Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Edu] Fat wood


Willieman

Aanbevolen berichten

Ik denk dat inmiddels de benaming Fatwood bij een aantal van de leden wel bekend is ,

Maar voor diegene die het niet weten zal ik in het kort uitleggen wat Fatwood inhoud,

Vertaald is het "Vet hout"

en waar kom je nu vat hout tegen in nederland ? Simpel,

 

Fatwood komt van dode hars houdende bomen zoals de naaldbomen in het bos.Hars dient als een middel om beschadigingen aan de boom te beschermen tegen ziektes, als een boom afsterft trekt alle hars naar het midden van de boom toe,

als een boom langer ligt, dan trekt het zelfs de wortels in, en daarom duurt het ook vrij lang voordat een boom verteert is .

Als je een stuk wortel tak afhakt, dan zie je meestal een glazige uiterlijk van het hout, dit kan zelfs zo zijn dat bij een overvloed aan hars het hout zelfs een rood/bruine kleur krijgt.

Je hakt wat je nodig heb en je maakt het klein tot stokjes van 5 x 5 mm en laat het drogen. je kan zelfs ook een stukje bij je magnesium fire key dragen, zodat je ook vuur kan maken als het nat is. want fatwood laat ook geen water meer door als het gedroogd is. in de natuur worden de harsen afgebroken en zal het rottingsproces langzaam doorgaan.

 

Wat zijn de voordelen van fatwood

 

Fatwood kan je goed gebruiken als fire starter,Bij je kampvuur,of haardvuur

en goed bruikbaar bij nat weer en natuurlijk ook bij droog weer

 

Fatwood is natuurlijk onbeperkt houdbaar en zal over 30 jaar nog branden als je het aansteekt

 

hier enkele foto's van fatwood wat ik vanmiddag heb verzameld

 

Fatwood-1.jpg.e70924d33d2280682a52f39d41c28463.jpg

Fatwood-2.jpg.20f9e34d4e96b37f9d82f0cdf86ac585.jpg

Fatwood-3.jpg.40d3a0db8ba24dcdd4bc219c9f7e5f57.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik denk dat inmiddels de benaming Fatwood bij een aantal van de leden wel bekend is ,

Maar voor diegene die het niet weten zal ik in het kort uitleggen wat Fatwood inhoud,

Vertaald is het "Vet hout"

en waar kom je nu vat hout tegen in nederland ? Simpel,

 

Fatwood komt van dode hars houdende bomen zoals de naaldbomen in het bos.Hars dient als een middel om beschadigingen aan de boom te beschermen tegen ziektes, als een boom afsterft trekt alle hars naar het midden van de boom toe,

als een boom langer ligt, dan trekt het zelfs de wortels in, en daarom duurt het ook vrij lang voordat een boom verteert is .

Als je een stuk wortel tak afhakt, dan zie je meestal een glazige uiterlijk van het hout, dit kan zelfs zo zijn dat bij een overvloed aan hars het hout zelfs een rood/bruine kleur krijgt.

Je hakt wat je nodig heb en je maakt het klein tot stokjes van 5 x 5 mm en laat het drogen. je kan zelfs ook een stukje bij je magnesium fire key dragen, zodat je ook vuur kan maken als het nat is. want fatwood laat ook geen water meer door als het gedroogd is. in de natuur worden de harsen afgebroken en zal het rottingsproces langzaam doorgaan.

 

Wat zijn de voordelen van fatwood

 

Fatwood kan je goed gebruiken als fire starter,Bij je kampvuur,of haardvuur

en goed bruikbaar bij nat weer en natuurlijk ook bij droog weer

 

Fatwood is natuurlijk onbeperkt houdbaar en zal over 30 jaar nog branden als je het aansteekt

 

hier enkele foto's van fatwood wat ik vanmiddag heb verzameld

 

Fatwood-1.jpg.e70924d33d2280682a52f39d41c28463.jpg

Fatwood-2.jpg.20f9e34d4e96b37f9d82f0cdf86ac585.jpg

Fatwood-3.jpg.40d3a0db8ba24dcdd4bc219c9f7e5f57.jpg

 

dat zijn mooi grote stukken, helaas vind je hier alleen kleine stukjes maar die doen het net zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als een boom langer ligt, dan trekt het zelfs de wortels in, en daarom duurt het ook vrij lang voordat een boom verteert is.

 

Hoe werkt dat? Bij een staande dode naaldboom kan ik me wat voorstellen als dat hars de wortels intrekt, maar bij een liggende boom die gescheiden is van de wortels? Of zitten die wortels dan sowieso vol hars? Dat fatwood spul klinkt bekend. Je kan die hars ook uit levende naaldbomen halen, handig plakkerig en brandbaar spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt dat? Bij een staande dode naaldboom kan ik me wat voorstellen als dat hars de wortels intrekt, maar bij een liggende boom die gescheiden is van de wortels? Of zitten die wortels dan sowieso vol hars? Dat fatwood spul klinkt bekend. Je kan die hars ook uit levende naaldbomen halen, handig plakkerig en brandbaar spul.

