Ga naar inhoud
GENEGEERD

6 Politieke Illusies

kwakster
 Share

Recommended Posts

James Payne schreef Six Political Illusions, een boek over de grootste misvattingen die mensen over de staat hebben.

De belofte dat de overheid een betere samenleving kan creëren, berust namelijk op een aantal illusies.

James Payne schrijft o.a. voor the Wall Street Journal, Fortune en Reader’s Digest.

Voor zijn professioneel schrijverschap gaf hij les op Yale, John Hopkins, Wesleyan en de Texas A&M University.

Op naar de zes mythen waar collectivistisch Nederland in blijft geloven !

De eerste is de filantropische illusie.

Het idee dat de overheid geld heeft om problemen op te lossen en mensen te helpen.

De overheid heeft geen geld en kan alleen geld afnemen van productieve burgers om het aan anderen te geven.

Dit ‘gratis’ geld levert vaak bizarre bijwerkingen op en werkt marktverstorend.

Het tweede sprookje is de vrijwilligheid van de overheid.

De overheid zou besluiten nemen via democratische samenwerking en gebaseerd op redelijke, verificeerbare argumenten.

De praktijk is het doordrukken van belangen en vergroting van overheidsinvloed op basis van macht en geweld of het dreigen met geweld.

Derde illusie is de overheidsregulering.

Een betere wereld dankzij de overheid die alles in regels vastlegt op het gebied van zorg, financiën, beroepen, handel, industrie, pensioenen noem maar op.

Deze bureaucratie vormt een enorme overhead en zorgt alleen voor het definitief vastlopen van deze sectoren.

Kijk alleen maar naar het onderwijs, de zorg en de huizenmarkt.

De efficiënte staat is de vierde illusie.

Dit is het idee dat de overheid het afgenomen geld effectief en efficiënt inzet om sociale en economische problemen op te lossen.

Zo efficient mogelijk met geld omgaan doen alleen diegenen die eerste eigenaar zijn van dat geld.

Instanties die beschikken over een oneindige stroom belastinggeld zonder verantwoording af te moeten leggen, per definitie niet.

Vijf is de materialistische mythe.

Het geloof dat alleen geld zorgt voor succesvolle politieke resultaten.

Gooi er een bak euro’s tegenaan en het probleem is opgelost.

Kinderopvang is hier één voorbeeld.

Op grotere schaal het ‘redden van de euro’ en natuurlijk het ‘redden van de banken’.

Tenslotte nummer zes: de overheid als wakend oog.

Dit is de misvatting dat de overheid wijzer en meer verantwoordelijk is dan de bevolking.

De staat als zorgzame ouder die waakt over zijn onschuldige en onwetende kinderen.

Deze overbezorgde opvoeder vertrouwd zijn kroost in ieder geval voor geen cent getuige de platgemaaide privacywetgeving, de immense telefoon- en internettaps en de explosieve camerabewakingsgroei.

(Stuk afkomstig van Vrijspreker.nl)

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nee, een volledig vrije & commerciële markt (in handen van de multinationals) dat is wat we willen!!

Multinationals zijn alleen mogelijk bij gratie van de overheid.

In een echt vrije markt zouden er geen multinationals bestaan die niet expliciet door de bevolking ondersteund worden.

Link naar reactie

Multinationals zijn alleen mogelijk bij gratie van de overheid.

In een echt vrije markt zouden er geen multinationals bestaan die niet expliciet door de bevolking ondersteund worden.

OBL, deze keer zit je mis, "de bevolking" is manipuleerbaar en te vormen door reclame, propaganda en indoctrinatie. In een echt vrije markt hebben multinationals helemaal vrijspel in een spel wat zij als beste beheersen.

Neem een bedrijf als Shell, Mc Donnalds of Coca Cola, stuk voor stuk bedrijven die niet het beste met de mens/mensheid/natuur voor hebben of de beste producten leveren, maar toch bestaansrecht hebben om dat wij (de bevolking) er kopen.

Geef deze mensen vrij spel en alle hekken gaan van de dam!

Link naar reactie

OBL, deze keer zit je mis, "de bevolking" is manipuleerbaar en te vormen door reclame, propaganda en indoctrinatie.

