Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kungfufox

Moet er over Religie discussie kunnen worden gevoerd op Preppers.nl?

Moeten taboe's zoals Religie ter discussie kunnen worden gesteld op Preppers.nl?  

79 leden hebben gestemd

1. 1. Moeten taboe's zoals Religie ter discussie kunnen worden gesteld op Preppers.nl?

• Ja, wij kunnen hier als betere mensen respectvol over discussiëren.
      23
    • Nee, dit gaat toch nooit goed want er is geen respect onder leden.
      7
    • Nee, hier heb ik helemaal geen behoefte aan ik ben hier puur voor preppen.
      39
    • Twijfel, ik weet niet of dit hete ijzer uit het vuur gepakt moet worden..
      10

Recommended Posts

.. waarom ik vind dat er wél over religie gepraat zou moeten kunnen worden op dit forum.

.. maar ik denk wel dat het interessant is om de dialoog hierover aan te gaan, om te onderzoeken waar wel de pijnplekken zitten, waar wel het huidige systeem spaak is gelopen, om na te denken hoe mensen zo vrij mogelijk van indoctrinatie kunnen leven zonder te vervallen in een destructief, haast lethargisch nihilisme.

..

Persoonlijk denk ik dat er wel enige volwassenheid verwacht mag worden van de forumleden.

.. en dat mensen die geen interesse hebben in het onderwerp zo volwassen zijn om het gewoon links te laten liggen (je HOEFT namelijk niet overal op te reageren), dan zou dat toch moeten kunnen werken? Toch?

Niet iedere discussie hoeft als doel te hebben twee kampen verder te polariseren. Juist in het opzoeken van de nuance kunnen mooie inzichten ontstaan, vind ik.

Ik vind en denk ongeveer het zelfde.

Maar ik constateer dat het op een of andere vreemde manier toch niet zo werkt.

In een persoonlijk gesprek lukt het meestal nog wel om wat nuace te ontdekken in bepaalde uitspraken.

In een geschreven vorm gaat dit over het algemeen fout.

En voor een moderator is het al helemaal onbegonnen werk, wat zodra hij ingrijp is hij/zij een partijdige ....

Dus ja, ik vind ook dat het zou moeten kunnen om over dit soort onderwerpen te praten, maar na de diverse ontspoorde draadjes snap ik deze regel maar al te goed.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
.... Persoonlijk vind ik het leuk om de gedachtegang van anderen te leren kennen, en te kijken hoe dit zich verhoudt tot mijn gedachtegang. Daar komt geen welles/nietes bij kijken (zie je het voor je: "ik denk dit", "nee dat denk je niet!" haha).

.....

Loreen, ik ben het helemaal met je eens. Ook ik hou wel van een al dan niet stevige discussie. MAAR niet op een forum.

Dat gaat alleen zeg maar naast het kampvuur.

Dit (niet op forum) heeft dezelfde achtergrond als die van : emailberichten die volledig verkeerd opgevat worden. Simpelweg omdat je niet de gemoedstoestand of directe weerklank van de ander hebt.

Religie is iets heel moois en fascinerend en zo oud als de mensheid.

Dus zeker de moeite waard om over te bomen.

Deze post delen

Ik heb me niet goed ingelezen in dit draadje maar vind dat religie iets persoonlijks moet zijn . Iets waar als het moment zich voor doet over gepraat kan worden . Geen hoofd maar een bijzaak is Ieder zijn persoonlijke vrijheid . Ook al geloof je in prins pannekoek. when shit hits the fan is samen overleven het belangerijkste, mocht het zo zijn dat er de mogelijkheid is om het samen te doen.. Samen sterk weegt zwaarder dan geloven in dit geval.

Deze post delen

Loreen, ik ben het helemaal met je eens. Ook ik hou wel van een al dan niet stevige discussie. MAAR niet op een forum.

Dat gaat alleen zeg maar naast het kampvuur.

Dit (niet op forum) heeft dezelfde achtergrond als die van : emailberichten die volledig verkeerd opgevat worden. Simpelweg omdat je niet de gemoedstoestand of directe weerklank van de ander hebt.

Grappig hoe ook hier zo'n verschillende visies over zijn.

Allerleerst kan ik het even niet laten om de definitie van forum te plaatsen ;)

forum:

Oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen.

Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen.

