Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel kilo weegt jou BOB tas/rugzak ?


hakin9

Aanbevolen berichten

Een rugzak van 12 KG kan nog maar minder is beter.

 

ik heb mijn basis BOB maar eens doorgewogen

 

[table]

[tr]

[td]Categorie[/td]

[td]ITEM[/td]

[td]gewicht in gr.[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Cooking[/td]

[td]2x spork[/td]

[td]20[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Cooking[/td]

[td]IKEA gatenbak als brander + 2x schroef[/td]

[td]200[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Cooking[/td]

[td]2x alu blik – kookgerei – Dump[/td]

[td]439[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Cooking[/td]

[td]1x IKEA soap can – (COOKING CAN)[/td]

[td]246[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Cooking Sum[/td]

[td][/td]

[td]905[/td]

[/tr]

[tr]

[td]EHBO[/td]

[td]Quechua mini towel (Dehcathlon)[/td]

[td]64[/td]

[/tr]

[tr]

[td]EHBO[/td]

[td]pleisters 15cm[/td]

[td]2[/td]

[/tr]

[tr]

[td]EHBO[/td]

[td]filled EHBO kit[/td]

[td]490[/td]

[/tr]

[tr]

[td]EHBO Sum[/td]

[td][/td]

[td]556[/td]

[/tr]

[tr]

[td]EHBO / Cleaning[/td]

[td]poncho small[/td]

[td]202[/td]

[/tr]

[tr]

[td]EHBO / Cleaning Sum[/td]

[td][/td]

[td]202[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Fire[/td]

[td]waxine light[/td]

[td]22[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Fire[/td]

[td]can with tinder[/td]

[td]24[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Fire[/td]

[td]simple lighter[/td]

[td]16[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Fire Sum[/td]

[td][/td]

[td]62[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Fire / Cooking[/td]

[td]el cheapo firesteel[/td]

[td]40[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Fire / Cooking Sum[/td]

[td][/td]

[td]40[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Hunt / Fish[/td]

[td]snare wire[/td]

[td]16[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Hunt / Fish[/td]

[td]fishingkit (hooks + led + wire) in binnenband[/td]

[td]14[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Hunt / Fish Sum[/td]

[td][/td]

[td]30[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools[/td]

[td]Cold Steel Kurki Machette + sheet[/td]

[td]640[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools[/td]

[td]Kniptang (weckermann action)[/td]

[td]183[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools[/td]

[td]Mora Compagnion + Sheet[/td]

[td]116[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools[/td]

[td]el cheapo multitool[/td]

[td]200[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools[/td]

[td]DX foldable carbonsteel knife[/td]

[td]152[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools[/td]

[td]mini multiuse vork[/td]

[td]42[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools[/td]

[td]cheap foldsaw (Hornbach)[/td]

[td]214[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Knives / Tools Sum[/td]

[td][/td]

[td]1547[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Navigation[/td]

[td]gerber compas[/td]

[td]41[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Navigation[/td]

[td]knoopkompas[/td]

[td]6[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Navigation[/td]

[td]Brightlight Torch[/td]

[td]55[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Navigation[/td]

[td]Verrekjker 8*21[/td]

[td]196[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Navigation[/td]

[td]pencil (IKEA)[/td]

[td]2[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Navigation[/td]

[td]paper[/td]

[td]5[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Navigation Sum[/td]

[td][/td]

[td]305[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Other[/td]

[td]3x komo zak[/td]

[td]125[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Other[/td]

[td]30M Paracord[/td]

[td]181[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Other[/td]

[td]plastic container[/td]

[td]38[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Other[/td]

[td]Empty bag[/td]

[td]867[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Other Sum[/td]

[td][/td]

[td]1211[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Water[/td]

[td]lege alu fles + beker (dehcathlon)[/td]

[td]195[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Water Sum[/td]

[td][/td]

[td]195[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Grand Total[/td]

[td][/td]

[td]5053[/td]

[/tr]

[/table]

 

Tas uitgepakt:

BOB_expand.jpg

 

Enigsinds samengepakt:

BOB_packed.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 139
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1.5 Kilo aan tools is wel erg veel.

