Ga naar inhoud

Recommended Posts

Ik had gisteren een interessante discussie met mijn dochter (13).

Na een interessant bezoekje te hebben gebracht aan medeprepper @gerbewoner ontstond thuis de discussie; pfoe geen TV hebben, dat zou ik niet kunnen hoor!

Ik besef mij goed dat de huidige maatschappij voornamelijk teert op media. Informatievergaring en vermaak wordt tegenwoordig tot stand gebracht door TV of Internet. Spelletjes spelen we allemaal op de PC of je smartphone. Nieuws en vermaak komt ook van deze elektronische apparaten af.

Ik begon toen uit te leggen wat hierin het nut is van 'een hobby hebben'. Je vermaken zonder deze middelen is tegenwoordig een hele opgave! Als ik alleen al kijk naar het verschil tussen mijn jeugd en die van mijn kinderen. Ik heb werkelijk tot mijn 16de echt buiten gespeeld! wij gingen zelfs op onze brommers naar het bos om verstoppertje of oorlogje te spelen. Ook ik beschikte toen al over een Commodore 64 die ook grote delen van mijn tijd in beslag nam. Maar wist dit, ook volgens mijn ouders, prima zelf in te delen.

Mijn zoon is ook echt een spelletjes fanaat op de PC, maar doet eigenlijk niets liever dan met zijn pa het bos in! Verschil hier is; Ik deed dit vroeger op eigen houtje. Rugzak om, eten en drinken mee, zakmes, verrekijker en notitieblokje. En ik was heel de dag op pad.

Dit initiatief mis ik nu bij beide telgjes.

Ik vertelde mijn dochter dat ze het eigenlijk andersom moest bekijken. Door deze apparaten (TV en PC) kom je zelf niet meer toe aan de echt leuke dingen doen!. bordspelletjes, zelf acties ondernemen, dingen proberen.

Hieruit wordt voor mij duidelijk dat er een grote input van ons als ouders gewenst is.

Ik ben geen geitewollensokken ouder die van begin af aan de alternatieve leefwijze heeft geleefd en ben ook niet van plan om geheel over te stappen. sterker nog. Mijn technische achtergrond is ICT en omarm vrijwel elk nieuw snufje op digitaal gebied. Dit krijgen mijn kinderen uiteraard ook mee.

Maar dit wil niet zeggen dat ik me niet open stel voor de 'andere levenswijze'. Sterker nog, ik begin steeds meer die kant op te neigen maar merk zeker wel dat ik hiervoor nog niet helemaal klaar ben.

Waar ik benieuwd naar ben;

Hoe leren jullie je kinderen om de focus weg te halen bij TV/PC en zich meer te richten op zelfontplooiing in meerdere vormen.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

euhm...

ik heb dit probleem niet.

gewoon uitzetten dat ding. stekker eruit als je je kids niet onder controle krijgt. Ik heb er zelfs eens een keer eentje demonstratief kapot gegooid toen ze niet luisterden en een grote mond opzetten. Dat helpt enorm, vergeten ze nooit meer. TV is voor als het heel hard onweert en ze echt niet naar buiten kunnen.

Mijn kinderen leren zichzelf te vermaken, omdat ik weinig tijd heb om alles voor ze voor te kauwen. Als ik aan het werk ben buiten, moeten ze echt niet komen zeuren dat ze zich vervelen (doen ze trouwens ook nooit) want als ze dat zouden doen weten ze dat ik ze een stal laat uitmesten oid.

Vanaf hun geboorte zijn ze al buiten (eerst in een box die ik in de tuin zette als ik daar aan het werk was, later met eigen schepje) Ze klagen of zeuren nooit over verveling, er is altijd wel wat te doen. Geef ze een stok en binnen een uur hebben ze een fort gebouwd. Of een zeepkist. En anders is er altijd wel wat speelgoed ergens. Gewoon een deken op het gazon en daarop een doos duplo uitgooien, maakt niet uit welke leeftijd, ze amuseren zich kostelijk.

• Leuk 1
Link naar reactie

Hallo prepper,

Je bent een prepper of je bent geen prepper,nood breekt wet.

