Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Grootmoeders prep: Valor & petroleum stelletje


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Grootmoeder was zo gek nog niet. Al lang voordat de Zibro was uitgevonden, stookte zij haar huis warm met een petroleumkachel.

Zelf heb ik er ook eentje: een naoorlogse Valor 525. Nieuw is zo’n kacheltje niet meer te koop. Ik kocht de mijne via MarktPlaats en betaalde € 35. Ze worden regelmatig aangeboden.

 

a1501c.jpg

 

Veel techniek zit er niet in de Valor. De brander doet denken aan de brander van een ouderwetse olielamp.

 

f051d.jpg

 

4vmrsg.jpg

 

Erg handig is de brandstofindicator:

 

w2mu8g.jpg

 

2ai1wfk.jpg

 

Ik heb altijd volop olie in huis omdat ik vaak plaatselijk stook, om zo niet mijn hele huis te hoeven verwarmen. Daarvoor gebruik ik een Zibro laserkachel en een ‘normale’ Zibro. Het grote voordeel van een Zibro is dat je hem nauwelijks ruikt zolang je de originele Zibro-petroleum gebruikt.

 

Ondanks dat je voor de Valor 525 geen rookkanaal nodig hebt, ruik je deze wel. Voor mij reden om hem niet dagelijks te gebruiken. Maar tijdens noodgevallen is de Valor ideaal: hij brandt op alle petroleum en lampenolie, geeft veel warmte af, je kunt de bovenkant gebruiken om wat op te koken

 

359k1fk.jpg

 

29bj6g2.jpg

 

en bovendien is het verbruik ook nog eens een stuk lager dan van een Zibro!

 

Om het nog maar niet over de gezelligheid te hebben, die het apparaat uitstraalt…

 

33e5rag.jpg

 

Kortom: als back-up ideaal dus. De lonten zijn nog gewoon leverbaar, ik kocht de mijne in de USA.

 

Net zo ideaal zijn de twee petroleumstelletjes die ik zeer regelmatig gebruik om bijvoorbeeld soep of draadjesvlees op klaar te maken. We staan er niet bij stil, maar gas is duur. Door het gebruik van dergelijke petroleumstelletjes kun je behoorlijk besparen, want hun verbruik is zeer gering.

Daarnaast is het gasnet, net zoals het elektriciteitsnet, in tijden van crisis erg kwetsbaar. Om het nog maar niet te hebben over de leeghoofden in Den Haag die deze nutsvoorzieningen aan buitenlandse bedrijven hebben verkocht…

 

Zelf heb ik twee van dergelijke stelletjes

 

fel276.jpg

 

De linker is een vierpits Beccon, de rechter een eenpits Putter. Voor mij zijn ze werkelijk ideaal. Je ruikt ze bijna niet, en omdat ik deels op petroleum stook heb ik daarvan altijd wel zoveel op voorraad dat ik het daarmee maanden, zo niet jaren, kan volhouden.

 

aaj04i.jpg

 

Petroleumstelletjes worden tweedehands nog volop aangeboden. Ze kosten wat kleingeld. Ook aan lonten is niet moeilijk te komen.

 

Tip: bewaar enkele reservelonten in het bakje waarin zich de petroleum bevindt.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast gerbewoner

Hear hear. Ik heb enkele petroleumkacheltjes en oliestelletjes. Een van de oliestelletjes wordt vaak gebruikt. Daarnaast heb ik nog een aantal ouderwetse olielampen. Met 100 liter gezuiverde petroleum op voorraad kan ik een hele tijd koken, verwarmen en verlichten waarbij je soms een dubbelfunctie hebt. Licht geeft warmte, koken geef warmte en een beetje licht en op de kachel kun je ook wel een potje warm maken. Ze waren toen zo gek nog niet.

 

Als tip. Ik gebruik al ruim een jaar Turboheat in al mijn petroleumbrandende voorwerpen. Zonder geur en zonder storingen en goedkoper dan Zibro brandstof.

 

Nog een dan bij http://www.olielampen.nl/ hebben ze volop lonten en allerhande glaasjes op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Kun je er gewoon inkieperen.

Wel opletten dat het geen lampenolie is. Dit is vloeribaar gemaakte parafine. Als dat een tijdje in de lamp zit verdampen de vloeibare stoffen en de parafinetroep die achter blijft verstopt je lont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk @Ries al die nostalgische dingetjes. Ik heb een petroleumstelletje en zo'n antiek kacheltje, dat was van oorsprong een scheepskachel, want de metalen strips om hem aan de vloer te bevestigen zitten er nog aan. Ik heb gelijk na het lezen van dit bericht nog een bod gedaan op nog zo'n petroleumstel op marktplaats. (overigens heb ik ook een modernere Zibro kachel)

 

En dank @gerbewoner voor die tip voor turboheat, dat scheelt aanzienlijk in de prijs in vergelijking tot de Kristalolie voor Zibro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Ries de valor 525 heb ik ook. Het leuke is dat ik hem ook echt van mijn grootmoeder heb gekregen:)

Als lont gebruik ik een met vasaline ingesmeerde schoenveter. Weer een goede tip van mijn grootmoeder destijds (r.i.p).

