk toegenomen, van 3506 vorig jaar naar 3663 dit jaar. Naar schatting zijn tienduizenden dieren(edelherten, reeën en wilde zwijnen), dit jaar illegaal doodgeschoten of gevangen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21155204/__Stroperij_NL_neemt_toe__.html

 

Dat is dan lekker zeg. Als strakjes de SHTF komt, hebben we niks meer te eten:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat dit illegaal afschieten van dieren te maken heeft met de bizarre situaties die op sommige plekken in nederland voorkomen. De afgelopen paar jaar word op een hele kromme zogenaamd diervriendelijke manier de natuur "beheerd" in NL.

Men neme een mooi gebied, zette er een hoog hek omheen,m planten er wat planten en dieren in (ja herten die zijn leuk!) en noemen het NATUURGEBIED.

Nee je mag de herten niet schieten zegt de partij voor de dieren, das zielig. En wolven of lynxen horen niet in nederland, veul te gevaarlijk.

Met als resultaat dat die 500 herten nu 5000 herten zijn en de arme beesten van gekkigheid tegen de hekken aanlopen! Alle bomen zijn er inmiddels kaalgevroten en er hangt de stank van rottende lijken. De door honger verzwakte dieren komen vast te zitten in moeras gebied waardoor het water besmet raakt. Die vroeger mooie natuurgebieden zijn niets anders dan een belachelijk dierenhok waar de dieren niet verzorgd of gevoerd worden. Veel jagers en natuur liefhebbers kunnen het niet aanzien en maken ze af. Meestal nieteens voor het vlees of de huid want dat is van inferieure kwaliteit, gewoon uit normaal gezond verstand en dierenliefde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit, op een blauwe maandag in de vorige eeuw, de jachtopzichterscursus gevolgt. Nog in de tijd dat het nog niet Wildlife-Management-Officer heette en dat de cursus gewoon 1 op 2 gehouden werd in een kantoortje van een boerderij. Dat was nog in de tijd dat je leerde dat je, als je op een vrijend stelletje stuit, je discreet op moet stellen en pas als zij klaar waren je in beleefde bewoordingen je aanwezigheid duidelijk mag maken en vertellen dat ze niet van het pad af mogen, maar dat je het deze keer door de vingers ziet. En niet dat je schietlessen krijgt omdat zonder een dienstwapen aan je gordel een boete uitschrijven voor een loslopende hond, spelen met je leven is.

Maar goed, dat terzijde, jachtopzichters worden de afgelopen tien jaar overal wegbezuinigd en dus kan er ook niet gecontroleerd worden op loslopende honden, motorcrossers, laat staan stropers. Men heeft in Den Haag blijkbaar wel geld over voor caviapolitie (ambtenaren die alles weten van ambtenarij maar geen klap verstand van beestjes) maar niet voor jachtopzichters (ambtenaren die alles weten van beestjes maar ver blijven van ambtenarij). Ach, in Barneveld en veel andere groenscholen studeren ieder jaar duizenden jongeren af op dierverzorging en paraveterinair, die pas daags later erachterkomen dat ze regelrecht naar de hamburgerbakkerij of de uitkering gaan. Als ze die nou eens om zouden scholen naar jachtopzichters vang je meerdere vliegen in één klap.

Ach, ik dwaal van het onderwerp af, maar dit is nu eenmaal iets wat me nogal nader aan het hart staat, ik hoop dat jullie me vergeven ;).

 

Enfin, het aantal stropers is niet gedaalt. Het soort stropers is wel veranderd. Niet meer de bijbeunende bezembinder die ieder struikje in het bos kende en 's avonds met een oude buks en zwijnestront op zijn gezicht gesmeert door de bossages sloop om de volgende ochtend tegen het ochtendgloren zachtjes op de achterdeur van de lokale poelier te kloppen.

Tegenwoordig heb je eigenlijk drie soorten stropers:

- De Oost-Europeaan: werkt in teams, met lichtbakken en zwaar schiettuig. Die doen het voor de centen, geschoten wild wordt meegenomen voor de verkoop. Levensgevaarlijke lui, want ze dulden geen concurrentie.

- De autostroper: na een frustrerend dagje op het werk, rijd de autostroper door het bos, en schiet vanuit de auto op wild. Rijd daarna vrolijk weer naar huis, en laat het geschoten wild meestal liggen. Dat soort lui worden meestal gepakt omdat de hulzen nog in de auto liggen en het in de auto ruikt naar cordiet.