Ga kaarten,praat met elkaar doe een spel of ga wandelen, ga samen eten koken. Maak een doe avond of nog beter laat ze een goed boek lezen s,avond.

En nu niet zeggen dat kun jij makelijk zeggen. we hebben ook een zoon van 9 het is maar net hoe je het brengt.

We zijn toch geen zombie die alleen maar kastje kunnen kijken , Die alleen maar kijken wat een andere al voor ons heeft bedacht. MIND CONTROL heet dat volgens mij.

Sorry dat ik zo uit val, maarik vindt het erg als mensen niet meer zelf naar denken.

Groet Rust Brenger

Link naar reactie

Het is niet zo dat ik mijn kinderen niet onder controle heb hoor. Maar zoals ik aangaf hebben wij een andere levensstijl als iemand met vee of met grote stukken grond die deze gebruiken om groentes en/of fruit te verbouwen. Ik woon gewoon in een rijtjeshuis in een stad/dorp (ieders zijn eigen mening hierover).

Mijn kinderen vermaken zichzelf ook wel, maar zoals ik al aangaf, anders als jouw kinderen of als ikzelf. TV was in mijn jeugd ook wel aanwezig, maar vervulde lang niet zo'n prominente rol als tegenwoordig. Dit is in het geval van internet nog een graadje erger.

Zodra wij als ouders het initiatief tonen om dingen buiten de deur te gaan doen, staan ze te trappelen hoor. dus de wil is er wel, enkel het eigen initiatief mis ik..

Link naar reactie

Ik leef ook zonder TV. Heeerlijk, wil niet anders meer! Als ik iets wil zien dan download of stream ik het. (Geen reclame, volledige controle; d.w.z. op je eigen tijd, plaats, pauzes, tempo, etc) Je gaat bewuster kiezen in wat je wil zien. Zappen o.i.d. bestaat niet meer. Soms als ik eens bij familie logeer en ze hebben een tv dan schrik ik telkens hoe lang ik er dan al achterhang. (Als er ff niemand thuis is) En ik irriteer me suf aan alle reclame onderbrekingen.

Maar het grootste nadeel/gevaar van tv (en dat geldt zeker ook/juist voor kinderen) is dat het passief is. Je laat je entertainen zonder heel bewust keuzes te hoeven maken, zonder interactie, zonder inspanning. Je mindset verandert hierdoor, je wordt hierdoor passiever en verwacht dat het wel voor je gedaan wordt/vanzelf gebeurt, etc. Wat dat aangaat is de PC of zelfs gameconsole een hele stap vooruit t.o.v. TV. Interactief, actie/reactie, etc. Maar onderschat ook daar het effect niet van op kinderen, maar ook volwassenen. Je mindset wordt hierdoor anders. Namelijk dat je op ieder moment over kennis, de actie, het contact, etc. kan beschikken wanneer jij dat wil. In het 'echte leven' is dat lang niet altijd zo. De PC komt tegemoet aan jouw individuele behoefte, dat kan in een maatschappij/samenleving, wat in feite een systeem is, niet. Maar ook niet in de natuur! Ook de fysieke activiteit neemt af door PC, maar dat is relatief eenvoudig op te lossen. Zomaar wat bespiegelingen.

Link naar reactie

geef ze dan gewoon niet de keus, het zijn je kinderen. schop ze naar buiten en zeg dat ze zich maar iets zoeken om zich mee te amuseren...

Ik weet ook geen andere oplossing, initiatief moeten ze zelf leren nemen. daar kun je als ouder weinig aan doen, alleen de goede kant op sturen.

Link naar reactie

Hallo prepper,

Je bent een prepper of je bent geen prepper,nood breekt wet.

Ga kaarten,praat met elkaar doe een spel of ga wandelen, ga samen eten koken. Maak een doe avond of nog beter laat ze een goed boek lezen s,avond.

En nu niet zeggen dat kun jij makelijk zeggen. we hebben ook een zoon van 9 het is maar net hoe je het brengt.

We zijn toch geen zombie die alleen maar kastje kunnen kijken , Die alleen maar kijken wat een andere al voor ons heeft bedacht. MIND CONTROL heet dat volgens mij.

