Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke auto voor een prepper?


Jester

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 217
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een tijdje geleden stond er een geweldige expeditie voertuig te koop voor, ik dacht 5900€. De man had hem zelf aangepast, met voortent compleet, alles werkte ook en binnen 20 minuten volledig ombouwbaar. Omdat ik de financiën niet had, ben ik er niet verder op ingegaan. De meesten zijn veel duurder, maar als je regelmatig zoekt met de termen "Expeditie en Diesel" dan komt er soms iets leuks voorbij tegen een leuke prijs.

 

Bedankt voor de tip, ik hou het in de gaten! Hoe meer ik erover nadenk hoe beter ik het zie zitten. Maar we zien wel hoe het allemaal loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondergetekende rijdt ook in een Panda.

Voordelig in aanschaf, wegenbelasting, verzekering, zuinig en makkelijk parkeren.:o

Achterbank naar beneden en een zee aan ruimte.

 

Met vriendelijke groet, Popeye.

 

Ah, nog zo'n slimme gast! :p

Nooit gedacht dat zo'n klein doosje nog zo comfortabel en stil van binnen is. Trekhaak, airco, radio cd speler, ABS en electrische raampjes zijn zo'n beetje alle luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen

 

ADPU betekent inderdaad Als De Pleuris Uitbreekt ... Ik vind het in het Nederlands net even lekkerder bekken.

Maar da's mijn eigen mening en iedereen is natuurlijk vrij om het met me oneens te zijn.

 

Mijn ideale auto zou trouwens een Landrover Defender CrewCab zijn, maar die kan ik absoluut niet betalen... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, nog zo'n slimme gast! :p

Nooit gedacht dat zo'n klein doosje nog zo comfortabel en stil van binnen is. Trekhaak, airco, radio cd speler, ABS en electrische raampjes zijn zo'n beetje alle luxe.

 

Ik zit nu wat te lezen over de "moderne" Panda en er zijn zeker een aantal pluspunten waaronder verbruik, de ruimte voor zijn klasse en toch wel wat luxe, althans vergeleken met mijn oude Corolla die ik toch eens moet vervangen. Daarnaast zijn de Panda's natuurlijk erg betaalbaar en volgens de ANWB kwalitatief behoorlijk goede auto's. In principe wil ik de Corolla wel houden maar het verbruik ligt gewoon te hoog en met 20 jaar weet je niet wat er aan gaat komen. Sowieso binnen zo'n 15k de distributie. Wat ik wel echt een nadeel vind van de Panda (allemaal dus van internet) is de wind gevoeligheid door de hoogte, jij zegt het tegenovergestelde maar wind en motor geluid wordt vaak genoemd en het is een wat slome motor die kennelijk wat moeite heeft om op de snelweg echt lekker mee te komen. Nou ben ik zelf ook geen snelheidsduivel maar wat extra pit om in te voegen of in te halen vind ik toch wel erg fijn. De Corolla (1.6) gaat van 0-100 in 10 sec maar dat zal ondertussen wel iets langzamer zijn. Hie ervaar jij dat allemaal Ray?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben ook een panda 4x4 dat zou helemaal ideaal zijn.

 

Die zijn echt retecool en door het lage gewicht laten ze nog vaak de zware terreinbeulen achter zich. :cool:

Alleen ze zijn echt prijzig, ook tweedehands en lang zo zuinig niet. Ook zou je dan liever het 1.3Jtd dieseltje hebben.

 

In het hier en nu, dus een behoorlijk prijzige optie. Voor hetzelfde geld rij je een leuke C segmenter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Subaru modellen,

 

+

Te lelijk om te stelen, te lelijk om mee gezien te worden.

Continu 4 wielaandrijving

Oerdegelijk

Comfortabel

Redelijk wat ruimte

Hoog toegestaan trekgewicht

 

-

Vrij hoog brandstof verbruik

Grote draaicirkel

Lelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passat tdi van 1997 t/m 2000

Veel bergruimte.

1000km op 1 tank.

Goedkoop in aanschaf.

Betrouwbaar.

 

En de motor loopt op diesel , slaolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, sojaolie ,kokosolie en vast nog veeel meer.

 

Ik denk dat 1 voorwaarde heel belangrijk is, dat het een diesel is die op meerdere soorten olie kan rijden.

Dat vergroot toch echt de kansen tot het blijven rijden:D

 

Heb je die van jou aangepast voor andere soorten olie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij toevoegen van meer dan 20% olijfolie aan je diesel tank, heb je al een pre heat instalatie nodig. Je kan op diesel starten uit je hoofd tank en dan overstappen op een andere tank waarbij je de aanvoerleiding om een koelslang heen wikkelt. Dan wel een elektrisch element in je leiding systeem. Bijv van een corsa td. Bij mijn landrover funtioneerde het prima, bij mijn corsa wilde het niet. Toen de dieselprijzen omhoog schoot leek het een goedkope oplossing. Een beetje olie uit de supermarkt voor 60 cent en rijden maar. Winkelwagens vol gingen langs de kassa. De overheid heeft het snel de kop ingedrukt, door extra belastig of prijsverhoging. In ieder geval is olijf olie nu duurder dan diesel. Een pomp station die het gewoon aan de pomp verkocht heeft het niet meer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je die van jou aangepast voor andere soorten olie?

