Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pelletkachel


harleyd

Aanbevolen berichten

zijn er hier ook mensen die gebruiken maken van een pelletkachel .

zit er namelijk aan te denken om zoiets te gaan kopen,omdat deze gemakkelijk te plaatsen is en geen gebruik hoeft te maken van een dubbele geisoleerde afvoerpijp en op +/- 2.00 met een enkele pijp als doorvoer als rookkanaal kan dienen.

maar nu wou ik weten wat zoal de kosten zijn voor de kachel en de pellets die je per pallet kunt kopen en waar je aan moet denken ivm grote van de kamer verbruik enz enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Naast de stroom is er nog een andere afweging waarom ik er geen heb...

Nu kosten die pallets nog niet veel... Maar wie zegt dat dat zo blijft (belastng ?) ? En waar komen die pallets na shtf vandaan?

 

Het is wel handig, maar dus ook nadelen..

 

Hout zal toch wel langer beschikbaar blijven, garanties krijg je natuurlijk nergens op....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Zweden worden erg veel pellet kachels gebruikt. Zowel losstaand in de woonkamer, als ook als CV systeem. Zelf stook ik ook op pellets in m'n CV systeem; het is grotendeels automatisch en vraagt weinig onderhoud. Zo nu en dan de as-la legen (hoppa, de komposthoop op) en regelmatig de pelletsvoorraad bijvullen. Gemiddeld over het hele jaar gebruik ik iets minder dan 1 zak pellets per dag (voor zowel verwarming als warmwater dus). Er zit 16 kilo in zo'n zak. Dus zeg 14 kilo per dag. Een pallet met pellets (52 zakken) kost hier omgerekend ongeveer 280 euro, inclusief thuisbezorging. Met 5 pallets per jaar zit ik dus op zo'n 1400 euro/jaar aan pellets. Komt nog een klein beetje stroom bij voor de pelletbrander, de controller, de circulatiepomp en de (optionele) automatische thermostaat shunt. Zeg totaal 1500 euro aan stookkosten in 't jaar, met relatief hoog comfort.

Super systeem, hopelijke vallen er hier na de SHTF ook nog pellets te krijgen, zo niet schakel ik over naar gewoon hout, want uiteraard heb ik ook de ouderwetse houtkachel in 't CV systeem laten zitten; totaal geen stroom nodig, een paar kleppen omzetten en ipv de pelletbrander stook ik op hout. Nu nog wat budget voor een stevige voorraad houtblokken... heb in ieder geval genoeg pellets om de winter door de komen, daarna zien we wel verder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt er ook een houtblokset in kopen en dan kun je ook houtblokken verbranden dus als er geen pellets meer zijn gewoon op hout stoken .

dit heb ik trouwens ook nog maar net 10 minuten geleden gevonden op het net ,dus weer een reden om zoiets aan te schaffen voor mij .

 

Mooie vonst, dat geeft mij ook weer een extra rede om zo'n ding te kopen.

 

De voordelen die ik zie van een pelletkachel:

- Weinig omkijken naar, één keer per dag ofzo pellets bijvullen en as legen.

- Pellets zijn vrij goedkoop, niet makkelijk ontvlambaar zoals benzine, en makkelijk op te slaan.

- Geen grote afvoerbuis nodig, gewoon met 800 pijp door de gevel.

 

Nadelen die ik zie:

- De aanschafprijs, al snel 2000 euro

- Het feit dat elektriciteit nodig is, dus na SHTF moet je OF stroom hebben, OF een losse haard er naast kopen.

- Na SHTF zijn pellets moeilijk / niet verkrijgbaar, hout wel nog enige tijd.

 

De optie om ook op normaal hout te stoken gaat volgens mij alleen als je controller en ventilatoren nog wel werken, dus als je ook geen stroom hebt, kan dat niet.