 

DX foldable carbonsteel knife zou al 0.2 KG besparen, dit mes gebruik ik met name om mijn firesteel te strijken.

 

De lege rugzak heeft ook nog 3 zware karabijnhaken, en als ik ook kleding inpak kan het nog zijn dat eea. wordt omgepakt naar een grotere tas. Dit staat echter 'grab' klaar.

Als ik de spullen in een vak van een grote backpack gaat zal de tas dus verdwijnen.

 

maar goed met 5,053 minus de tas (867) =~ 4,5 KG. Dan heb ik nog 7.5 KG voor kleding, water, voedsel en onderdak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante setup.

 

Waarom neem je zoveel zware brander spullen mee? Een vuurtje kan je ook maken zonder die branders. Waarom 2 etensblikken? Kniptang en multitool lijken me dubbel en niet altijd het gewicht/nut waard.

Waarom zit er geen waterfilter en/of zuiverings tabletten in je kit?

Ik vraag me af wat het nut van die CS is....weegt flink wat in verhouding tot de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Multitool heeft geen kniptang en iets om sterk ijzerdraad / leidingen etc. mee te kunnen knippen leek me wel erg praktisch.

Multitool zou er mogelijk wel uit kunnen, ik zal eens kijken wat daar eigenlijk in zit....

 

Waterfilter moet er idd nog een keer komen en ook een flesje waterzuiverings druppels (of bleekwater?)

 

Die CS is als vervanging voor een zwaardere en minder diverse keukenbijl. (keukenbijl heeft een 600 gr kop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt niet aan jou, die liggen er naast.

 

- Slaapzak wil ik niet constant op compressie houden

- Tarp, heb nu een 2*3 dik zijl, loeizwaar moet ik nog iets aan doen

- Slijpsteentje Fallkniven DC4 staat op de verlanglijst

- Eten / Drinken. De fles water gaat natuurlijk vol, ik moet nog een doosje met 'bars' bestellen.

 

Maargoed daarvoor zijn de kg's ook nog :) Ook kleding moet nog gepakt worden.

Het is meer een bais verzameling om te voorkomen dat je er halverwege Maastricht achterkomt dat je geen mes of vuur hebt.

 

Wat trouwens het vermelden waard is: Als ik ga vertrek ik met vriendin en kleine dochter van 2,5

 

Dus er moet echt nog wel meer mee. Deze 5 KG zitten extra in mijn tas. Ieder draagt eigen kleding / water / eten. Ik zal er nog wel bovenstaande items bij zoeken. dank Medan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 1 complete set kleding ingepakt met een vacuumsealer, mischien een goede tip mischien ook niet.

 

dit is ongeveer wat ik in mijn bob heb zitten, let wel dit is een oud lijstje ik moet hem nog updaten.

1 complete set kleding

1 paar extra sokken

voedsel voor 7 dagen

1 opvouwbare watercontainer

1l water in fles + platipus bag

aanstekervloeistof + stove

firesteel + alternatieven en aanmaak mogelijkheden ( charcoth,rubber binnenband enz enz

ehbo kit

kook gerei + bestek

mok

multitool

vouwzaag

kabar potbelly

slijpsteen

hoofdlamp + lightsticks 2 rood/2 groen/2 oranje

2 kaarten ( 1 "deel"kaart en 1 met al mijn locaties)

write in the rain notitie blok + fisher pen en potlood.

1 pocho in flecktarn

1 2pp tent

slaapmat

slaapzak

am/fm radio opwindbaar

scanner + porto

handschoenen (mechanix)

verschillende water filters (katadyn/tabletten enz)

 

dit alles weegt wel wat meer dan 12kg maar daar kan ik mee leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm als ik deze gewichten zie denk ik dat ik wel een enórm zware medische kit heb :p

En neem je nog iets van hygiëne spullen mee? (shampoo, tandenborstel..)

 

Hoe zwaar is die tarp/tent bij anderen gemiddeld?