 

Om het simpel uit te leggen :

 

als een harsrijke boom afsterft, dan trekt alle hars in de boom naar het midden van de stam en in een verder proces uiteindelijk naar de wortels toe (ivm Zwaarte kracht)

door de ophoping van de hars in het hout raakt het dode hout verzadigt en zo ontstaat fatwood dus hars rijke hout om thindersticks van te maken.

 

als een boom omwaait en met de wortels bloot komt te liggen dan gaat het zelfde proces in werking als hier boven.

 

als een boom afbreekt en de stam is van de wortel gescheiden. dan zal je later in de stam ook fatwood aantreffen maar niet zoveel.

wat het interessanter maakt is de stomp met de wortels . de wortels leven nog een tijd en maken ook harsen aan en pompt dit naar de stomp. ook hier geld dat alle hars naar het midden van de stam trekt. naarmate de stomp ouder wordt en daarna naar de wortels toe.

 

dan heb je nog "grijze takken" dat zijn afgestorven takken die nog aan de boom vast zitten.

doordat de boom de hars in de tak blijft pompen, raakt ook deze verzadigt en raakt opgehoopt tegen de hoofd stam aan. zaag de tak zo dicht mogelijk tegen de stam af, net of dat je aan het snoeien ben. en je ziet een glazige rood bruinige kleur en het ruikt sterk naar hars, dan zit je goed.

 

 

als er interesse is om te weten om Tár te maken van fatwood, daarmee kan je dingen waterdicht mee maken en je kan er een stevige lijm van maken, dan wil ik hier graag ook een topic aan wijden

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

als er interesse is om te weten om Tár te maken van fatwood, daarmee kan je dingen waterdicht mee maken en je kan er een stevige lijm van maken, dan wil ik hier graag ook een topic aan wijden

 

Volgens mij zag ik dat ooit in een Ray Mears aflevering, is dat niet een kwestie van fat wood in een afgesloten pan net zo lang koken tot de hars etc vrijkomt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Video waar @JamHard mee kwam, hoe kun je fatwood vinden:

 

Maar meteen het bos ingedoken en verdomd, 't is gelukt! 't Was wel even zoeken, maar uiteindelijk twee "bronnen" gevonden.

Een paar snippers kunnen aftrekken van een enorme afgevallen dennentak. En een boom gevonden waar een zijstam van afgezaagd was. Eerst die zijstam ingezaagd en vervolgens met een bijltje er stukken afgeslagen. Uiteraard brak meteen de steel van de bijl, geen wonder, als je het hout van de steel bekijkt.

 

'k Neem het zondag wel mee naar Nunspeet, kan iedereen het zien en vooral ruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Fatwood, hoe je het legaal kunt verkrijgen:

 

Vorig jaar heb ik bij mij in de tuin van een spar achtige de takken afgezaagd die nogal uitstaken. Stompjes van een centimeter van 10 a 15 heb ik laten zitten.

 

Vandaag heb ik zo'n stomp afgezaagd en bekeken en het bleek dat hij helemaal verzadigd was met hars. Fatwood uit de tuin dus! :)

Binnenkort maar eens een fikkie mee stoken. Dus met een mes hele fijne schilfertjes van snijden en dan even de firesteel erbij. Dat werkte op de meeting Nunspeet 3 ook als een tierelier, @Heksenboot was daar lekker mee aan 't spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Fatwood, hoe je het legaal kunt verkrijgen:

 

Vorig jaar heb ik bij mij in de tuin van een spar achtige de takken afgezaagd die nogal uitstaken. Stompjes van een centimeter van 10 a 15 heb ik laten zitten.

 

Vandaag heb ik zo'n stomp afgezaagd en bekeken en het bleek dat hij helemaal verzadigd was met hars. Fatwood uit de tuin dus! :)

Binnenkort maar eens een fikkie mee stoken. Dus met een mes hele fijne schilfertjes van snijden en dan even de firesteel erbij. Dat werkte op de meeting Nunspeet 3 ook als een tierelier, @Heksenboot was daar lekker mee aan 't spelen.

 

Hehe, iedereen was bang dat de rookmelder af zou gaan.... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed zeg.

Dus vooral het binnenste van je kerstboom moet je hebben? Of zijn de standaard kerstbomen niet geschikt , zitten geen wortels meer aan enzo.

 

De stompen die achter blijven op het land zullen wel aardig verzadigd raken met hars. Of je kerstboom zonder kluit nog voldoende hars produceert, weet ik niet, 'k heb er nooit eentje in huis.

 

@backschless: Coniferen, dat vraagt om een experiment. Staan de stompen nog in je tuin? Als dennen en sparren beschadigt raken, pompen ze hars naar de wond, waardoor het hout volledig verzadigd raakt. Het hout wat echt vol zit met hars, dat is fatwood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...