Mwah, het effect van reclame is beperkt. Het helpt om bekendheid en herkenning te scheppen, maar manipuleren doet het niet. Oplichting uitgesloten uiteraard, maar dat is ook iets dat in een vrije markt bestrijd kan worden. Propaganda en indoctrinatie is alleen effectief als overheid het doet, omdat die tegelijkertijd tegengeluiden (met dwang) verdringt. Alternatieven voor publieke scholen zijn dankzij overheid voor de meesten niet praktisch, en overheid betaald, dus dat is ook wiens woord men spreekt. Ouders die macht ook wel, maar bedrijven nauwelijks. Het is in ieder geval makkelijk in te schatten dat die prijs lager ligt dan een overheid de macht geven zich te bemoeien met vanalles.

In een echt vrije markt hebben multinationals helemaal vrijspel in een spel wat zij als beste beheersen.

Als eerste is dat lobbyen, maar in een vrije markt is er geen overheidsmacht om te beïnvloeden, dus dat valt al weg. Ten tweede is dat producten en/of diensten leveren die mensen willen tegen een zo laag mogelijke prijs, en inderdaad, in een vrije markt hebben zij hierin buiten respect voor eigendomsrechten vrij spel.

Neem een bedrijf als Shell, Mc Donnalds of Coca Cola, stuk voor stuk bedrijven die niet het beste met de mens/mensheid/natuur voor hebben

De mens heeft ook niet het beste voor met bedrijven als Shell, Mc Donalds of Coca Cola, maar handelt en associeert met deze bedrijven omdat ze iets leveren dat de mens wilt. In een vrije markt zouden ze altijd afhankelijk zijn van de wil van hun klanten en werknemers, omdat die anders makkelijk overgenomen worden door concurrenten.

of de beste producten leveren

Dat hoeft ook niet. Kwaliteit is niet het enige criterium voor geschiktheid. Ook zaken als betaalbaarheid en gemakkelijkheid spelen mee. Overigens vind ik Coca-Cola qua kwaliteit wel degelijk superieur aan alle andere Cola-merken die ik ken. Wel jammer dat ze die zo volstouwen met glucose-fructosestroop, maar dat hebben we dan weer te danken aan maïs subsidies.

• Leuk 1
Link naar reactie

OBL, deze keer zit je mis, "de bevolking" is manipuleerbaar en te vormen door reclame, propaganda en indoctrinatie. In een echt vrije markt hebben multinationals helemaal vrijspel in een spel wat zij als beste beheersen.

Neem een bedrijf als Shell, Mc Donnalds of Coca Cola, stuk voor stuk bedrijven die niet het beste met de mens/mensheid/natuur voor hebben of de beste producten leveren, maar toch bestaansrecht hebben om dat wij (de bevolking) er kopen.

Alle grote ondernemingen van vandaag de dag bestaan door overheidsbescherming. Zonder politie en leger zouden ze nooit zo groot zijn geworden. Denk aan gunstige vestigingsvoorwaarden, milieuvervuiling gedekt door wetgeving, IP bescherming, begrensde verantwoordelijkheid, een rechtspersoon vorm voor ondernemingen, het schoolsysteem dat voor de "slachtbank" opleidt en natuurlijk de regelrechte corruptie. Ik ben zeker dat ik er nog een paar mis...

Dat wil niet zeggen dat er in een vrije markt geen grote ondernemingen zouden zijn. Maar die zouden alleen kunnen bestaan als de mensen hun producten zou willen hebben. En zoals Rothbard al aangaf, de werking van reclame wordt zwaar overschat. Een citroen blijft een citroen. Die kun je niet als appel verkopen al voer je nog zoveel reclame.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
@Heksenboot & @jobs

Dat het allemaal niet lekker werkt ben ik met jullie eens! Mopperen is dan natuurlijk gemakkelijk (doe ik zelf ook aan mee hoor) Maar wat is dan julllie alternatief??

Mij hoor je niet mopperen.

Ik kan je wel alternatieven gaan noemen, maar ik laat me niet zo snel uitdagen.

Dat voelt namelijk zo:

Wat is JOUW alternatief?

Link naar reactie

Mij hoor je niet mopperen.

Ik kan je wel alternatieven gaan noemen, maar ik laat me niet zo snel uitdagen.

