Ga naar inhoud
GENEGEERD

Miljarden mensen zullen van honger sterven wegens fosfoortekort

TyrionLannister
 Share

Recommended Posts

"Miljarden mensen zullen van honger sterven, want de aarde zou maar de capaciteit hebben om 1,50 miljard mensen een leefwaardig bestaan te garanderen. Momenteel zijn er dat naar schatting 7 miljard en stevenen in dit tempo af op 10 tot 12 miljard mensen.

De boodschap die Grantham brengt, is niet zo vrolijk. De meesten onder ons zullen namelijk van honger sterven. De reden voor zijn voorspelling is eerder verrassend: een gebrek aan fosfor."

http://moneytalk.knack.be/economie/geld-en-beurs/beursnieuws/miljarden-mensen-zullen-van-honger-sterven-wegens-fosfoortekort/article-4000217654611.htm

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
"Miljarden mensen zullen van honger sterven, want de aarde zou maar de capaciteit hebben om 1,50 miljard mensen een leefwaardig bestaan te garanderen. Momenteel zijn er dat naar schatting 7 miljard en stevenen in dit tempo af op 10 tot 12 miljard mensen.

De boodschap die Grantham brengt, is niet zo vrolijk. De meesten onder ons zullen namelijk van honger sterven. De reden voor zijn voorspelling is eerder verrassend: een gebrek aan fosfor."

http://moneytalk.knack.be/economie/geld-en-beurs/beursnieuws/miljarden-mensen-zullen-van-honger-sterven-wegens-fosfoortekort/article-4000217654611.htm

Is trouwens gebaseerd op de amerikaanse levenstandaard.

Het maximaal aantal aardebewoners dat we kunnen voeden hangt af van wat we als gemiddeld consumptieniveau ‘willen’:

1. Als we als een gemiddelde Indiër gaan eten : 15 miljard monden.

2. Als we als een gemiddelde Brit gaan eten : 2,5 miljard monden.

3. Als we als een gemiddelde Amerikaan gaan eten : 1,5 miljard monden.

Link naar reactie

Heftige boodschap. Maar voor nu nog niet relevant,over enige decennia wel, dus iets om onze kinderen alvast bewust van te maken. Die hebben waarschijnlijk geen andere kans dan preppen lijkt het.

Ben nu toch wel blij dat ik geen kinderen heb. Maar ik ben bang voor mijn neefjes, die gaan hier wel degelijk mee te maken hebben. :(

Maar zolang we ons luxe leventje kunnen voortzetten geldt, "na ons de zondvloed". Bijna niemand past zijn levensstijl aan, men wil het niet weten en blijft kopen, kopen, kopen alsof het geld niet meer op kan (en door creditcard schulden aan te gaan lijkt het alsof dat zo is). Als je iets zegt over de uitputting van het milieu kijken ze aan alsof je een gek bent.

Gelukkig zijn wij preppers ons WEL bewust van dit soort dingen. Maar we zijn helaas met veel te weinig om een verschil te maken, vrees ik. :(

Link naar reactie

Is trouwens gebaseerd op de amerikaanse levenstandaard.

Het maximaal aantal aardebewoners dat we kunnen voeden hangt af van wat we als gemiddeld consumptieniveau ‘willen’:

1. Als we als een gemiddelde Indiër gaan eten : 15 miljard monden.

2. Als we als een gemiddelde Brit gaan eten : 2,5 miljard monden.

3. Als we als een gemiddelde Amerikaan gaan eten : 1,5 miljard monden.

Alleen worden de BRICs steeds rijker. Over enige decennia zullen steeds meer Chinezen en Indiërs een westerse-stijl middenklasse levensstijl gaan naleven en in steden wonen ipv op het platteland. Het aantal monden dat dan gevoed kan worden zal dan drastisch dalen.

Link naar reactie

Mensen die pagina geeft in AVG virussoftware 2 bedreigingen, dit even ter info

Ik gebruik NOD32, een van de beste antivirusprogramma's die er zijn. En die geeft geen melding hiervan. Bovendien zal de BBC vast wel hun website beveiliging op orde hebben. False positive waarschijnlijk dus.

Ik ben trouwens nummer 3.464.995.002. Als ik net iets eerder was geboren dan was het een mooi rond getal geweest.