 

VRAAG: Weet iemand hoeveel stroom een pelletkachel ongeveer verbruikt? Hoeveel watt maximaal, en hoeveel kwh?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gekozen voor houtverbranding met cv en kook en bak functie DSC02484[1].JPG.8be01c04161dc9e624ca0bffbd2cee42.jpg

 

Deze trekt door het hele huis de cv warm 12 stuks

Dit systeem wordt uit gebreid met nog zo'n soort kachel en die moet dan 1000 liter warm branden en ook kook/bak functie

Onze streven is 2015 afsluiting van de energie bedrijf

 

sorry voor donkere foto's

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gekozen voor houtverbranding met cv en kook en bak functie DSC02484[1].JPG.8be01c04161dc9e624ca0bffbd2cee42.jpg

 

Deze trekt door het hele huis de cv warm 12 stuks

Dit systeem wordt uit gebreid met nog zo'n soort kachel en die moet dan 1000 liter warm branden en ook kook/bak functie

Onze streven is 2015 afsluiting van de energie bedrijf

 

sorry voor donkere foto's

 

Wauw wat ziet dat er knus en gezellig uit! Voor mijn eigen huiskamer is dat gewoon niet te doen, woon vrij modern. Maar ben nog jong, er kan nog valles gebeuren, mischien vind ik dan ook een woning waarin het wel kan! (of uiteindelijk zelf maken - ik zie wel hoe het leven draait)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eens wat lopen rekenen. Per m3 aardgas mag ik circa 65 cent afdragen, en een blik op de meter zegt mij dat ik in de afgelopen maand (in de winter dus) mijn benedenverdieping verwarm en zorg voor warm water voor douche en keuken met 2,9 m3 per dag. Dat kost me dus welgeteld € 1,88 per dag.

 

Een pelletkachel is en blijft een mooi apparaat, maar ik denk toch dat ik binnenkort voor een gewone HR-houtkachel ga. Het ding is in mijn geval alleen bestemd als backup verwarming, en in dat geval is het wel prettig als je er iets meer dan alleen pellets in kan proppen. Voordat ik een HR-houtkachel koop wil ik nog wel even een rocket mass heater proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gekozen voor houtverbranding met cv en kook en bak functie DSC02484[1].JPG.8be01c04161dc9e624ca0bffbd2cee42.jpg

 

Deze trekt door het hele huis de cv warm 12 stuks

Dit systeem wordt uit gebreid met nog zo'n soort kachel en die moet dan 1000 liter warm branden en ook kook/bak functie

Onze streven is 2015 afsluiting van de energie bedrijf

 

sorry voor donkere foto's

 

Hey, dit soort systemen vind ik zo gaaf. Welk merk/type heb je? En welke zou je kopen als je nu een nieuwe zou kopen? Ben op zoek naar dit type kachel voor een scherpe prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Zweden worden erg veel pellet kachels gebruikt. Zowel losstaand in de woonkamer, als ook als CV systeem. Zelf stook ik ook op pellets in m'n CV systeem; het is grotendeels automatisch en vraagt weinig onderhoud. Zo nu en dan de as-la legen (hoppa, de komposthoop op) en regelmatig de pelletsvoorraad bijvullen. Gemiddeld over het hele jaar gebruik ik iets minder dan 1 zak pellets per dag (voor zowel verwarming als warmwater dus). Er zit 16 kilo in zo'n zak. Dus zeg 14 kilo per dag. Een pallet met pellets (52 zakken) kost hier omgerekend ongeveer 280 euro, inclusief thuisbezorging. Met 5 pallets per jaar zit ik dus op zo'n 1400 euro/jaar aan pellets. Komt nog een klein beetje stroom bij voor de pelletbrander, de controller, de circulatiepomp en de (optionele) automatische thermostaat shunt. Zeg totaal 1500 euro aan stookkosten in 't jaar, met relatief hoog comfort.

