Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kungfufox

Moet er over Religie discussie kunnen worden gevoerd op Preppers.nl?

Moeten taboe's zoals Religie ter discussie kunnen worden gesteld op Preppers.nl?  

79 leden hebben gestemd

1. 1. Moeten taboe's zoals Religie ter discussie kunnen worden gesteld op Preppers.nl?

• Ja, wij kunnen hier als betere mensen respectvol over discussiëren.
      23
    • Nee, dit gaat toch nooit goed want er is geen respect onder leden.
      7
    • Nee, hier heb ik helemaal geen behoefte aan ik ben hier puur voor preppen.
      39
    • Twijfel, ik weet niet of dit hete ijzer uit het vuur gepakt moet worden..
      10

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Ja, ik kan nou wel leuk op al die opmerkingen van foxie ingaan, maar ik heb laatst al een troll aan mn broek gehad. Nog ff en ik ga er een melden.

Weet je wat een leuk geloof is?

Mormonen. Want dat zijn de beste preppers die er zijn. Negeer hun bijbel en leer je oren van je kop, hoe die kunnen preppen.

Blij dat ik weer een @Pretletter vriend erbij heb door dit topic, @Kungfufox. :D

Deze post delen

Oke maar stel nu is dat:

Jij fout zit? En ik ben die ene 'idioot' die al jouw argumenten feitelijk kan weerleggen en je kan laten inzien dat preppen eigenlijk nergens op slaat? Dat het een verloren zaak is? Dat je bij wijze van spreke een parachute aan het aantrekken bent voor de val maar je staat op een krukje een meter boven de grond? Zou je dan niet deze wijsheid willen om het JUISTE te kunnen doen?

Ik ga dan toch maar op de gelovige toer....

Jou redenatie geld ook voor het leven, het is hopeloos er komt 100% zeker toch een einde aan.

Dus ? Maar meteen een einde er aan maken? Niet dus, zo goed mogelijk leven!

In de wetenschap dat het altijd beter kan en dat je dat moet nastreven, en dat is voor iedereen anders, dus leven en laten leven.

Ik zeg niet dat jij geen geloof mag aanhangen, integendeel ik geef jou de maximale vrijheid en wil dat ook graag van jou.

Al doe ik het fout het is mijn overtuiging, mijn manier om mijn leven te leiden.

En waarom zouden we elkaar in die zaak onze overtuiging willen opdringen?

Wie heeft die absolute kennis, nou ik zeker niet en daarom hou ik het liever bij mezelf.....

(het wordt wel een probleem als mijn overtuiging jou wordt opgedrongen, maar volgens mij KAN het heel goed naast elkaar zolang we elkaar maar niet willen bekeren en we respect voor elkaar hebben)

Sorrie ik blijf dus bij mijn stelling; geloof mag, graag zelfs, maar geloofsdiscussies geloof ik niet in en horen dus ook niet op dit forum thuis.

Ik praat er zelfs best graag over maar zodra het een stellingsname wordt en dat gebeurt in 99% van de gevallen heeft het geen nut..

Mijn uitgesproken mening heeft ook te maken met het feit dat het bijna altijd met het uitdragen ervan te maken heeft. Ik heb om die reden dan ook heel veel respect voor geloven waarbij uitdragen en overtuigen van anderen geen rol speelt, en een allergie voor geloven waarbij dat wel van belang is.

Grt

Kans

Deze post delen

Geloof me Fox, na 48 jaar rondlopen op deze aardkloot heb ik veel wel gezien, meegemaakt en geleerd. Mijn keuze kan ik prima beargumenteren. Met mij ook vele anderen als ik het zo lees. Heb wel respect voor je betrokkenheid, dat dan weer wel ;)

Je kan je keuze goed beargumenteren DENK JE! Als ik die argumenten kan weerleggen die je keuze onderbouwen weet je het dan nog zo zeker?

@Johnny BravoNL Het gaat dus niet alleen over ''verschillen'' tussen geloven maar het taboe religie in z'n algemeenheid. Overeenkomsten/perspectieven vallen daar bijvoorbeeld ook onder. En natuurlijk zijn er oorlogen/strijd gevoerd namens religie maar ook oorlogen en strijd namens religie tegen ongelijkheid/armoede/weeskinderen/daklozen etc :)

Deze post delen

Gast Dick Berts

@Kans. Kans is zwaar in overtreding. Hij heeft "Prepper Goeroe" onder zijn naam gezet. Namaste Kans.

