Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers Who Make Surviving The Apocalypse Even Less Fun

TyrionLannister
 Share

Recommended Posts

Being forced to endure and survive a catastrophic macro event like a monetary or social collapse is perhaps one of the worst experiences I could imagine. Such a crisis leads to just about every crime and inhuman action in existence, and, the time required for a culture to right itself and rebuild is severely protracted. A hurricane or earthquake or tidal wave; these calamities are short lived and easy in comparison. The point is, as survivalists who are preparing to make an economic end-game scenario as “comfortable” to live through as we can, it is incumbent upon us to consider the kind of company we keep during the gambit. Some allies will make that mad world bearable; others will bring the madness to your doorstep.

Many preppers are aware of the dangers inherent in our progressively deteriorating nation. Unfortunately, some of them are completely unaware of the dangers inherent within themselves. Building a solid community of people to rely on during a collapse is absolutely essential, and the larger the group of liberty minded neighbors the better. But, if certain ground rules are not established from the very beginning, a rainbow of personal issues and character flaws could very well destroy years of effort. Care must be taken by all parties involved to ensure that internal conflicts remain at a minimum, and when they do arise, that each person is wise enough to resolve issues in an adult manner.

I hate to say it, but you will inevitably run into some folks that are beyond compromise and beyond hope. Working with them is like pulling teeth…shark’s teeth…from your jugular. Here are just a handful of powder keg personalities that will make the apocalypse more than a living hell for you and your friends if they manage to latch onto or take leadership in your survival watch…

http://www.zerohedge.com/news/2012-12-07/guest-post-preppers-who-make-surviving-apocalypse-even-less-fun

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Geen makkelijke kost, @TyrionLannister, maar super nuttig en bruikbaar.

Zeker omdat we nu bezig zijn met het vormen van een groep, is het zeer welkome informatie.

Ik heb hem nog niet helemaal uit, maar het is een compleet en ter zake doend stuk, dank je wel.

Gelukkig hebben @Jager en ik vanaf het begin al duidelijk gemaakt, dat het leiderschap bij iedereen ligt in onze groep.

Iedereen gelijkwaardig en vrijwillig zijn/haar steentje bijdragend.

Verplichte kost voor groepen, mensen :)

Link naar reactie

Beseffen dat eea niet simpel is heeft even tijd nodig....

Maar als je nu al om je heen kijkt dan weet je toch ook dat er mensen zijn die met een heleboel zaken die jij 'nooit' zou doen, helemaal geen moeite hebben?

Er is al enorm veel geschreven over deze zaken, maar het blijft belangrijk, intereSsant en moeilijk.

Het zou heel mooi zijn als er een groep zou zijn die samenwerkt, de leiding overlaat aan de persoon die er het meeste verstand van heeft, dus dat zal wisselen bij verschillende scenarios, of aan iemand die goed kan leiden en daarbij de input van de deskundigen en het belang van de groep meeneemt en waarvan dat door iedereen gerespecteerd werd.

Of dat ook kan....?

Als ik kijk naar een goede samenwerkings vorm, het gezin, dan zie ik al dat daar heel veel vormen zijn die goed werken.

En ja helaas ook veel die niet werken...

Waarschijnlijk zijn de basis zaken de relatie; het vertrouwen in elkaar, commitment, en onvoorwaardelijke liefde.

Wat ik van mijn kinderen pik zal ik niet snel van andere accepteren, enz..

Hoe je dat in een andere groep dan je familie kunt realiseren hmm.

Noodzaak zou helpen, het besef dat je van elkaar afhankelijk bent zal je wel makkelijker de negatieve eigenschappen van een ander doen accepteren.

Enz, enz.

Het probleem is dat we nu juist in een tijd leven waarin we redelijk onafhankelijk kunnen acteren en dus ook heel weinig van anderen accepteren.

Daarom is het opbouwen van een groep op dit moment zo moeilijk terwijl als het fout zal gaan die groep zo enorm belangrijk voor het overleven zal zijn.

Veel om over na te denken...

