Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hout op en dan?


Aanbevolen berichten

Als de SHTF dan gaat men vooral in de winter hout verzamelen om warm te blijven maar ook om te koken.

De mensen in de grote steden krijgen op een gegeven moment het probleem dat hout in de vorm van bomen op raakt.

In de tweede wereldoorlog begonnen mensen aan houten deuren,kasten,stoelen,schuren,enz,enz omdat alle bomen uit de buurt inmiddels al omgezaagd waren.

Denk nou niet dat u dan wel eventjes naar het bos buiten de stad zal gaan om hout te halen want dat is niet zo makkelijk als u denkt.

Het is namelijk nogal zwaar. Ooit al eens een boom omgezaagd,daarna in stukken gezaagd en dan zo'n kleine stuk opgetild? Precies,best zwaar.

En ik ga ervan uit dat de brandstof in uw auto ook al op is dus dat wordt lopen en maar hopen dat u op de terugweg niet beroofd wordt van uw hout waardoor u weer opnieuw kan beginnen.

Het is daarom verstandig om er nu alvast over na te denken en een plan te bedenken hoe u aan uw hout gaat komen en of u een vervanger voor het hout heeft.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat is inderdaad ook een probleem waar ik me over gebroken heb. Alhoewel er hier in de buurt voldoende bomen staan, raken die vanzelf een keer op.

 

Volgens mij is het in zo'n situate in ieders belang dat we zorgvuldig omgaan met de bomen die we hebben. Als je de boom niet omhakt, maar jaarlijks een aantal dikke takken er af snoeit, blijft deze hout produceren. De kunst is dan wel om dit met zijn allen te doen, als één idioot alle bomen begint om te hakken hebben we alsnog een probleem.

 

Daarnaast is het uitdragen van kennis over efficient stoken in zo'n situatie essentieel. Een simpele rocket stove of rocket mass heater gaat stukken efficienter met hout om dan een open vuur. Met tegels uit de stoep kom je al een heel eind.

 

Een vervanger voor hout op extreem lange termijn is naar mijn inziens alleen een goede winddichte schuilplaats en voldoende warme kleding en dekens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de SHTF dan gaat men vooral in de winter hout verzamelen om warm te blijven maar ook om te koken.

De mensen in de grote steden krijgen op een gegeven moment het probleem dat hout in de vorm van bomen op raakt.

In de tweede wereldoorlog begonnen mensen aan houten deuren,kasten,stoelen,schuren,enz,enz omdat alle bomen uit de buurt inmiddels al omgezaagd waren.

Denk nou niet dat u dan wel eventjes naar het bos buiten de stad zal gaan om hout te halen want dat is niet zo makkelijk als u denkt.

Het is namelijk nogal zwaar. Ooit al eens een boom omgezaagd,daarna in stukken gezaagd en dan zo'n kleine stuk opgetild? Precies,best zwaar.

En ik ga ervan uit dat de brandstof in uw auto ook al op is dus dat wordt lopen en maar hopen dat u op de terugweg niet beroofd wordt van uw hout waardoor u weer opnieuw kan beginnen.

Het is daarom verstandig om er nu alvast over na te denken en een plan te bedenken hoe u aan uw hout gaat komen en of u een vervanger voor het hout heeft.

Succes.

Wat is jouw oplossing? Of is dat juist je vraag "Hoe los ik het op?"
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al jaren slepen we afval hout uit containers (met toestemming) mee naar huis. Zagen en in bananendozen opslaan. Stapelt makkelijk.

Nadeel van de dozen is:

- wespen vinden het geweldig om daar hun nest in te bouwen of in te overwinteren

- wanneer een doos iets nat geworden is, vinden mieren dat een zeer geschikte plaats voor hun nest.

Een deel wordt binnen opgestapeld en de rest buiten onder een afdak.

 

Verder geven de buren alle kranten en folders. Glimmend papier gooien we weg. De rest scheuren we tijdens de wintermaanden alvast en mengen er kapotte (bananen)dozen onder Bij goed weer worden er papierbriketten van gemaakt. Die gaan dan (wanneer ze goed droog zijn) ook weer bananendozen in.