Deze post delen

@Kans. Kans is zwaar in overtreding. Hij heeft "Prepper Goeroe" onder zijn naam gezet. Namaste Kans.

Helaas zoiets zou ik niet doen...

Sterker nog ik raad iedereen aan mijn post ter aanname tot zich te nemen, er kritisch over na te denken en pas als je het er van harte mee eens bent er iets mee te doen....

Prep ze,

U nederige beginnende mede prepper zonder enige pratijk ervaring, Kans

Deze post delen

@Johnny BravoNL Het gaat dus niet alleen over ''verschillen'' tussen geloven maar het taboe religie in z'n algemeenheid.

Oooooooh.... Je wilt dus niet over de religie zelf praten maar over het taboe dat er bestaat op het praten over de religie in het algemeen... Nou, bij dezen! Einde discussie.

Deze post delen

Ja, ik kan nou wel leuk op al die opmerkingen van foxie ingaan, maar ik heb laatst al een troll aan mn broek gehad. Nog ff en ik ga er een melden.

Weet je wat een leuk geloof is?

Mormonen. Want dat zijn de beste preppers die er zijn. Negeer hun bijbel en leer je oren van je kop, hoe die kunnen preppen.

Blij dat ik weer een @Pretletter vriend erbij heb door dit topic, @Kungfufox. :D

Ja, Heksenboot, ik heb al een aantal boeken gelezen over Amish groepen, en die kunnen zeker preppen, en ook heel goed samenwerken.

De starheid van hun geloof vind ik wat minder, maar in hun geval houdt het ze ook goed bij elkaar, en maakt het wel een hechte groep.

De Mormonen vind ik wel een stuk minder, daar zijn afsplitsingen van, met veelwijverij tot op het enge af, leid tot slavernij van vrouwen en erger.

Haalde je de mormonen en de amish niet door elkaar hierboven ?

Deze post delen

De grootste prepper aller tijden zorgde voor overbrugging van zeven magere jaren en bovendien voor voeding van een naburig volk, maar toch heb ik ook voor optie drie gekozen, want het onderwerp ligt te gevoelig volgens mij.

Wel heb ik met veel belangstelling alle standpunten zitten lezen.

Deze post delen

Oooooooh.... Je wilt dus niet over de religie zelf praten maar over het taboe dat er bestaat op het praten over de religie in het algemeen... Nou, bij dezen! Einde discussie.

Zo beter? @Johnny BravoNL. : ''Het gaat dus niet alleen over ''verschillen'' tussen geloven maar religie in z'n algemeenheid.''

Deze post delen

Gast Dick Berts
@Emmy over wie heb je het als je spreekt over 'de grootste prepper aller tijden'?

Goeie vraag, ik weet ook niet op dat mr. Gold of dr. Prepper is.

Deze post delen

ondanks het feit dat 'bijna' íedereen tegen zo'n onderwerp is, wil ik wel kwijt dat deze discussie voorbeeldig gevoerd wordt!

zie je wel! we kunnen het wel :D

laten we er gauw een punt achter zetten voordat dit topic vervuilt en misbruikt gaat worden door newbies om toch een discussie over religie aan te gaan ...

goed idee?

Deze post delen

Ik heb optie 3 gekozen. Ik heb geen probleem met atheisten en gelovigen maar het hoort niet op dit forum. Wat is het volgende onderwerp? Politiek? Brommers opvoeren. Wiet kweken?

Ik heb geen enkel probleem met die onderwerpen maar ze horen ze horen niet thuis op dit forum.

Een beetje respect moet er wel zijn voor religie. Als iemand als advies krijgt om Lupac hamburger te preppen mag die pesoon wel aangeven dat varkensvlees verboden is in zijn/haar religie zonder dat andere forumleden gaan schelden.

• Leuk 1

Deze post delen

@Harmen Jozef in Genesis (bijbelboek), maar dat is het laatste dat ik erover zal zeggen omdat het anders een niet-bedoelde start van een discussie kan zijn. Ik probeerde aan te geven dat er wel degelijk lijnen zijn tussen preppen en geloof, maar het ligt gewoon veel te gevoelig op een forum. Laten we het gewoon bij preppen houden.

