Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is het mogelijk op ontberingen te trainen?


Zanshin

Aanbevolen berichten

TEOTWAWKI / WTSHTF in de winter zal geen pretje zijn.

Is het mogelijk je lichaam daar nu alvast op te trainen?

 

Zo ja: hoe dan? Elke dag koud douchen? In de winter in je zomerjas naar buiten? Geen muts op doen terwijl het ijskoud is? Buiten zwemmen als het 0 graden is?

 

Vertel het mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is mogelijk ja, maar of het de moeite loont is iets anders.

Kijk naar Navy Seals en aanverwante militaire groepen, die mannen moeten wel iets kunnen verdragen, alleen is de training zo lang en zwaar en moet ook wss goed onderhouden worden, dat het zou betekenen dat je constant in ontbering moet leven, het sop lijkt mij de kolen niet waard...

Dit is uiteraard mijn theorie, mss heeft iemand praktijkervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je kleine stappen neemt je idd er aan kunt wennen. In ieder geval heb je een ervaring opgedaan die je in een soort gelijke situatie herinnert. Ik bedoel dat als je jezelf aan een extreme situatie blootstelt en dan vervolgens je zelf nog eens pushed (bv het sneewt en jij gaat 10km hardlopen en probeert dit in een uur te doen) dat als je in een soort gelijke situatie bekender bent moet hoe het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik slaap ieder seizoen minimaal 1 nacht in de open lucht. Soms is het dan -7C soms +30... (zonder tent dus)

 

Ik denk niet dat mijn lichaam hierdoor getraind wordt, maar het is wel erg interessant om te zien welke kleding nu eigenlijk het best gedragen kan worden (bij kou) , welke deken nu precies het fijnst is en ook, hoe het is om in je eentje de hele nacht buiten te zijn, want ook dit is anders dan je denkt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze winter een experiment gedaan. Naast onze tuin loop een diepe sloot met een soort steigertje. Ik ben dit najaar begonnen om 2 a 3 x/wk daar in te springen (na het sporten welliswaar, dus als ik het warm heb) Ik was gewoon benieuwd hoe lang ik dat vol zou kunnen houden. Gisteren was het water 3 graden. Toch erin gesprongen. Lekker fris. Het is niet echt als voorbereiding op koude tijden bedoeld, meer een uitprobeersel. Ik heb het idee dat ik deze winter beter tegen kou kan, maar misschien is dat inbeelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geestelijke training is het allerbelangrijkst. Als je gelooft dat je iets kunt, dan kan je het vaak ook...

Natuurlijk is een uitermate goede fysieke conditie ook heel erg belangrijk, dus.hoppa die.sportschool in;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

http://www.innerfire.nl/

 

Volgens mij is het een state of mind. Ontspannen. Relaxed. Loslaten.

 

Mediteren dus. Dan kan je meer pijn verdragen.

Bij de tandarts gebruik ik nooit verdoving, maar wel zelf-hypnose, oftewel alle (spier)spanning uit je lichaam laten gaan.

 

Bewust worden van de spanningen in je lichaam. Dat kan je versnellen door eerst je hele lichaam te spannen, je spieren aan te trekken en dan 1 voor 1 los te laten. Van beneden naar boven. Je zal altijd merken, dat de meeste spanning in je schouders zit. Bij de tandarts: gebalde vuisten.

 

Deel 2 is de ademhaling:

Inademen door je neus, met je buik, dan met je borst.

Adem inhouden.

Uitademen door de mond.

Laatste beetje uitblazen, door je buik in te trekken.

Dat moet ongeveer een driehoek zijn, qua tijd van in - vast - uit.

Die driehoek bouw je langzaam op.

 

Geoefende mensen kunnen daar heel lang zoet mee zijn. Volgens verhalen zelf 3 dagen. Dan kunnen ze zich levend laten begraven.

 

Deze dingen zijn niet alleen handig voor SHTF.

Moet jij eens zien hoe relaxed je leven wordt :)

 

En het is maar 1 minuut per dag. Nothing to lose.

Gewoon een beetje bewust ademhalen. Bewust leven. Bewustzijn.

 

Lekker geslapen? :D

 

Volgende keer maar over vuur lopen dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.innerfire.nl/

 

Volgens mij is het een state of mind. Ontspannen. Relaxed. Loslaten.

 

Mediteren dus. Dan kan je meer pijn verdragen.

Bij de tandarts gebruik ik nooit verdoving, maar wel zelf-hypnose, oftewel alle (spier)spanning uit je lichaam laten gaan.