- De lekkerbek: schiet voor eigen pot en de kick en sensatie. Kruisbogen, luchtbuksen, flobertgeweren, worden in onderdelen tijdens het uitlaten van de hond of een boswandeling telkens in delen achter een struik gegooid en komt later terug om "even een lekker haasje te verschalken". Dit soort lui worden gepakt doordat jachtopzichters weten achter welke struiken ze moeten kijken en gaan dan een paar struiken verderop liggen. Na werktijd en na het journaal zijn de beste tijden om zo'n stroper te verschalken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit, op een blauwe maandag in de vorige eeuw, de jachtopzichterscursus gevolgt. Nog in de tijd dat het nog niet Wildlife-Management-Officer heette en dat de cursus gewoon 1 op 2 gehouden werd in een kantoortje van een boerderij. Dat was nog in de tijd dat je leerde dat je, als je op een vrijend stelletje stuit, je discreet op moet stellen en pas als zij klaar waren je in beleefde bewoordingen je aanwezigheid duidelijk mag maken en vertellen dat ze niet van het pad af mogen, maar dat je het deze keer door de vingers ziet. En niet dat je schietlessen krijgt omdat zonder een dienstwapen aan je gordel een boete uitschrijven voor een loslopende hond, spelen met je leven is.

.

 

'Like a gentlemen' haha ;).

Beter dat dan dat ze elkaar afmaken toch? Politie moet ook altijd zo lomp optreden als 2 tortelduifjes betrapt worden..lkkr boeiuh denk ik dan!

 

Maar goed stropen vanwege het feit dat je dit als enigste manier hebt om nog een beetje eten op te plank brengen vind ik oke maar de types die je beschrijft zijn alles behalve dat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader was boswachter. Een echt natuurmens die er van hield om in de bossen rond te lopen...

De laatste jaren voor zijn pensioen vond hij er niks meer aan. In het bos kwam hij nauwlijks meer, steeds vaker was hij verplicht om op kantoor stukjes re schrijven op de pc.

Ik hoor in het bos te zitten zei hij.dan!

De wildstand wordt gecontroleerd door Staatsbosbeheer en als er een overschot is wordt deze teruggebracht door jachtopzieners.

Dit is hoe het hoort!

Ik heb veel stroperij gezien van onkundige mensen die hele martelpraktijken hebben uitgevoerd voor het dier stierf. Of knallen voor het knallen en dan het dier achterlaten. Dit vind ik schofterig en daar mag van mij keihard tegen opgetreden worden!

Maar jah, dan moeten ze wel de juiste mensen (boswachters, jachtopzieners) door het bos laten lopen he....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Wat mij betreft heb je wel stropen en stropen. Door @Roeier genoemde gevallen ben ik zeker tegen. Maar ik maak me ook met enige regelmaat schuldig aan stropen. Als ik in de buurt ga vissen en ik maak gebruik van kunstaas met 2 in plaats van 1 haakje, dan vis ik in strijd met de regels en dan schrijft het reglement voor dat ik zonder vergunning vis, en dus aan het stropen ben. Of als je met drie in plaats van de maximaal 2 hengels aan het vissen bent. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee maar als dat ook meegaat in de statistieken...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit illegaal afschieten van dieren te maken heeft met de bizarre situaties die op sommige plekken in nederland voorkomen. De afgelopen paar jaar word op een hele kromme zogenaamd diervriendelijke manier de natuur "beheerd" in NL.

Men neme een mooi gebied, zette er een hoog hek omheen,m planten er wat planten en dieren in (ja herten die zijn leuk!) en noemen het NATUURGEBIED.

Nee je mag de herten niet schieten zegt de partij voor de dieren, das zielig. En wolven of lynxen horen niet in nederland, veul te gevaarlijk.

Met als resultaat dat die 500 herten nu 5000 herten zijn en de arme beesten van gekkigheid tegen de hekken aanlopen! Alle bomen zijn er inmiddels kaalgevroten en er hangt de stank van rottende lijken. De door honger verzwakte dieren komen vast te zitten in moeras gebied waardoor het water besmet raakt. Die vroeger mooie natuurgebieden zijn niets anders dan een belachelijk dierenhok waar de dieren niet verzorgd of gevoerd worden. Veel jagers en natuur liefhebbers kunnen het niet aanzien en maken ze af. Meestal nieteens voor het vlees of de huid want dat is van inferieure kwaliteit, gewoon uit normaal gezond verstand en dierenliefde.

 

Leuk stuk maar kun je dit staven door enige foto's of andere bronnen?