Deze post delen

Deze vraag heb ik (met hoop in mijn hart) met ja beantwoord, terwijl ik verstandelijk wel weet, dat het totaal niet zinvol is.

Je hoeft een ander niet lastig te vallen met wat je wel of niet gelooft, en inderdaad, dit forum is niet de juiste plaats voor religie discussies.

Deze discussies zijn vaak niet prettig, ben hier lid sinds april 2012, en ook ik heb deze gevoerd, en werd er niet vrolijker van.

Ben ook een tijdje heel erg rustig geweest hier op het forum vanwege mijn probleem hiermee.

Uiteindelijk heb ik wel begrepen, dat dit in eerste plaats een prepperforum is, en dat is hier het allerbelangrijkste !

Elkaar steunen daarin is veel belangrijker, de wereld is inmiddels al ingewikkeld genoeg, en het word steeds zwaarder.

Vanuit je wel of niet geloof, kun je wel respectvol met je medepreppers omgaan, en ik denk dat het eigenlijk daarom gaat.

Je hoeft niet gelijk in de hoogste boom te klimmen, om je overtuigingen kracht bij te zetten, vaak bereik je veel meer, wanneer je rustig en weloverwogen met dit soort onderwerpen omgaat.

Natuurlijk komt het onderwerp ook in andere discussies boven drijven, maar ga dan niet zozeer je eigen overtuigingen betreft religie uit dragen,

maar bezie het onderwerp buitenom het geloof en baseer je op feiten.

Groeten Amazing D

Deze post delen

@Emmy over wie heb je het als je spreekt over 'de grootste prepper aller tijden'?
Jozef.

Het is de oorsprong van het gezegde over 7 jaren van overvloed en 7 jaren van honger.

Er zijn vrij veel uitdrukkingen die een Bijbelse oorsprong hebben.

Deze post delen

oke mensen. de opinies zijn duidelijk, en dit draadje is dus in principe duidelijk tegen de regels van dit forum.

Op grond van deze regels ga ik dan ook dit draadje sluiten.

Ik denk dat we genoeg ruimte hebben gekregen in dit onderwerp om de meningen te ventileren. En het is duidelijk, het merendeel steunt de mening van de administrators.

Alle overige topics die geopend worden die tegen de forumregels zijn zullen door de moderators worden gesloten, en de maker berispt.

Ik hoop op jullie begrip voor deze beslissing.

• Leuk 4

Deze post delen

[modbreak] en weer een shitload discussie over religie mogen verwijderen, kwam wel goed uit want ik verveelde me de gek dus eindelijk weer eens wat te doen, thanks!

Maareh ... nu weer ff kappen okee? Gewoon lekker on topic houden and Obey Our Sacred Rules You Must :D

Niet om hier nu tegen in te gaan, uiteraard typ ik dit stuk geknield op mijn blote knietjes terwijl ik bid tot de almachtige Dr. P.

Maar toch snap ik het niet helemaal.

We kunnen wel heel mooi doen alsof religie niet bestaat om problemen te voorkomen, maar is dat niet hetzelfde als wat we de niet-preppers verwijten? Doen alsof de samenleving helemaal niet kwetsbaar is, om maar niet toe te hoeven geven dat er problemen zouden kunnen ontstaan?

Dat je wil voorkomen dat er "discussies" ontstaan als "religie is kut", "nee dat is niet waar", "echt wel dat is wel waar", "echt niet stomme klojo", "echt wel domme gek", dat begrijp ik volkomen. Daar heeft niemand wat aan, en het komt de sfeer niet echt ten goede.

Bovenstaande zie ik echter wel gebeuren bij "discussies" als "vluchtelingen zijn de oorzaak van alle ellende", "echt niet", "echt wel", "je bent een sukkel", "nee jij bent een sukkel". Dit zorgt volgens mij voor een nog grotere tweedeling op het forum dan religie, toch lijkt het mij niet de oplossing om heel het thema vluchtelingen te bannen op het forum. Wel lijkt het me raadzaam om algemene fatsoensnormen in acht te nemen, er worden in discussies dingen geroepen die in mijn ogen echt alle grenzen overschrijden. Ik vind het vreemd dat hier dan niet op gereageerd wordt, maar dat een inhoudelijk gesprek over religie, waarin op een fatsoenlijke manier gecommuniceerd wordt, in zijn geheel verwijderd wordt.