 

Bewust worden van de spanningen in je lichaam. Dat kan je versnellen door eerst je hele lichaam te spannen, je spieren aan te trekken en dan 1 voor 1 los te laten. Van beneden naar boven. Je zal altijd merken, dat de meeste spanning in je schouders zit. Bij de tandarts: gebalde vuisten.

 

Heksenboot,Dat klinkt wel heel stoer zo, ik heb al van verschillende mensen gehoord van die relax

oefeningen.

Maar heb jij wel eens een wortelkanaal behandeling gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

TEOTWAWKI / WTSHTF in de winter zal geen pretje zijn.

Is het mogelijk je lichaam daar nu alvast op te trainen?

 

Zo ja: hoe dan? Elke dag koud douchen? In de winter in je zomerjas naar buiten? Geen muts op doen terwijl het ijskoud is? Buiten zwemmen als het 0 graden is?

 

Vertel het mij!

Stap 1 om ontberingen aan te kunnen is een gezond lichaam.

Dus goede voeding, redelijk op gewicht en aan je conditie werken.

Als je aan je conditie werkt ga dan niet in een sportschool op een lopende band rennen, maar in de frisse buitenlucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat je op echte ontberingen niet kan trainen. Per definitie heb jij bij trainingen altijd de keuze om het wel of niet te doen, om te starten en om te stoppen.

Je kan een nacht in de sneeuw gaan slapen, het zal ellendig zijn en je zal er uit leren wat wel en wat niet bruikbaar is, maar mentaal heb je nog steeds een keuze om naar binnen te gaan en een warm bad te nemen. Tegen mentale machteloosheid (het ontbreken van keuzemogelijkheid/ Beïnvloedingsmogelijkheid) zal je je niet kunnen trainen omdat het dan geen training meer is, maar een ontbering. Het moeilijkste aan 'survival' is niet voor niets het omgaan met de psychologische onzekerheid en niet de fysische aftakeling van je lichaam.

 

Je kan je afvragen:

 

Is hongerstaking een vorm van 'ontbering'? Naar mijn mening niet.

Is hongersnood een vorm van ontbering? Naar mijn mening wel.

 

Iedereen heeft natuurlijk een eigen mening dus ik wil niet insinueren dat ik juist ben, maar dit is hoe ik het zie.

 

Groetjes

 

Dristal

Link naar reactie
Delen op andere sites

train hard, fight easy... Je kan op heel veel aspecten trainen..

 

Fysieke weerbaarheid en vaardigheid

Mentale weerbaarheid, en flexibiliteit

meer kennis en vaardigheden leren

Procedurekennis en automatiseren van handelingen.

Je kan telkens bepaalde grensen opzoeken om stress-reductie tegen te gaan..

veel praktijk ervaring opdoen.

 

Wil je overleven in de natuurlijke omgevingen helpt het om bushcraft te gaan doen, doe eens een externe training, en beoefen dat tot je comfortabel bent met meerdere nachten in het bos te verblijven, met minimale middelen. (Weiz cursus ?)

 

Doe eens een koudwater/ijstraining.. en dan ervaar en leer je wat je lichaam doet bij koude..

Doe eens een winter trek tocht in zweden.

Doe eens praktijk-ervaring op bij medische ongevallen, loop eens een stage bij risico-volle evenementen.

Door op verschillende aspecten stapsgewijs te oefenen, voorkom je erg veel stress en blijf je nadenken bij veel shtf situaties.

 

Als je wilt, ken ik nog wel een paar drill-serganten die graag uit je comfort zone halen. en je een erg lang weekend door parcour in een oud, koud fort (B), waarbij je in delen ingestorte ruimtes, je moet overnachten..

 

Een trainingsprogramma voor een jaar, waarbij veel soorten oefeningen doet, soms om grensen te verleggen en op te zoeken en soms zaken te automatiseren of juist nieuwe vaardigheden te leren is altijd een goed plan.

 

Met alleen spulletjes preppen bereid je maar slecht voor.. Ga maar eens oefenen.

 

Wat dom is, om lekker in de sneeuw gaan liggen, tot het pijnlijk wordt.. doe sommige zaken gewoon onder begeleiding van een ervaren instructeur..Dan is de leer winst veel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Heksenboot,Dat klinkt wel heel stoer zo, ik heb al van verschillende mensen gehoord van die relax

oefeningen.

Maar heb jij wel eens een wortelkanaal behandeling gehad?

