Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken ( welke situatie, welk vuur )


CMFC1988

Aanbevolen berichten

Er zijn verschillende soorten vuur te maken, afhankelijk van wat je met dat vuur precies wilt doen. Wanneer je het vuur gebruikt om jezelf aan te warmen, kun je een ander soort vuur maken dan wanneer je het gebruikt om je eten op te koken. Hieronder staan een aantal mogelijkheden op een rijtje.

 

Dus bij deze http://nl.scoutwiki.org/Soorten_vuur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts
@Dick Berts en de rest...

 

loopt een zippo leeg als je hem lang ongebruikt in je BOB hebt?

 

Hoi @Communicator,

 

De benzine verdampt heel langzaam. Je zou je Zippo in een afgesloten plastic zakje kunnen stoppen. Of een Zippo met vuursteentjes EN een gasaansteker EN een firesteel in je BOB. Vuur is er belangrijk genoeg voor. hg Dick.

 

:D (geleerd van Communicator, zoveel mogelijk smileys bij je postings zetten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Communicator,

 

De benzine verdampt heel langzaam. Je zou je Zippo in een afgesloten plastic zakje kunnen stoppen. Of een Zippo met vuursteentjes EN een gasaansteker EN een firesteel in je BOB. Vuur is er belangrijk genoeg voor. hg Dick.

 

:D (geleerd van Communicator, zoveel mogelijk smileys bij je postings zetten).

 

Firesteel heb ikaltijd bij. gasaansteker ook, ik ben een roker. Maar nadat mijn zippo een aantal weken ongebruikt in mijn GHB zat, wilde ik hem eens gebruiken, en toen bleek hij leeg. Plastic afsluitbaar zakje dus .. thanx Dick :):):):)

 

En jup, die smilies werken echt... magische dingetjes zijn het !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CMFC1988

Dank voor de tips.

 

De benzine verdampt heel langzaam. Je zou je Zippo in een afgesloten plastic zakje kunnen stoppen. Of een Zippo met vuursteentjes EN een gasaansteker EN een firesteel in je BOB. Vuur is er belangrijk genoeg voor. hg Dick.

 

Van een fiets binnenband zijn handige waterdichte pakketjes te maken.

 

Ik heb jaren een Zippo gehad. Was leuk voor Shell. :(

Als ik al aanstekers verpak, dan gas.

:) Maar vuur maken met firesteel of houtjes is leuker. ;)

 

Even een praktische tip; Met Vaseline ingesmeerde watten, in combinatie met welke manier van ontsteking dan ook, en zeker met een firesteel, maakt het maken van vuur in natte en/of winderige omstandigheden een hoop makkelijker.

Zit bij mij standaard in alle kits.

 

@Communicator, je tips maken het forum er wel leuker op. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
@CMFC1988

Dank voor de tips.

 

 

 

Van een fiets binnenband zijn handige waterdichte pakketjes te maken.

 

Ik heb jaren een Zippo gehad. Was leuk voor Shell. ;(

Als ik al aanstekers verpak, dan gas.

:) Maar vuur maken met firesteel of houtjes is leuker. ;)

 

Even een praktische tip; Met Vaseline ingesmeerde watten, in combinatie met welke manier van ontsteking dan ook, en zeker met een firesteel, maakt het maken van vuur in natte en/of winderige omstandigheden een hoop makkelijker.

Zit bij mij standaard in alle kits.

 

@Communicator, je tips maken het forum er wel leuker op. ;)

 

Met alle respect dat ik voor Marc heb, ben ik het hier toch volkomen mee oneens. Shell verdient niks aan die paar druppels benzine die een Zippo (oneindig hervulbaar in tegenstelling tot een gasaansteker) nodig heeft. En een firesteel en alle andere ingewikkelde zaken zoals vaseline, watten, tondel enz. enz. zijn niet verkeerd, maar de kans dat je in een overbevolkt en dicht bebouwd land als Nederland na een shtf blijvend buiten gaat kamperen is vrijwel nul. En nogmaals met je firesteel etc. steek je binnen vooral de vloerbedekking in brand. Ik stop met deze discussie, want ik ben bang dat ik de forumregels overtreed. Dit moet wel om een geloof gaan, want geen enkele logica heeft er vat op :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect dat ik voor Marc heb, ben ik het hier toch volkomen mee oneens. Shell verdient niks aan die paar druppels benzine die een Zippo (oneindig hervulbaar in tegenstelling tot een gasaansteker) nodig heeft. En een firesteel en alle andere ingewikkelde zaken zoals vaseline, watten, tondel enz. enz. zijn niet verkeerd, maar de kans dat je in een overbevolkt en dicht bebouwd land als Nederland na een shtf blijvend buiten gaat kamperen is vrijwel nul. En nogmaals met je firesteel etc. steek je binnen vooral de vloerbedekking in brand. Ik stop met deze discussie, want ik ben bang dat ik de forumregels overtreed. Dit moet wel om een geloof gaan, want geen enkele logica heeft er vat op :D

 

;)

Dank voor je respect. Dat is wederzijds.