Sorry dat ik zo uit val, maarik vindt het erg als mensen niet meer zelf naar denken.

Groet Rust Brenger

Buiten het feit dat ik jouw antwoord totaal niet interpreteer als aanval, zijn wij zo iets wel van plan ja.

rustig aan beginnen.

1x in de week geen TV en internet voor ons allen. Lijkt mij een leuk begin. Die avonden wordt er dan ook geen visite verwacht, en gaan we aan de knutsel, of beginnen we een bordspel/kaartspel/poolen.

Bij sneeuw kunnen we lekker met z'n allen gaan buiten spelen. In de zomer kunnen we ons bezig houden met watervoetbal, frisbeeën.

En mits er een legale locatie voor gevonden wordt; boogschieten bijvoorbeeld.

Link naar reactie

Gast Heksenboot

O jee. Goeie vraag, dat zou ik ook wel willen weten.

Jarenlang is het goed gegaan bij ons. Tijdlimiet, prima. Maar nou ze over de 20 zijn? Niet te houden.

Dus jullie zijn gewaarschuwd, hou er rekening mee, anders zit je met de gebakken game-verslaafden.

Ik kan je wel vertellen, dat het een goed idee is, om samen met je vrouw achter elkaar te staan (gekke uitdrukking: klinkt onmogelijk..)

Deel 2 is consequent zijn. Niet eerst zus en dan toch maar zo.

Afijn, dat is de hele clou van opvoeden natuurlijk. Anders krijg je gewoon verwende kindertjes.

Bij ons is het al te laat....

Link naar reactie

Wij hebben nooit kabel gehad,dus wel dvd en ook internet .Mij kinderen heben geen interesse in gamen,de jongste vind tv geweldig ,in hotel of bij vriendin wil ze graag kijken.Hebben jouw kinderen geen musiek les of sport ?Ook kinderen takken geven help , dus een keer per werk koken de kinderen waar ze zin in hebben zelf ,ook de boodchap doen zij,wij mogen niet over het eten zeuren die zij opdienen,net zou min als zij dat mogen als ik kook.In een keer omslaan is moeilijk voor iedereen dus mischien steeds een beetje en dan belonen met meer vrijheid.Kan je dochter van 13 niet beginnen met opas werk,ook goed om zelfstandig te worden.

Ik zelf zou niemand zou maar tv laten kijken,dus eerst moet het kind maar ook jij en je vrouw vertellen waar je na ga kijken en als die programa voorbij is de tv gewoon uit doen.

streng ben ik.

Link naar reactie

Die aanbieding sla ik zeker niet af niki ;) die houdt ik van je tegoed!

Wij zijn sinds wij preppers.nl kennen ook een andere weg in geslagen. Wellicht wat laat voor sommigen, maar wij zijn allang blij dat wij nu het roer in handen hebben en als gezin bewuster gaan leven. Dat dit gepaard gaat met tegenslagen is uiteraard te verwachten. Consuminderen probeer ik er gaandeweg in te krijgen en is altijd al wel een streven van mij geweest.

Maar ik zie het wel zo:

Wat in het begin als tegenslag/negatief zal worden ervaren. Zal hopelijk uitmonden in de gezelligste dagen van de week. Waar de kinderen op latere leeftijd zullen terugkijken.

Link naar reactie

Wij hebben nooit kabel gehad,dus wel dvd en ook internet .Mij kinderen heben geen interesse in gamen,de jongste vind tv geweldig ,in hotel of bij vriendin wil ze graag kijken.Hebben jouw kinderen geen musiek les of sport ?Ook kinderen takken geven help , dus een keer per werk koken de kinderen waar ze zin in hebben zelf ,ook de boodchap doen zij,wij mogen niet over het eten zeuren die zij opdienen,net zou min als zij dat mogen als ik kook.In een keer omslaan is moeilijk voor iedereen dus mischien steeds een beetje en dan belonen met meer vrijheid.Kan je dochter van 13 niet beginnen met opas werk,ook goed om zelfstandig te worden.