Ik kan mij nergens een plek bedenken waar duizenden herten zich staan te verdringen.

Als dit die kant op zou gaan zou de natuur zelf een handje helpen en dat zou wel op het nieuws komen.

Ik ben benieuwd :)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je suggereerd hiermee dus dat het niet op het nieuws is geweest en dus niet waar is? Dat valt me nou n beetje tegen van een prepper... het is wel in de publiciteit geweest hoor maar mensen blijven de nieuwe bril van frans bouwer nu eenmaal belangerijker vinden.

 

http://www.piepvandaag.nl/verzoek-tot-strafvervolging-staatsbosbeheer/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Je suggereerd hiermee dus dat het niet op het nieuws is geweest en dus niet waar is? Dat valt me nou n beetje tegen van een prepper... het is wel in de publiciteit geweest hoor maar mensen blijven de nieuwe bril van frans bouwer nu eenmaal belangerijker vinden.

 

http://www.piepvandaag.nl/verzoek-tot-strafvervolging-staatsbosbeheer/

 

Maar dit gaat over de winter 2009-2010. In twee jaar tijd kan de situatie natuurlijk wel een heel eind veranderd zijn, ten goed of ten slechte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader heeft zich doodgeergerd aan dit nieuws destijds. Klopt trouwens totaal niet met wat jij in je eerste bericht rapporteerde.

Het is de zaak van Staatsbosbeheer en zeker in de oostvaardersplassen om de natuur vooral zijn eigen gang te laten gaan zonder bemoeienis van mensen.

Als de natuur dan beslist dat er dieren zullen sterven dan zijt het zo...

Er is verder geen overschot aan dieren daar (dat wordt dan wel weer in stand gehouden), dus dat jij suggereert dat het daar volledig uit de hand is gelopen en alles kaalgevreten dan ben je er dus nog nooit geweest.

Ga er eerst maar eens langs en vertel dan maar weer verder ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De natuur zijn eigen werk laten doen... hoe kan dat nou zonder natuurlijke vijanden? Zonder bemoeienis van mensen, maar wie hebben die herten enzo daar dan gebracht en de hekken eromheen gezet? Mensen! Dat vind ik niet het werk van de natuur hoor als er dan overpopulatie onstaat en er honderden dieren sterven. Ik heb een paar weken geleden nog een vriend van me (jager van beroep) gesproken die daar zelf nog n hert dood heeft gemaakt omdat ie aan het sterven was. Hij vertelde dit verhaal zo aan mij zoals ik het in mn eerste post heb gezet. Ook dat er nu bijna alleen nog maar kraaien zijn en vroeger veel meer andere vogels. Ik ben er inderdaad al 2 jaar niet meer geweest maar toen ik daar was was het lente en de bomen waren echt overal op hert-hoogte kaalgevroten. De rijks overheid heeft niet voor niets besloten het beleid aan te passen dit jaar.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Frapporten%2F2012%2F05%2F31%2Feerste-jaarrapportage-implementatie-icmo-2%2Feerste-jaarrapportage-implementatie-icmo-2.pdf&ei=hhDLUOu1Kem-0QXV-IGgDA&usg=AFQjCNGegVYjA8P2xcNhP8IQxKnfv1hKvQ Dat doen ze heus niet omdat het er zo rooskleurig aan toeging de afgelopen jaren!

 

Maar wat ik eigenlijk gewoon wilde zeggen met dit verhaal, is dat het niet altijd slecht is als er dieren illegaal geschoten worden. Op sommige plekken zijn er gewoon teveel en kunnen de jagers van staatsbosbeheer ze niet schieten ivm met regeltjes en politieke discussies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je suggereerd hiermee dus dat het niet op het nieuws is geweest en dus niet waar is? Dat valt me nou n beetje tegen van een prepper... het is wel in de publiciteit geweest hoor maar mensen blijven de nieuwe bril van frans bouwer nu eenmaal belangerijker vinden.

 

http://www.piepvandaag.nl/verzoek-tot-strafvervolging-staatsbosbeheer/

 

Roze bril?

De link die jij stuurde is niet gekleurd naar een bepaalde kijk op de natuur :rolleyes:

 

Dus als je de natuur niet goed vindt werken gaan we maar stropen.

Mooi verhaal.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rare bewering, als er 2010: 2st Oost-Europees stropers waren, 2012: 4st heb je inderdaad een zeer forse toename, maar per saldo nog steeds niet veel.

