Ga naar inhoud
GENEGEERD

Help: Wat te doen met teveel melk?


GreenHood

Aanbevolen berichten

Ik heb hier 6 liter melk staan, gewoon halfvol van Campina. Officieel houdbaar tot gister. Nu durf ik het nog wel te drinken maar ik krijg nooit 6 liter melk op.

Nu heb ik wel vaker melk van de datum in overschot en ik vind het zonde om het weg te gooien.

 

Gezien alle kennis en ervaring hier, iemand ideeën wat ik met die melk kan doen? Veel verder dan een melk bad nemen kom ik niet, maar goed, ik heb ook geen badkuip :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

warm 4 liters tot rond de 40 graden ,doen 5 eetlepels citroen sap erin,roer en laat het een half uur staan.Je melk is nu vol broken,doen een theedoek in een vergiet,giet je melk erin,spoel in een paar keer het citroen sap eruit ,laat het goed uitlekken,dan 2 opties

cottage cheese ,met 2 messen snij de boel in kleine stukjes ,doen zout erbij en bislook en peterselie. klaar ,kan een week in de ijskast.

panir om Indianse te koken,doe de uitgelekt massa in een schone theedoek ,wring het goed uit ,leg het gehele in een vorm,smal oven schal bvb,leg een boord erop met wat blikken verzwaren ,giet steeds het vocht eruit. naar een paar uren heb je een blok zeer jonge kaas. bak wat spinazie met ui en tomaten ,doen wat van die kaas erbij, voila curry.

hoop dat je wat aan heb, trouwens een bad vol melk is ook fantastish.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de oorlog maakten ze kleding van melk.

Ja ik zie iedereen nu al in gedachte van die Retgals is ...

Let maar eens op als je melk met azijn vermengd dan gaat het stollen door nu druk op het geheel te zetten net als met een kaas pers

blijft er een substantie over die te bewerken is.

Hier is een filmpje die wat duidelijker is dan mijn beschrijving.

[video=youtube;AzjM-4OIlxY]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké bedankt voor de reacties. Had ook al gekeken naar kaas en boter, maar daarvoor heb je eigenlijk onbewerkte melk nodig en zeker geen halfvolle. @Mrsjones, kan jouw idee ook met halfvolle melk? @Dreutel, daar ga ik eens naar zoeken, had ik nog niet aan gedacht :)!

 

ja,het kan ook met halfvol melk.Als je houd van zoet weet ik ook melk jam.

meng de 6 liter melk met 2 kg zuiker,op een heel zacht vuur ,doe 4 eetleppel baking soda erbij. blijf op zacht vuur houden voor 2 en half uur, roer regelmatig. het word een soort caramel. doe in glas potten ,3 manden houdbaar in de ijskast. je heb nu dulce de latte.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja,het kan ook met halfvol melk.Als je houd van zoet weet ik ook melk jam.

meng de 6 liter melk met 2 kg zuiker,op een heel zacht vuur ,doe 4 eetleppel baking soda erbij. blijf op zacht vuur houden voor 2 en half uur, roer regelmatig. het word een soort caramel. doe in glas potten ,3 manden houdbaar in de ijskast. je heb nu dulce de latte.

 

Gaaf!

Ja alle ideeën zijn welkom ! Zelfs kleding maken :p Nu gooi ik soms liters melk weg omdat het teveel is. Maar dit soort ideeën helpen me enorm om er iets lekkers van te maken. Bedankt, hoe meer hoe beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@retgals

Ik had dit ook al gezien, die Anke maakt hier echt mooie kleding van en ook niet te duur. Deze kleding is ook perfect voor mensen die huidproblemen hebben omdat deze "melkstof"niet irriteert of schuurt.

 

Hallo Lion,

Toen ik dit topic zag moest ik gelijk aan een tv uitzending denken waar dit proces werdt voorgedaan.

Ik wist niet dat deze kleding goed was voor mensen met een huidprobleem.

Inderdaad het is wel mooie kleding,Ik weet alleen de houdbaarheid niet maar dat zal ook wel goed zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja,het kan ook met halfvol melk.Als je houd van zoet weet ik ook melk jam.

meng de 6 liter melk met 2 kg zuiker,op een heel zacht vuur ,doe 4 eetleppel baking soda erbij. blijf op zacht vuur houden voor 2 en half uur, roer regelmatig. het word een soort caramel. doe in glas potten ,3 manden houdbaar in de ijskast. je heb nu dulce de latte.

