Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het dilemma van de beperkte voorraad.


mr T

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zuiveringszout = natriumcarbonaat kun je bij de drogist halen. Wordt o.a. gebruikt bij het bakken van taarten.

 

Zorg dat je zaden op voorraad hebt. Je zou zelf kunnen proberen om in de winter in huis in emmers gewassen te verbouwen. Geen idee of het werkt. Maar proberen kan geen kwaad lijkt mij. Nood breekt wet.

 

Ik ben nou ook zaden aan het inslaan. En ze kijken me heel raar aan bij de tuincentra. Zeggen dan: het is nog niet het juiste seizoen hoor. waarop ik zeg, tja dan heb ik maar alvast in huis. Kan ik februari lekker voorzaaien in huis.

 

http://www.youtube.com/watch?v=NjlZwUtCN98

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Goed, ik ben low-budgetprepper, dus het gaat met kleine beetjes.

Ik heb nog een beperkte voorraad en dat stelt mij voor dilemma's voor het geval morgen de facade van ons schijnbaar aardige maatschappijtje valt (FVOSAMV OK, deze afkorting gebruik ik maar één keer, ik dacht, eens wat anders dan SHTF).

Dus mijn probleem: Ik moet minimaal 5 maanden doorkomen met een voorraad die bij lange na niet strekkend is. Voedsel verzamelen is mischien geen optie dus Wat nu:

Elke dag de dagelijkse behoefte eten tot de voorraad op is, en dan hopen op andere mogelijkheden? of gaan randsoeneren en dus minder dan behoefte eten om het zo langer uit te kunnen zingen?.

 

En voor een situatie dat er plunderingen op winkels ontstaan:

Meeplunderen om toch te pakken wat ik pakken kan om mijn voorraad te vergroten, met kans op verwondingen? of low-profile, risico op verwondingen niet nemen en hopen toe te komen met wat ik nu heb?

Hier had ik al een gulden middenweg in gedachten om mischien voor winkels te gaan waar de massa niet direct aan denkt, dus niet de supermarkt, maar een bouwmarkt bijvoorbeeld (gereedschappen e.d., valt mischien nog wel te ruilen)

graag hoor ik jullie ideeën hierover.

alvast dank

T

 

Ik maak me wel zorgen dat zelfs preppers hier over dit soort dingen denken, grootste kracht is juist sociaal

en menselijk blijven in een SHTF, mensen hebben elkaar nodig, waarom mensen elkaar dan de hersens inslaan

is wel logisch..het gaat om het overlevingsinstinkt..maar er zijn genoeg bewijzen dat samenwerking nodig is en

het meeste oplevert..maar dan moet iedereen elkaar vertrouwen..we moeten af van het egoistische denken..

 

De grootste besparing die je pre-SHTF kan doen om geld voor preps te krijgen is in mijn opzicht echt groot denken, korte uitleg:

 

Koken, trek een hele dag of 2 dagen uit voor koken, neem 6 pakken macaroni of miehoen, 36 cent een pak..

Neem wat goedkope groente uit eigen tuin of in aanbieding, niet veel is nodig. Blikje ham (houdbaar tot 2015..) of stukje goedkoop

vlees..Bak dit allemaal op in olie, en kook alle macaroni of miehoen in 1 batch..en verdeel het groente/vleesmengsel over de batch..

Als je klaar bent heb je 17 maaltijden..invriezen..doe dit een paar keer en je hebt afwisseling..als je dit 7 keer doet, heb je de hele

week elke dag een andere maaltijd, als je de week erop dit herhaalt..kan je 17 weken eten uit de vriezer=4 maanden..

 

HET GROOTSTE STRUIKELBLOK die ik altijd gezien heb is de onderneming hiervan..het is veel werk ja, vermoeiend maar als het klaar

is leun je achterover en heb je geld in je hand..

 

Je eet pre-SHTF uit de vriezer de hele maand of als je geen zin hebt te koken.

Door groot te koken bespaar je gigantisch..de rest van het geld hou je over, en je hebt de maaltijden dus geen gepieker

over wat je nog moet kopen.

