Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke auto voor een prepper?


Jester

Aanbevolen berichten

1 van de redenen dat ik niet voor een auto of 4takt scooter heb gekozen is de reparatie. Bij 2takt kan ik alles zelf.

Bij 4takt heb je te maken met kleppen afstellen, EFI's, boordcomputers etc. Daar zou ik ook wel mee kunnen werken, ware het niet dat alle fabrikanten hun boordcomputer-software niet openbaar maken i.v.m. diefstal.

 

En ik kom met de scooter makkelijk op plekken waar auto's niet kunnen komen. En als er pleuris/wetteloosheid uitbreekt, dan rijdt ie ook geen 30 km/u meer. :p

Ik hoef niet zoveel mee te nemen, voordeel van kennis en ervaring hebben. (en een klein beetje techniek waarmee alles in het leven vele malen makkelijker wordt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 217
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kben aant kijken voor een subaru station, das ook awd en schijnbaar beresterk? Iemand ervaring mee?

 

kanonnen zijn het zeker, maar de 4wd opzich is niet mijn favoriet (jaja op eurosport wel maar die zijn "iets" geholpen)

jappanners zijn geen goeie trekauto's (met uitzondering vd jeeps)

er zitten in die impreza's gigantisch veel electronica

en de 4x4 slaat nooit op de aandrijving maar altijd op de onderhoudskosten

Link naar reactie
Delen op andere sites

......

en de 4x4 slaat nooit op de aandrijving maar altijd op de onderhoudskosten

Haha, dat is een goede!

Een bugout wagen is in mijn optiek een 4x4 pickup op diesel en een oude zonder veel poespas, dan kan je er zelf aan werken.

 

El de rest kan leuk zijn, maar is eerder een dagdagelijkse wagen dan een "bug out ik geraak er wel met lading" voertuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Mercedes Gelande is duur en duur in het onderhoud. Zeker de oude atmosferische diesels zijn goed maar dan hebben we het over echt lang terug. Zeg maar de 240GD en de 300GD. Maar geloof me de pareltjes daarvan zijn nog erg duur en de rest is veelal schrot en daarmee een financieel zwart gat.

 

Meest betrouwbare auto een W124/W201 met 2.0/2.5 diesel. Grote nadeel daarvan is dat de wegenbelastingvrije exemplaren erg (overdreven) duur zijn en de jongere een vermogen in de HSB kosten. Maar ze zijn onverwoestbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiat panda 4 maal 4:

Ik heb nu zelf iets anders (passen 7 personen in) maar de Italiaanse bergpolitie rijdt iedereen er mee uit.

Was ook een keer op topgear! Reed ie er een Ranfe Rover uit in de bergen.

 

 

Bij de introductie van een nieuwe SUV heeft de presentatie vrijwel altijd dezelfde strekking. "Deze auto lijkt groot en stoer, maar het is geen terreinauto. De vierwielaandrijving is er alleen voor de veiligheid. Gelieve niet in het terrein proef te rijden". Het verhaal bij de Fiat Panda 4x4 kwam als een verrassing: "Ondanks het bescheiden uiterlijk is dit een volbloed terreinauto. Test hem vooral in het terrein". Autozine voegde de daad bij het woord.
LEES VERDER HIER

 

Tsja, weegt niets, en er zijn motor uitvoeringen met 100pk, dat is net zoveel als mijn 30 jaar oude Land Rover Defender...misschien kan Mr.Gold zorgen dat de Panda in de Webshop komt, met korting uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge Net als de ruim tweehonderd andere landen die de Mercedes G gekozen hebben voor hun militaire inzet heeft ook Nederland de kosten meegenomen in de begroting. Dat er uiteindelijk ondanks de hoge kosten toch voor de Mercedes gekozen wordt legt des te meer de nadruk op het kwaliteit verschil met de concurrentie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kies een gangbare diesel auto. Hiervan kun je dan nog onderdelen overzetten van andere auto’s die overal achterblijven. Zelf lijkt me een kleine bus ook erg handig, hierin kunnen veel spullen meegenomen worden.

Een 4*4 heeft alleen meerwaarde voor off the road, als je in Nederland blijft zijn de wegen/paden nu nog goed…….

 

Bakfiets, is naast een auto erg prettig voornamelijk als de benzine op raakt, hiermee kun je dan nog spullen vervoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kies een gangbare diesel auto. Hiervan kun je dan nog onderdelen overzetten van andere auto’s die overal achterblijven. Zelf lijkt me een kleine bus ook erg handig, hierin kunnen veel spullen meegenomen worden.

Een 4*4 heeft alleen meerwaarde voor off the road, als je in Nederland blijft zijn de wegen/paden nu nog goed…….

 

Bakfiets, is naast een auto erg prettig voornamelijk als de benzine op raakt, hiermee kun je dan nog spullen vervoeren.

 

Dit weekend met de kids in de bakfiets op de weg geweest: Op de fietspaden moeilijk tussen de paaltjes door (past maar net), stoep op lukt niet(ongelooflijk zwaar), grotere draaicirkel dan mijn auto, snelheid kun je niet echt maken, bergop is een crime! (het is een baboe big)

 

Zo ik heb mijn hart gelucht!