Groep ze,

Kans

Link naar reactie

Gast Heksenboot

Ja @Kans, makkelijk is anders.

Vandaar dat we gewoon in het diepe springen @Jager en ik.

Praktijk-ervaring lijkt me van onschatbare waarde.

Beter oefen je nu al, anders moet je straks echt verplicht roeien met de riemen die je hebt.

En zo moeilijk is het ook weer niet, hoor. Het is echt niet onmogelijk.

Eerder in mijn leven, hebben wij als ouders op een Vrije School, met een groep van een man of 20, gezamelijk een braakliggend stuk terrein (2000 m2), omgetoverd tot biologische moestuin. Geen individuele stukjes, maar een grote cirkel, voor crop-rotation/wisselbouw.

Het plezier dat we hebben gehad! Onbetaalbaar. :)

Nu, 17 jaar later, hebben we er, naast hele mooie herinneringen, ook nog vrienden er aan overgehouden.

Als je het niet doet, dan weet je het niet. Zo is de uitspraak toch?

O ja, dat vergeet ik bijna: zonder leider...... :D

Link naar reactie

Mijn 2 cents on the topic..

Sprekend vanuit persoonlijke ervaring, de mens is een kuddedier, en dit zit in onze genen ingebakken. Om deze reden zijn er leiders

en volgers. Dit zal altijd zo zijn. Er zijn mensen die geen flauw benul hebben van creativiteit, vermogen om te handelen en praktisch

met elke situatie om kunnen gaan. Ik merk dit al in het dagelijkse leven, in alle omstandigheden wordt van mij verwacht dat ik dingen

regel, en wel zo een beetje een alleskunner ben. Ik heb bewust geprobeerd dit eens te veranderen, dit lukt je niet, dan krijg je conflicten.

Alsof er een bordje op je voorhoofd staat. Om deze reden zullen er ook na een SHTF altijd leiders zijn. Dat macht corrumpeert is bekend.

Ik denk niet dat er iets zal veranderen, ook niet na een SHTF. Mensen zoeken altijd de sterksten op om hen te beschermen..(woordje overheid

van toepassing??) en zich bij aan te sluiten om de beslissingen te maken die zij niet willen maken.

Er zal ook na een SHTF niks veranderen..behalve de structuur van een groep of "samenleving" zoals deze zich op een "natuurlijke" manier zal

bewerkstelligen.

Link naar reactie

Mijn 2 cents on the topic..

Sprekend vanuit persoonlijke ervaring, de mens is een kuddedier, en dit zit in onze genen ingebakken. Om deze reden zijn er leiders

en volgers. Dit zal altijd zo zijn. Er zijn mensen die geen flauw benul hebben van creativiteit, vermogen om te handelen en praktisch

met elke situatie om kunnen gaan. Ik merk dit al in het dagelijkse leven, in alle omstandigheden wordt van mij verwacht dat ik dingen

regel, en wel zo een beetje een alleskunner ben. Ik heb bewust geprobeerd dit eens te veranderen, dit lukt je niet, dan krijg je conflicten.

Alsof er een bordje op je voorhoofd staat. Om deze reden zullen er ook na een SHTF altijd leiders zijn. Dat macht corrumpeert is bekend.

Ik denk niet dat er iets zal veranderen, ook niet na een SHTF. Mensen zoeken altijd de sterksten op om hen te beschermen..(woordje overheid

van toepassing??) en zich bij aan te sluiten om de beslissingen te maken die zij niet willen maken.

Er zal ook na een SHTF niks veranderen..behalve de structuur van een groep of "samenleving" zoals deze zich op een "natuurlijke" manier zal

bewerkstelligen.