Moet er nog een aanschaffen maar whoeps ik ga niet met zo'n zware tent sjouwen... tas moet zo licht mogelijk blijven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als anderen ook gewichten kunnen posten (pak ff een kwartiertje met de keukenweegschaal) dan kunnen we van elkaar leren waar nog gewicht te winnen valt :)

 

Het kan zijn dat ik de tas niet helemaal compleet maak maar dat ik er een lijst aan niet met nog te pakken spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Multitool zou er mogelijk wel uit kunnen, ik zal eens kijken wat daar eigenlijk in zit....

 

Misschien dat ik nu wat té kritisch ben, maar waarom stop je in hemelsnaam iets in je BOB zonder dat je weet wat er eigenlijk inzit?

Nou komt de volgende vraag, heb je er ooit maar dan ook ooit wel eens iets mee gedaan met de zaken die in je BOB zitten? Geldt niet alleen voor jou xychix, maar voor de anderen ook.

Ik ken, en heb elk onderdeel van m'n BOB gebruikt totdat het kapot ging of versleten was. Ik ken de beperkingen en nadelen/voordelen van alle zaken die in m'n BOB zitten. Mijn BOB is hoofdzakelijk gericht op water/voedsel/EHBO/onderkomen/navigatie. En weegt met 3-5 dagen voedsel haast 25kg. En dan is de tent het zwaarst. Hierna voedsel/kleding/slaapzak/ehbo........begrijp me niet verkeerd, ook ik heb een wat "tools" bij me, zoals een (zak) mes en lintzaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik nu wat té kritisch ben, maar waarom stop je in hemelsnaam iets in je BOB zonder dat je weet wat er eigenlijk inzit?

Nou komt de volgende vraag, heb je er ooit maar dan ook ooit wel eens iets mee gedaan met de zaken die in je BOB zitten? Geldt niet alleen voor jou xychix, maar voor de anderen ook.

Ik ken, en heb elk onderdeel van m'n BOB gebruikt totdat het kapot ging of versleten was. Ik ken de beperkingen en nadelen/voordelen van alle zaken die in m'n BOB zitten. Mijn BOB is hoofdzakelijk gericht op water/voedsel/EHBO/onderkomen/navigatie. En weegt met 3-5 dagen voedsel haast 25kg. En dan is de tent het zwaarst. Hierna voedsel/kleding/slaapzak/ehbo........begrijp me niet verkeerd, ook ik heb een wat "tools" bij me, zoals een (zak) mes en lintzaag.

 

jazeker, ik gebruik de zelfde setup voor mijn survival/bushcraft weekenden/week, zonder de radio's natuurlijk en de tent wil ik dan nog wel is omwisselen met een tarp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem m ook mee als ik met mijn dochtertje een dag in het bos ga hangen. Ik heb nog geen tijd kunnen maken voor hele weken.

Daarnaast staat hij in ons vakantiehuisje altijd in de woonkamer en grabbel ik er regelmatig in.

 

De kniptang en EHBO kit en poncho zijn nog ongebruikt. Met de FireSteel maak ik mijn kachel aan (en dat kan nog best tegenvallen).

De ColdSteel is net nieuw, tot nu toe altijd alles met een kleine bijl.

De mora voor alle snijwerk, incl eten en vuur voorbereiding.

Koken in het bos ook in de brander + bak. 1/2 liter water op wat kleine droge twijgjes zo aan de kook, ideaal.

 

Ook ijzerdraad en visspullen gebruik ik niet, daar zijn ze te complex voor ingepakt en dan heb ik meestal wel iets anders bij de hand.

Die multitool is er ingegaan als vervanging van een platbektang die ik te zwaar vond. moet nog kritisch bekeken worden.

 

Dus het zit niet nieuw in de tas, ook loop ik er (op kantoor) niet dagelijks mee rond :)

 

Mogelijk moeten we ook nog een topic over de inhoud van een SHTF EHBO kit doen?!

tekentang, sporttape en vaseline waren mijn aanvullingen op de kruidvat ehbo kit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaseline vind ik een onmisbaar product. Daar heb ik een heel potje van bij.