 

Ja, met verdoving :)

 

Ik heb het over gewone gaatjes. Toch wel regelmatig gehad. Net niet genoeg goed poetsen. Wortelkanaal behandeling is niet zo vaak nodig geweest.

1 of 2 keer in mijn leven maar.

 

Stoer? Nee, valt wel mee. Het doet gewoon veel minder pijn, dan met gespannen lichaam/geest.

 

Go with the flow, weet je wel, vogel? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, met verdoving :)

 

Ik heb het over gewone gaatjes. Toch wel regelmatig gehad. Net niet genoeg goed poetsen. Wortelkanaal behandeling is niet zo vaak nodig geweest.

1 of 2 keer in mijn leven maar.

 

Stoer? Nee, valt wel mee. Het doet gewoon veel minder pijn, dan met gespannen lichaam/geest.

 

Go with the flow, weet je wel, vogel? :D

 

Ok Heksenboot, Ik vind het knap van je dat je dat kunt.

Gelukkig heb ik een goed gebit,Maar het blijft vervelend dat boren.

Mijn zus is een keer onder volledige narcose geholpen die is wel zo bang die krijg je echt niet

met relax oefeningen rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

 

Oef dat zal me toch niet lukken, vind alles vervelend en eng bij de tandarts. En uit ervaring na elke wortelkanaalbehandeling: dat de kies er uiteindelijk er toch uit wil, dus laat ik hem bij voorhand al eruit trekken. Stukken goedkoper ook. Pijn aan/in/om het hoofd kan ik nooit uitsluiten. De rest lukt prima, mischien wat grommen tijdens pijnscheuten maar kan het langer uithouden. Ga er wel naar lopen, dat weer wel. :p

 

Maar ik ga het wel proberen, alle beetjes helpen toch? Dat mediteren...

 

Deed ik vroeger ook, sloot alles af van buitenaf en kon 20 seconden een totale rust genereren. Daarna dacht ik weer aan iets, weer afgeleid en alles kwam weer terug, weg innerlijke rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zeg ook dat het te trainen is om tegen de kou te kunnen. ik loop bijvoorbeeld soms alleen rond zonder jas in de winter en een paar dagen terug met -6 tijdens het werk alles naar binnen gezet, had alleen m'n werkoverhemd aan, zo'n heel dun ding (en broek enzo natuurlijk ;) ), iedereen verklaarde me voor gek daar, maarja ik had het niet koud ofzo xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ok Heksenboot, Ik vind het knap van je dat je dat kunt.

Gelukkig heb ik een goed gebit,Maar het blijft vervelend dat boren.

Mijn zus is een keer onder volledige narcose geholpen die is wel zo bang die krijg je echt niet

met relax oefeningen rustig.

 

 

Ja, mensen zoals je zus, hebben veel meer oefening nodig, wat dat betreft.

Ik heb het gelukkig al vanaf mijn 10e meegekregen, omdat ik altijd alles las wat ik in mijn tengels kreeg.

En daar zat toevallig een yoga boek bij. :)

 

Eigenlijk moet je dat gewoon aan kinderen leren, maar ja, dan moet ik weer over maatschappelijke kwesties beginnen.... liever niet.

 

Bij sommige oosterse vechtsporten krijg je ook deze oefeningen. Dat heeft me ook geleerd hoe nuttig het is.

Na een zware training (echt geen kattepis, we eindigden altijd met 100 keer opdrukken) sloten we af met deze ademhalingsoefening.

Slechts 3 x, gecombineerd met een visualisatie van een zonnig strand.

Hoor de zee en de meeuwen. Voel de zon op je huid en het zand tussen je tenen. Ruik de wind.

En hup, je zal weer vol energie. Echt waar. Dus deze ervaring heeft me een extra bevestiging gegeven van het nut ervan.

 

Sorry, dat ik er zo over doorga. Ik voel wel, dat het voor de meeste mensen zweverige bullshit is. Ik zit hier ook niet om mensen te bekeren.

Maar ja, even aan stippen zo nu en dan kan geen kwaad.

Ik vertel gewoon wat ik doe en op een of andere manier kom ik hier allemaal leuke mensen tegen. :D

 

Maar even nieuwsgierig, retgals: wat is daar nou zo knap aan? 3 x per dag bewust ademhalen en je spieren loslaten?

Beetje visualiseren kan iedereen. Het woord klopt niet. Want je hebt 3 verschillende soorten mensen: beeld - geluid - beweging.

Dus alleen het geluid van de zee, of het gevoel van het zand is al genoeg. Makkie toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...