 

Nee, de TDI tot 2000 kan op meerdere soorten olie rijden.

Mijn TDI heeft van 300k tot 400k op zonnebloemolie gereden, bij de 500k is hij naar een nieuw baasje gegaan.

Voor dit soort motoren geen enkel probleem, de brandstofpomp kan wel gaan zweten, dit was het geval bij de golf van mijn vader bij 350k.

Mijn Passat heeft er nooit problemen mee gehad.

 

In de zomer 80% zonnebloemolie! in de winter 30% olie.

Op een warme zomerdag zou 100% ook kunnen.

Of een voorverwarmer plaatsen want de pomp kan gaan zweten bij te dikke olie.

 

Het vermogen en verbruik was het zelfde.

Bij de 400k werden de literprijzen sterk verhoogd, dus toen was het feest over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacia Duster.

Simpel, robuust, redelijk zuinig.

Gebruikt al wat oudere Renault techniek, de pijnpuntjes daarvan zijn inmiddels er wel uitgesleuteld.

Verder is alles van het beste Roemeense dik plastic, kan je makkelijk schoonmaken met een spons.

Genoeg ruimte voor 4 man en bagage.

Kortom veel voor (relatief) weinig geld.

Reiscomfort is ook niet slecht, 1400 km naar Italië zonder zitklachten oid.

 

Minpunten:

Wat grof afgewerkt.

Boven de 140 windgeruis.

Je scoort niet bij de "chickies".

Gevoelig voor parkeerdeukjes.

 

P.s: het is de auto van mijn vrouw. Ik heb een werkleaseautodingis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de TDI tot 2000 kan op meerdere soorten olie rijden.

Mijn TDI heeft van 300k tot 400k op zonnebloemolie gereden, bij de 500k is hij naar een nieuw baasje gegaan.

Voor dit soort motoren geen enkel probleem, de brandstofpomp kan wel gaan zweten, dit was het geval bij de golf van mijn vader bij 350k.

Mijn Passat heeft er nooit problemen mee gehad.

 

In de zomer 80% zonnebloemolie! in de winter 30% olie.

Op een warme zomerdag zou 100% ook kunnen.

Of een voorverwarmer plaatsen want de pomp kan gaan zweten bij te dikke olie.

 

Het vermogen en verbruik was het zelfde.

Bij de 400k werden de literprijzen sterk verhoogd, dus toen was het feest over.

 

Leuk te weten dat het met zo'n oude rakker kan, mits de olie dun genoeg blijft. Iets improviseren met de brandstofleiding zodat de olie opwarmt is wellicht nog redelijk makkelijk te improviseren zoals @rumble uitlegt.

 

Jammer dat het eigenlijk al lang en breed een gedane zaak is, niet alleen is de olie nu te duur, maar een auto van minimaal 15 jaar oud is niet echt een optie meer om mee te beginnen, tenzij je een echte sleutelaar bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen monteur maar hoe ik het momenteel zie.

 

De elektronica, steeds hogere veiligheidseisen en boordcomputer in auto's lijkt het probleem dat je steeds minder zelf aan een auto kunt doen. Laat staan op een andere brandstofmix gaan rijden (diesel\bio\zonnebloemolie). Ik weet niet of je bij bijvoorbeeld een moderne diesel met geavanceerd brandstofsysteem de software kunt aanpassen, zodat de auto ook goed kan rijden op een andere mix? Maar dat zou mooi zijn.

 

Wellicht vervalt dan wel je garantie vanuit de fabriek.

 

Ik zou best een moderne diesel willen kopen die ook op plantaardige olie kan rijden bij de aanschaf van een andere auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van @Stuudje ontdekt dat ik snel ben met volladen ervan, alleen is ie iets te snel vol.

 

Dus dat word zoeken naar meer ruimte. (goede smoes is de kinderwagen en andere spullen).

Maar wat voor auto ik heb geen idee, nooit echt interesse in gehad, dacht eerst dat een c1 een seat was dus dat zegt genoeg.

Ah, test gedaan? Meer ruimte, misschien net zoals enkele anderen ook doen, een aanhangertje kopen. Voordeel is dan ook dat je heel wat spullen kan opslaan in je aanhanger en je nog sneller klaar bent met inpakken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou best een moderne diesel willen kopen die ook op plantaardige olie kan rijden bij de aanschaf van een andere auto.

 

meeste nieuwe diesels rijden zelfs niet meer op officiele biodiesel, laat staan plantaardige olie :(

 

jammer dat ze niet werken op het oorspronkelijk bedoelde pinda-olie, lol (tenzij je een allegie hebt en iemand voorbij rijd met zo'n ding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...