Super systeem, hopelijke vallen er hier na de SHTF ook nog pellets te krijgen, zo niet schakel ik over naar gewoon hout, want uiteraard heb ik ook de ouderwetse houtkachel in 't CV systeem laten zitten; totaal geen stroom nodig, een paar kleppen omzetten en ipv de pelletbrander stook ik op hout. Nu nog wat budget voor een stevige voorraad houtblokken... heb in ieder geval genoeg pellets om de winter door de komen, daarna zien we wel verder :)

 

1500 stookkosten per jaar? Das een stuk duurder dan gas hier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 : het wordt hier dan ook iets kouder, met 5 maanden winter en weken waarbij -20 als warm gezien wordt (uitschieters omlaag naar -38, nachten van -35 zijn heel normaal). Op de echt koude dagen slaat de pelletbrander elk uur wel aan waarbij 'ie dan zo'n 20 minuten brandt en 20 kW aan warmte afgeeft. Op gas stoken kennen ze hier niet, er is geen gasnet, op delen van de paar grote steden na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 : het wordt hier dan ook iets kouder, met 5 maanden winter en weken waarbij -20 als warm gezien wordt (uitschieters omlaag naar -38, nachten van -35 zijn heel normaal). Op de echt koude dagen slaat de pelletbrander elk uur wel aan waarbij 'ie dan zo'n 20 minuten brandt en 20 kW aan warmte afgeeft. Op gas stoken kennen ze hier niet, er is geen gasnet, op delen van de paar grote steden na.

 

Nu je het zegt klinkt het heel logisch dat je flink wat energie nodig hebt om de boel warm te houden. Ik moet ook niet naar de totaalprijs kijken maar naar de prijs per energie eenheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikzelf heb een hout cv kachel met oven en een kookplaat, op de leiding heb ik een buffertank met een dubbele warmtewisselaar waar 120 l water in zit dat daar door verwarmt word

en voor de zomer heb ik daar een warmte paneel voor, dit werkt perfect

in deze kachel kan je als je wil ook kolen of pellets branden,alleen helaas niet automatisch

 

in het ergste geval als er geen stroom meer is kan ik de leidingen laten leeglopen en kan ik het als gewone kachel gebruiken waar ik mooi wel op kan koken

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Zweden worden erg veel pellet kachels gebruikt. Zowel losstaand in de woonkamer, als ook als CV systeem. Zelf stook ik ook op pellets in m'n CV systeem; het is grotendeels automatisch en vraagt weinig onderhoud. Zo nu en dan de as-la legen (hoppa, de komposthoop op) en regelmatig de pelletsvoorraad bijvullen. Gemiddeld over het hele jaar gebruik ik iets minder dan 1 zak pellets per dag (voor zowel verwarming als warmwater dus). Er zit 16 kilo in zo'n zak. Dus zeg 14 kilo per dag. Een pallet met pellets (52 zakken) kost hier omgerekend ongeveer 280 euro, inclusief thuisbezorging. Met 5 pallets per jaar zit ik dus op zo'n 1400 euro/jaar aan pellets. Komt nog een klein beetje stroom bij voor de pelletbrander, de controller, de circulatiepomp en de (optionele) automatische thermostaat shunt. Zeg totaal 1500 euro aan stookkosten in 't jaar, met relatief hoog comfort.

Super systeem, hopelijke vallen er hier na de SHTF ook nog pellets te krijgen, zo niet schakel ik over naar gewoon hout, want uiteraard heb ik ook de ouderwetse houtkachel in 't CV systeem laten zitten; totaal geen stroom nodig, een paar kleppen omzetten en ipv de pelletbrander stook ik op hout. Nu nog wat budget voor een stevige voorraad houtblokken... heb in ieder geval genoeg pellets om de winter door de komen, daarna zien we wel verder :)

 

 

Jeetje Enki, ik vind dat wel heel heel erg duur!

 

Wij verbruiken per jaar niet meer dan 4 kuub hout, en dat is dan voor koken, verwarming, douche en warm water.. We hoeven het niet te kopen maar als we dat zouden doen zouden we 40 eu de kuub betalen en zo dus op 160 eu per jaar uitkomen.. dan zit jij op bijna 10x zoveel!

 

En ja wij hebben ook vaak hele koude winters!.... is je huis wel goed geïsoleerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...