 

Brood:

Stel dat je 2 of 3 broden per week eet. Maak het zelf..altijd goedkoper dan de supermarkt..

Hoogvliet bv heeft tarwebloem of tarwemeel voor 85 cent een kilo..met bruggemans gist of goedkope gist bij

de lidl of aldi of bakpoeder (Natriumbicarbonaat zoals iedereen het noemt)..bak je eigen brood..kosten 50 cent de brood..

altijd goedkoper..ook hier in bulk bakken en pre-SHTF invriezen..6 broden in de vriezer en je kan een maand brood eten..

kan je weer plannen wat je overhoudt van je geld.

 

Samengevat, ALLES ZELF MAKEN met goedkope ingredienten..supermarkten gebruiken ook goedkope ingredienten..

je betaalt voor de maakkosten en het personeel..dan heb je alles ingekocht en weet je wat je overhoudt ipv elke week

onverwachte etenskosten..en je wordt niet verleid..

 

Doddoener maar ga tuinieren, balkon bv, en koop heirloom zaden, waarvan je de zaden kan oogsten voor opnieuw zaaien..

Tomaten, bonen, paprika's, keukenkruiden...dit kost je dan niks, zaad makkelijk uit te halen en opnieuw te planten

en bespaar je dit op de supermarkt.

 

Kijk naar hergebruik..

 

Conclusie: ALLES ZELF DOEN, waar je nu de supermarkt betaalt voor het maken, dit geldt ook voor meubels, kleding verstellen..

 

Veel werk, maar als je werkloos thuis zit met een uitkering, en daardoor budget prepper bent, heb je veel tijd, die je hier in kunt steken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over het meest besproken aspect.......

 

Als je denkt dat je nooit zult plunderen, uit overtuiging niet omdat je gewoon voorbereid bent en geen domme pech hebt, een kort, vaak veel korter dan 2 minuten, experiment......

 

Probeer eens je adem zolang in te houden tot je flauwvalt... Als je echt denkt dat je wilskracht zo sterk is zorg dat er even iemand in de buurt is die je kan beademen...

 

Als je dat lukt dan begin ik te twijfenen of je in staat bent om je lichaam, geestelijk te overwinnen en dus dat je uit overtuiging niet zult gaan plunderen... Voor die tijd verklaar ik je tot blufpokergoeroe....

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over het meest besproken aspect.......

 

Als je denkt dat je nooit zult plunderen, uit overtuiging niet omdat je gewoon voorbereid bent en geen domme pech hebt, een kort, vaak veel korter dan 2 minuten, experiment......

 

Probeer eens je adem zolang in te houden tot je flauwvalt... Als je echt denkt dat je wilskracht zo sterk is zorg dat er even iemand in de buurt is die je kan beademen...

 

Als je dat lukt dan begin ik te twijfenen of je in staat bent om je lichaam, geestelijk te overwinnen en dus dat je uit overtuiging niet zult gaan plunderen... Voor die tijd verklaar ik je tot blufpokergoeroe....

 

Prep ze,

Kans

 

Je kan gelijk hebben, maar er zijn een aantal factoren die overlevingskans en mogelijkheden benutten beinvloeden:

 

-Hoe gezond ben je? Ik kerngezond, geen medicatie, geen ziektes niks.

-Hoeveel mensen om je heen heb je ter ondersteuning en als groep? Select groepje die ik voor de volle 100% kan vertrouwen, geen ruzies etc..

Ze zijn redelijk afhankelijk van mij en zoeken altijd mijn raad.

-Hoeveel voorraad heb je? Genoeg om het redelijke termijn uit te zingen om de volgende mogelijkheden te ondernemen..voor mij groep om me heen

verzamelen als het kan als leider..

-Wat voor skills heb je? Ben een alleskunner..zie ook afhankelijkheid boven..

 

Ik sta mijn hele leven al klaar voor anderen, waarbij ik weet dat als ik er niet meer ben een aantal het erg moeilijk gaat krijgen..

