Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dutch oven


Flos

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een en gebruikt het ook.Het is handig op open vuur maar ook om iets te beginen op het vuur en dan in de oven.Je kun ook brood in bakken en cake.belangrijk is voor dat je mee kook goed invetten, steeds olie in doen op het zacht vuur ,olie afvegen ,weer olie ,iets warmer, je moet het een paar keer doen tot de olie nauwelijk walm op hoge temperatuur.Ook niet hard afwassen ,en steeds invetten en vegen.Wat will je er mee koken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken uit de rugzak en een dutchoven gaan niet echt samen. Die dingen zijn van gietijzer zoals je weet. Welke maat heb je?

 

De DO moet je seasonen. Gooi briketten in je bbq en zorg dat ze goed branden/gloeien. Dan eerst je do schoonmaken door het vet waarmee ze geleverd zijn eruit te poetsen als hij WARM is. Dit kan je doen met keukenpapier oid. Hierna als hij schoon is, invetten met arachide olie en op de hete bbq zetten. Dan laten walmen en als de olie haast weg is, van de bbq halen. Laten afkoelen schoonvegen en handeling opnieuw uitvoeren met arachide olie. Hierna heeft zich een glade zwarte laag in je do gevormd. Hierna nooit meer met zeep deze schoonmaken. Zeep trek in de poriën van het gietijzer en geeft een vervelende smaak af aan je eten.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan in een dutch oven gewelidig brood bakker

 

Zie heironder een paar sites waar je oneindig veel recepten mee kan varieren. En verder op open vuur koken is gewoon heel anders, een paar keer proberen en je merkt vanzelf waar je op moet letten.

 

Ik heb het in down under veel gedaan, voornamelijk in de woestijn met gewone pannen (die ik daarna kon weggooien)

In australie in de bush maakten we altijd damper, een kuil graven, gloeiende kolen van het kampvuur erin, dutch oven met deeg of gewoon een gietijzeren pan met deksel. Gloeiende kolen erop zand er weer over en s, morgens heerlijk brood kan in duizenden variaties qua ingredienten. Het gaat om de verhouding bloem vetstof en vocht. In onderstaande recepten kan zelrijzendbakmeel nemen maar ook bloem met gist of bakpoeder, ipv melk water of ipv boter olie. Of strak een recept volgen of lekker expirimenteren.

 

http://alldownunder.com/oz-u/food-recipes/damper.htm

http://www.taste.com.au/recipes/12308/damper

 

Hieronder een link voor het makkelijkste brood ooit, brood zonder kneden, ipv in de ove kan het ook met bovenstaande methode natuurlijk.

http://yummyinmytummy.nl/brunch/bela...kkelijk-brood/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast gebruikersnaam
Ik heb een en gebruikt het ook.Het is handig op open vuur maar ook om iets te beginen op het vuur en dan in de oven.Je kun ook brood in bakken en cake.belangrijk is voor dat je mee kook goed invetten, steeds olie in doen op het zacht vuur ,olie afvegen ,weer olie ,iets warmer, je moet het een paar keer doen tot de olie nauwelijk walm op hoge temperatuur.Ook niet hard afwassen ,en steeds invetten en vegen.Wat will je er mee koken?

 

Zo te lezen is het een volledig gietijzeren ketel, omdat jij blijft invetten. Nu zijn er ook van die gietijzeren ketels met geëmailleerde binnenzijde, kunnen die ook op dezelfde manier gebruikt worden? Ik neem aan van wel, enigste verschil welk ik me kan bedenken is dat de pan niet geschikt is voor hele hoge temperaturen (geheel omringd door gloeiende kolen?) omdat de emaillelaag dan wellicht beschadigd raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik heb een en gebruikt het ook.Het is handig op open vuur maar ook om iets te beginen op het vuur en dan in de oven.Je kun ook brood in bakken en cake.belangrijk is voor dat je mee kook goed invetten, steeds olie in doen op het zacht vuur ,olie afvegen ,weer olie ,iets warmer, je moet het een paar keer doen tot de olie nauwelijk walm op hoge temperatuur.Ook niet hard afwassen ,en steeds invetten en vegen.Wat will je er mee koken?