Link naar reactie

Oh nee hè, niet weer een voorspelling voor een afschuwelijk einde aan de bevolkingsexplosie. Dat is al zo vaak voorspeld, maar nog nooit uitgekomen. Ook fosfor is al eens eerder aan bod gekomen, namelijk toen een tekort aan guano dreigde. Maar guess what, mensen vonden andere manieren om aan fosfor te komen. Ook nu is er nog een boel ruimte om het gebruik van fosfor efficiënter te maken en te recyclen, die echter door de overvloed nog weinig benut wordt. Zelfde met alternatieve bronnen zoals (menselijke) uitwerpselen, die nu gewoon nog niet geëxploiteerd worden omdat er geen noodzaak is. Ook is het mogelijk fosfor te maken.

Op het eerste gezicht lijken dit soort doemdenkers vooruitdenkers, maar eigenlijk houden ze er helemaal geen rekening mee dat de economie/de mens zich continue aanpast aan veranderende omstandigheden. Ze hebben ook een neiging het menselijke vernuft te onderschatten, waarvan er nota bene meer komt naarmate een bevolking groeit en welvarender wordt.

We hoeven ons sowieso nog lang geen zorgen over deze kwestie (jouw neefjes ook niet, TL): http://www.fertecon-frc.info/page15.htm

Link naar reactie

Interessante visies van zowel @Rothbard en @TyrionLannister. Nooit over nagedacht dat fosfor op kan raken. Of niet als de technieken die Rothbard noemt uitgevoerd worden.

En @Ghost, fijn dat je het er weer even inwrijft dat ik zo'n beetje de oudste op het forum ben, geloof im ;-) . Erg dicht bij de 3 miljard (net erover).

Link naar reactie

Oh nee hè, niet weer een voorspelling voor een afschuwelijk einde aan de bevolkingsexplosie. Dat is al zo vaak voorspeld, maar nog nooit uitgekomen. Ook fosfor is al eens eerder aan bod gekomen, namelijk toen een tekort aan guano dreigde. Maar guess what, mensen vonden andere manieren om aan fosfor te komen. Ook nu is er nog een boel ruimte om het gebruik van fosfor efficiënter te maken en te recyclen, die echter door de overvloed nog weinig benut wordt. Zelfde met alternatieve bronnen zoals (menselijke) uitwerpselen, die nu gewoon nog niet geëxploiteerd worden omdat er geen noodzaak is. Ook is het mogelijk fosfor te maken.

Op het eerste gezicht lijken dit soort doemdenkers vooruitdenkers, maar eigenlijk houden ze er helemaal geen rekening mee dat de economie/de mens zich continue aanpast aan veranderende omstandigheden. Ze hebben ook een neiging het menselijke vernuft te onderschatten, waarvan er nota bene meer komt naarmate een bevolking groeit en welvarender wordt.

We hoeven ons sowieso nog lang geen zorgen over deze kwestie (jouw neefjes ook niet, TL): http://www.fertecon-frc.info/page15.htm

Hoeveel mensen denk jij dat er maximaal op deze planeet kunnen leven? Ooit houdt het toch op?

Link naar reactie

Hoeveel mensen denk jij dat er maximaal op deze planeet kunnen leven? Ooit houdt het toch op?

Bevolkingsgroei is al sinds 1960 aan het stagneren dankzij groei van welvaart en modernisering. Er is een goede kans dat een verdubbeling nooit meer gaat gebeuren. Hoeveel mensen er maximaal op de planeet zouden kunnen leven ligt aan hoe de economie en technologie zich ontwikkelen. Dat zouden er makkelijk biljoenen kunnen zijn. Bovendien, waarom zou het bij deze planeet moeten blijven?

Dit staat ook wel bekent onder het geloof in de oneindige (technologische) groei.

Bij mij staat het bekend onder het geloof in menselijk aanpassingsvermogen en vernuft, maar het een geloof noemen doet de werkelijkheid geen recht.

Link naar reactie

Pff, geen idee of het getal klopt?

Maar dat met minder mensen, die minder extreem materialistische wensen er op na houden en minder van macht hielden, En wat meer tolerantie en respect voor andere zouden hebben, zouden zowel voor de aarde als voor de mensen die overbleven een veel betere kans op een zinvolle, gelukkige en op langer termijn houdbare situatie ontstaan.

En als ik dan naar mezelf kijk besef ik dat we nog een lange weg te gaan hebben.

Ook weet ik niet of er meer mensen door honger of door geweld van andere mensen zullen sterven.

Het zou in alle twee de gevallen eigenlijk niet nodig hoeven zijn...

Grt,

Kans

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...