Ik zelf zou niemand zou maar tv laten kijken,dus eerst moet het kind maar ook jij en je vrouw vertellen waar je na ga kijken en als die programa voorbij is de tv gewoon uit doen.

streng ben ik.

Dat koken idee spreekt mij wel aan! en enkel TV kijken naar afgesproken programma's na overleg is inderdaad een mooie 2de of 3de stap. verder vervullen de kinderen uiteraard al huishoudelijke taken en dat gaat vrijwel zonder morren :).

Onze dochter wil en kan ook inderdaad zelf een zakcentje gaan bijverdienen. We zijn er alleen nog niet achter wat daar een leuk baantje voor zou zijn.

Link naar reactie

Gast gerbewoner

Ha, leuk (of triest) dat ik heb kunnen aanzetten tot discussie simpelweg door te noemen dat ik geen TV heb. Voor mij was ooit de hoofdreden dat ik de TV weg deed dat er zo weinig nieuws meer is. Het is allemaal meer van hetzelfde en je steekt er zo weinig van op. Ik keek vroeger vaak programma's als Jules Unlimited, daar kun je wat van leren.

Wat voor mij het meest tekenend is, is dat de kinderen van tegenwoordig even appen of bellen om te zien of er iemand is die samen wil gamen. Vroeger ging je er gewoon naar toen om te kijken of er iemand thuis was. Dat je dan soms een paar huizen langs moest maakte niet uit.

Ik denk dat het een mooi streven is om regelmatig een TV loze avond in te lassen. Een beetje kamperen kan ook goed in de buurt. Denk dat zoonlief best een nachtje paalcamping wil doen met een mooi vuur erbij. Stukje tekst weggehaald

@Mrsjones goede tip. Neefjes en nichtjes doen bij ons ook altijd gewoon mee met de activiteiten. Zelf brood bakken, als ze sterk genoeg zijn mogen ze ook proberen zelf het meel te malen, en meehelpen met de maaltijd. Koop in plaats van voorgesneden soepgroenten de groenten vers. Voor een grote pan soep zit je al snel een half uur te snijden en te hakken. Meestal komt de Nintendo niet eens meer uit de kast.

Link naar reactie

Was ook een serieus aanbod, ik raad je echt aan dat te doen. Er gaat een wereld voor je open. :D Kijk maar wanneer je het plant, gooi wat tenten en spul in de auto en rij maar naar Midden-Frankrijk. Ik PM je als je wil het adres wel ;)

Na 1 à 2 weken meedoen op de boerderij wil je eigenlijk niet meer weg, vooral de kinderen, leert de ervaring ;)

• Leuk 1
Link naar reactie

De drie weken die we iedereen weg zijn van huis, om arm ik met plezier. Geen tv. En ze vragen er niet eens om. Moet wel zeggen dat ze hier niet veel kijken. Hij staat heel erg vaak uit. Ik heb het geluk buiten kinderen te hebben.

Maar om je een advies te geven. Afspraken maken. De tv mag alleen aan voor de kinderen tussen vijf en zeven. Dat is bij ons het moment dat ik kook. Werkt ideaal. Als hun naar bed zijn gaat ie voor ons pas weer aan. Maar moet zeggen dat hij steeds vaker uit blijft.

Link naar reactie

Gast gerbewoner

Onze dochter wil en kan ook inderdaad zelf een zakcentje gaan bijverdienen. We zijn er alleen nog niet achter wat daar een leuk baantje voor zou zijn.

Vanaf je 13e kan je blijkbaar tegenwoordig folders lopen

http://www.netwerkvsp.nl/nl/web/folderbezorgers/home

Ik had op mijn 13e een krantenwijk maar daarvoor moet je tegenwoordig 15 zijn las ik. Een keer in de week folders lopen, dan leert ze de waarde van het geld een beetje kennen.

Link naar reactie

Als het er niet meer is, ik bedoel when the shtf, heb je het snel genoeg geleerd.

Als wij op vakantie gaan missen we het ook niet dus dat zal vanzelf goed komen.