Dat voelt namelijk zo:

Wat is JOUW alternatief?

Dat vind ik dan weer een dooddoener. Want alleen met commentaar in dit draadje wordt deze wereld ook niet beter en al helemaal niet als je het als uitgedaagd worden gaat beschouwen toch? Het gaat toch ook om welke alternatieven er zijn en hoe je/ze/we kunt realiseren? Mischien steek ik wel wat op van jouw alternatieven. Ik laat me graag verrassen!!

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Dat vind ik dan weer een dooddoener. Want alleen met commentaar in dit draadje wordt deze wereld ook niet beter en al helemaal niet als je het als uitgedaagd worden gaat beschouwen toch? Het gaat toch ook om welke alternatieven er zijn en hoe je/ze/we kunt realiseren? Mischien steek ik wel wat op van jouw alternatieven. Ik laat me graag verrassen!!

Hehe, nou weet je hoe het voelt ;)

Kijk hier maar even:

http://preppers.nl/forum/group.php?groupid=25

Maar dan ben je me nog steeds jouw alternatieven schuldig......

Link naar reactie

Hehe, nou weet je hoe het voelt ;)

Kijk hier maar even:

http://preppers.nl/forum/group.php?groupid=25

Maar dan ben je me nog steeds jouw alternatieven schuldig......

???..... hoe het voelt ??? :confused:

Maar goed als je camping Shelter Camping een alternatief vind voor de huidige samenleving/politiek/bedrijfsleven stuctuur mag je dat natuurlijk vinden van mij maar een oplosing is het niet naar mijn mening. Mee denken, luisteren, onderzoeken, praten en doen lijkt mij meer zoden aan de dijk te zetten om tot een beter/ander systeem te komen. Als iedereen op deze wereld op een Shelter Camping gaat zitten en verder niks doet dan verhuisen we slechts de problemen van de stad naar de camping.

En ja ik ben politiek/maatschappelijk actief geweest en herken heel veel van de in het begin van het draadje genoemde. Voor mij zelfs een reden geweest om me daar juist mee bezich te gaan houden. En ik probeer op die manier mijn steentje bij te dragen aan onze samenleving. Maar ik hoop wel dat we zo kunnen voorkomen dat het nog verder de verkeerde kant op gaat met onze samenleving. En ja er zitten heel veel rotte appels in de in samenleving/politiek/bedrijfsleven maar als we met zijn alle alleen maar toekijken hoe zij het verklooien dan gaat dat ook gebeuren.

Voorkomen is beter dan genezen, maar als het moet genezen dan kun je er maar beter goed voorbereid op zijn. :)

Link naar reactie

Gast Heksenboot
???..... hoe het voelt ????????, zal wel :confused:

Maar goed als je camping Shelter Camping een alternatief vind voor de huidige samenleving/politiek/bedrijfsleven stuctuur mag je dat natuurlijk vinden van mij maar een oplosing is het niet naar mijn mening. Mee denken, luisteren, onderzoeken, praten en doen lijkt mij meer zoden aan de dijk te zetten om tot een beter/ander systeem te komen. Als iedereen op deze wereld op een Shelter Camping gaat zitten en verder niks doet dan verhuisen we slechts de problemen van de stad naar de camping.

En ja ik ben politiek/maatschappelijk actief geweest en herken heel veel van de in het begin van het draadje genoemde. Voor mij zelfs een reden geweest om me daar juist mee bezich te gaan houden. En ik probeer op die manier mijn steentje bij te dragen aan onze samenleving. Maar ik hoop wel dat we zo kunnen voorkomen dat het nog verder de verkeerde kant op gaat met onze samenleving. En ja er zitten heel veel rotte appels in de in samenleving/politiek/bedrijfsleven maar als we met zij alle alleen maar toekijken hoe zij het verklooien dan gaat dat ook gebeuren.

Voorkomen is beter dan genezen, maar als het moet genezen daan kun je maar beter goed voorbereid zijn.

Hoe het voelt om een dooddoener om je oren te krijgen.... :D

Als jij denkt dat we alleen maar op een camping gaan zitten, heb je het inderdaad niet goed begrepen. Geeft niet. Daar kan je niks aan doen.

