Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kungfufox

Moet er over Religie discussie kunnen worden gevoerd op Preppers.nl?

Moeten taboe's zoals Religie ter discussie kunnen worden gesteld op Preppers.nl?  

79 leden hebben gestemd

1. 1. Moeten taboe's zoals Religie ter discussie kunnen worden gesteld op Preppers.nl?

• Ja, wij kunnen hier als betere mensen respectvol over discussiëren.
      23
    • Nee, dit gaat toch nooit goed want er is geen respect onder leden.
      7
    • Nee, hier heb ik helemaal geen behoefte aan ik ben hier puur voor preppen.
      39
    • Twijfel, ik weet niet of dit hete ijzer uit het vuur gepakt moet worden..
      10

Recommended Posts

Waar ik me een al tijdje aan stoor is de volgende regel:

''Religie

We willen niet dat er nog gediscussieerd wordt over "religie". Uit ervaring en klachten van onze gebruikers is gebleken dat we hier weinig mensen een plezier mee doen en we willen dat iedereen hier met respect behandeld wordt of je nu een geloof aanhangt of niet. ''

We willen dat iedereen hier met respect behandeld wordt: dit kan ten allen tijde ongeacht het onderwerp!

Preppen is een geloof net zoals religie een geloof is (men doet het vaak vanuit een gevoel). Men kan meerdere of zelfs helemaal geen geloof aanhangen. Ik vindt juist dat een forum een open forum moet zijn waar men zijn of haar mening kan verkondigen zonder bepaalde taboe's. Onder de moderators en admins is er nu een discussie gaande of deze regel er uit moet of niet. Ik denk dat wij allen als voorbeeld voor de huidige maatschappij kunnen dienen en dat taboe's zoals Wapenbezit/gebruik/HIV+AIDS/homosexualiteit en religie gewoon bespreekbaar moeten zijn onder een aparte topic.

Daarom vraag ik jullie om te stemmen in mijn poll.

En om het in @Keyser Suze z'n cartoon spreuken mee te geven: ''Remember: with great power comes great responsibility'' :p

• Niet leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

welke poll?

ondanks dat ik multigelovig ben opgevoed, kan ik me toch enigszins atheist noemen. en dit is inderdaad een onderwerp die ik op dit forum wil mijden. Zodat we ons voornamelijk kunnen richten op de kernzaken van dit forum; preppen!

Dat tijdens een discussie religie soms wordt aangehaald om een punt duidelijk te maken zou geen probleem moeten zijn.

ik stem dus tegen.

Deze post delen

Niet doen! Ik weet zeker dat ik dan problemen ga veroorzaken als 'anti-theïst'. Noem het maar zelfkennis ;)

Voor de mensen die toch willen discussiëren over religie zijn er genoeg fora, maar houd preppers.nl religie vrij!

Deze post delen

welke poll?

ondanks dat ik multigelovig ben opgevoed, kan ik me toch enigszins atheist noemen. en dit is inderdaad een onderwerp die ik op dit forum wil mijden. Zodat we ons voornamelijk kunnen richten op de kernzaken van dit forum; preppen!

Dat tijdens een discussie religie soms wordt aangehaald om een punt duidelijk te maken zou geen probleem moeten zijn.

ik stem dus tegen.

Preppen doe je ook vanuit een geloof: het geloof dat er iets mis gaat. Dit kan ergens op gebaseerd zijn toch? En als atheïst zou jij je mensen kunnen uitleggen WAAROM dat nu jouw voorkeur heeft?

Deze post delen

Fox, ik ben voor vrijheid van meningsuiting, vrij van iedere religie en probeer met zo min mogelijk (voor) oordelen te leven. Persoonlijk zou ik ook zeggen het moet kunnen, maar.....

mijn ervaring hier op het forum is dat het gewoon tot ordinair heen en weer gezeik leidt, waarbij men soms de regels van het fatsoen behoorlijk uit het oog verliest.. ( sorry voor mijn woordkeus).

