Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aluminium folie


Aanbevolen berichten

Ik zag ergens op het forum staan, misschien bij de 100 dingen lijst, dat aluminium-folie niet aan je prep voorraad of in je BOB/BOV mag ontbreken. Dus ik braaf een rol extra dikke kwaliteit gekocht. Maar eh, wat moet ik er eigenlijk mee :D Ga ik even van een SHTF uit en dat ik de natuur in ben gegaan.

 

-Ik kan er een bakje van vouwen en boven een vuurtje vast en zeker er wel iets in sudderen.

-Ik kan er aardappels in een vuurtje in poffen.

-Ik kan er aangebroken mee verpakken, en droog voedsel "luchtdicht" mee verpakken en nat voedsel mee verpakken ( ik heb niet de illusie dat het langer houdbaar is door alufolie zonder koelkast)

-Als ik het heel veel om mijn elektrische app wikkel zijn die mogelijk beter beschermd tegen CME's.

-Ik kan er mijn messen mee slijpen.

-ik kan er bordjes van vouwen

-ik kan er mee seinen

-kan het als isolatie onder mijn jas stoppen (net als een krant)

-kan het als deken gebruiken, moet je wel erg creatief zijn en niet bewegen 's nachts

 

Maar dit is zomaar wat ik even uit mijn duim zuig, want waarom preppen jullie alu-folie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je snel koude voeten hebt kan ik jullie het volgende aanraden.

 

Haal (als het mogelijk is zo niet dan heb je pech ;)) de binnenzool uit je schoen.

Maak van meerdere lagen alufolie zelf een binnenzool (gebruik de originele binnenzool voor de vorm) (gebruik cellotape voor versteviging van de folie zodat deze vele malen langer meegaat) leg de aluzool in je schoen daarna de originele erover en je bent klaar. De kou weerkaatst nu naar beneden en de warmte weer terug naar je voet.

 

 

Mvg Dakhaas.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er ooit een keer een bakje van gevouwen. Werkte niet, lekte weg langs de randen. Maar dat komt dus omdat ik het waarschijnlijk verkeerd gevouwen heb ;) Handleiding aluminium bakje vouwen? Er mogen geen kieren/naden onder het 'water-/vloeistof- level' komen.

 

Ik denk ook dat ik eerder een paar lagen folie dubbel zou doen en dan met mijn vuist een kuiltje in maken zodat je ahw een schaaltje krijgt, een kommetje.

 

En @Dakhaas, dat zou ook nog kunnen ja. Als isolatie in je schoenen net als achter de voorkant van je jas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt er een zonneoven van maken. Bekleed een pizzadoos aan de binnenkant met alufolie.

Zet een stok onder de deksel zodat de binnenkant van de deksel naar de zon gekeerd is.

Bij genoeg zon kan de temperatuur aan de binnenkant van de doos hoog genoeg oplopen om

iets in gaar te maken.

 

En hier is een andere variant: http://www.energiebus.nl/pdf/zepract4.pdf

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

alufolie houd straling tegen.

 

Alufolie kun je bv aan de achterkant van je radiator plaatsen om ervoor te zorgen dat de muur die erachter zit niet opgewarmd word (vooral enkelsteens buitenmuren).

Vroeger werd alufolie vaak op de muur achter radiatoren geplakt. Helaas is dat niet de goede manier. De goede manier is het op de radiator zelf plaatsen.

Als je het op de muur plakt maakt de kachel de folie warm en de folie de muur. Op deze manier heeft het geen zin.

Als je de folie op de radiator plakt word de folie ook warm maar omdat het de straling tegenhoud zal de muur niet meer warm worden. @Blik(voer) op oneindig dat komt idd op hetzelfde neer.

 

Zo kunt je dus op een simpele manier geld besparen.

Kijk bv eens op http://www.tonzon.nl

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt er een zonneoven van maken. Bekleed een pizzadoos aan de binnenkant met alufolie.

Zet een stok onder de deksel zodat de binnenkant van de deksel naar de zon gekeerd is.

Bij genoeg zon kan de temperatuur aan de binnenkant van de doos hoog genoeg oplopen om

iets in gaar te maken.

 

En hier is een andere variant: http://www.energiebus.nl/pdf/zepract4.pdf

 

Dank @Richa, wel redelijk ingewikkeld maar simpeler zal ook vast wel kunnen.

@Dakhaas, leuk je tip. Helaas heb ik geen radiatoren in huis en ik zoek zoveel mogelijk tips om alufolie buiten te gebruiken bij een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alu folie zit ook in de mylar bags,hierdoor zijn ze 100% zuurstofdicht.

 

Nog maar 1 reaktie over het emp proof verpakken van electronica.

zorgt ervoor dat bij een atoomexplosie of een zonnevloed/storm je electronische apparatuur nog werkt.

Minimaal in 2 lagen inpakken en dichtplakken met alu tape

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb reeds het gebruik van aluminium-folie beschreven in een methode om met zonlicht water te ontsmetten/desinfecteren (SODIS) zie mijn eerdere posting. Al-folie als reflector verhoogt aanmerkelijk de effectiviteit van deze methode.

 

Goede suggesties zijn reeds gedaan in dit forum. Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat je uit aluminium-folie en natriumhydroxide (NaOH, aka WC-ontstopper, korreltjes) in water opgelost waterstof (gas) kunt maken. Ik vraag me af wat je met waterstof kunt doen in een SHTF-situatie. Behalve een gas-brander maken kun je het waterstof leiden in ballonnen en deze oplaten (waterstof is lichter dan lucht). Je zou de windrichting in hogere luchtlagen mee kunnen bepalen wat mogelijk informatie geeft over radio-actieve fall-out bij gebruik van een nucleaire ramp of conflict. Iets anders kan ik niet bedenken.

 

Pas op! waterstof gemengd met lucht vormt explosieve mengsels. Waterstof gegenereerd mbv. NaOH (oplossing van WC-ontstopper) kan fosfines (PH3) bevatten welke braakreacties en hevige hoestbuien kan opwekken en in hogere concentraties giftig kan zijn (chemisch wapen?). Aluminium kan zeer kleine hoeveelheden fosfor bevatten (vandaar de vorming van giftig PH3 gas). WEES ER VOORZICHTIG MEE !!!.

Enige chemische expertise is wel gewenst. Voer proefjes uit buiten of in een goed geventileerde ruimte.

 

Aluminium kun je hoogglans polijsten, bv. met een papje van klei en water. Als je de (holle) bodem van een cola- of bier-blikje polijst dan kun je met de verkregen holle spiegel met direct zonlicht vuur maken (gezien op YouTube).

 

vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...