 

Je wast de pan toch niet af met een sopje he? Bij mij is het meestal voldoende om een laagje olie in de pan te doen en deze langzaam op te warmen tot deze gaat walmen. Af laten koelen, olie uit de pan en deze enkel met heet water afwassen. Dat is het eerste gebruik. Ieder volgend gebruik doe ik een beetje boter of olie in de pan en dan lekker bakken. Na het eten afwassen met heet water. Eventueel hardnekkige plekjes even schrappen met de achterkant van de afwasborstel. Hierdoor blijft de pan goed vettig van zichelf. Na het afwassen blijft de bodem en de rand van de pan droog zodra je de kraan uitzet en je de pan scheefthoudt. Het water loopt er vanzelf uit. Eventueel nadrogen met een stukje keukenpapier en niks meer aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen is het een volledig gietijzeren ketel, omdat jij blijft invetten. Nu zijn er ook van die gietijzeren ketels met geëmailleerde binnenzijde, kunnen die ook op dezelfde manier gebruikt worden? Ik neem aan van wel, enigste verschil welk ik me kan bedenken is dat de pan niet geschikt is voor hele hoge temperaturen (geheel omringd door gloeiende kolen?) omdat de emaillelaag dan wellicht beschadigd raakt.

 

Ik heb uit eerdere posts begrepen dat zo'n ouderwetse gietijzeren braadpan met een geëmailleerde binnenkant prima geschikt is om als een dutch oven dienst te doen, dus ik heb er zo eentje voor dat doel. Dus om brood te bakken in de kooltjes, in het vuur. Ik weet niet meer waar het stond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uit eerdere posts begrepen dat zo'n ouderwetse gietijzeren braadpan met een geëmailleerde binnenkant prima geschikt is om als een dutch oven dienst te doen, dus ik heb er zo eentje voor dat doel. Dus om brood te bakken in de kooltjes, in het vuur. Ik weet niet meer waar het stond.

 

Aan het pan of pot gedeelte van een DO is niet veel speciaals .

Het is het deksel dat anders is dan bij een gewone gietijzeren kookpot .

Bij een DO staan er een rand rond het deksel zo dat je er kolen op kan leggen .

Bij een gewoon deksel kan je dat ook maar als je het op neemt vallen de kolen in uw eten .

Voor brood te bakken heb je ook boven verwarring nodig daarom moeten er kolen op kunnen liggen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het pan of pot gedeelte van een DO is niet veel speciaals .

Het is het deksel dat anders is dan bij een gewone gietijzeren kookpot .

Bij een DO staan er een rand rond het deksel zo dat je er kolen op kan leggen .

Bij een gewoon deksel kan je dat ook maar als je het op neemt vallen de kolen in uw eten .

Voor brood te bakken heb je ook boven verwarring nodig daarom moeten er kolen op kunnen liggen .

 

Geert

 

Hé, dat verandert de zaak. Goed om te weten, dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, dat verandert de zaak. Goed om te weten, dank je wel!

 

Graag gedaan .

Mijn DO heeft 23, 5 € gekost en met een beetje verstandig gebruik en wat geluk heb je dat voor het leven .

Je hoeft daarom niet in de vrije natuur te gaan koken op de BBQ lukt het ook .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Je kan in een dutch oven gewelidig brood bakker
Ja, inderdaad!

 

Tijdens het kamperen bakken we graag brood in onze Dutch-oven. Het is leuk om te doen en het brood smaakt heerlijk! Wat uiteraard een voorwaarde is, is dat je op de kampeerplaats (of waar dan ook) een goed fikkie mag stoken.

 

Eerst een recept voor brood gebakken met bier in plaats van met gist... heel handig omdat, eerlijk is eerlijk, de meeste mensen zullen (bijna) altijd bier in huis hebben maar niet altijd gist. Toen ik een keer geen gedroogde gist meer had, heb ik de gist vervangen door bier. Het resultaat was fantastisch en sindsdien is het een favoriet recept van ons. Wat lekker gemakkelijk is aan dit brood, is dat je het deeg niet hoeft te kneden of te laten rijzen.

 

Tip: Tijdens een SHTF-situatie, als je naar jouw BOL gaat, zal je waarschijnlijk geen weegschaal of zo bij je hebben. Dus, nu dat je nog thuis bent en je een weegschaal bij de hand hebt, kijk hoeveel bloem, water, enz in de beker (of kopje) past die je in jouw BOB hebt (in mijn metalen beker, bijv., past 125 g bloem en 180 ml water).