Bovendien heb je dan zoveel te doen dat je tijd te kort komt, eten verbouwen, verzorgen, bereiden, water regelen, kleding verstellen reparaties doen hout sprokkelen, etc etc

Wij kijken graag met de kinderen het jeugdjournaal en klokhuis, vind ik ook zeer leerzame programma,s

Mijn probleem is niet zozeer het tv kijken, maar meer het zelf gaan spelen, niet altijd alles samen doen en iets voor ze bedenken. Is meer mijn probleem hoor als ik niet thuis ben kunnen ze het prima.

Link naar reactie

Was ook een serieus aanbod, ik raad je echt aan dat te doen. Er gaat een wereld voor je open. :D Kijk maar wanneer je het plant, gooi wat tenten en spul in de auto en rij maar naar Midden-Frankrijk. Ik PM je als je wil het adres wel ;)

Na 1 à 2 weken meedoen op de boerderij wil je eigenlijk niet meer weg, vooral de kinderen, leert de ervaring ;)

Maak je borst maar nat, straks sttat iedereen voor je deur van de zomer.

Link naar reactie

Vanaf je 13e kan je blijkbaar tegenwoordig folders lopen

http://www.netwerkvsp.nl/nl/web/folderbezorgers/home

Ik had op mijn 13e een krantenwijk maar daarvoor moet je tegenwoordig 15 zijn las ik. Een keer in de week folders lopen, dan leert ze de waarde van het geld een beetje kennen.

Krantenwijk kan wel op de naam van de ouders. Dat gebeurt hier heel veel. Vanaf 15 mag je ook in de supermarkt werken..

Vanaf je 13e mag je inderdaad wel oppassen (in familiekring), maar of dat zo'n succes al is op jonge leeftijd mag je zelf bedenken :)

Link naar reactie

Met z'n allen naar Niki... Whoehoehoei...!!!!!

Ff serieus, ik snap je probleem wel. Ook ik heb kids die gek zijn van de tv. Kinderen zijn over het algemeen sowieso vrij verwend tegenwoordig. Moest ik vroeger nog redelijk infintief zijn wat beyrekking tot spelen, hebben die kids tegenwoordig gewoon alles.

Wat ik zelf vrij belangrijk vindt is om ze af en toe gewoon naar buiten te schoppen (zeker met lekker weer). Nodig maar een vriendje uit en kijk maar eens wat jullie buiten kunnen doen (onder toeziend oog want ze zijn nog klein;) ).

Het werkt, maar het grotw probleem is dat de maatschappij verwacht dat ze niet meer buiten spelen en alleen maar tv kijken of games spelen.

Dit probeer ik dus zoveel mogelijk tegen te gaan zonder te verbieden.

Er zijn zoveel leuke alternatieven: hutten bouwen, blaaspijppies maken, simpele boog maken enz... Maar zonder ons als ouders om het ze te laten zien en of ervaren leren onze kinderen het niet meer.

De maatschappij is druk druk druk. Dus wat is makkelinker om je kids rustig te krijgen dan ze ff achter de.tv te zetten. He he even rust?

Tijd besteden aan en met je kinderen is heden te dage nog belangrijker juist door het drukke leventje wat we allemaal tegenwoordig hebben. Dus pak het dambord, pak ganzebord. Moet je kijlen hoeveel lol ze hebben. En vooral: leer ze infantief worden ;)

Succes!!!

Link naar reactie

Tijdens dat mijn kinderen jong waren was of begon net de computer en de middag TV.

Ik heb daar zelf toen de hand in gehouden met TV kijken.

Nu zie ik van de kleinkinderen alle 3 tussen de 0 en 3 jaar, die zien zo veel TV dat ze er vierkante oogjes van krijgen.

Ik vertel voorzichtig aan de ouders dat dat niet goed is voor hun kinderen, er word niet echt naar geluisterd.

Het is makkelijk dan hoef je je kinderen geen aandacht te geven na een dag werken of een vrije dag.

Ik/wij als opa en oma zijn het daar niet mee eens maar het is hun opvoeding en ze zullen daar later zelf de konsekwentie van moeten dragen.

Echt de gehele dag staat de Tv aan, verschrikkelijk!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...