Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handmolen om granen e.d. mee te malen


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wow, dat is een hoop geld. Maar waarschijnlijk zullen ook je kinderen het nog aan hun kinderen kunnen verder geven....

 

En laten we vooral niet vergeten dat alle spaargeld op de tocht staat vanwege de hoge staatstekorten... Het rendement op je geld is waarschijnlijk beter bij een investering in deze molen dan op een spaarrekening...

 

Goed doordacht Rien: dat waren inderdaad twee van de overwegingen. De derde kwam voort uit bewust een week zonder electriciteit leven. Dwz: in en om het huis, Dus ook geen leidingwater, gas, e.a. zaken die via electrisch aangedreven pompen het huis binnen komen. Alles met de hand waar we zo gewoon zijn electrisch app. te gebruiken. Dus ook geen gebruik maken van bv: de wasmachine, koffiezet app. oven, mixer, blender, radio/tv/internet, verlichting, koelkast, stofzuiger, electrisch gereedschap etc. etc. Opeens zonder electriciteit betekende behoorlijk veel extra fysieke arbeid. De Farina graanmolen was af en toe een aanslag op het uithoudingsvermogem. Om 1 brood van ca. 800 gram te kunnen bakken: eerst ruim 3/4 uur malen. Daarna de vermoeide armspieren laten kneden enz. En dat iedere twee dagen. Dan weer lang malen voor bv. pannekoeken of pizza.

Nou Rien, toen was het besluit nemen niet moeilijk meer!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jester, graan is inderdaad heel lang houdbaar wanneer het bewaard wordt onder goed condities. Om te voorkomen dat het toch vocht aantrekt (en dan gaat schimmelen) dan wel ongedierte aantrekt, wordt door velen aangeraden het in de zgn mylar bags te verpakken. De enige EU webwinkel voor mylar bags die ik gevonden heb, is: http://store.lds.org/webapp/wcs/stores/servlet/Category3_715839587_10556_21158_-1_N_image_0 onder "Dry-Pack Pouches" Op dezelfde site staan ook "Oxygen Absorber Packets" Deze zijn nodig om de zuurstof in de mylar-zak te absorberen. De mylar-zak is prima met een strijkbout te sluiten/sealen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prepass, ik heb de molen in de VS gekocht. Omdat het bedrijf geen betaling buiten de VS accepteerde, heb ik contact opgenomen met de twee Nederlanders/broers die http://usa2you.nl/index.html runnen. Zij hebben alles voor mij geregeld en de molen als gewoon pakket verstuurd. Dat werkte prima.

 

Hey, dat is interessant! Misschien kan ik via hun een voedselpakket van THRIVE bestellen.. ga ik eens even uitvogelen :)

Tnx! Wist niet dat dit bestond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preppers, ik heb wat rondgegoogled op adresjes waar je voor een redelijke prijs biologische hele tarwe korrels in grotere verpakkingen kan kopen.

 

  • Molen De Hoop in Klarenbeek - Tarwe korrels Bio 25 kg: EUR 21
  • De Zuidmolen in Groesbeek - 25 kilo hele ongemalen biologische tarwekorrels: EUR 21,52
  • Molen De Vlijt in Wageningen - Biologische tarwe, Eur 30 voor 25 kg
  • Biologische tuinderij De Waog nabij Neer (Limburg) - tarwe "de waog" grootverpakking 25kg: EUR 24,50
  • Molen Den Olden Florus in Terschuur - 25kg hele tarwe: EUR 31,25

 

Tot slot ook nog 1 webshop waar je verpakkingen van 5kg hele tarwe (biologisch ook, van De Nieuwe Band) kan bestellen a EUR 7,95 voor 5kilo dus: http://www.biovoordeel.nl/de-nieuwe-band-tarwe.html

 

Dus ik denk dat ik binnenkort maar eens naar zo'n molen ga rijden en de kofferbak vol laat storten :)

 

PS: De meesten hebben ook niet-bio, maar voor mij als duurzame prepper heeft biologisch duidelijk voorkeur, ben zeker bereid daar wat extra voor te betalen. Duurzaamheid hoort in mijn ogen zeer bij verstandig preppen en zelfredzaamheid, net zo als ecologisch tuinieren enzo. Don't fuck with the ground you eat from. Of zoiets ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Prepass, ik heb de molen in de VS gekocht. Omdat het bedrijf geen betaling buiten de VS accepteerde, heb ik contact opgenomen met de twee Nederlanders/broers die http://usa2you.nl/index.html runnen. Zij hebben alles voor mij geregeld en de molen als gewoon pakket verstuurd. Dat werkte prima.

 

Kijk, hier hebben we wat aan. Dank voor de tip, Preppie!

 

En nu we het er toch over graanmolens hebben: wat te denken van een pastamachine, je eigen spaghetti of tagliatelle draaien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan Charlie,

 

Ja, zelf pasta maken. Dat hebben we vaker gedaan. Vooral met een ei door het deeg de lekkerste pasta ooit gegeten.