 

Dat klopt, er stonden sowieso geen aantallen bij, dus was een slecht onderbouwd artikel.

 

Zo stond er ook al een stukje in de spits:

'Polen vissen Nederlands water leeg'

 

Hengelsportclubs trekken aan de bel: Oost-Europese arbeiders zouden de visstand bedreigen. In hun vrije tijd werpen veel Oost-Europeanen een hengel uit. Ze zouden Nederlandse wateren leegvissen. Daarom zet Sportvisserij Nederland extra controleurs in, en de visvoorschriften worden ook in het Pools vertaald. Dat bericht BN De Stem.

 

Oost-Europeanen vissen vaak uit economische motieven, zo vermeldt Sportvisserij Nederland. "Ze hebben een andere ethiek en cultuur." Vaak worden illegale fuiken en lijnen in het water aangetroffen. De verdenking ligt dan in toenemende mate op Oost-Europeanen. Het zijn "'regelrechte strooptochten", aldus een controleur.

 

Hij vervolgt: "De vissen gaan direct naar Polen of verdwijnen hier in restaurants of eigen pan. Een busje volgeladen met vis is al snel goed voor een paar duizend euro. Door de crisis is er minder werk en worden alternatieve bijverdiensten gezocht. In het Westland en Friesland zijn sommige binnenwateren al compleet leeggeroofd."

 

bron: spits

 

 

 

Hier worden ook weer geen aantallen genoemd, dus er is ook niet te zeggen of bovenstaande beweringen al dan niet overdreven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij betreft heb je wel stropen en stropen. Door @Roeier genoemde gevallen ben ik zeker tegen. Maar ik maak me ook met enige regelmaat schuldig aan stropen. Als ik in de buurt ga vissen en ik maak gebruik van kunstaas met 2 in plaats van 1 haakje, dan vis ik in strijd met de regels en dan schrijft het reglement voor dat ik zonder vergunning vis, en dus aan het stropen ben. Of als je met drie in plaats van de maximaal 2 hengels aan het vissen bent. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee maar als dat ook meegaat in de statistieken...........

 

Nou ik denk dat jij je hartje wel kan luchten.

Je mag in Nederland met een max van twee hengels vissen In combinatie met vispas en vereniging vergunning met een maximum van drie enkel steelhaken per hengel vissen.

Vis je met dreggen, dan mag je met maximaal Twee Haken per hengel vissen

dit houd dus ook in dat voor kunstaas geld:

dat je een plug met max twee dreggen mag vissen. zitten er drie dreggen op dan kan je bekeurd worden tenzij er drie enkel steels haken erop zitten

Je mag bij een shad een haak met loodkop monteren + 1 klein dregje op de staart monteren en dan zit je nog steeds veilig

plaats je 2 dreggen en 1 enkel steelhaak op een shad dan zou ik het niet weten, Maar probeer eens en misschien valt het onder stropen :p

 

en even terzijde,

Ik zet ook wel eens een strik of een val voor een Haas, Konijn of fazant, dit doe ik twee tot drie keer per jaar en puur voor eigen gebruik.

Ik doe dit om skills hoog te houden en ook voor de spanning, maar vooral om zelf je eten te vangen en voor eigen consumptie te gebruiken.

Ik weet dat er mensen en instanties er tegen zijn, Maar ja ik denk zomaar, er zijn ergere dingen op de wereld, en stropers die echt voor het geld doen dat zijn in mijn ogen diegene die het verzieken en ervoor zorgen dat wild en vis op bepaalde plekken beneden pil komen.

 

Ik woon in een rivier rijke buurt, en hier is veel bedrijvigheid op en aan het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Nou ik denk dat jij je hartje wel kan luchten.

Je mag in Nederland met een max van twee hengels vissen In combinatie met vispas en vereniging vergunning met een maximum van drie enkel steelhaken per hengel vissen.

Vis je met dreggen, dan mag je met maximaal Twee Haken per hengel vissen

dit houd dus ook in dat voor kunstaas geld:

Tenzij het water waarin je vist van een vereniging is die anders beslist. Dat is bij mijn thuiswater dus het geval. Zo kun je dus ongemerkt stroper zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener Ik heb het artikel nieteens gelezen heb gewoon het eerste beste artikel erover van internet geplukt omdat jij betwijfelde of mijn verhaal waar was en graag een link wilde. Dus dat was alleen het bewijs dat er wel degelijk meer mensen vanaf weten en dat het in het nieuws is geweest. Als je gaat googlen vind je waarschijnlijk veel betere en recentere artikelen maar ik vond dit volstaan.