Maar goed, ik snap je punt wat betreft discussies ;) Persoonlijk vind ik discussies op een forum juist wel fijn, omdat je de tijd hebt een bericht van iemand goed te lezen, eventueel een paar keer, te laten bezinken, over je eigen standpunt na te denken, en dan pas te reageren. Bij een kampvuur krijg je heel andere gesprekken. Niet minder leuk of zinnig, maar wel anders denk ik. Daarom vind ik ook gewoon beide leuk, zowel de gesprekken aan het kampvuur, als de gesprekken op een forum.

Wel merk ik ook dat ik met sommige mensen heel lastig communiceer zonder de non-verbale communicatie. Mensen met wie ik IRL nog nooit problemen heb gehad, maar met geschreven tekst keer op keer in de clinch lig. In die gevallen denk ik ook dat het beter is om met die personen niet online te discussiëren, maar dat is niet een conclusie die ik wil veralgemeniseren. Er zijn genoeg mensen met wie ik hartstikke goed online kan communiceren.

Deze post delen

Wat valt er te discussiëren over religie? Niks, toch? Je geloofd ergens in of niet. Of een beetje. Of je twijfelt. Of je bent van mening dat jouw geloof beter is dan dat van iemand anders. Of iemand overtuigd je dat zijn geloof beter is dan dat van jou en dan stap jij over naar het geloof van die ander maar is het dan nog wel een 'geloof' als je op basis van argumenten overstapt?

Misschien is mijn geneuzel al ruimschoots aan de orde geweest in de eerste 8 pagina's van dit onderwerp. Ik weet het niet want ik heb het niet gelezen. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de meningen van andere mensen en al helemaal niet als het over religie gaat. Ik ben namelijk - net als de meeste mensen - alleen maar geïnteresseerd in mijn eigen mening/beleving/ervaringen. En de mensen die het leuk vinden om te discussiëren over religie leven wat mij betreft in een ander universum. Over religie valt niet te discussiëren. Maar je kunt het best doen. Maakt mij niks uit. Weer een topic om te mijden omdat het niks met preppen te maken heeft

Deze post delen

Als u over geloof wenst te discussiëren, stel ik voor dat u of naar de plaatselijke kerk/moskee/synagoge of welke instelling dan ook gaat, of een ander forum opzoekt, of een sinaasappelkistje neemt en in het park uw mening gaat verkondigen.

Maar A.U.B. niet hier...

Met vriendelijke groet,

De altijdzoverstandigetevensuiterstpolitiekcorrecte, Johnny BravoNL

HAHAHA Dit is voor mij toch wel de verrassing van de avond! Van de week!!! Van de maand!!!11!!!11!! Van het jahahahahahahaaaar :D Thanks Johnny, couldn't agree with you more XOXO

Maar ook nog even in eigen bewoordingen (als toegezegd, @Loreen) zijn voor mij de twee belangrijkste: [1] De toon van de uitlatingen als het om religie gaat is vaak kwestend, i.t.t. discussies over plastuitjes en homeopathie. [2] Het is praktisch onmogelijk om hier goed op te modereren.

In beperkte mate zijn er wel onderwerpen die sterkt met religie te maken hebben, maar enkel omdat het daarbij grote relevatie met preppen heeft. Zoals de bedreiging van een oprukkend ISIS, of aanslagen in naam van een geloof. Daarbij is het dan niet nodig (en zal het ook niks oplossen) om over dat geloof zelf te discussieren, maar wel hoe je kan preppen met die betreffende bedreiging. Wanneer het zo goed als onmogelijk is om de oorzaak aan te pakken, kan je je ook prima focussen op het gevolg. Sterker nog, dat sluit het dichtste aan bij de essentie van preppen: Je voorbereiden op bedreigende situaties waarvan je de oorzaak niet of nauwelijks kan controleren en/of beinvloeden. Zoals dijkdoorbraken, aardbevingen, meltdown van financiele systeem, oorlogen, alien invasions en Modern Talking.

Deze post delen

Ik geloof alleen in de heilige moeder aarde die de mens alles geeft wat hij nodig heeft. Maar helaas door diezelfde mens enorm verkracht wordt.

Ik denk dat de wraak van diezelfde moeder aarde niet van de poes zal zijn...

En de traditionele religies spelen daar een zeer grote rol in. (denk maar aan het : ga en vermenigvuldig u : maw creëer een walgelijke overbevolking waar we nu mee zitten...)

Dus hou die discussies hier aub weg.

Er zijn twee dingen waar ik meer en meer een serieuze afkeer van krijg (heb) dat is staat en religie, zeker als ze de handen in elkaar slaan. De geschiedenis kent daar vben genoeg van.