Nogmaals, absoluut niet om tegen deze beslissing in te gaan, maar ik begrijp het gewoon niet. Nou weet ik dat ik dit in een pb zou kunnen vragen, maar ik merk dat veel mensen het niet begrijpen, daarom kies ik er voor om het toch hier neer te zetten. Wellicht dat er een open dialoog kan ontstaan? Dat lijkt mij namelijk constructiever en nuttiger dan knippen, gummen en achterdeur-gedoe :)

We zitten hier in het onderdeel "oplossingen voor een betere wereld". Nou was ik heel leuk aan het reageren op het bericht van @Johnny BravoNL, volgens mij gewoon een heel nette inhoudelijke reactie, maar vooral, we snijden een onderwerp aan dat ik persoonlijk enorm boeiend en relevant vind. Namelijk zingeving, zelfstandig nadenken, zelfontwikkeling en zelfontplooiing. Hoewel ik zelf niet gelovig ben, denk ik wel dat het mogelijk is om die punten te vinden en verdiepen binnen een religie, Johnny denkt van niet, persoonlijk vind ik dat erg boeiend om verder te onderzoeken. Nou zat ik in mijn reactie al heel mooi te verwijzen naar het "ietsisme" waar je nu veel over hoort; er zijn veel mensen die wel in "iets" geloven maar niet in een van de huidige godsdiensten. Persoonlijk denk ik dat dit voor die mensen heel mooi zin kan geven aan hun leven, dat het ze kan motiveren om bewust na te denken over het doel in hun leven, wat ze willen bereiken en hoe. Dit valt echter onder religie, en volgens de forumregels mag ik dat dus niet schrijven. Maar ik snap dus niet waarom niet, ik snap niet hoe het kwaad kan om te onderzoeken of het mogelijk is om binnen een bepaalde doctrine jezelf te ontwikkelen.

Ik denk namelijk dat het nodig is dat dat kan, omdat ALLES een bepaalde doctrine is. Het is onmogelijk om geheel vrij van paradigma's naar de wereld te kijken. Het is onmogelijk om geheel vrij van externe invloeden, om geheel vrij van geleerde aannames de wereld te bekijken. Religie is slechts een van de vele brillen waardoor je de wereld kan bekijken, het biedt een raamwerk, maar het hoeft in mijn ogen niet per definitie de mens te beperken een kritische houding aan te nemen tegenover die bril.

• Leuk 3

Deze post delen

Ik kom er later nog op terug @Loreen, heb jij mooi even de tijd om dit topic door te lezen ;)

Cool, deze kende ik nog niet!

Mijn dank is groot. Mijn kont straks waarschijnlijk ook, aangezien ik zoals het er nu naar uit ziet weer een hele dag op mijn luie reet zit :rolleyes:

Deze post delen

Kan niet en ik heb ook nee gestemd.

Simpelweg omdat je eindeloos zou kunnen discuteren. Er is namelijk geen antwoord.

Je gelooft ergens in of niet. En uiteindelijk gaat het over de uitwassingen.

Deze post delen

Ik denk dat wij allen als voorbeeld voor de huidige maatschappij kunnen dienen en dat taboe's zoals Wapenbezit/gebruik/HIV+AIDS/homosexualiteit en religie gewoon bespreekbaar moeten zijn onder een aparte topic.

Ik zie in dat groepje onderwerpen maar 1 onderwerp dat heel veel met preppen te maken heeft.

Deze post delen

Ik kom er later nog op terug @Loreen, heb jij mooi even de tijd om dit topic door te lezen ;)

Oke ik heb heel het topic gelezen. Nee ik lees niet zo langzaam, maar heb de concentratie van een visstick dus had 3 tabbladen met het forum tegelijkertijd open staan zodat ik van het ene naar het andere topic kon hobbelen.

Maar goed, aan de hand van alle berichten in dit topic wil ik graag nog wel even verduidelijken waarom ik vind dat er wél over religie gepraat zou moeten kunnen worden op dit forum.

Dat er gezegd wordt dat het geen zin heeft om een welles-nietes-discussie aan te gaan over religie ben ik het volledig mee eens. Dit is iets dat ik over alle onderwerpen vind, dat trekt me geen millimeter dus daar pas ik ook met veel plezier voor. Persoonlijk vind ik het leuk om de gedachtegang van anderen te leren kennen, en te kijken hoe dit zich verhoudt tot mijn gedachtegang. Daar komt geen welles/nietes bij kijken (zie je het voor je: "ik denk dit", "nee dat denk je niet!" haha).