Dus vanuit overlevingsprincipe en waarde voor mensen zal ik meer kans hebben dan iemand die vanuit gewoonte of karakter egoistisch is.

 

Dan verschillen jij en ik van mening, niet dat als je zo ten einde raad bent dat je wanhopige dingen doet, maar dat zie ik als iets waar

de kans op is erg klein, en dan zal alles waar we het hier over hebben fictie zijn, de werkelijkheid is altijd erger dan je ooit kan verzinnen.

 

Waarom die kans groot is met de instelling van mensen tegenwoordig, is het verkeerde denken van mensen.

Mensen geven veel te snel op, ze zijn verwend, en zijn niks meer gewend..verzorgingsmaatschappij zegt wel iets..

 

Als je mensen geen gelegenheid geeft of ze moet aanzetten tot plunderen, waarbij iedereen samenwerkt

heb je geen plundering nodig. Plundering is eigenlijk het falen van een systeem wat nooit heeft gewerkt. Genoeg

verhalen over de vrachtwagens die supermarkten maar maximaal 3 dagen kunnen bevoorraden. Daarom preppen we.

 

Er zijn uitzonderingen, maar het grootste deel van de mensheid is in principe redelijk vredelievend, maar wordt gedwongen

tot gekke handelingen, nu even de regering met de bezuinigingen als huidig voorbeeld nemend..

Daarom ook mijn eerdere post dat degenen die bij mij voor de deur staan om mijn te beroven,

de uitzonderingen zijn,en ik ze dus niet zie als mensen maar als kakkerlakken..zal er geen minuut slechter van slapen.

 

Mensen die plunderen zijn wanhopige mensen, en moet je anders behandelen, de hoop is eigenlijk dat het niet zover moet komen,

daarom zijn mijn posten altijd doorspekt van geestelijk preppen, het meest essentiele van al het preppen wat je kan doen.

 

Ik ben een positivist, negatief denken zal altijd negativisme opwekken..heb ik teveel ervaring mee..als je mensen

benadert met het gevoel dat ze slecht zijn zal je slecht gedrag opwekken..

Ik weet dat dit besmettelijk is, een simpel voorbeeld wat ik altijd aanhaal..als ik een friettentje zie waar niemand bij staat,

en ik ga er gezellig staan, bestel en smul lekker het frietje op staat het ineens vol met mensen die denken ja lekker.

 

Gedrag doet volgen..als er 1 begint volgt de rest...als hij het doet kan ik het ook..de kudde mentaliteit..

Als ik help, doet voorbeeld volgen..

 

Maar vergis je niet, ben niet naief, integendeel zelfs..teveel shit gezien als je je altijd maar wegvijfert voor anderen..

 

De volgende stap echter na de fase van woede, irritatie en zorgen om de slechtheid van mensen,

is positivisme, en aanzetten tot goed gedrag..oorlog leidt tot oorlog leidt tot oorlog leidt tot oorlog..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@samurai

 

Ik vind je reactie zo een enorme bijeenraapsel van zaken dat ik even niet weet waar ik moet beginnen en of ik daaraan wil beginnen.

 

Plus een aantal van je constateringen vind ik domweg eng:

mensen die afhankelijk van je zijn, ik hoop dan kinderen of zieken enz?

Anders vind ikzelf dat je te kort bent geschoten in een poging ze onafhankelijk te maken, wat mijns inziens hoofddoel zou moeten zijn zowel voor jezelf maar zeker voor de anderen!

 

Kan ook zijn dat je bewoording verkeerd op mij overkomt?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@samurai

 

Ik vind je reactie zo een enorme bijeenraapsel van zaken dat ik even niet weet waar ik moet beginnen en of ik daaraan wil beginnen.

 

Plus een aantal van je constateringen vind ik domweg eng:

mensen die afhankelijk van je zijn, ik hoop dan kinderen of zieken enz?

