Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe investeert een prepper 25.000 euro


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Stel: je hebt een grote voorraad lang houdbaar voedsel, een schuur vol waterflessen, een ruime mix zaden op voorraad en een handvol goudmunten en zilverbaren. En je hebt dan nog 25.000 euro budget om aan het preppen te besteden. (Of laten we zeggen, een bedrag tussen de 20 en 50 duizend, laten we het lekker ruim nemen).

 

Wat zou je doen met dat geld als je het bijvoorbeeld in iets groters/duurders zou investeren?

 

Ik denk zelf dan bv aan een waterbron in de tuin laten boren. Dat lijkt me echt waanzinnig om te hebben.

Welke ideeeen/wensen/dagdromen hebben jullie om in te investeren, als je echt een flink bedrag "over zou hebben"?

Ik zoek vast wat inspiratie voor als ik een loterij een x mag winnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

jaaa, een garage met onderliggende kelder laten plaatsen, garage 3x8 meter kelder 3x12 meter. zijn ook wel toekomst plannen, alleen eerst die centjes he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zeilboot met een goeie (zout)waterfiltersysteem, zonne energie, veel voedsel en een paar hengels. Weg varen en nooit meer terugkomen.:o

 

O ja, dat lijkt mij ook geweldig. Liep een jaartje geleden door Delfshaven (bij Rotterdam) en daar lag een boot te koop die er zo te gek uit zag, wilde ik meteen hebben. Zag mezelf met m'n gezinnetje er al mee naar Zuid-Spanje varen of zo, met een enorme voorraad eten aan boord. Zo'n boot als van Wubbo Ockels - de Ecolution - is waarschijnlijk de grote droom van menig prepper. In ieder geval van mij :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dr. prepper: over wat je zou doen met geld dat over is.

 

Twee jaar geleden hebben wij een bron laten boren. Diep 54m en met een bronpomp op krachtstroom, je blijft dus wel afhankelijk van stoom, al is een kleine generator hiervoor voldoende. Het water is goed drinkbaar en dat maakt ons minder afhankelijk. Nu ben ik bezig met een zg "doorstroomvat". d.i. een roestvrijstalen tank, bestand tegen druk, welke ik tussen de waterleiding ga plaatsen. Dus na de watermeter het drukvat, hierdoor stoomt het water dat dagelijks gebruikt wordt. tussen vat en meter komt een terugslagklep. wanneer de aterdruk wegvalt heb ik een voorraad van zo'n 2m3 aan water. Ik hoef dit tussentijds niet te verversen omdat het elke dag doorgespoeld wordt door het dagelijkse waterverbruik.

Ook ben ik aan het kijken naar een brandstofcontainer voor een voorraad diesel voor de generator en de auto. Diesel blijft 2 jaar goed en is ook te gebruiken voor verwarming en verlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dr. prepper: over wat je zou doen met geld dat over is.

 

Twee jaar geleden hebben wij een bron laten boren. Diep 54m en met een bronpomp op krachtstroom, je blijft dus wel afhankelijk van stoom, al is een kleine generator hiervoor voldoende. Het water is goed drinkbaar en dat maakt ons minder afhankelijk. Nu ben ik bezig met een zg "doorstroomvat". d.i. een roestvrijstalen tank, bestand tegen druk, welke ik tussen de waterleiding ga plaatsen. Dus na de watermeter het drukvat, hierdoor stoomt het water dat dagelijks gebruikt wordt. tussen vat en meter komt een terugslagklep. wanneer de aterdruk wegvalt heb ik een voorraad van zo'n 2m3 aan water. Ik hoef dit tussentijds niet te verversen omdat het elke dag doorgespoeld wordt door het dagelijkse waterverbruik.

Ook ben ik aan het kijken naar een brandstofcontainer voor een voorraad diesel voor de generator en de auto. Diesel blijft 2 jaar goed en is ook te gebruiken voor verwarming en verlichting.

 

Dat klinkt geweldig Gerald. Welkom overigens op het Preppers forum, zie dat het je eerste bericht is :) Als je het leuk vind kan je op http://preppers.nl/forum/forums/7-Voorstelronde iets meer over jezelf vertellen aan de andere preppers.

 

Mag ik vragen wat de kosten ongeveer waren om een waterbron te realiseren? Heb namelijk geeeeeen idee ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorstellen doe ik later wel.

De bron heeft het volgende gekost: Het boren en plaatsen van de buis kostte 2000 euro. De pomp, incl plaatsen en aansluiten van drukvat met relaiskast heeft 1500 euro gekost. daarna hebben we nog kosten gemaakt voor een verdeel-unit. Je hebt nl water, maar het moet ook nog ergens naar toe... Dus buitenkramen gemonteerd, tyleenslangen er naar toe etc. Dat heeft ongeveer 800 euro gekost. De pomp geeft 8m3 per uur als maximum en draait op krachtstroom. als noodstroomvoorziening hebben we een kleine generator van 5kWa. Deze geeft 230/400V. en kan dus oo kde bron van stroom voorzien. momenteel zijn we bezig met wateropslag en een filtersysteem. als we dit voor elkaar hebben kunnen we in korte de het wateropslag vullen, dit kunnen we dan combineren met dingen opladen enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Gerald, zeg ik vraag me af, hoelang duurt het voor je de kosten eruit hebt? Ik betaal nu ongeveer 92 euro per kwartaal aan water.

