Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken ( welke situatie, welk vuur )


CMFC1988

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Naast mijn lucifers, zweer ik ook bij Zippo. Heb er verschillende en een flinke voorraad vuursteentjes. Ik blijf waarschijnlijk thuis zitten als de ellende los gaat, dus voor een fles wasbenzine is altijd wel plaats. Mocht ik weg moeten dan kan ik de benzine in een kleiner flesje meenemen. De aansteker werkt altijd, in weer en wind, is n.b. lichter dan mijn firesteel en heel wat praktischer in gebruik.

 

Verder heb ik nog een waterdicht plastic buisje, met in de dop een strijkvlak en in de buis zelf plaats voor lucifers. Het probleem voor een prepper zit hem m.i. niet in het vuur maken zelf, maar in voldoende brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Niet naar het buitenland kijkend zoals in Zweden of Noorwegen waar je door het "allemansrecht" je vuurtje gewoon kunt maken. Prefereer ik in Nederland altijd een Dakota vuurput.

Dit in combinatie met voldoende droog hout en een laag zichtbaarheidsgehalte een ideale manier om te stoken.

Werkt perfect om op te koken, en met een redelijk shelter de perfecte combinatie.

544932_307409989329093_100001802848772_696282_1416224512_n.jpg.a839692d7bc2a5c08ebfe0ad8fde2b2c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep kicke dingen he die zippoos ;0

maare deze dingen zijn ook handig..niet voor te koken ofzo..maar goed om jezelf warm te houden.

1tje in je broekzak en 1tje in je binnenzak op je hart

http://www.bever.nl/rubytec-handwarmer-koolstaaf-5911b10002?id_colour=5806

http://www.bever.nl/herbertz-handwarmer-koolstaaf-navul-12-stuks-5911d20008?id_colour=5806

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Ik heb 2 zippo-aanstekers. Ik heb ook het probleem van het verdwijnen van de zippo-vloeistof. Het verdampen van de zippo-vloeistof kan redelijk worden tegengegaan door een ringetje (~1 cm breed) van een fiets-binnenband om de zippo-aansteker te doen. Vooral in de koude maanden van het jaar. Ik kreeg het idee nadat ik op het internet video zag dat hiervoor een ring werd gebruikt geknipt uit een "vinger" van een latex-handschoen.

 

Aanvulling op bovenstaande posting:

 

Vooral oude fietsbanden zijn wat stroef en niet erg soepel. Gebruik uw eigen weekmaker: Neem wat lampolie tussen duim- en wijsvinger en wrijf het ringetje zowel van binnen als van buiten goed in. Laat een nacht (~16 uur) liggen en doe het ringetje om de Zippo-aansteker. Wrijf dan het ietwat opgerekte bandje om de Zippo nogmaals met lampolie in. Na 24 uur kun je dan het ringetje gemakkelijk oprollen en de Zippo aansteker openen en weer sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handwarmer sticks koop ik altijd hier;

http://www.dumpstorehengelo.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=1123&category_id=151&option=com_virtuemart&Itemid=1

Mijn zoontje loopt er nu ook wel mee, wat een sneeuw "papa"mag ik jou Handwarmer gebruiken, gelijk weer een nieuwe erbij gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Zoals ik mijn BHV-instructeurs jaar in jaar uit moet uitleggen: Het is geen "branddriehoek" (brandstof, zuurstof en temperatuur), maar een "brandvierkant"... Ow, wat is het 4e element dan? Nou, (een scout met) wilskracht!!!... ;)

 

Maar zonder dollen, opvallend hoeveel mensen hier nog vragen hebben over vuur maken, ik had de stellige indruk dat het 'prepper-virus' een bijwerking was van van de ziekte 'pyromanie'!! En dat dit hand in hand ging...

Ik denk dat het ten alle tijden kunnen creeren en in jou voordeel kunnen manipuleren van vuur de 'single most important' skill is die je kan hebben als prepper!!

Je hebt het nodig voor alles van bereiding van voedsel, water, warmte en licht, en in het productieproces van voorwerpen, goederen, huisvesting, verdediging, transport en practisch alles dat je kan bedenken...

Niet voor niets dat de genoemde scoutwiki zo veel soorten vuur laat zien, ze hebben allemaal voor- en nadelen en functies...

Voor het smeden heb ik een geconcentreerd en super heet vuur nodig, zonder rook. Terwijl ik voor het leggen van de stalen band om een karrewiel en heel ander vuur gebruik. Voor koken gebruik je weer een ander vuur dan voor licht en warmte in je kamp en een signaal vuur moet weer binnen seconden fel en heet kunnen branden met zo veel rook als ik maar kan maken...

 

Toch zijn er nog mensen die kans gezien hebben om niet vaak met open vuur in aanraking te komen... Geloof me! Zodra mensen weten dat je graag met vuur bezig bent en dat je vuur snapt, ben je voortaan de l*l om op elke bbq en elk feestje de vuurkorf, bbq, openhaard of het kampvuur te stoken... Ik voer sinds een paar jaar actief beleid om niet continu als stoker te eindigen...

Maar hierin ligt gelijk de tip om te oefenen!... Bemoei je elke kans die je krijgt met het stoken!! Wees de vrijwilliger om de bbq te starten en draaien, later op de avond veranderd de bbq bijna altijd in een vuurtje.. Als je een open haard hebt, stook'm...strandfeestje? Zorg voor het vuur! Let op welke houtsoort welke stookeigenschappen heeft, voorkom geinponems die volledige pallets op vuren donderen die jij zorgvuldig gebouwd hebt, dat levert alleen maar brandgaten in ieders mooie fleecetrui op, de dames in het gezelschap vinden het vaak eng en je leert er niks van.. Hou het lager dan je knie, bouw verschillende vormen, zorg dat je altijd een manier hebt om te blussen (zand, water, blusser) en expirimenteer er vrolijk op los!...

 

Nu is het nog voor je ontspanning!

 

Owja, ik heb trouwens in 25 jaar scouting en kampvuurtjes, nog nooit een zippo gebruikt voor iets anders dan roken!...

 

Goed pad, zonnig spoor!...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...