 

Met eventueel houtskool van de kachel en as, maken we houtskoolballen. Voor uitleg zie

http://preppers.nl/forum/threads/3249-Hand-kachel-Butagas-infrarood/page2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens,

is een video van een Schot die uit een pallet een briketpers heeft gebouwd waarbij hij 9 briketten in een keer kan persen.

Het is niet meer dan een kist met 9 kamers en door erop te staan wordt het water eruit geperst.

Bovendien zijn de briketten vierkant, waardoor je volgens mij efficienter kunt stapelen.

 

Het timmeren wordt wel een flinke klus, maar het werkt bijzonder efficient zo te zien en is spotgoedkoop.

 

Briketten kun je schijnbaar van allerlei zaken maken.

Kranten zijn vaak een hoofdbestanddeel en verder kun je er van alles en nog wat aan toevoegen. Bijvoorbeel zaagsel maar ook bladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet er iemand waar je zo een brikettenpers kan kopen, behalve op internet?

 

Wil je een mooie, of een functionele?

 

Ingrediënten

- 1 schutting, muur, of andersoortig object dat stevig in de grond staat en zwaar is.

- 2 stevige scharnieren

- 1 stevige balk / buis van circa 1 á 2 meter lang

- 1 stevige balk / buis van circa 90 centimeter lang

 

Bereidingswijze:

- Monteer één scharnier aan de schutting, boom, muur of andersoortig object op circa 1 meter hoog

- Monteer de langste balk/buis aan de scharnier, zodat deze nu aan de muur/schutting/overig hangt en op en neer kan bewegen

- Monteer op de balk/buis op circa 15 centimeter vanaf de muur de tweede scharnier aan de onderkant

- Monteer de korte balk/buis aan de tweede scharnier.

 

Serveren:

- Haal de lange balk omhoog, het korte balkje zal ook mee omhoog gaan.

- Plaats een vierkant / rond bakje onder de korte balk met daarin het brikettenmengsel

- Zorg dat het potje / bakje precies onder het korte balkje staat

- Laat de lange balk/buis zakken en druk deze met flink wat kracht naar beneden.

 

Klaaaaar, voor weinig.

 

Hoe langer je de lange balk/buis maakt, hoe meer druk je kunt zetten op de brikettendrek. Niet te lang maken, en wel oppassen, anders til je de schutting uit de grond :-)

 

Binnenkort foto's, heb het nu ook net bedacht, dus moet het nog ff bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik mag officieel hier geen houtkachel hebben. Onofficieel lijkt het wel te kunnen maar ik kan dus geen berg hout neerleggen. Wat ik wil stoken moet ik binnen bewaren, het moet dus wel een beetje praktisch te doen zijn.

 

Ik heb dus van de week 120 kilo houtbriketten gekocht en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben. Die 120 kilo kostte 30 euro (0,25 euro per kilo dus). Een blok brand ongeveer 2 uur. Het is eigenlijk meer gloeien dan branden maar er komt een beste bak warmte vanaf. De blokken zijn per 6 verpakt in plastic en zo'n pak weegt tien kilo. Het zal niet moeilijk zijn om een kilo of 1000 op te slaan als je nog wat loze hoekjes hebt. Dat is het enige nadeel, je moet het binnen bewaren maar omdat het allemaal droog is en mooi verpakt kun je het makkelijk wegstouwen. Ik heb bijvoorbeeld drie pakken op elkaar liggen middenin de tent met de olielamp erop. Een salontafel kun je vervangen door 36 van die pakken. Kleedje erover en vergeten :-)

 

Niet het merk dat ik heb maar Ruf briketten is makkelijk googlen. Ik denk zomaar dat je met 2000 kilo en een kleine ruimte heel lang vooruit kan en als je dan denkt dat die salontafel al 360 kilo voor zijn rekening neemt lijkt dit me een aardig alternatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn inderdaad niet duur vergeleken met haardhout en pellets. Wellicht toch maar een hoog-rendement haard kopen dan in plaats van een pelletkachel, of een pelletkachel met haardhoutfunctie

Nouja..