 

Ik gebruik het vooral ook om vuur te starten. Als je een paar tampons en een beetje vaseline hebt, kan je echt heel veel vuurtjes starten voor dat het op is? Je staat er verstelt van hoeveel watten uit uit zo'n compacte tampon komen. ;)

 

Ik moet nog eens kritisch kijken naar het gewicht van mijn BOB. Is te zwaar denk ik. Als ik wandel neem ik hem wel eens mee, maar loopt nooit lang stukken. Hij is nu erg goed gevuld. Handig, maar voor langere periodes is het gewicht doorslaggevender. Ik zal e.e.a binnenkort eens wegen.

 

 

Waar is die kniptang trouwens voor? Vind het nog best wel wat gewicht, in welke situaties gebruik je die? (en knipt je multitool dat niet net zo makkelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

kniptang leek me erg praktisch voor hekwerk ed. mogelijk toch weer terug naar een platbektang met een knip deel. Daar kun je t meeste ook wel mee doen.

Inclusief kleine reparaties aan voertuigen. Uiteraard ligt er in mijn bus een hele bak gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat willen veel mensen, ik persoonlijk lig liever goed beschermt tegen de elementen dan onder een tarp, vooral als je in een situatie zit waar open vuur geen mogelijkheid is.

 

Lijkt mij ook fijner hoor, een tent. Ook beschermd tegen muggen e.d. lijkt me ook een voordeel.

Vraag me gewoon af of jullie bij het uitkiezen van een tent een bepaald gewicht in jullie hoofd hebben.

'Hoe lichter hoe beter' gaat namelijk - heb ik gemerkt - lang niet altijd op, want dan krijg je weer zo'n fluttent.

Was benieuwd in hoeverre gewicht met kwaliteit te maken heeft - of dat je ook goede en bovendien lichte tenten hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn bob gewicht?

 

zal zo tegen de 100 kilo aanzitten vermoed ik.

ik peins er niet over om zonder fiets met fietskar een bugout te doen.

waar zou ik lopend naartoe moeten?? of ik nu naar de ardennen of naar het zwarte woud of naar de ardeche zou moeten lopen het is allemaal 100en kilometers

en dat red ik niet op een paar energybars, er leven nog 300 miljoen europeanen in europa voor wie dezelfde shtf geldt.

 

misschien per boot een beschut plekje zoeken denk ik dan

als het per boot gaat dan zal het tegen de 500 kilo zitten denk ik.

 

en ja ik verwacht nu heel veel comments over dat dat veel te onrealistisch zwaar is etc etc.:o

 

maar in dat geval vraag ik diegenen nogmaals:

wat denk je te kunnen doen en hoe lang met zo weinig gear?:o

 

-met de spullen die we hier opnoemen en het gewicht kun je misschien 3 dagen overleven en wat dan?

-in een shtf is het onmogelijk om met opgenoemde gear langer als 2 maanden fatsoenlijk te overleven en dan??

-deze spullen zijn zinloos als het een tijdelijke evacuatie betreft aangezien je dan opgevangen zult worden

 

en dan komen er waarschijnlijk ook verhalen over survivaltochten etc etc, en het leger etc etc das allemaal serieus bewonderenswaardig en ik zal daar zeker niet op trappen als er iemand waardering heeft voor ''onze jongens en meisjes'' dan ben ik het wel.

alleen daar was nog altijd iets achter de hand, als je instortte dan droegen je maten je en het was allemaal maar voor paar weken hooguit nietwaar??

pleur eens in een 3 meter diepe kloof en kneus je enkel of knie maar eens goed in een shtf. kijken of er hulp op komt dagen.

geen helicopter die je op komt halen op rendezvous checkpoint alpha(of whatever).

 

nee dan geef ik meer voor de zwaardere (zo de afgelopen maanden te lezen)goed doordachte ehbo kit van chinook, dan voor een pleistertje en paracetamol in een altoid tin

om gewicht te besparen.