Ja en nee. Fijn dat je jouw two cents met ons deelt. Wat je beschrijft is voor mij best herkenbaar, met name ook toen ik wat jonger was. Maar ook nu nog steeds...volgers en leiders...echter je kunt NU niet vergelijken met SHTF. Ten eerste, als het goed is, kom je in contact met andere Preppers. Dat zijn over het algemeen volgens mij geen volgers. Dus je kunt een groep hebben met tien of twintig leiders. Verder kun je verbaasd raken over ogenschijnlijke volgers. Ik zat in dienst in de Korporaal Van Oudheusden kazerne. Hij was soldaat, maar een uitgesproken anti oorlog pacifist anti held. Totdat WW2 uitbrak...een aantal van zijn kameraden werd onder vuur genomen door de nazi's, een flink aantal gewonden, ze konden niet weg uit de vuurlinie. Hij is daar naar toe getijgerd, heeft ze allemaal naar een schuur gesleept, het verhaal is dat ze het allen hebben overleefd. Hij werd door de nazi's met geweer kolven zo afgetuigd dat hij een paar dagen helse pijn heeft gehad en bloed piste omdat ze zijn nieren om zeep hadden geramd....postuum werd hij korporaal (je mag postuum altijd één rang stijgen....) en zijn verhaal leeft voort. Ogenschijnlijke lafbekken, schapen, volgers, schrijf ze niet direct af. Degene met de grootste waffel is andersom ook vaak de grootste lafaard....

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Ik heb met sommigen van jullie al wat van gedachten gewisseld over groepen. Zijn jullie bijvoorbeeld niet bevreesd voor verraad van binnenuit? Dat is toch ook wat vaak gebeurt. Een buitenstaander krijgt ergens lucht van en biedt een insider van de groep iets wat voor die insider erg interessant is. Wat dan?

Je loopt nou een beetje vaag te fantaseren Oneindig.

Wat zou er verraden kunnen worden dan?

Link naar reactie

Je loopt nou een beetje vaag te fantaseren Oneindig.

Wat zou er verraden kunnen worden dan?

Ik ben weer boven water. Ben 5 dagen in een EMP situatie geweest met dit boek

http://preppers.nl/forum/threads/1015-Leesvoer-%28-pdf-link%29-quot-One-Second-After-quot-William-R-Forstchen?p=70986#post70986

Daar staat wel het antwoord op je vraag ook in @Heksenboot. Waarom en wat men verraadt in groepssituaties? In een SHTF gaan veel mensen toch echt voor zichzelf. In dit boek ook. Een andere partij belooft je meer eten of iets wat je graag wilt, als jij hen vertelt waar de zwakke plek van de groep zit. Of waar ze hun voorraden hebben. Of whatever. Mensen verkopen in nood hun ziel aan de duivel.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Ik ben weer boven water. Ben 5 dagen in een EMP situatie geweest met dit boek

http://preppers.nl/forum/threads/1015-Leesvoer-%28-pdf-link%29-quot-One-Second-After-quot-William-R-Forstchen?p=70986#post70986

Daar staat wel het antwoord op je vraag ook in @Heksenboot. Waarom en wat men verraadt in groepssituaties? In een SHTF gaan veel mensen toch echt voor zichzelf. In dit boek ook. Een andere partij belooft je meer eten of iets wat je graag wilt, als jij hen vertelt waar de zwakke plek van de groep zit. Of waar ze hun voorraden hebben. Of whatever. Mensen verkopen in nood hun ziel aan de duivel.

Het boek is leerzaam, maar wel aan elkaar gespeculeerd.

Onze voorraden staan binnen de omheining, duh.

En dat is niet in de stad.

Onze zwakke plek is net overgelopen, toedeloe, veel plezier.

Whatever? Ik heb nou even geen zin dat boek te lezen, Oneindig. Jij hebt het vers in je geheugen, dus vertel alsjeblieft.

Heb je dit verhaal al goed gelezen? Ook een must, omdat het een verslag van de werkelijkheid is:

http://sovietoutpost.revdisk.org/?p=72

Dit is al een paar keer eerder geplaatst op het forum, maar blijft belangrijk om te vermelden.

Link naar reactie

@Heksenboot, je vraagt: vertel alsjeblieft, dat heb ik gedaan met een zeer uitgebreid verslag op die link van dat boek hier op het forum.