Ik zit op een appartementje.

Heb al een petroleumkacheltje voor als de CV er mee stopt. DUs meer petroleum nodig.

In het kader van EN EN dus een houtkacheltje met b.v. deze briketten. (schoon en compact op te slaan)

Maar welke kachel is toepasbaar als er geen schoorsteen is?

Die moet dan wel geregeld worden of kan ik een pijp door een klapraam steken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja..

Ik zit op een appartementje.

Heb al een petroleumkacheltje voor als de CV er mee stopt. DUs meer petroleum nodig.

In het kader van EN EN dus een houtkacheltje met b.v. deze briketten. (schoon en compact op te slaan)

Maar welke kachel is toepasbaar als er geen schoorsteen is?

Die moet dan wel geregeld worden of kan ik een pijp door een klapraam steken?

 

Een pelletkachel. Die kan met een 80mm buis door de zijmuur naar buiten. Een klapraam eruit halen, plaat hout er in en daar de pijp door zal ook wel werken. Wel even aan de brandveiligheid denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gooi al jaren geen dozen en papier meer weg. Staat ook behoorlijk vol hier. Niet dat ik er iets aan heb, heb namelijk geen kachel die op hout werkt. (nog niet) Wel een vuurkolf en eigenlijk vind ik dat wel voldoende. Als het donker word ga ik gewoon naar bed.

Heb 4 dekens op mijn bed, door de weeks slaap ik onder 1 deken (hoe koud het ook is) - dan slaap ik licht en word ik zeker wel wakker als de wekker afgaat. In het weekend slaap ik onder alle 4, altijd lekker warm. Het is ook altijd 17 graden in huis, maar dat komt door de centrale verwarming. Toen met die tijd toen het -20 graden vroor en mijn verwarming was kapot, was het nog 8 graden in huis, de hele week. Moest geld ergens vandaan halen om een nieuwe unit in te laten bouwen.

 

Zit te overwegen wel een houtkachel te laten inbouwen in huis, maar iets zegt mij dat mocht de tijden erger worden, dat ik straks geen huis meer heb of daar weg moet en dan heb je daar weer geld aan uitgegeven terwijl je dat aan veel betere dingen had kunnen besteden.

 

Oh echt, als ik had toen had geweten wat ik nu weet, had ik nooit een groot huis gekocht zoals het huis was ik nu heb. Maar het is nu eenmaal zo en daar zal ik het ook maar mee moeten doen. Mocht ooit die kans komen dat ik eruit moet omdat ik het niet meer kan betalen, neem ik het allerkleinste huisje met een houtskachelfornuis erin of zoiets als die boerderij waar ik anderhalf jaar op had gewerkt. Die hadden een groot vierkanten boerderijhuis met in het midden een houtskachelfornuis en bedstedes, supergemakkelijk, knus en gezellig.

Hehehe, toen kwam ik er ook achter dat ik allergisch was van pluimvee. Mocht ik ook es het kippenhok schoonmaken... pfff... Nooit meer! Maar het varkenshok uitmesten was ook geen pretje, wat kan dat stinken als je die grondlaag loswrikt. Wel ideaal spul voor als bemesting voor de groententuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Nouja..

Ik zit op een appartementje.

Heb al een petroleumkacheltje voor als de CV er mee stopt. DUs meer petroleum nodig.

In het kader van EN EN dus een houtkacheltje met b.v. deze briketten. (schoon en compact op te slaan)

Maar welke kachel is toepasbaar als er geen schoorsteen is?

Die moet dan wel geregeld worden of kan ik een pijp door een klapraam steken?

 

Kijk eens naar een rocket mass heater. Als je hem goed bouwd komt er alleen waterdamp uit de schoorsteen en is de afgastemperatuur niet hoger dan een graad of 40. Dat kun je makkelijk af met een buisje uit het raam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...