Anders vind ikzelf dat je te kort bent geschoten in een poging ze onafhankelijk te maken, wat mijns inziens hoofddoel zou moeten zijn zowel voor jezelf maar zeker voor de anderen!

 

Kan ook zijn dat je bewoording verkeert op mij overkomt?

 

Grt

Kans

 

Sorry ik ben een denker, kan begrijpen dat het overrompelt..veel zaken hebben verbanden die veel mensen niet zien..dus dan lijkt het

een breiwerk van zaken, krijg veel opmerkingen dat ik complex ben.

 

Nee hoor,de mensen die afhankelijk zijn van mij, is de afhankelijkheid dat ik ze onafhankelijk wil maken. En een deel

gewoon afhankelijkheid ja, dingen doen die zij niet meer kunnen als sociaal mens, een mens is tenslotte niks zonder

anderen..definitie van mens, bepaald door zijn interactie met zijn omgeving, andere mensen, zijn leefwijze, denkbeelden

tav de omgeving waarin hij leeft..Volgens deze definitie zou ik een buur beneden me ook niet als mens kunnen aanduiden..

en evenzovele mensen in de huidige maatschappij..

 

Ik probeer ze te leren juist onafhankelijk te zijn door een aantal simpele ingrepen en denkwijzen.

En in eerste instantie heb je gelijk toen ik ze leerde kennen waren ze zo volledig afhankelijk van

anderen, maatschappij instanties etc..en als slaaf gemaakt..heb hier ooit eens een post gedaan over

iemand die ik uit de goot had gered letterlijk met gevaar voor eigen leven..als je dat een keer meemaakt

en ziet hoe groot de oogkleppen zijn bij redelijk intelligente mensen daar sta je verbaasd over echt..

 

Dit is het kleine groepje, de rest zijn uitvreters die ik al lang aan de kant heb geschoven..niet omdat ik wil maar omdat

het moet, uit zelfbescherming en het onderscheid tussen mensen die willen veranderen en mensen die nooit zullen veranderen.

Deze niet-veranderaars zijn zo afhankelijk van het systeem met de oogkleppen die ze ophebben, dat simpele vragen die

je stelt over deze afhankelijkheid verbazing oproepen en vragen als wat bedoel je, of ik snap er niks van..na uitgebreide

uitleg er nog niks van gesnapt wordt..daarom ben ik een grey man geworden..zeg niks meer en trek mijn eigen plan..

 

Als je toch wilt reageren trek er gewoon een onderwerp uit of reageer niet..doe ik ook wel eens als iets niet duidelijk is..:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel speelt dit dilemma voor mij persoonlijk niet meer zo, maar het levert zo te zien nog steeds interessante reacties op.

Ik richt nu veel van mijn energie op moestuinieren. Hier in de buurt ook veel "guerilla-potentie": overvijverige plantsoenwerkers zijn nu druk aan 't snoeien en kappen, als ik daar eens wat aardpeertjes hun gang laat gaan, heb ik binnen de kortste keren voedsel in overvloed. Ik hoop ook dat groene activiteiten wat saamhorigheid zullen creëren, uiteindelijk zullen we een crisis inderdaad samen door moeten komen. Ik denk ook nog genoeg tijd te hebben om wat groene projecten op te starten voordat de olie op is of de euro valt, als er tegen die tijd hier genoeg voedsel groeit is plundering overbodig, dan is de supermarkt het plantsoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan je onmogelijk nu met zekerheid zeggen hoe het met je moraliteit gesteld zal zijn in een SHTF, maar plunderen staat in geval van SHTF voor mij gelijk aan poging tot moord (en dezelfde reacties als bij poging tot moord lijken mij dan ook moreel gezien veroorloofd).

Als ik het rechtmatig verkregen spul van een ander moet stelen om te kunnen overleven lig ik liever met een schoon geweten onder de grond.

 

Persoonlijk vind ik het slap gelul om nu te zeggen dat plunderen wel een optie is voor ons preppers. Voor 17 euro koop je 20 kilo rijst voor onder je bed, voor een paar honderd euro en een beetje inzet kan je prima die voorraad van 5 maanden bij elkaar krijgen.