Ik heb je verslag van de Bosniër gelezen. Dank. Ik lees in feite een samenvatting van het boek dat ik net uit heb. Misschien heeft de auteur zich wel door zulke verhalen laten leiden. Het is bijna gelijk. Wat ik in het boek en ook in dit verslag het bizarst vond was dat kogels het beste ruilmiddel worden en de rest van je ruilmiddelen nauwelijks iets waard zijn.

Ik vind het boek One second after niet zo zeer aan elkaar gespeculeerd. Het geeft een zeer reëel beeld van wat er in een EMP of CME kan gebeuren. Wat jij mogelijk als speculatie opnoemt is alleen maar een logisch gevolg op gevolg op gevolg van de situatie. Ik vind het geheel zeer realistisch beschreven en aangezien de auteur zijn inspiratie uit oorlogen en de situatie uit Leningrad en Stalingrad heeft gehaald, denk ik dat het vrij waarheidsgetrouw is. Ik heb behalve wat dichterlijke vrijheden die ik in mijn verslag opnoem, hem niet kunnen betrappen op niet realistische denkwijzen.

Wil ik nog even terug naar het discussiepunt. Mensen willen een groep vormen. Uit dit boek blijkt dat dat uiteraard een goed plan is. Samen sta je sterker. Maar reëel blijft ook, rekening te blijven houden met menselijke eigenschappen. Niets menselijks is ons vreemd. Als ze van buiten de groep dreigen je kind af te maken, dan is het waarschijnlijk dat je vertelt waar de buit van de groep ligt. Ook dat komt aan de orde in dat boek. Spionnen vertellen aan de vijand de zwakke plekken van het dorp.

En dat is dan mijn aarzeling om bij een groep te willen horen. Hoe kun je elkaar vertrouwen? In desparate situaties als een SHTF zijn menselijke beslissingen niet meer te beredeneren. Wat eerst normaal was, is dat dan niet meer.

Link naar reactie

Al de goede mensen, lafaards, egoisten, narcisten en allerlei uitwassen die nu in de maatschappij leven vind je zonder twijfel ook terug onder preppers, ik zie niet in waarom je steeds een betrouwbaar goed mens zou moeten zijn omdat je prept, het ene heeft niets met het andere te maken.

Zoiets zal trouwens heel snel tot uiting komen als je met een groep gaat samen leven en daar zal je, wanneer dat gebeurt, ook op dat moment moeten mee omgaan.

Link naar reactie

Gast Heksenboot

Okee, @Blik(voer) op oneindig, ik had je verslag ook gelezen, hoor. Goed gedaan trouwens. Best wel okee, dat hij realistisch is gebleven.

En alles wat je noemt, ben ik het ook wel mee eens.

Maar ik stelde gewoon een specifieke/gedetailleerde vraag. En die heb je beantwoord, dank je wel.

Maar als je moet kiezen, tussen een groep mensen die hun best doet om het samen te rooien of alleen blijven en maar hopen dat de bendes je met rust laten?

Luister dan naar het verhaal van de Bosniër: alleen de mensen in groepen bleven overeind. In de werkelijkheid.

Wie is er nou beter te vertrouwen: de mensen met wie je samen iets hebt opgebouwd of buitenstaanders?

Link naar reactie

Wie is er nou beter te vertrouwen: de mensen met wie je samen iets hebt opgebouwd of buitenstaanders?

Dank voor het lezen van het verslag. Je kent mij nu een beetje dus het antwoord op bovenstaande vraag is wel duidelijk. Ik vertrouw niemand verder dan mijn eigen broekzak. En zelfs daar haal ik nog wel eens dingen uit waarvan ik me afvraag hoe ze erin gekomen zijn. Misschien is mijn broekzak ook niet te vertrouwen.

Om jouw vraag te beantwoorden: Als ik veel naasten/vrienden zou hebben waarmee ik iets had opgebouwd zou ik uiteraard voor naasten en vrienden gaan.

Ik heb ze alle drie.

Naasten

Vrienden

Iets opgebouwd.