Wanneer je een open forum zou hebben, waar het juist de bedoeling is om over alles te kunnen discussieeren, moet je dat vooral doen, maar DIT is een PREPPERS forum.

Indien mensen de behoefte hebben om de degens te kruisen of ernstiger, over zaken als religie, HIV of de paus, moeten ze dat vooral op daarvoor bestemde fora doen lijkt mij.

Laten we het hier vooral gewoon over PREPPEN en zijdelings betrokken onderwerpen hebben, dat is soms al ingewikkeld genoeg.

Deze post delen

Preppen doe je ook vanuit een geloof: het geloof dat er iets mis gaat. Dit kan ergens op gebaseerd zijn toch? En als atheïst zou jij je mensen kunnen uitleggen WAAROM dat nu jouw voorkeur heeft?

en daar heb ik nu juist helemaal geen zin in.

Mocht dit onderwerp er toch komen, zul je mij er niet zien.

Deze post delen

Is religie een taboe???

Religie is geen taboe, en dat mag het ook nooit worden. Maar het hoort niet op dit forum thuis vind ik....

Deze post delen

@frank1964 Daarom zal er rondom dat topic ook strenger worden opgetreden door moderators net als bij het wapenforum ;)

@Piroska Religie is op dit moment een taboe inderdaad op preppers.nl

@Communicator Persoonlijk lijkt het best leerzaam om 2 mensen van diverse geloven op respectvolle wijze te zien discussiëren. Indien men de juiste argumenten op tafel weet te leggen weet ik zeker dat iemand mij hier wellicht ook op het forum zou kunnen bewegen om een geloof te volgen.

Deze post delen

Als iemands zijn geloof invloed heeft op zijn of haar manier van preppen vind ik dat het hier wel past om te bespreken.. Een discussie over geloof an sich voeren niet..

• Leuk 1

Deze post delen

Ik vind in principe dat ieder onderwerp gewoon bespreekbaar mag zijn. Al is mijn ervaring dat discussies over religie en in het bijzonder het wel/niet bestaan van (een) God vaak resulteren in een hoop frustratie en onbegrip. Maar je kiest er zelf voor om je te mengen in een discussie. Als iedereen met respect kan reageren ben ik zeker voor. :)

Deze post delen

Religie is geen taboe, en dat mag het ook nooit worden. Maar het hoort niet op dit forum thuis vind ik....

Het is wel een taboe! Er mag toch immers niet over gepraat worden op preppers.nl? Wat is een taboe dan in jouw woordenboek?:confused:

[toevoeging]

Betekenis ' taboe '

Je hebt gezocht op het woord: taboe.

1ta·boe (bijvoeglijk naamwoord)

1

verboden erover te spreken of als woord te gebruiken

2ta·boe (het, de; o en m; meervoud: taboes)

1

iets dat niet gedaan of gezegd mag worden

Deze post delen

Er is vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloof. dus in principe mag men niet weigeren om dit te uiten op een forum. (denk ik).

Je geloof opdringen daarin tegen mag niet. En andermans geloof ridiculiseren mag ook niet. Dus als er iemand een opmerking maakt over zijn/haar geloof en het staat je niet aan dan lees je dat bericht gewoon niet. Net zoals je bv geen interesse hebt om posts te lezen over maandstonden . Wat je niet interesseert moet je zo laten.

Als iemand de steun om te overleven vind in een geloof dan mag dat. Dus zolang dat we ons allemaal volwassen kunnen gedragen zie ik er geen graten in. We moeten er geen volledige topics over volschrijven. Preppen is nog steeds het hoofdonderwerp.

Deze post delen

ik vind dit echt lastig. Voor mijn gevoel moet alles bespreekbaar zijn, maar de emoties die altijd oplaaien bij dit onderwerp zijn niet altijd bevoordelijk voor de sfeer en het doel van het forum. Dus mijn vraag is: Wat mis je, nu de regels zo zijn? En wat zou er uit kunnen komen als we het wel weer bespreekbaar maken? @Kungfufox

Deze post delen

i stand corrected ...:)

Het is wel een taboe! Er mag toch immers niet over gepraat worden op preppers.nl? Wat is een taboe dan in jouw woordenboek?:confused:

[toevoeging]

Betekenis ' taboe '

Je hebt gezocht op het woord: taboe.