Het heden ook weer trouwens : Islamitische staat (zegt al genoeg vindt ik).

Deze post delen

@spechtje lees ff de topic titel ... We vragen niet wat je van religie vindt, maar of je van mening bent dat er over gediscussieerd moet kunnen worden hier of niet. Je geeft daarentegen meteen wel een goed illustratief voorbeeld van een vrij lompe post t.a.v. religies ;) dank

Deze post delen

Ik zou ja stemmen als de vraag was of er gepraat mag worden over wapens. Staat tenslotte in het lijstje dingen in de openingspost. En is ook een taboe hier. Terwijl het naar mijn bescheiden mening een van de belangrijkste onderwerpen blijft voor een prepper.

• Leuk 1

Deze post delen

Misschien dat dit forum inderdaad niet aansluit bij wat ik zoek.

Je gaat op dit forum nooit alles vinden wat je zoekt.

Sommige zaken vind je in dit forum.

Andere zaken vind je in een boek.

Sommige vinden bepaalde zaken in een droom.

En weer anderen vinden het in een kerk/moskee/synagoge.

Er zijn zelfs mensen die vrijwillig naar TV kijken.

Als je (zoals je eerder vertelde) jezelf op bepaalde punten wil ontwikkelen door van sommige onderwerpen te willen begrijpen waarom mensen bepaalde keuzes/afwegingen/gedachten maken/hebben, dan ontkom je er niet aan om af en toe je schouders op te halen.

Ik vind het op bepaalde punten ook knap lullig dat er hier mensen zijn die voor mij gaan bepalen "wat goed voor me is", maar aan de andere kant heb ik er ook wel weer (een heel klein beetje) begrip voor.

En wat zou het verschrikkelijk saai zijn als we het hier op alle punten eens zouden zijn met elkaar.

Deze post delen

HAHAHA Dit is voor mij toch wel de verrassing van de avond! Van de week!!! Van de maand!!!11!!!11!! Van het jahahahahahahaaaar :D Thanks Johnny, couldn't agree with you more XOXO

Ook gij, Brutus? Ge-bitch-slapped worden met je eigen woorden doet pijn, Doc, heel erg pijn. Een PM was genoeg geweest. Niet deze openbare kastijding. Hoelang heb je gezocht? Naar deze openbare vernedering?

Mijn wraak zal zoet zijn...

;)

EDIT: damnwatbaalikvanmezelfopditmoment

Deze post delen

Een religie staat niet gelijk aan een taboe volgens mij. Maar op dit forum lijkt het wel haast een taboe te worden, vanwege allerlei verschillende meningen over religie gerelateerde zaken die uitlopen op... niets (modbreak). Kunnen we niet beter discussiëren over waar we wel in geloven? Zonder daarbij etiketjes te plakken van een of andere religie? Ik geloof in de kracht en het nut van het preppen! Ik geloof dat kennis delen kennis vergaren is... Ik geloof dat er elke dag de zon weer opkomt. (ook al zien we hem niet elke dag :-; ) Waarin geloof jij?

Deze post delen

@Pathfinfder, niks met preppen te maken zeg je? Wij wonen in een buurt met geweldig goede buren, links, rechts, achter. Ok, er ligt wat meters tussen, maar toch buren. En Vrijgemaakt Gereformeerd. En dan ga je me vertellen dat preppen en religie niks met elkaar te maken hebben?

Die lui weten zich prima te redden, doen ongemerkt allerlei prepzaakjes en laten zich beïnvloeden door ons en zijn een behoorlijke moestuin begonnen. Zulke lui wil je hebben als prepper, zelfvoorzienend, lusten een borrel en gaan zondags naar de kerk.

Ik zou nergens anders willen zijn als het spaak loopt.

Deze post delen

Grappig hoe ook hier zo'n verschillende visies over zijn.

Allerleerst kan ik het even niet laten om de definitie van forum te plaatsen ;)

forum:

Oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen.

Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen.

Maar goed, ik snap je punt wat betreft discussies ;) Persoonlijk vind ik discussies op een forum juist wel fijn, omdat je de tijd hebt een bericht van iemand goed te lezen, eventueel een paar keer, te laten bezinken, over je eigen standpunt na te denken, en dan pas te reageren. Bij een kampvuur krijg je heel andere gesprekken. Niet minder leuk of zinnig, maar wel anders denk ik. Daarom vind ik ook gewoon beide leuk, zowel de gesprekken aan het kampvuur, als de gesprekken op een forum.