In tijden van nood zijn de bovenste 2 welkom in nr 3. Ha, daar is tie dan: toch nog een groep. Maar die bovenste 2 ken ik dan ook al een half mensenleven of langer.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Dank voor het lezen van het verslag. Je kent mij nu een beetje dus het antwoord op bovenstaande vraag is wel duidelijk. Ik vertrouw niemand verder dan mijn eigen broekzak. En zelfs daar haal ik nog wel eens dingen uit waarvan ik me afvraag hoe ze erin gekomen zijn. Misschien is mijn broekzak ook niet te vertrouwen.

Om jouw vraag te beantwoorden: Als ik veel naasten/vrienden zou hebben waarmee ik iets had opgebouwd zou ik uiteraard voor naasten en vrienden gaan.

Ik heb ze alle drie.

Naasten

Vrienden

Iets opgebouwd.

In tijden van nood zijn de bovenste 2 welkom in nr 3. Ha, daar is tie dan: toch nog een groep. Maar die bovenste 2 ken ik dan ook al een half mensenleven of langer.

Ja joh, daar waren we toch al over uit. Maar hou ze in de gaten he? ;)

Link naar reactie

In tijden van nood kunnen ook naasten en familie veradelijk zijn. Wie zal het zeggen?

Lees het topic vrienden nog maar eens door voor voorbeelden.

Alhoewel ik van nature ook een wantrouwend persoon ben (en na een shtf nog erger) beroep ik mezelf door een jarenlang opgebouwde mensenkennis.

Onfeilbaar? Nee! Maar helaas.is dat met alles in ons leven....

Zowel sterkeren als zwakkeren kunnen een gevaar zijn voor.de.groep. De (in mijn ogen) enigste oplossing bedraagt een zo goed mogelijle beveiliging van ons kamp.

Ik kan nu ook wel zeggen sh#t straks zit er een verader tussen dus blijf wel alleen. Maar dan?

Dan ben je zeker gedoemd te sterven als er een grote plunderende groep voor je tentje in het bos (of voor je huis) sta

1 verrader is nog geen hele groep. En van een groep van tussen de 50 a 100 gezonde sterke mannen en vrouwen kun je een leger maken.

Wie gaat hun zo snel aanvallen???

Link naar reactie

In tijden van nood kunnen ook naasten en familie veradelijk zijn. Wie zal het zeggen?

Lees het topic vrienden nog maar eens door voor voorbeelden.

Alhoewel ik van nature ook een wantrouwend persoon ben (en na een shtf nog erger) beroep ik mezelf door een jarenlang opgebouwde mensenkennis.

Onfeilbaar? Nee! Maar helaas.is dat met alles in ons leven....

Zowel sterkeren als zwakkeren kunnen een gevaar zijn voor.de.groep. De (in mijn ogen) enigste oplossing bedraagt een zo goed mogelijle beveiliging van ons kamp.

Ik kan nu ook wel zeggen sh#t straks zit er een verader tussen dus blijf wel alleen. Maar dan?

Dan ben je zeker gedoemd te sterven als er een grote plunderende groep voor je tentje in het bos (of voor je huis) sta

1 verrader is nog geen hele groep. En van een groep van tussen de 50 a 100 gezonde sterke mannen en vrouwen kun je een leger maken.

Wie gaat hun zo snel aanvallen???

Ja ook familie en vrienden kunnen vals spelen, dat realiseer ik me terdege. Dat is waarom ik zei: In desparate situaties als een SHTF zijn menselijke beslissingen niet meer te beredeneren. Wat eerst normaal was, is dat dan niet meer. Grenzen en normen vervagen.

En met een groep een leger maken. Ook dat kan. Zolang er geen andere groepen zijn die beter, groter en sterker zijn. Ik denk dat er mensen zoals jij en Heksenboot daar goed in zouden zijn. Vandaar ook jullie groep. ;-)

Link naar reactie

Ja ook familie en vrienden kunnen vals spelen, dat realiseer ik me terdege. Dat is waarom ik zei: In desparate situaties als een SHTF zijn menselijke beslissingen niet meer te beredeneren. Wat eerst normaal was, is dat dan niet meer. Grenzen en normen vervagen.