 

teveel internetrambo gedachten hier, mensen denken serieus een shtf te kunnen overleven met een bobtasje.

misschien ben ik nu te eerlijk of te gemeen hoor(en dat is al zeker niet zo lullig bedoeld), maar dit forum is niet zozeer een survivaltochtforum maar een PREP>VOOR>SHTF forum.

rambo neemt een wild zwijn te grazen met zijn mes en een stok eraan,

rambo komt toevallig een paar oude carboleumblikken tegen in een oude mijn om een fakkel te maken,

rambo heeft een groot mes en evt een foldout handboog waarmee hij onverschrokken ten strijde trekt tegen heel politiekorps/nationalguard,vietcong,spetznas commando,s en birmeese paramilitairen.

rambo is kicking ass and taking names.

 

goed beetje realistischer dan maar? cast away, ook zo,n goede film, alleen de kans dat er een pakje aanspoelt met schaatsen erin(alsof dat zou blijven drijven maargoed) die als mes kunnen dienst doen is nogal nihil.

maar het is een film mensen en hoezeer ik die films ook gaaf vind het zijn en blijven films.

 

in een shtf met een kukri een waterfilter een altoidstin en een slaapzak de wildernis ingaan is certain death.

ook al is het altijd nog beter als niets.

 

zoals ze op bepaalde sites wel eens zeggen: 1 mes is geen mes.(als je hem kwijtraakt en geen backup hebt houd het op).

 

als je op pad gaat zorg dan dat je zoveel mogelijk aspecten van je survival hebt doordacht en meebrengt, gereedschap,slaaponderkomen,bescherming,naaigerei,visgerei,kookgerei,zaden etc etc

 

als het namelijk -20 is dan is het ijs al heel snel 10cm dik dan wil je toch gaan vissen ga je dat ijs uithakken met een kukri of met een bijl??

wil je konijn eten?? dan hoop ik dat je een schep bij je hebt om ze uit te graven in die steenharde grond.

fruit is er niet in de winter, insecten zijn verstopt of dood, vogels zijn hem of gepeert of ergens verstopt om de kou te weerstaan.

 

lees het sas survivalboek nog maar eens john wiseman zegt daar oa in dat in ijsgebieden survivallen erg ingewikkelt is.

dan ben je blij dat je extra survivalcrackers bij je hebt en een extra vriesdroogmaaltijd omdat de vangst tegenviel.

 

en jawel ook daar past een mens zich wel aan, maar waar de inuit en de natives uit siberie, oeral en alaska zich nog prima redden in de kou met dikke bontjas en bontschoenen

zul je die zelf eerst nog maar eens moeten hebben, of neem je ook een dikke jassen, dikke broeken,dikke truien,wintesokken en sneeuwboots mee?? (tel er dan nog maar 15 tot 20 kilo bij op)

etc etc

 

nee of je houd je bug in en graaft jezelf in(maar dan moet je al the way gaan met hekken,prikkeldraad etc)

of je houd een grote bug out en probeert je ergens op een stil plekkie te vestigen

 

en nee ik schep er beslist geen genoegen in om op andermans dromen te stappen, en zeepbellen te barsten, maar een reality check is hier wel bij op zijn plaats.:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is de term 'grabbag' dan beter. Mijn BOP (Bug Out Pakket) weegt meer dan 2.000 kilo (of een afgeladen ford transit met reserve onderdelen en 150 Liter diesel) of een etap 22 zeilboot vol met spullen.

 

Mocht er onderweg brand in de wagen uitbreken of je moet om een andere reden hollen. Dan is het wel zo praktisch dat je 1 grabbag klaar hebt staan. Dat is in mijn geval de boven besproken tas. Deze ligt dus ook niet in het laadruim maar op de middelste voorstoel tussen ons in. In geval van meer tijd zoek ik uit de rest nog de extra spullen passend bij de nog te overbruggen afstand naar BOL. (ergens tussen 0 en 800 km in geval van bus).

 

Als dat er dichtbij zit loop ik met de meest waarde volle spullen en kom ik mogelijk later terug voor meer.

Als ik er ver vandaan zit zal ik vast ook een zwaar groot breekijzer ofzo pakken om evt een andere ogenschijnlijk niet meer gebruikte wagen te lenen.