 

Prepare now, or face the consequences later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speculeren op de onkunde van de meeste anderen.

 

Ik ga als de vorst voorbij is met het volgende beginnen...

Stille Guerilla farming.

Bij ons in het dorp ga ik in perken en op plaatsen waar diverse gemeenteplanten groeien nuttige gewassen zaaien.

Dit zullen allemaal eetbare onbekende gewassen zijn en kruiden.

De gemeente heeft inmiddels het meeste tuin- en perk-onderhoud wegbezuinigd, dus ik durf het nu wel aan.

 

Daarnaast ga ik bekijken of ik de gemeente kan bewegen om op bepaalde plaatsen "legaal met buurtbewoners" kan farmen.

Scheelt hun ook weer in onderhoudskosten, de buurt is nuttig bezig samen. Het versterk het gemeenschapsgevoel

Als anderen plunderen dan zal die gemeenschap beter bewaken. ALs het niet lukt uiteindelijk dan heb ik iig een bijdragen geleverd om buurtbewoners weer vaardig te maken met de moestuin.

 

Driehart

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel_Ries

bedankt voor je aardige reactie.

Origineel is het niet echt hoor....

Google eens op: guerilla farming, guerilla gardening en urban farming.

In Nederland zijn al diverse alternatieven in steden, in samenwerking met of met toestemming van de gemeente

 

Uiteindelijk heeft Permacultuur de toekomst denk ik. Dit is de manier om in de stad en dorpen meer nuttige planten, bomen en gewassen te krijgen die algemeen nut dienen.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik ben low-budgetprepper, dus het gaat met kleine beetjes.

Ik heb nog een beperkte voorraad en dat stelt mij voor dilemma's voor het geval morgen de facade van ons schijnbaar aardige maatschappijtje valt (FVOSAMV OK, deze afkorting gebruik ik maar één keer, ik dacht, eens wat anders dan SHTF).

Dus mijn probleem: Ik moet minimaal 5 maanden doorkomen met een voorraad die bij lange na niet strekkend is. Voedsel verzamelen is mischien geen optie dus Wat nu:

Elke dag de dagelijkse behoefte eten tot de voorraad op is, en dan hopen op andere mogelijkheden? of gaan randsoeneren en dus minder dan behoefte eten om het zo langer uit te kunnen zingen?.

 

En voor een situatie dat er plunderingen op winkels ontstaan:

Meeplunderen om toch te pakken wat ik pakken kan om mijn voorraad te vergroten, met kans op verwondingen? of low-profile, risico op verwondingen niet nemen en hopen toe te komen met wat ik nu heb?

Hier had ik al een gulden middenweg in gedachten om mischien voor winkels te gaan waar de massa niet direct aan denkt, dus niet de supermarkt, maar een bouwmarkt bijvoorbeeld (gereedschappen e.d., valt mischien nog wel te ruilen)

graag hoor ik jullie ideeën hierover.

alvast dank

T

 

Korte tijd gelden met m'n broer en vader ( separaat) deze discussie gevoerd.

Heel simpel als we niet terug gaan na een shtf naar zoals het nu is maakt het niet uit hoe groot of lang je voorraad is, bij de laatste druppel of de laatste kruimel zul je een keuze moeten maken......toch ?

 

Je skills en tools gaan je dan pas echt dienst bewijzen ( oja niet te vergeten je mindset) ik heb de aanzwellende hoeveelheid eten en huishoudartikelen los gelaten en ga beheren en controleren wat ik nu heb. Datum opslag enz.

Mijn investeringen gaan zich grotendeels toespelen op kennis en kunde en mindset . Dwz mijn financiën en kostbare tijd gebruiken voor het onderhouden en uitbreiden van wat ik allemaal wel niet kan . Daarnaast zijn er nog wel een aar hardware dingen die er moeten komen of op de planning staan maar de volume spullen moeten minderen ik zie door de voorraad de blikken niet meer of waren het de blikken die konden doden.......?

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...