Wel merk ik ook dat ik met sommige mensen heel lastig communiceer zonder de non-verbale communicatie. Mensen met wie ik IRL nog nooit problemen heb gehad, maar met geschreven tekst keer op keer in de clinch lig. In die gevallen denk ik ook dat het beter is om met die personen niet online te discussiëren, maar dat is niet een conclusie die ik wil veralgemeniseren. Er zijn genoeg mensen met wie ik hartstikke goed online kan communiceren.

Het is zoals velen benoemen inderdaad het verkeerde platform. Om je definitie over forum. Hierbij gaat het expliciet over publieke plekken waarbij intonatie aanwezig is. We zullen gewoon moeten accepteren dat niet alles via internet (even handig) kan worden besproken. Krijgen die kampvuren opeens nog meer nut! Wojoooo!

Deze post delen

Ik hou niet van taboe's. Voor mij de eerste optie dus, al spreekt een onderwerp als religie mij persoonlijk totaal niet aan. Religies kunnen echter wel situaties veroorzaken die preppen verstandig maken dus moet het bespreekbaar zijn.

Deze post delen

Alles wat ik doe,

iedere dag,

Elke stap die ik zet,

elke ademtocht.

Van opstaan,

tot in slaap vallen.

Dus ook alles wat met preppen te maken heeft,

Alles doe ik voor, en door Jezus

(die wij overigens Yahshuua noemen).

Dan weten jullie dat :-)

Overigens verbiedt mijn geloof me om erover te discussiëren. Dat heeft geen enkele zin. Respect voor iedereen is de key, m.i. En verder mag van mij iedereen doen wat ie wil, en schrijven over wat ie wil. Wanneer het me niet aanstaat, lees ik het niet, en wanneer te veel me niet aanstaat, kom ik hier niet meer. Makkelijk toch :-)

Ik kan overigens, door de manier van leven die we hebben, volledig gebaseerd op de bijbel, met bijna alle mensen goed opschieten. Behalve met de meeste christenen, helaas. :-(

Oh ja, en er zijn een HELEBOEL mensen die wij ontmoeten, die na het horen van onze manier van leven (off-grid en zo) ontzettend enthousiast zijn, ALLES willen weten. Totdat ze één woord horen over het WAAROM we zo leven. Dan rennen ze keihard weg. Raar he........? :-)

Deze post delen

Natuurlijk moet er over religie gesproken kunnen worden op een forum als preppers.Misschien niet te inhoudelijk gaan discussiëren over welles en nietes (want daar gaat preppen niet over), maar je mening geven en zelfs een kritische noot moet allemaal kunnen.

Religie uitsluiten zou zelfs de meeste discussies onzinnig maken, omdat dit juist het punt is waar de meeste ellende op deze wereld om draait.

Deze post delen

Grappig om te lezen dat een forum regel meteen wordt uitgelegd als taboe.

Het kunnen bespreken van alles wat los en vast zit al dan niet aan bar, haardvuur of digitaal is de ultime vrijheid van meningsuiting. Echter wat je hier en elders ook mee te maken hebt is dat mensen (ook ik) gaan schrijven over zaken waar ze niet direct bij betrokken zijn.

Dus inzake religie: iedereen gaat wat roepen over islam maar is zelf geen moslim, of over traditionele godsdiensten maar is zelf geen lid van één daarvan.

Volgens mij ook een van de redenen waarom discuteren niet werken gaat.

Overigens zie ik ook nu al dat mensen hun religie gaan verdedigen terwijl de vraagstelling alleen maar over het wel of niet discuteren erover gaat.

Deze post delen

Grappig om te lezen dat een forum regel meteen wordt uitgelegd als taboe.

Het kunnen bespreken van alles wat los en vast zit al dan niet aan bar, haardvuur of digitaal is de ultime vrijheid van meningsuiting. Echter wat je hier en elders ook mee te maken hebt is dat mensen (ook ik) gaan schrijven over zaken waar ze niet direct bij betrokken zijn.

Dus inzake religie: iedereen gaat wat roepen over islam maar is zelf geen moslim, of over traditionele godsdiensten maar is zelf geen lid van één daarvan.

Volgens mij ook een van de redenen waarom discuteren niet werken gaat.

Overigens zie ik ook nu al dat mensen hun religie gaan verdedigen terwijl de vraagstelling alleen maar over het wel of niet discuteren erover gaat.