En met een groep een leger maken. Ook dat kan. Zolang er geen andere groepen zijn die beter, groter en sterker zijn. Ik denk dat er mensen zoals jij en Heksenboot daar goed in zouden zijn. Vandaar ook jullie groep. ;-)

Ik hoop het. In ieder geval zijn we bezig met de voorbereidingen.;)

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Ik hoop het. In ieder geval zijn we bezig met de voorbereidingen.;)

Hehe, inderdaad. Maar nou klinkt het alsof we een leger aan het opbouwen zijn. Dat is niet zo, niet op die, Amerikaanse/Paramilitaire manier.

Ja, we zullen meer dan weerbaar zijn. Maar daar laten we ons verder niet over uit. En mocht er een echt leger komen, of een enorme overmacht/bende, dan zullen we ze gauw in de smiezen hebben en als de sodemieter maken dat we wegkomen.

Want onze BOL krijgt ook weer een BOL, enz.

Als zo'n leger het land afstroopt, dan moet iedereen wegwezen, jij ook @Blik(voer) op oneindig, ze zullen elk plekje uitkammen.

Dan ben je op pad met je BOB naar je BOL.

Terwijl wij de iedereen in veiligheid brengen en tegelijk, op onze manier, de vijand belagen. Liever ga ik dat helemaal uit de weg. Maar als we in het nauw worden gedreven, zullen we wel moeten.

Sluit je je dan bij ons aan? Vecht je dan mee?

Hehe, ik had een keer een troll in een hoekje gedreven.... :)

Jij niet hoor Oneindig. Ik leg even het vuur aan je schenen, zo nu en dan. Maar voel je niet aangevallen alsjeblieft. Je bent een toffe gozer, die graag op zichzelf is, niks mis mee. Zo ben ik eigenlijk ook wel geweest altijd. Alleen kom ik hier allemaal goeie mensen tegen en daar ga ik me zeker niet voor afsluiten.

Daar ben ik juist heel erg blij mee en vind het helemaal te gek, om met z'n allen wat op touw te zetten.

Weet je, stel dat die SHTF pas over 100 jaar gebeurt, dan zijn wij nu allemaal al lang een breed dood.

Maar dan hebben we wel een stap gedaan in een mooie richting. Dat is weer eens wat anders dan met de massa mee mekkeren. :D

Link naar reactie

Sluit je je dan bij ons aan? Vecht je dan mee?

eh, daar zal het dan wel te laat voor zijn, nietwaar? Communicatie via email of internet of zelfs mobiel of vaste lijnen, zal dan wel niet meer gaan. Als ik voor die tijd er niet voor gekozen heb me aan te sluiten, zal ik jullie niet kunnen bereiken. Dan moet je maar zo denken @Heksenboot en @Jager, eigen schuld, dikke bult.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
eh, daar zal het dan wel te laat voor zijn, nietwaar? Communicatie via email of internet of zelfs mobiel of vaste lijnen, zal dan wel niet meer gaan. Als ik voor die tijd er niet voor gekozen heb me aan te sluiten, zal ik jullie niet kunnen bereiken. Dan moet je maar zo denken @Heksenboot en @Jager, eigen schuld, dikke bult.

Nee, Oneindig, zo denken we niet (en nou denk even voor Jager mee).

Want zoals ik al zei, je bent altijd welkom. Alleen zijn we dan wat voorzichtiger met nieuwe leden aannemen, dat begrijp je wel. ;)

Bij onze verkenningstochten zullen we veel mensen tegenkomen die hulp nodig hebben. Daar gaan we ook onze best voor doen.

Te zijner tijd weet je ons wel te vinden.

Want dan ben je allang een keer op een van onze supergezellige bijeenkomsten geweest (ha, die toekomstmuziek :D).

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Wie zal het zeggen, de tijd zal het leren. Keep me posted.

Kijk maar gewoon regelmatig bij de groep. Dan kan je gelijk zien hoe het groeit en bloeit allemaal. :D

We spreken elkaar nog.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...