1ta·boe (bijvoeglijk naamwoord)

1

verboden erover te spreken of als woord te gebruiken

2ta·boe (het, de; o en m; meervoud: taboes)

1

iets dat niet gedaan of gezegd mag worden

• Leuk 1

Deze post delen

Gast Heksenboot

Ten eerste doe ik niet aan geloof. Daar bedoel ik mee, dat ik nooit over praat.

Ten tweede doe ik niet aan politiek. Dat negeer ik ook redelijk consequent, hier op de site.

Ten derde is preppen helemaal geen geloof. Het is een levensstijl, gebaseerd op gezond verstand. Dat kan je van de die eerste twee niet zeggen.

Geloven daar doe ik dus niet aan, zeker weten wel. Zeker weten dat je maar beter voorbereid kan zijn. Zeker weten dat ik voorbereid ben.

Mensen geloven maar een eind weg, waar ze zin in hebben. Niet taboe en niet verboden voor mij. Maar ik doe er niet aan mee.

Zelfde voor politiek en voetbal en televisie.

Voor mijn part zet je dat allemaal in aparte rubrieken hier. Die sla ik dan allemaal over.

Dit is gewoon mijn manier van leven. Daar hoef ik niet zo nodig iemand van te overtuigen. Daar wil ik ook niet over discussiëren.

Filosoferen, okee. Dan kan ik je vertellen hoe ik de boel bekijk. Leuk als je me wilt leren kennen.

Maar je hebt er verder helemaal niks aan, want beter zoek je het allemaal zelf uit.

En waarschijnlijk heb je een mening, waar je met geen mogelijkheid van af te brengen zou kunnen zijn. Dus allemaal perfect zinloos.

Breek mij de bek niet open. Als je mij gaat vragen waar ik allemaal in geloof...., dat wil je echt niet weten, die koude, harde, enge, werkelijkheid.

:D

Deze post delen

ik vind dit echt lastig. Voor mijn gevoel moet alles bespreekbaar zijn, maar de emoties die altijd oplaaien bij dit onderwerp zijn niet altijd bevoordelijk voor de sfeer en het doel van het forum. Dus mijn vraag is: Wat mis je, nu de regels zo zijn? En wat zou er uit kunnen komen als we het wel weer bespreekbaar maken? @Kungfufox

Mijn filosofie zoals hierboven omschreven is niks anders dan het respectvol omgaan met elkaar. Dit vergt soms enige moeite maar diegene die die moeite niet kunnen opbrengen worden direct van dat deel van het forum gebanned door de moderators als je het mij vraagt. Wij zijn hoogstwaarschijnlijk de mensen die na SHTF de maatschappij weer dienen op te bouwen (als dat mogelijk is). Daarom moeten wij als betere mensen ook dit soort zaken normaal kunnen bespreken.

Wat ik mis is dat gevoelige onderwerpen genegeerd worden, terwijl deze juist op een forum als deze (niet in overheersende mate: preppen staat centraal) ter discussie moeten worden gesteld.

Wat ik denk dat er uit komt? Meer respect, kennis en begrip over en weer vanuit diverse geloven. Een training en ervaring in het opbrengen van wederzijds respect. En wellicht zelfs mensen die net als de gemiddelde koppige burger toch het licht gaan zien en wellicht erachter komen dat zij het verkeerde geloof aanhangen of dingen verkeerd hebben geïnterpreteerd.

Voorbeeld: Ikzelf ben redelijk atheïst maar heb Christelijke opvoeding gehad. Met de juiste argumenten sta ik open voor andere religies.

''Religion is like a penis. It's fine to have one and it's fine to be proud of it, but please don't whip it out in public and start waving it around... and PLEASE don't try to shove it down my throat.''