Welk model bakfiets raad je aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

De Nederlandse defensie gaat binnenkort over op de Volkswagen Amorak (zie http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/09/46209917/Nieuwe_terreinwagens_voor_Defensie). De oude G wagens gaan er op termijn uit, dus hou Domeinen in de gaten Je hebt allerlei versies, mijn persoonlijk favoriet is de ambulanceversie of las- en lijndienst. Beide hebben een grote opbouw die tot camper is te transformeren. De motor is een 2.9 liter 5 cilinder dieselmotor, vele malen zuiniger dan de burgerversie G-wagens waar de Hollandse vastgoedmaffia in rijdt.

 

Landrover Defenders raadt ik af, mijn ervaring vanuit mijn werk is dat die goed presteren in het terrein, maar ook redelijk vaak stuk gaan. Ze zijn wel eenvoudig te repareren; zolang het geen nieuwere versie is met teveel elektronica.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar een dieselmotor. Door het ontbreken van bougies is de kans op afslaan van de motor bij doorwadingen van water kleiner (in Nederland een reëel scenario bij overstromingen). Bovendien is diesel ca. 10-15 jaar houdbaar in bijvoorbeeld jerrycans (mits absoluut watervrij!), terwijl benzine al na 1 jaar in kwaliteit achteruit gaat. Als je een brandstofvoorraad wil aanhouden is diesel dus beter. Bovendien kun je het aanlengen met frituurolie, smeerolie, lijnzaadolie, vloeibare parafine etc (niet meer dan 50% volume mengverhouding! Anders heb je kans dat de viscociteit van je brandstof teveel gaat afwijken waardoor je óf je motor verzuipt, of het ontstekingstijdstip te vroeg of laat komt te liggen waardoor je schade aan je kleppen krijgt). Een ander praktisch argument is dat vrachtwagens en veel bedrijfsaggregraten op diesel lopen met tanks die makkelijk te bereiken zijn en eventueel wederrechtelijk af te tappen in een noodgeval.

 

Zuinigheid vind ik van beperkt belang. Uiteraard gezien de kosten is een klein verbruik prettig, maar een evacuatie is doorgaans eenmalig. Zolang je maar met een tank ruim op je BOL (rekening houdend met lange tijd stationair draaien in de file) kan komen is het prima.

 

Is 4x4 nodig? In het algemeen in Nederland niet, maar dat ligt aan je bestemming en lokale omstandigheden. Een fatsoenlijke bodemvrijheid is wel belangrijk, zodat je niet meteen met je versnellingsbak over de grond schuurt als je over een lage berm heen moet om een obstakel heen. Een tweewielaangedreven auto komt meestal ook wel aardig ver, mits met beleid gereden. Neem voor slipperige ondergronden een paar rijplaten (of desnoods twee planken) mee, en laat wat lucht uit de banden lopen voor extra tractie. Hippe crossovers zoals de Skoda Jeti, Dacia Duster en zelfs Volvo cross-country en Audi allroad modellen zijn qua constructie goed, doordat vitale delen beschermd zijn aan de onderkant. Maar het zijn geen terreinauto's!

 

Vermijd achterwielaangedreven auto's. Doordat het grootste gewicht voorin zit (de motor), slipt zo'n auto sneller door. Kijk maar naar een willekeurige BMW op een besneeuwde parkeerplaats. Overigens zijn veel grotere bestelbussen ook achterwielaangedreven. Deze zijn geconstrueerd met een bepaalde belading in gedachten (die op de achterwielen drukt), dus daar geldt dit verhaal minder.

 

Neem in ieder geval een model dat veel in je woonomgeving voorkomt in verband met onderdelen. Een Lada Niva of Toyota Landcruiser zijn zeer geschikte auto's, maar onderdelenvoorziening voor deze modellen in crisistijd is bijna onmogelijk, want ze staan niet op de sloop en in het straatbeeld zie je ze ook bijna niet (los van het feit dat de eigenaar waarschijnlijk niet zo genegen is om afstand te doen van zijn onderdelen).

 

Tot slot wat voor model? Een stationwagon, SUV of bestelbusje is waarschijnlijk het beste qua laadruimte. Mijn criterium is dat je comfortabel achterin kan liggen in een slaapzak.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tssssss, een burgerversie G een vastgoed maffiawagen? Zojuist heb ik een upgrade gekregen:cool:

Nee, die moderne W463 versies met electronische schnick-snack is leuk voor de boulevard in Moskou, maar is niks.....

De oude W460/461/462 is vele malen beter, vanwege het gebrek aan die electronische meuk.

Voor diverse legers maakt Magna Steyr G's die nog volgens oude specs gemaakt worden. Ook geen Euro-5 versies waar je in Afrika geheid vastloopt vanwege inferieure Diesel.

Dat Amorak nu gekocht word heeft te maken met budget en het feit dat inkopers ineens een Q5 of Q7 onder de kont hebben. Net als die politiewagenvloot..........