Heel vaak zie ik terug komen dat er voor religie geen plaats is op een preppersforum. Hoewel ik begrijp dat dit voor veel mensen inderdaad zo is, zie ik dit zelf, voor mij persoonlijk, anders. Ik heb echt geen enkele interesse om gelovigen te proberen van hun geloof af te lullen. Ook heb ik geen enkele interesse om door gelovigen een geloof aangepraat te krijgen (althans, dat ze dat dus zouden proberen). Dat heeft in mijn ogen inderdaad niets met preppen te maken.

De reden dat ik ben gaan preppen is echter dat in mijn ogen het huidige systeem hartstikke ziek is. Een eventuele instorting van dat systeem zie ik als een gevolg van die ziekte, niet als oorzaak van het probleem. In mijn ogen is het dan ook van essentieel belang dat er niet alleen geprept wordt om een SHTF te overleven, maar ook dat er na een SHTF een nieuw, gezond systeem ontstaat. In mijn ogen zou op dezelfde voet verder gaan namelijk inhouden dat we voort blijven modderen met de zelfde ziekte, wachtend op dezelfde collapse.

Mijn doel is namelijk niet alleen om een SHTF te overleven, mijn wens is dat NA een SHTF mijn kinderen, en hopelijk ook ikzelf, kunnen gaan leven.

Vaak zie ik dat er geroepen wordt dat religie de oorzaak van alle ellende op aarde is, en ik denk dus dat dat niet klopt. Nou vind ik het niet netjes om hier alsnog uit te wijden waarom ik dat denk, maar ik denk wel dat het interessant is om de dialoog hierover aan te gaan, om te onderzoeken waar wel de pijnplekken zitten, waar wel het huidige systeem spaak is gelopen, om na te denken hoe mensen zo vrij mogelijk van indoctrinatie kunnen leven zonder te vervallen in een destructief, haast lethargisch nihilisme.

Dat niet iedereen dat boeiend vind snap ik helemaal, dat niet iedereen interesse heeft om zo'n discussie te volgen, laat staan er aan deel te nemen snap ik ook. Maar is dat reden om het dan maar te verbieden? Ik heb geen interesse in discussies over plastuiten, maar ik vind het geweldig dat hier de ruimte is om daar gewoon open over te praten. Ik heb geen enkele interesse in discussies of gesprekken over blikvlees, over recepten waarin dingen ingemaakt worden met veel suiker, over het gebruik van deet of andere giftige troep, maar dat lijkt me geen enkele reden om te verbieden over deze zaken te spreken. Nog zo'n punt is homeopathie, ook iets waar ik totaal niet in geloof, waarvan ook nog eens de meeste mensen die er over discussiëren niet weten waar ze het over hebben (aangezien ze het verschil tussen fytotherapie en homeopathie niet weten) en daardoor niet alleen verzandt in welles-nietes, maar ook nog eens in welles-nietes waarin gigantisch naast elkaar heen geluld wordt. Is dat reden om discussies over homeopathie te verbieden? Lijkt mij persoonlijk van niet. Als iemand er baat bij heeft, en het niet erg vind om geld uit te geven aan niets (dat is immers wat homeopathie is: een stofje net zo lang verdunnen tot er werkelijk niets meer van over is), prima, who am I to judge.

Persoonlijk denk ik dat er wel enige volwassenheid verwacht mag worden van de forumleden. Dat rapportage-driehoekje staat er toch niet voor niets? Een geheel onderwerp compleet taboe verklaren vind ik weinig volwassen, en ook niet getuigen van enig vertrouwen in de forumleden. Wellicht geheel terecht, dat weet ik niet. Maar als er gewoon duidelijk afgesproken wordt dat men fatsoenlijk met elkaar om moet gaan, dat het rapportageknopje gebruikt wordt indien nodig, en dat mensen die geen interesse hebben in het onderwerp zo volwassen zijn om het gewoon links te laten liggen (je HOEFT namelijk niet overal op te reageren), dan zou dat toch moeten kunnen werken? Toch?

Niet iedere discussie hoeft als doel te hebben twee kampen verder te polariseren. Juist in het opzoeken van de nuance kunnen mooie inzichten ontstaan, vind ik.

• Leuk 1

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...