Je kunt wel conclusies uit mijn verhaal gaan trekken die lekker dom klinken maar er staat duidelijk NIET ALTIJD SLECHT en niet GOED.

En het is niet de natuur die ik niet goed vind werken maar juist de mens die ik verkeerd vind handelen, ik dacht toch dat ik daarin duidelijk was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De natuur zijn eigen werk laten doen... hoe kan dat nou zonder natuurlijke vijanden? Zonder bemoeienis van mensen, maar wie hebben die herten enzo daar dan gebracht en de hekken eromheen gezet? Mensen! Dat vind ik niet het werk van de natuur hoor als er dan overpopulatie onstaat en er honderden dieren sterven. Ik heb een paar weken geleden nog een vriend van me (jager van beroep) gesproken die daar zelf nog n hert dood heeft gemaakt omdat ie aan het sterven was. Hij vertelde dit verhaal zo aan mij zoals ik het in mn eerste post heb gezet. Ook dat er nu bijna alleen nog maar kraaien zijn en vroeger veel meer andere vogels. Ik ben er inderdaad al 2 jaar niet meer geweest maar toen ik daar was was het lente en de bomen waren echt overal op hert-hoogte kaalgevroten. De rijks overheid heeft niet voor niets besloten het beleid aan te passen dit jaar.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Frapporten%2F2012%2F05%2F31%2Feerste-jaarrapportage-implementatie-icmo-2%2Feerste-jaarrapportage-implementatie-icmo-2.pdf&ei=hhDLUOu1Kem-0QXV-IGgDA&usg=AFQjCNGegVYjA8P2xcNhP8IQxKnfv1hKvQ Dat doen ze heus niet omdat het er zo rooskleurig aan toeging de afgelopen jaren!

 

UTMaar wat ik eigenlijk gewoon wilde zeggen met dit verhaal, is dat het niet altijd slecht is als er dieren illegaal geschoten worden. Op sommige plekken zijn er gewoon teveel en kunnen de jagers van staatsbosbeheer ze niet schieten ivm met regeltjes en politieke discussies.

 

Dat is nou echt de groots mogelijke bullsh#t ooit die ik van jou hoot. Hekken zijn alleen op plaatsen waar de trein langsrijdt verder niet! Die vriend van jou, die stroper (geen jager) heeft toevallig een gewond dier gezien? Tuurlijl, midden im de nacht want anders kun je geen illegale dingen doen!

Honderden dieren dood? Complete onzin en zwaar overdreven!!!

Meer kraaien dan andere vogels? Meid je weet echt niet waar je over praat! Maar tot nu toe met al je posts in dit topic mij allang duidelijk geworden!!!

Alsjeblieft, ga of dit weekend even langs, kijk goed en laat je vooral ook goed informeren in het infocentrum. En zo niet praat dan ook niet!

Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener Ik heb het artikel nieteens gelezen heb gewoon het eerste beste artikel erover van internet geplukt omdat jij betwijfelde of mijn verhaal waar was en graag een link wilde. Dus dat was alleen het bewijs dat er wel degelijk meer mensen vanaf weten en dat het in het nieuws is geweest. Als je gaat googlen vind je waarschijnlijk veel betere en recentere artikelen maar ik vond dit volstaan.

Je kunt wel conclusies uit mijn verhaal gaan trekken die lekker dom klinken maar er staat duidelijk NIET ALTIJD SLECHT en niet GOED.

En het is niet de natuur die ik niet goed vind werken maar juist de mens die ik verkeerd vind handelen, ik dacht toch dat ik daarin duidelijk was.

 

Als ik om een bron vraag en krijg een artikel te lezen dat je zelf niet eens gelezen hebt wat verwacht je dan precies?

 

Jij leest iets en trekt meteen een conclusie en post dit hier op bet forum.

Ik vind het niet raar als daar een bepaalde reactie op komt.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou voorlopig zijn jullie degenen die consequent alles uit zn verband lopen te trekken, ik vertel iets uit eigen ervaring en die van een ander, er word om een link gevraagd omdat het kennelijk niet genoeg is als ik het uit betrouwbare bron gehoord heb. (officiele jager uit een jagers familie) Geef ik die link en dan word er gedaan alsof dat mijn bron is... LEZEN is ook een kunst en omdat er hier op het moment alleen met modder gesmeten word laat ik jullie lekker verder met jullie eigen gelul want naar n ander luisteren valt niet onder jullie skills duidelijk, jammer hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...