 

Het ging mij niet zozeer om de kosten alswel om vrij water te kunnen gebruiken, dus zonder afhankelijk te zijn. Die kosten krijg ik er waarschijnlijk nooit uit als je afzet tegen wat water uit de gewone kraan kost. Maar het voelt wel goed om ongelimiteerd water te kunne gebruiken en als er niets meer uit de kraan komt ook nog volop water te hebben. Zo zit dat bij mij dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor 50.000 heb je geen bunker.

ik zou hem dan zelf kunnen maken eventueel maar dan zal ik het zelf uit moeten graven,

een bovengrondse bunker is geen optie in nederland, er is hier geen ''middle of nowhere'' zoals in andere landen.

nee ondergronds is de sleutel dan, zo stealthy mogelijk.

 

maar dan nog zou ik geen bunker willen,

het lijkt leuk lekker knus en alles, maar je gaat er geestelijk dood na verloop van tijd.

risico,s op overstromingen zijn in nederland ook niet denkbeeldig.

 

het zal jullie niet verrassen denk ik aangezien ik het al eens aangaf graag een bug out boat te willen:

 

ik ga voor de boot(liefst catamaran of trimaran modellen) met zonnepanelen(voor paar duizendjes overal te krijgen, accupacks ook, en electrische hulpmotoren(torqueedo,s zijn vanaf 1500 euro per stuk), zoutwaterinstallatie (al te krijgen bij liff voor 900 euro), met eventueel een optie tot een zeil

ik koop dan een oudere boot(10 meter ofzo) van iemand

-die haal ik helemaal kaal tot op het hout toe,

-gebruik een epoxy hout verzadigingsmiddel om het hout te beschermen tegen vocht,

-gebruik epoxyvullers om naden te dichten en bestendig te houden,

-dan gaan er omgewisselt 5 lagen glasweefsel,carbon/kevlar hybride weefsel op, met 3 finishings van alleen epoxy gemengd met donkerblauwe pigment,

-onderwaterlijn word aan de onderkant helemaal behandeld met 3 finishings van epoxy gemengd met koperdeeltjes

-in de romp komen er dubbele schotten in volgespoten met thermische schuim voor drijfvermogen.

-alleen de accus,drinkwater, en voorraad word beneden opgeslagen, de rest word bovendekse leefruimte(das voordeel met catamarans).

-bovendeks word alles cremewit(minder fel aan de ogen), en er komen overloopbare zonnepanelen aan dek gemonteert, waarvan sommigen instelbaar zijn door een luik op te tillen ofzo.

 

ik kan zo nog uren doorgaan over hoe mooi en handig ik het allemaal wil hebben,

ik heb helaas geen max van 50.000 pegels dus pindakaas.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor 50.000 heb je geen bunker.

ik zou hem dan zelf kunnen maken eventueel maar dan zal ik het zelf uit moeten graven,

een bovengrondse bunker is geen optie in nederland, er is hier geen ''middle of nowhere'' zoals in andere landen.

nee ondergronds is de sleutel dan, zo stealthy mogelijk.

 

maar dan nog zou ik geen bunker willen,

het lijkt leuk lekker knus en alles, maar je gaat er geestelijk dood na verloop van tijd.

risico,s op overstromingen zijn in nederland ook niet denkbeeldig.

gewoon bovengronds, hoef je ook niet te graven

zelfbouw is zoiezo beter, dan weet je precies wat waar ingemetseld zit ;)

vermommen als schuur/garage

s kijken of ik zo even gauw een schetsje kan maken van zoiets ;)

 

ben geen CAD artiest maar je snapt het idee,

schets.jpg

in het midden lichtkoepels voor licht beneden of kleine rame boven de 2meter

met stalen rolluiken

bouwen is niet zo duur als je denkt

alleen de grond + vergunning

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga voor de boot(liefst catamaran of trimaran modellen) met zonnepanelen(voor paar duizendjes overal te krijgen, accupacks ook, en electrische hulpmotoren(torqueedo,s zijn vanaf 1500 euro per stuk), zoutwaterinstallatie (al te krijgen bij liff voor 900 euro), met eventueel een optie tot een zeil

ik koop dan een oudere boot(10 meter ofzo) van iemand

-die haal ik helemaal kaal tot op het hout toe,

-gebruik een epoxy hout verzadigingsmiddel om het hout te beschermen tegen vocht,

-gebruik epoxyvullers om naden te dichten en bestendig te houden,

-dan gaan er omgewisselt 5 lagen glasweefsel,carbon/kevlar hybride weefsel op, met 3 finishings van alleen epoxy gemengd met donkerblauwe pigment,

-onderwaterlijn word aan de onderkant helemaal behandeld met 3 finishings van epoxy gemengd met koperdeeltjes

-in de romp komen er dubbele schotten in volgespoten met thermische schuim voor drijfvermogen.