 

Dan is het gewoon werken in de situatie met wat je hebt. Maar de grabbag gaat mee.

 

Wat je natuurlijk niet moet hebben is dat je in geval van vlucht uit je voertuig met enkel een EDC zit omdat die suitcase op wielen volgeladen met 45 kg aan blikvoer niet te tillen was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij ook fijner hoor, een tent. Ook beschermd tegen muggen e.d. lijkt me ook een voordeel.

Vraag me gewoon af of jullie bij het uitkiezen van een tent een bepaald gewicht in jullie hoofd hebben.

'Hoe lichter hoe beter' gaat namelijk - heb ik gemerkt - lang niet altijd op, want dan krijg je weer zo'n fluttent.

Was benieuwd in hoeverre gewicht met kwaliteit te maken heeft - of dat je ook goede en bovendien lichte tenten hebt.

 

er zijn bedrijfen die speciaal voor backpackerts tenten maken, goede merken zijn onder andere msr, the north face, terra nova, hilleberg en sierra designs.

en het verschil zit hem in de prijs, van bovenstaande merken mag je er van uit gaan dat je een kwaliteits tent hebt die een lange tijd mee gaat.

en verder uit mijn ervaring is het zo hoe lichter hoe duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat begrijp ik wel dat je een bol moet hebben maar hoe komen jullie daaraan??

zijn jullie allemaal zo grootverdienend dat jullie hele stukken grond kunnen kopen zonder te lenen van de bank?(hypotheek o.i.d):confused:

 

als jullie het hebben met behulp van een lening dan heb je het(bol) dus niet.:confused:

 

ik kan maar 1 hypotheek betalen, en als ik mijn huis uit zal moeten dan zal ik ergens anders mijn plekkie moeten vinden.

dan zal ik dus meubels en veel andere relatief nutteloze zaken(zoals mooie onpraktische kleding en hobbyspullen) ook achter moeten laten, maar mijn prepspullen moeten wel mee, die heb je nodig om een nieuwe start proberen te maken elders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DP zei;ik kan maar 1 hypotheek betalen, en als ik mijn huis uit zal moeten dan zal ik ergens anders mijn plekkie moeten vinden.

dan zal ik dus meubels en veel andere relatief nutteloze zaken(zoals mooie onpraktische kleding en hobbyspullen) ook achter moeten laten, maar mijn prepspullen moeten wel mee, die heb je nodig om een nieuwe start proberen te maken elders.

 

Helemaal mee eens DP maar dan moet je in iedergeval de optie hebben om al die prep spullen mee te nemen,en dan bedoel ik ook t gereedschap om je bestaan ergens anders op te bouwen...Ik denk daar vaak aan omdat ik eigenlijk in n situatie zit waarbij ik ook denk van..wat als de shit al uitbreekt voordat ik mn BOL heb.(aantal jaren terug heb ik alles verkocht mn zaak mn huis)ben gaan huren ...en zwaar opzoek naar n BOL maar ik heb nog niks.Dan moet ik toch met de spulletjes die ik hier heb iets nieuws opbouwen.En dan is mn BOB alleen echt niet genoeg als ik op de vlucht moet.Ik denk dat n BOB gewoon handig is en zeker n must om zo goed mogelijk voor elkaar te hebben,Maar dat we er ons ook op moetten richten om zelfredzaam te zijn als we bv niet bij onze BOL kunnen komen.ik bedoel zelfredzaam en niet overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor onderkomens zou je ook eens kunnen kijken op de bushcraft fora naar bladerhutten. Ik heb er vorig oktober een nacht in geslapen nadat we het bladerdek wat hadden aangevuld. Prima te doen! Als je naast open vuur nog een soort van kacheltje maakt van stenen heb je een heel goed (tijdelijk) onderkomen.

 

Zullen we in dit topic proberen ontopic te blijven?

Hoeveel mag een Bob, of beter een grabbag wegen en wat stop je er in.

Hiermee bedoel ik de tas die je op het lijf houdt na SHTF ook als je in je auto zit. Grote spullen mik je achterin maar een basis pack zul je toch voor het grijpen willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...