 

Mrsjones, er schiet me ineens iets te binnen. wanneer je dit maakt, kun je het dan ook wecken? dan blijft t volgens mij heel lang houdbaar wat gebeurt er anneer ik die baksoda niet gebruik?

Ga lekker door met die geweldige ideeen van je! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mrsjones, er schiet me ineens iets te binnen. wanneer je dit maakt, kun je het dan ook wecken? dan blijft t volgens mij heel lang houdbaar wat gebeurt er anneer ik die baksoda niet gebruik?

Ga lekker door met die geweldige ideeen van je! :D

 

omdat het een caramel is,denk ik dat wecken niet goed is,het zou het doorkoken en juist melk zuiker verbrand snel, Maar ik weet het niet zeker.Je kunt het ook makken zonder soda, wat ik hoor is dat een manier om de zuikers beter in elkaar te laten smelten. een lui manier is een blikje gecondenseerd gezoet melk in een boden water in een snel kook pan voor 45 min. Trouwens ,ik maak het vaak met geiten melk ,het is erg lekker ,ook als vulling voor een cake of op een ijsje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het antwoord. Die blikjes melk ken ik, maar het is dus juist mijn bedoeling om zelf dat soort dingen te maken. Das veel goedkoper denk ik dan die blikjes kopen.

Ik kan aan verse koemelk komen, zo uit de koe, niet gepasteuriseert, moet volgens mij erg lekker worden :D

 

Ik zal zondag wat recepten voor jouw meenemen,ook voor kaas ,ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. kaasmaken is'em niet echt geworden. Heb een poging gewaagd, de opbrengst was echt te weinig. Net een ruime eetlepel. Ligt denk ik aan het gebruik van halfvolle melk van Campina. Zit gewoon veel te weinig vet/eiwit nog in. Kan ook deels liggen omdat ik geen kaasdoek heb, heb een zakdoek gebruikt.

 

Pannenkoeken bakken gaat hem wel worden. Morgen, met twee liter melk van de 6e (als'tie nog goed ruikt en eruitziet). Nu al zin in, pannenkoeken bakken is geweldig! Vooral met ui, kaas en ham, champignon! Mjammie!

Rijstepap vind ik ook een goed idee, ben ik alleen niet zo dol op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. kaasmaken is'em niet echt geworden. Heb een poging gewaagd, de opbrengst was echt te weinig. Net een ruime eetlepel. Ligt denk ik aan het gebruik van halfvolle melk van Campina. Zit gewoon veel te weinig vet/eiwit nog in. Kan ook deels liggen omdat ik geen kaasdoek heb, heb een zakdoek gebruikt.

 

Pannenkoeken bakken gaat hem wel worden. Morgen, met twee liter melk van de 6e (als'tie nog goed ruikt en eruitziet). Nu al zin in, pannenkoeken bakken is geweldig! Vooral met ui, kaas en ham, champignon! Mjammie!

Rijstepap vind ik ook een goed idee, ben ik alleen niet zo dol op...

 

welke recept heb je gedaan?ban benieuw wat er mis ging,als je geen kaas doek heb kun je beter een kusensloop gebruik.houd mij op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke recept heb je gedaan?ban benieuw wat er mis ging,als je geen kaas doek heb kun je beter een kusensloop gebruik.houd mij op de hoogte.

 

Ik heb jouw recept gevolgd maar dan met zo'n 2 liter en alle verhoudingen aangepast. 40 graden verhit, en citroensap toegevoegd. Toen lang gewacht, maar zag al de structuur dat er niet veel veranderde aan de melk. Toen bedacht ik dat je misschien een foutje had gemaakt en besloot na een half uur de boel maar te verhitten tot 100 graden (heb ik gelezen op andere fora en recepten sites dat ze dat daar standaard doen). Heb ook nog wat ongeklopte slagroom toegevoegd die toch al open was. Weer wat citroensap toegevoegd omdat het misschien verdampt was. Misschien valt er wat winst te halen als ik inderdaad een kussensloop of theedoek had gebruikt. De zakdoek liet al snel niet meer goed door. Vond het toch wel veel gedoe met tegenvallend resultaat. Maar ga het zeker nog eens proberen met verse melk v.d. boer, weet zeker dat dat veel beter resultaat geeft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...