Maar hou er wel rekening mee, dat je met zo'n opmerking meer mensen tegen de haren instrijkt dan je denkt.

Ga vooral door, met lekker veel praten en denken en luisteren. En proberen steentjes bij te dragen.

Dan kom je vast wel snel tot een oplossing, want je bent al eerder politiek actief geweest.

Je studie en ervaring zullen tot de oplossing van het probleem leiden.

Ik wens je verder veel plezier ermee, want ik heb niet het gevoel dat we veel verder komen samen.

Nog even ten overvloede en voor alle duidelijkheid: politiek, daar doe ik niet aan. (zie inleiding van dit topic)

Dus wat mij betreft: over en sluiten.

Link naar reactie

Hoe het voelt om een dooddoener om je oren te krijgen.... :D

Als jij denkt dat we alleen maar op een camping gaan zitten, heb je het inderdaad niet goed begrepen. Geeft niet. Daar kan je niks aan doen.

Maar hou er wel rekening mee, dat je met zo'n opmerking meer mensen tegen de haren instrijkt dan je denkt.

Ga vooral door, met lekker veel praten en denken en luisteren. En proberen steentjes bij te dragen.

Dan kom je vast wel snel tot een oplossing, want je bent al eerder politiek actief geweest.

Je studie en ervaring zullen tot de oplossing van het probleem leiden.

Ik wens je verder veel plezier ermee, want ik heb niet het gevoel dat we veel verder komen samen.

Nog even ten overvloede en voor alle duidelijkheid: politiek, daar doe ik niet aan. (zie inleiding van dit topic)

Dus wat mij betreft: over en sluiten.

Maar reageer dan ook niet op iemands reactie als je de discussie met iemand die anders over een bepaald onderwerp denkt niet aan wilt op een fatsoenlijke manier (zie je eigen reactie hier boven). Je mag van mij anders denken en doen. Maar ik vind het jammer dat je een discussie op zo’n manier beëindigd. @Heksenboot je kunt altijd bij me terecht voor een discussie hoor, no hard feelings ;)

Wat de Shelter Camping betreft ga ik me eens inlezen.

Link naar reactie

Ik denk eerder dat de toekomst wordt zoals het verhaal van het oude jaren '90 computerspel Syndicate. In dat spel bestaan er geen overheden meer en is de macht op de wereld verdeeld tussen een aantal grote conglomeraten die elkaar bestrijden met huurlingen.

In feite hoeven multinationals zich nu al niks meer aantrekken van overheden. Als de wetten van een bepaald land ze niet aanstaan dan gaan ze naar een ander land waar die wetten niet gelden.

Zo zie je dat de meest vervuilde industrieen in de derde wereld worden gevestigd want daar zijn de overheden zwak en makkelijk omkoopbaar en als ze niet doen wat de multinational wil dan sturen ze er een groepje huurlingen om de oppositie van wapens en training te voorzien en die een coup te laten organiseren.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Maar reageer dan ook niet op iemands reactie als je de discussie met iemand die anders over een bepaald onderwerp denkt niet aan wilt op een fatsoenlijke manier (zie je eigen reactie hier boven). Je mag van mij anders denken en doen. Maar ik vind het jammer dat je een discussie op zo’n manier beëindigd. @Heksenboot je kunt altijd bij me terecht voor een discussie hoor, no hard feelings ;)

Wat de Shelter Camping betreft ga ik me eens inlezen.

Ga je me nou voor onfatsoenlijk uit lopen maken? Terwijl jij Shelter Camping uitmaakt voor een stelletje mensen, die alleen maar naar een camping vluchten?

We hebben vaker met dat bijltje gehakt, nietwaar @Jager?

Daar kan @Communicator ook over mee praten.

Link naar reactie

Ga je me nou voor onfatsoenlijk uit lopen maken? Terwijl jij Shelter Camping uitmaakt voor een stelletje mensen, die alleen maar naar een camping vluchten?

We hebben vaker met dat bijltje gehakt, nietwaar @Jager?

Daar kan @Communicator ook over mee praten.

Ik heb niemand ergens voor uitgemaakt ik laat iedereen in zijn of haar waarde, maar lezen en begrijpen is toch ook een vak!!

Ik ben het voor de verandering met je eens, zo komen we niet verder, jammer!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...