 

Brood Zonder Gist (dit past in onze 7.5 liter Dutch-oven, diameter 33.5 cm)

 

3 ½ kopjes (440 g) zelfrijzend bakmeel

1 eetlepel (15 g) suiker

3 mespuntjes zout

2 eetlepels melkpoeder

½ blik lauw of warm bier (180 ml) of ietsje meer (het deeg moet stevig en droog zijn, niet plakkerig)

bakpapier

Dutch-oven (met een rooster erin)

 

Maak een goed vuur zodat je een gloeiende massa hebt tegen de tijd dat je gaat bakken.

Leg het rooster op de bodem van de Dutch-oven en leg 2 lagen bakpapier op het rooster (zie foto onder)

Doe alle droge ingrediënten in een grote schaal (of op iets plats als je geen kom hebt) en meng ze door elkaar.

Voeg steeds een beetje bier toe (het bier moet lauw of warm zijn) en meng met een mes.

Terwijl het mengsel nog steeds in de schaal is, meng alles goed door elkaar met de hand totdat je een samenhangend deeg hebt (het deeg moet stevig en droog zijn, niet plakkerig).

Vorm het deeg tot een iets afgeplatte bol.

Leg het deeg, zonder het verder te kneden of te laten rijzen, op de bakpapier in de Dutch-oven; leg het deksel erop..

Zet de Dutch-oven op een pannenrooster boven de kooltjes en leg wat gloeiende kolen op het deksel.

Verwijder de kolen van het deksel mocht het brood aan de bovenkant dreigen te verbranden.

Het brood heeft ongeveer 40 minuten nodig om te bakken maar checken of het eerder klaar is (beklop de bodem van het brood, als het goed gaar is, klinkt het hol).

 

22-01.jpg.d34b2420404718d1d14ca91140d06e09.jpg

 

22-02.jpg.d75b1623b27cd2d51c3e25ac63e89d7a.jpg

 

Als je toch genoeg gist hebt (en alle tijd in de wereld), kan je normaal brood bakken:

 

Brood met Gist (dit past in onze 7.5 liter Dutch-oven, doorsnee 33.5 cm)

 

350 g tarwebloem (volkoren tarwemeel kan ook, maar strooi dan gewone bloem op je kneedplank)

1 zakje gedroogde gist

15 g suiker (1 afgestreken eetlepel)

10 g zout (1 afgestreken dessertlepel)

1 eetlepel melkpoeder

1 kopje lauw tot warm water

aluminium bakvorm in de vorm van een broodvorm (zie foto onder)

Dutch-oven met een rooster erin

 

Maak een goed vuur zodat je een gloeiende massa hebt tegen de tijd dat je gaat bakken.

Doe alle ingrediënten in een schaal en meng alles door elkaar.

Voeg het water toe en meng totdat je deeg hebt met een plakkerige samenstelling.

Leg een handdoek over de schaal, zet de schaal op een warme tochtvrije plaats, laat het deeg 1 uur rijzen.

Bestrooi de tafel met bloem en leg het deeg erop.

Kneed het deeg tenminste 10 minuten, en voeg bloem toe om een elastische samenstelling te krijgen.

Doe het deeg terug in de schaal en laat het nogmaals afgedekt 45 tot 60 minuten rijzen.

Doe het deeg in de aluminium vorm en zet deze op het rooster in de Dutch-oven; leg het deksel erop.

Zet de Dutch-oven op een pannenrooster boven de kooltjes en leg wat gloeiende kolen op het deksel.

Verwijder de kolen van het deksel mocht het brood aan de bovenkant dreigen te verbranden.

Het brood heeft ongeveer 45 minuten nodig om te bakken.

 

22-03.jpg.9fdf2ce9d06d32d116b89fc00f879b6a.jpg

 

22-04.jpg.c7886ca8d7c2c902d80695acfc92c1dd.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Prachtig recept . Je schrijft een zakje gist . Hoeveel gist zit er in een zakje ? Ik heb grote verpakkingen . Of verse gist .

 

Geert

 

Ik heb hier nog 2 zakjes, er staat 7 gram op. (Zal ze wel meenemen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...