• Leuk 1

Deze post delen

Ten derde is preppen helemaal geen geloof. Het is een levensstijl, gebaseerd op gezond verstand. Dat kan je van de die eerste twee niet zeggen.

Atheïst dus:

''The belief that there was nothing and nothing happened to nothing and then nothing magically exploded for no reason creating everything and then a bunch of everything magically rearranged itself for no reason what so ever into self-replicating bits which then turned into dinosaurs.''

Daar valt dus rustig over te discussiëren als je het mij vraagt ;)

Deze post delen

Waarom zou religie op dit forum thuis horen? Het gaat sowieso voor heel veel onrust zorgen en je schiet er weinig mee op. Alleen omdat religie en paar dingen gemeen heeft met preppen? Ik weet genoeg andere dingen die met preppen te maken hebben! Uiteindelijk heb je vrij weinig aan een geloof als SHTF. Religie voedt niet, het moet gevoed worden. Religie vecht niet voor de mensen. Mensen vechten voor religie. Kortom: Houd religie van het forum AUB.

Deze post delen

Gast IsaBo

Als gelovig mens zal ik voor één keer op dit forum via de bijbel antwoorden.

Koning Salomo schreef: 3 Voor alles is er een vastgestelde tijd, ja, een tijd voor elke aangelegenheid onder de hemel: 2*een tijd voor geboorte en een tijd om te sterven, een tijd om te planten en een tijd om het geplante te ontwortelen, 3*een tijd om te doden en een tijd om te genezen, een tijd om neer te halen en een tijd om te bouwen, 4*een tijd om te wenen en een tijd om te lachen, een tijd om te weeklagen en een tijd om rond te huppelen, 5*een tijd om stenen weg te werpen en een tijd om stenen bijeen te brengen, een tijd om te omhelzen en een tijd om zich verre te houden van omhelzen, 6*een tijd om te zoeken en een tijd om [iets] als verloren op te geven, een tijd om te bewaren en een tijd om weg te werpen, 7*een tijd om vaneen te scheuren en een tijd om aan elkaar te naaien, een tijd om zich stil te houden en een tijd om te spreken, 8*een tijd om te beminnen en een tijd om te haten, een tijd voor oorlog en een tijd voor vrede.

Ik ben een erg religieus mens. Mijn gehele leven is ingericht naar mijn geloof. Maar ik denk dat Salomo het met me eens zou zijn dat een preppersforum geen plaats is om te discussiëren over geloof. Ik ben er dus op tegen.

Deze post delen

Waarom zou religie op dit forum thuis horen? Het gaat sowieso voor heel veel onrust zorgen en je schiet er weinig mee op. Alleen omdat religie en paar dingen gemeen heeft met preppen? Ik weet genoeg andere dingen die met preppen te maken hebben! Uiteindelijk heb je vrij weinig aan een geloof als SHTF. Religie voedt niet, het moet gevoed worden. Religie vecht niet voor de mensen. Mensen vechten voor religie. Kortom: Houd religie van het forum AUB.

Geloof is een goede bodem voor hoop welke op zijn beurt overlevingsdrang voedt... Dus hoezo heb je er weinig aan tijdens SHTF?

En dat zeg ik net hierboven: Het respectvol kunnen discussiëren van geloofsonderwerpen vergroot slechts je kennis en begrip naar elkander toe. Als jij weet waarom iemand iets laat of doet kan jij er meer begrip voor opbrengen. Juist als dit ongefundeerd gebeurt kan het voor de ander een reden zijn om is te gaan reflecteren of hetgeen wat hij doet wel juist is? We zijn alleen mensen die hier zijn om te leren en onszelf te verrijken een onderwerp als dit moet er makkelijk naast kunnen JUIST in een groep die wellicht als enigste nog staat na SHTF!

Deze post delen

Bedankt @Kungfufox! Nu heb je er al voor gezorgd dat er een discussie gevoerd word over religie! Je/U bent een prima mod, maar dit was zeker geen slim besluit. Religie zou dit forum flink op kunnen schudden op een niet al te positieve manier.

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...