Wat Shell er wel of niet aan overhoud, ach. Ik ben misschien te moe nu voor wat humor van hoger niveau.

En ja, het voordeel van een Zippo is dat je hem kunt vullen met wat je kunt vinden. Altijd wel een (gestrande) auto in de buurt.

Inderdaad, ik zit in het perspectief van wildkamperen. En buiten ben je maar wat blij met goed en lang brandend tondel.

Een backup voor als alles te nat is. Alhoewel je inderdaad met een firesteel de meest wonderbaarlijke zaken in de hens kunt krijgen.

Kan ik tijdens/na een shtf situatie thuis/binnen blijven, ik zal het niet laten.

 

:) En wat die potentiële geloofs-discussie betreft ;) , laat me je gerust stellen, ik gebruik hierbij mijn eigen logica ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Communicator,

 

De benzine verdampt heel langzaam. Je zou je Zippo in een afgesloten plastic zakje kunnen stoppen. Of een Zippo met vuursteentjes EN een gasaansteker EN een firesteel in je BOB. Vuur is er belangrijk genoeg voor. hg Dick.

 

:D (geleerd van Communicator, zoveel mogelijk smileys bij je postings zetten).

 

Ik heb 2 zippo-aanstekers. Ik heb ook het probleem van het verdwijnen van de zippo-vloeistof. Het verdampen van de zippo-vloeistof kan redelijk worden tegengegaan door een ringetje (~1 cm breed) van een fiets-binnenband om de zippo-aansteker te doen. Vooral in de koude maanden van het jaar. Ik kreeg het idee nadat ik op het internet video zag dat hiervoor een ring werd gebruikt geknipt uit een "vinger" van een latex-handschoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 zippo-aanstekers. Ik heb ook het probleem van het verdwijnen van de zippo-vloeistof. Het verdampen van de zippo-vloeistof kan redelijk worden tegengegaan door een ringetje (~1 cm breed) van een fiets-binnenband om de zippo-aansteker te doen. Vooral in de koude maanden van het jaar. Ik kreeg het idee nadat ik op het internet video zag dat hiervoor een ring werd gebruikt geknipt uit een "vinger" van een latex-handschoen.

 

Ik heb het eerder gemeld, er zijn op dx.com kleine peanut lighters heten ze. Dit zijn aanstekers, met dezelfde lontjes, vuursteentjes en vloeistof mogelijkheden als een echte zippo maar ze sluiten volledig, zijn klein kosten weinig en elke auto met een druppel benzine word tientallen vuurtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch bij dealextreme aan het shoppen bent. Dit dingetje is ook wel geinig:

 

Yep, werkt goed.

 

Leuk die scouting link. Ik kijken wat ze bij de paklijst neergezet hebben:

 

http://nl.scoutwiki.org/Paklijst

 

En wat staat daar op de derde plek? EEN KNUFFEL!!!! Toen ik op scouting zat was dat echt het dufste wat je kon doen. Of misschien bedoelen ze een meisje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie link, je kunt nooit genoeg weten en leren over fikkie stoken.

 

Zijn alle preppers eigenlijk verkapte pyromanen? Het begint er wel een beetje op te lijken....

 

Vuur betekent:

 

  1. Licht
  2. Warmte
  3. Voedsel bereiding
  4. Water ontsmetten (steriliseren)
  5. signaal-funtie 's nachts (v.g.l. spiegels overdag)
  6. gezelligheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel heb ik alleen lucifers in huis.

Daar moeten dus wat eenvoudige aanstekers bij.

 

Maar verder?

Welke vuurmaakmethode is de dan volgende stap?

Firesteel?

Vergrootglas?

9V batterij plus staalwol?

 

Heeft iemand hier een prio lijstje van?

Eigenlijk een lijstje met aflopend gemak, oplopend 'crisis' idee.

 

(dit nog los van waar je de zaken wegstopt, thuis, in je BOB, BOV of BOL)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...