 

Een achterwielaandrijver als een BMW is in sneeuw leuk om mee te spelen. Maar wat dacht je dan van een onvervalste Kever? Die gaat prima in de sneeuw (mits goede banden). En ook nog een leuke voorwielaandrijver die het goed doet in terrein en in sneeuw: de2CV! Allebeide oldskool en goed zelf te onderhouden/repareren.

 

Het blijft moeilijk om de ideale BOV te kiezen. Daarom van alles maar wat;)

Nu nog een Amphicar (zie Google) scoren voor als de dijken echt doorbreken:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een (Toyota) bus, een heerlijk ding, je kan je hele hebben en houwen meenemen, je kan er in slapen, je hebt alle ruimte en het zit comfortabel, maarrrr. Een beetje sneeuw op de weg en een bultje en je komt er al niet meer overheen, hetzelfde geldt voor een beetje blubber. Ook valt het ding door zijn grootte nogal op, je verstopt hem niet zo snel en makkelijk. Onze volgende keus was een 4x4 pick-up, toyota hilux, Mazda 2500 of Mitsubishi (pff ik schrijf dit altijd fout) L200. Allemaal fijne auto;s maar wel ook weer heel groot en opvallend. Nu inmiddels gaat onze voorkeur uit naar een Lada Niva (ja hier in de streek een zeer bekende auto) of een Susuki Samurai, kleine 4x4tjes die niet opvallen en als je je BOB niet te groot maakt past het er makkelijk in samen met een tent dus meer heb je niet nodig dan. 3 takken erop en ze zijn verstopt.. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@G-Class: helemaal gelijk, de oudere G-klasses kunnen mijn goedkeuring ook wegdragen. Overigens bouwt Peugeot de G klasse ook in licentie, maar met een Peugeot motor. Ik ben benieuwd hoe deze presteert.

De VW kever is een ander verhaal, omdat daar de motor ook achterin zit en dus boven de aangedreven as zit. Oude Skoda's geldt hetzelfde voor. Een 2CV is inderdaad een van de beste, een van de ontwerpeisen was dat hij over modderige landweggetjes een doos eieren moest kunnen vervoeren zonder te breken :D.

Naast de G-klasse denk ik dat de Suzuki Samurai en eventueel Mitsubishi L200 de beste combinatie hebben van onopvallendheid, genoeg beschikbare onderdelen en acceptabele hoeveelheid bagageruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@G-Class: helemaal gelijk, de oudere G-klasses kunnen mijn goedkeuring ook wegdragen. Overigens bouwt Peugeot de G klasse ook in licentie, maar met een Peugeot motor. Ik ben benieuwd hoe deze presteert.

De VW kever is een ander verhaal, omdat daar de motor ook achterin zit en dus boven de aangedreven as zit. Oude Skoda's geldt hetzelfde voor. Een 2CV is inderdaad een van de beste, een van de ontwerpeisen was dat hij over modderige landweggetjes een doos eieren moest kunnen vervoeren zonder te breken :D.

Naast de G-klasse denk ik dat de Suzuki Samurai en eventueel Mitsubishi L200 de beste combinatie hebben van onopvallendheid, genoeg beschikbare onderdelen en acceptabele hoeveelheid bagageruimte.

 

P4 van Peugeot is inderdaad een in licentie gebouwde G. Voor zover ik weet bouwen ze die niet meer. Was een speciale versie voor het Franse leger met Peugeot benzine en diesel motoren van de 504. Later alleen diesel. Zeer eenvoudig interieur met Peugeot 104 klokkenspel bv. Ook koplampen van dit model. Versnellingsbak van een 604. Reductie aangepast aan het vermogen.

Belangrijkste minpunten zijn wel de beperkte top, max 100, geloof ik, en het ontbreken van een sper op de vooras.

Overigens heeft Mercedes ook aan diverse legers G's geleverd zonder vooras sper. Altijd even opletten of die erop zit en dat de sperren niet electrisch geschakeld zijn.....

 

Samurai of oudere LJ series zijn inderdaad top in het terrein! Mede door het lichte gewicht.

Dank voor je aanvulling!

 

Oh ja, voor de 2CV kun je zelfs 4x4 ombouwpakketten kopen. Brede (voor een 2CV 155 breed;-)) banden van het M+S type er onder en je hebt een serieus ding in het terrein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan doe ik mijn eend(2cv6) nog maar niet weg.Staat al paar jaar in de garage te wachten op "restauratie", maar kom er niet aan toe. Volgens mij gewoon originele bandjes eronder laten, heb je de meeste grip. Als er veel sneeuw lag, kwam ik als 1 van de weinigen gewoon weg(wel in de 2 optrekken). Die sneeuw en dus strooizout heeft haar ook de kop gekost, roest,roest, reed er hele jaar in.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die sneeuw en dus strooizout heeft haar ook de kop gekost, roest,roest, reed er hele jaar in.

Dan zou ik nu wel de roest stabiliseren.

Later dan opleuken en opnieuw spuiten enzo.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Dit kun je uitzetten, ergens onder de opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...