-alleen de accus,drinkwater, en voorraad word beneden opgeslagen, de rest word bovendekse leefruimte(das voordeel met catamarans).

-bovendeks word alles cremewit(minder fel aan de ogen), en er komen overloopbare zonnepanelen aan dek gemonteert, waarvan sommigen instelbaar zijn door een luik op te tillen ofzo.

 

ik kan zo nog uren doorgaan over hoe mooi en handig ik het allemaal wil hebben,

ik heb helaas geen max van 50.000 pegels dus pindakaas.;)

 

indrukwekkend!!! volgens mij heb je er al langer over nagedacht en krijg ook de indruk dat je weet waar je over praat :)

doe mij er ook maar eentje!!

 

als ik een groot bedrag te investeren zou hebben zou ik een machine willen hebben waarmee ik zelf zilvermunten kan maken. daar droom ik al een tijd van. wat ik nu lelijk vind aan de gangbare 1 troy ounce munten (american silver eagle enzo) is dat ze zo lomp groot zijn. 1/2oz of 1/3 oz lijkt me een stuk mooier, dus lijkt me strak als ik zelf een installatie heb om zilverbaren om te smelten en er munten van te maken.

zag ook net een stukje over zelf munten maken voorbij komen in de trailer van "Silver Circle" (net hier een post over gemaakt) verder hele lelijke trailer maar die muntmachine zie ik dan wel weer zitten.

 

was overigens begin dit jaar nog in het nieuws, dat er een muntpers gestolen was maar inmiddels dus alweer terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerald: Okee, dus voor ongeveer 4.000 heb je de waterbron, komt er alleen nog e.e.a. bij qua energie/pompen. Een ouderwetse handpomp lijkt mij dan weer prachtig, ook des te minder afhankelijkheid. Zou voor mij puur backup zijn voor als de gewone infra het af laat weten. Met de hand pompen vind ik dan geen enkel probleem.

 

Is het overigens drinkbaar zo uit de grond of moet het eerst nog gefilterd en gezuiverd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge: jawel maar dan nog moet je vrijheid hebben om te leven en te bewegen, we preppen voor onafhankelijkheid en vrijheid om onze eigen keuze,s te maken, om een rampsituatie te verlichten etc, als er een shtf komt waarin je langdurig onder moet duiken zou ik 10x liever op een boot zijn dan in een bunker(boven of ondergronds).

 

kijk ik zou liever gewoon een flink stuk grond hebben wat ik helemaal kon afrasteren met betonnen muur met daarop een 2 meter hoge staalwapeningsmat waar navo-draad doorheen is gevlochten en waar ik taxus en vuurdoornhagen langs laat groeien, op die grond zit je beschut tegen van alles, je kan erop verbouwen en lekker je gang gaan niemand die je stoort, maar je hebt dan wel enige vorm van vrijheid en buitenlucht.

 

en hoewel ik erg goed kan thuisblijven en me prima kan vermaken, zou ik niet wekenlang in een bunker willen verblijven, als ik geen vrijheid en licht zou hebben ging ik denk ik net zo lief meteen dood.

 

@silverback: dank je wel. ik weet er inderdaad het nodige van, ik heb dat soort spullen vroeger dan ook verkocht, alleen ik heb het zelf nooit gebruikt nog.

het schijnt wel mee te vallen qua ingewikkeldheid.

och het zal denk ik wel een droom blijven om het zo ver te laten komen moet ik eerst nog flink geld hebben verdiend.

maar als ik een prijsje zou winnen in een loterij dan is het kaasie dan ga ik dit verhaal zeker oppakken.

 

ik ben niet zozeer een greenpeace man al waardeer ik wat ze doen en waar ze voor staan, maar dat hele zonne/wind energie en zeilfunctie is niet alleen omdat dat steeds weer aangevuld kan worden dus in principe oneindig is maar vooral ook omdat het stil is. ik heb eigenlijk een diepe hardgrondige hekel aan motorgeluid(van wat dan ook), het enige wat in mijn oren mooi klinkt is het gejank van een V8 en de oudere V12 ferrari motoren de zwaardere V12 lambourghini motoren en de diepe felle roffel van V10 dodge viper.(je snapt wel dat zijn de dikkere duurdere auto,s)

scooters etc zijn voor mij dan ook een ellende om aan te horen. als ik ooit een scooter zou kopen dan moest er een zo stil mogelijke uitlaat opkomen.

 

dus als de motoren lekker zachtjes zoemend hun werk doen en ik stil over het water zou gaan dat zou voor mij het helemaal zijn.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...