Waarom zou je aanhanger van iets moeten zijn om erover mee te kunnen praten? Je kunt best ergens een mening over hebben zonder dat je direct betrokken bent bij het onderwerp en daarover discussiëren met anderen. Misschien heb ik wel een mening over religie juist omdat ik geen geloof (meer) aanhang ;-)

• Leuk 1

Deze post delen

Waarom zou je aanhanger van iets moeten zijn om erover mee te kunnen praten? Je kunt best ergens een mening over hebben zonder dat je direct betrokken bent bij het onderwerp en daarover discussiëren met anderen. Misschien heb ik wel een mening over religie juist omdat ik geen geloof (meer) aanhang ;-)

Mijn idee: omdat je het dan hebt over feiten en niet over veronderstellingen.

Deze post delen

zegt ze na 3.128 berichten ;)

Regelmatig ben ik traag van begrip, maar gelukkig nooit te oud om te leren.

Mijn idee: omdat je het dan hebt over feiten en niet over veronderstellingen.

Deze snap ik niet. Op mijn opleiding had ik het vak religie, hiervoor heb ik zowel primaire als secundaire bronteksten moeten lezen over Christendom, Jodendom, Islam, Hindoeïsme en boeddhisme.

Nou ben ik hierdoor verre van expert, maar ik begrijp niet waarom ik er niet over zou kunnen spreken.

Het is zoals velen benoemen inderdaad het verkeerde platform. Om je definitie over forum. Hierbij gaat het expliciet over publieke plekken waarbij intonatie aanwezig is. We zullen gewoon moeten accepteren dat niet alles via internet (even handig) kan worden besproken. Krijgen die kampvuren opeens nog meer nut! Wojoooo!

No offence, maar ik pik even jou er uit om mijn punt te maken, maar had net zo goed iemand anders kunnen quoten (niets persoonlijks dus). Dit bericht is echter erg illustratief voor mijn punt. Kijk nou eens goed naar wat ik schrijf. En kijk dan eens naar jouw reactie. Die slaat natuurlijk kant noch wal aangezien de huidige definitie van forum "Elektronische discussiegroep" is. Dat staat toch echt in de tweede regel.

En daar word ik dus echt zo ontzettend moe van, het gewoon simpelweg niet lezen wat er staat. Het ergens niet mee eens zijn, of een andere mening over hebben, dat is natuurlijk prima en daar kan en mag in mijn ogen gewoon over gesproken worden. Dat er echter onnoemelijk vaak gereageerd wordt door mensen die niet eens een bericht gelezen hebben, of die reageren op iets heel anders dan je geschreven hebt, dat vind ik persoonlijk nogal lastig.

Om nog maar niet te spreken over de mensen die alleen interesse hebben in hun eigen standpunt, en andere standpunten daarom bij voorbaat afwijzen of zelfs het bestaansrecht denken te kunnen ontnemen.

Eerder schrijf ik dat religie VOOR MIJ wel degelijk met preppen te maken heeft, en ik leg uit waarom. Ik accepteer dat dat voor veel mensen niet zo zal zijn. Maar vervolgens wordt er doodleuk gepost dat "religie niets met preppen te maken heeft". Daarmee wordt dus mijn mening, mijn visie, met 1 druk op de knop het zwijgen opgelegd. Of althans, door die persoon dan, gelukkig laat ik me niet zo snel onderuit halen.

Dat er geen interesse voor is: prima. Dat ik me aan moet passen aan de meerderheid: oké. Maar ga me niet zeggen dat mijn standpunt niet bestaat, omdat je zelf vanuit een andere kant kijkt.

Zo.

Deze post delen

Deze snap ik niet. Op mijn opleiding had ik het vak religie, hiervoor heb ik zowel primaire als secundaire bronteksten moeten lezen over Christendom, Jodendom, Islam, Hindoeïsme en boeddhisme. Nou ben ik hierdoor verre van expert, maar ik begrijp niet waarom ik er niet over zou kunnen spreken.

Dit is nu precies wat ik bedoel: ik schrijf iets en jij voldoet niet aan de "eisen" van mijn stelling. Want ik ken je niet, zie je niet.

Je schrijft vanuit het mijn/ik standpunt. Jij hebt een opleiding genoten, ik ben alziende blind, dus wij kunnen goed gaan discuteren maar dat zal niet voor iedereen gelden.

Lees de reacties maar eens goed terug. Ik heb al een paar vreemde gezien die als je verder daarop in gaat direct uit de hand lopen.

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...