Soortgelijke petroluemstelletjes heb ik ook. Maar de eerlijlheid gebied me te zeggen dat ik die nooit gebruik tenzij het ooit nodig moet zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Ries de valor 525 heb ik ook. Als lont gebruik ik een met vasaline ingesmeerde schoenveter. Weer een goede tip van mijn grootmoeder destijds (r.i.p).

 

Ik denk dat je iets door elkaar haalt, Jager. De lont van de Valor 525 lijkt wat betreft grootte en vorm erg op een sok, maar dan met - van boven naar onder - een metalen strip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel opletten dat het geen lampenolie is. Dit is vloeribaar gemaakte parafine. Als dat een tijdje in de lamp zit verdampen de vloeibare stoffen en de parafinetroep die achter blijft verstopt je lont.

 

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat erg meevalt. Met name in mijn petroleumstelletjes heb ik ondertussen van alles verstookt, en nergens last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je iets door elkaar haalt, Jager. De lont van de Valor 525 lijkt wat betreft grootte en vorm erg op een sok, maar dan met - van boven naar onder - een metalen strip.

 

Op een sok??? Wacht even hoor voor wr weer een misverstand hebben. Ben nu bij mijn schoonmoeders dus kom er morgen even bij je op terug :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hear hear. Ik heb enkele petroleumkacheltjes en oliestelletjes. Een van de oliestelletjes wordt vaak gebruikt. Daarnaast heb ik nog een aantal ouderwetse olielampen. Met 100 liter gezuiverde petroleum op voorraad kan ik een hele tijd koken, verwarmen en verlichten waarbij je soms een dubbelfunctie hebt. Licht geeft warmte, koken geef warmte en een beetje licht en op de kachel kun je ook wel een potje warm maken. Ze waren toen zo gek nog niet.

 

Als tip. Ik gebruik al ruim een jaar Turboheat in al mijn petroleumbrandende voorwerpen. Zonder geur en zonder storingen en goedkoper dan Zibro brandstof.

 

Turboheat van 20 liter kost 30,-euro. Maar hoelang doe je daar mee? En kun je dat vergelijken met gas? Levert het echt voordeel op? Zou wel een mooie berekening van jullie willen zien (misschien @Ries ?) heb geen idee hoeveel zo'n ding verbruikt.

 

p.s. misschien ook te gebruiken als terrasverwarmer?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Turboheat van 20 liter kost 30,-euro. Maar hoelang doe je daar mee? En kun je dat vergelijken met gas? Levert het echt voordeel op? Zou wel een mooie berekening van jullie willen zien (misschien @Ries ?) heb geen idee hoeveel zo'n ding verbruikt.

 

p.s. misschien ook te gebruiken als terrasverwarmer?

Je moet niet kijken naar hoeveel het gebruikt maar naar wat het oplevert. Ik kan namelijk een petroleumkacheltje nemen wat per dag 1 liter verbruikt. Daar kun je echter maar een kleine ruimte verwarmen.

 

Aardgas levert (gemiddeld) 9 kwh per kuub. Petroleum 12 kwh per liter. Hiermee kun je de kosten per 1 kwh uitrekenen en dan weet je dat petroleum per kwh duurder is. De besparing zit in het feit dat je niet ergens een kachel hoeft te maken, of dat je niet de kachel in de huiskamer aan hoeft te zetten om de badkamer te verwarmen. En met een paar vaten petroleum geven onafhankelijkheid. Als de stroom uitvalt en de CV ketel het dus niet doet steek je de petroleumbrander aan en heb je warmte en kook je je eitje op je petroleumbrander terwijl de buren met dikke jassen koude thee aan het drinken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke heb ik dus net die kachel uit elkaar gehaald en gekeken naar die lont. Half vergaan en tijd voor een nieuwe.

Nu zit ik dus te kijken naar hoe ik dat moet doen met een schoenveter. Immers oma wist het het best (?), maar kan niet ontdekken hoe ze dat nou precies bedoeld heeft. Iemand hier een idee?

Toch wel goed dat @Ries er even op geattendeerd heeft. Ik ga er nog even mee k#tten om te proberen een alternatieve lont van te maken en anders een lont bestellen. Denk je goed te zitten voor als shtf, heb je.er niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat schoenveter verhaal is not done... Werkte totaal niet. Wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem eens helemaal schoon te maken en af te stoffen. Stond namelijk in een doos op zolder.

Ga vanmiddag een paar van die lonten bestellen en hem een mooi plekje geven in de woonkamer.

Gaan hem deze winter maar eens uitgebreid testen/gebruiken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...