Kost wel tijd, water (met olie tegen het plakken) en vuur. Vraagt ook wel enige training (zelfs met het gebruik van een pastamachine). Na enige oefening leek zelfs de ravioli ook echt op ravioli.

Het makkelijkst was pasta maken voor lasagna.

Alhoewel we wisten dat pasta het best gemaakt kan worden van harde tarwe, toch geprobeerd met bloem van andere tarwesoorten. Die gemaakt van harde tarwe was lekkerder en makkelijker te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Lang geleden dat hier iets geschreven is, maar een toevoeging van mijn kant.

 

Graanmolens zijn best prijzig, zelf had ik nog een turkse koffiebonen maler staan. In Turkse koffie word de koffie meegekookt en na een aantal keer aan de kook te brengen met 'drap' en al opgedronken. De maal graad is dan ook super fijn. De maalschijven, zijn van steen om dit te bereiken.

 

Geprobeerd en het werkt prima, ik weet niet zo snel waar je er 1 kunt vinden wel weet ik dat ze niet veel kosten, heel compact zijn en niet kapot te krijgen.

 

57d3412c-e0ba-6407.jpg

 

De hendel kan in de molen als je hem niet gebruikt

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Dick Berts

Ik vind dit een enorm interessant onderwerp waar ik helaas veel te weinig vanaf weet. Graan is onder de juiste omstandigheden zo extreem lang houdbaar, dat het een preppers topproduct is. Ik heb hier nog een stokoude vijzel staan. In de natuurwinkel een pakje spelt korrels gehaald en stampen maar jongens. Het leek hier Afrika wel. Het enige dat aan poeder ging was mijn vijzel. Nou begrijp ik wel dat de meeste mensen meel willen hebben om brood te bakken. Mij ging het meer om de houdbaarheid van het graan te kunnen benutten. Ik heb de speltkorrels een nachtje in water laten weken. Smaakte vervolgens prima. Rijst, alle granen en macaroni zijn goed te weken als het moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarwe voor brood is helemaal niet onbeperkt houdbaar en na een jaar of twee,drie vrijwel waardeloos voor broodmeel zoals wij dat kennen.

Een moutmolen is heel iets anders als een meel molen,met een handmolen zit je dichter in de buurt van twee kg per uur ipv per minuut om meel te malen,ik ken ze verder niet,die moutmolens maar het lijkt me dat die veel te grof malen om als meelmolen te gebruiken.

Ik heb wel eens meel gemaakt met een handmolen;dit is een soort groot uitgevallen koffie molen waarbij,bij wijze van spreken,het malen net zo veel energie kost als het aan broodmeel op levert.

Als je als liefhebber zoiets wilt gaan doen,zou ik gaan voor een aangedreven molen met twee stenen er in,die levert de beste kwaliteit.

Voor de beste tarwe soorten kun je misschien bij een wind molenaar te recht,er zijn meer tarwe soorten en mengsels denkbaar als je zou vermoeden,met even zoveel wisselende resultaten aan meelsoorten.

Nogmaals,malen is een vak,niets mis mee als je daar ook iets mee wilt als prepper maar verdiep je dan een beetje in die materie,het is zonde van je tijd en geld als je straks ongeschikte tarwe vermaalt op een ongeschikte molen en er een draak van een eindproduct mee maakt.

Ter "leering ende vermeack"nog een linkje met wel geschikte apparaten voor dit doel;

 

http://www.leboncoin.fr/annonces/offres/auvergne/?o=1&q=concasseur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geweldig idee een schrootmolen hiervoor en wat stom van mij :( Ik brouw zelf bier en heb een schrootmolen. Is misschien gewoon een kwestie van heel fijn afstellen. Dat ga ik eens proberen. Zit dit topic te lezen en bling..... het kwartje viel.

 

Hi Frank,

 

En, heb je toevallig al wat geprobeerd?

Ik kan me voorstellen dat je bij een schrootmolen het graan er meerdere keren door haalt.

Eerst een grove afstelling en vervolgens steeds fijner waarbij je eventueel het geproduceerde (meel / schroot) filtert om de grote stukken eruit te halen.

 

Ik heb nog steeds geen (dure) molen aangeschaft en ben erg benieuwd naar wat een schrootmolen kan doen, omdat deze nu eenmaal prijstechnisch gezien een stuk interessanter is.

Volgens de 'experts in YouTube' :p moet er echter een goed resultaat behaald kunnen worden met een schootmolen. (Zie ook mijn eerdere post)

(en het mooie is dat ze erg duurzaam zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n schrootmolen werkt wel, je moet het schroot er zeker 3-5x doorheen malen. Elke keer zeven na een maling en alleen de grove stukken nogmaals er doorheen. Uiteindelijk krijg je redelijk fijn meel. Veel werk maar het werkt wel. Meel is niet zo heel fijn als in een echte graanmolen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...