Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water koken in een plastic zak.


CMFC1988

Aanbevolen berichten

In de tijd dat ik op scouting zat heb ik dit ook meerdere keren geprobeerd, koken in een een plastic zak bij het vuur.

 

Het werkt als volgt:

 

> Je neemt een plastic zak.

> Vul deze met je hoeveelheid water wat je nodig denkt te gaan hebben.

> Zorg dat je het zakje ergens aan kan ophangen

> Bijv: neem 2 redelijk rechte takken en probeer er 1 met een wig te vinden, zet degene met de wig recht in de grond bij het vuur en bevestig het zakje aan de andere tak en zet deze schuin er tegen aan en het uiteinde in de grond.

> Zorg in ieder geval dat het zakje dichtbij het vuur hangt.

> Maar laat het zakje niet in aanraking komen met het vuur, anders ben je het water, vuur en je zakje kwijt ;)

> Daarna zou je het water door een sok kunnen filteren, en als je een condoom bij je hebt kan je het water erin meenemen en in je sok/filter stoppen.

 

Het is de eerste paar keer even oefenen, maar in een noodsituatie een makkelijke oplossing.

Succes met proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nu 2 simpele vragen van Foxxie:

 

Indien je nu een watercontainer hebt bijvoorbeeld zo'n plastic veldfles van de Landmacht of dergelijk zou je dit duz ook kunnen doen op dezelfde wijze?

 

En: wanneer je bijvoorbeeld een Klean Kanteen of een andere aluminium veldfles hebt doe je dit op dezelfde manier of plaats je deze in het vuur? Of juist in de kolen/tussen het hout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iemand dit weleens zien doen op tv, maar dan met een plastic fles. Ik zou dit echter niet te vaak doen, lijkt me niet super gezond!

 

Heb het nog even voor je nagezocht ;)

 

Ik voel mij als kunststof-adviseur toch even geroepen om een paar zaken over kunststof recht te zetten. Iedereen roept maar van alles over plastics en weekmakers en gevaarlijke chemicalien, en zo maken we elkaar gek. Dat is echter zeker niet altijd nodig. Er zijn veel verschillende soorten kunststof en de meeste soorten zijn absoluut veilig om gezond in te koken.

 

Weekmakers worden vrijwel alleen maar toegepast in PVC. Dus regengoten, rioleringen, autodashboards, electrapijp, dikke regenpakken, etc. PVC wordt nauwelijks toegepast in de verpakkingsindustrie en je zult dit als verpakking voor voedsel ook niet tegenkomen. Plastic boterhamzakjes, koffiebekertjes, tupperware, saladebakjes, veldflessen, vuilniszakken en al dat soort plastic bevat geen weekmaker of andere chemicalien die er (bijvoorbeeld bij verwarmen) uit zouden kunnen komen.

 

Bron: Bush Craft Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu 2 simpele vragen van Foxxie:

 

Indien je nu een watercontainer hebt bijvoorbeeld zo'n plastic veldfles van de Landmacht of dergelijk zou je dit duz ook kunnen doen op dezelfde wijze?

 

En: wanneer je bijvoorbeeld een Klean Kanteen of een andere aluminium veldfles hebt doe je dit op dezelfde manier of plaats je deze in het vuur? Of juist in de kolen/tussen het hout?

 

Een veldfles trekt krom en word onbruikbaar, maar als het moet gaat het

En 2 maakt niets uit, is wat jij wil. kan ook een spreider gebruiken wat de mond van vissen uit elkaar houd en dit in de hals van de fles steken, kun je hem overal aanhangen..

 

Groeten S.T..A.L.K.E.R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een veldfles trekt krom en word onbruikbaar, maar als het moet gaat het

En 2 maakt niets uit, is wat jij wil. kan ook een spreider gebruiken wat de mond van vissen uit elkaar houd en dit in de hals van de fles steken, kun je hem overal aanhangen..

 

Groeten S.T..A.L.K.E.R.

 

Ok andere vraag dan: waarmee spaar ik mijn veldfles het langst zodat deze zolang mogelijk mij van dienst kan zijn? (Er vanuit gaande dat ik een aluminium veldfles heb) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok andere vraag dan: waarmee spaar ik mijn veldfles het langst zodat deze zolang mogelijk mij van dienst kan zijn? (Er vanuit gaande dat ik een aluminium veldfles heb) :)

Aluminium flessen gaan echt lang en goed mee ! je moet ze alleen niet schoon maken met zand, wat je vaak ziet.

Iedere keer als je dat doet schuur je metaal weg en over tijd word je fles dunner.

Gewoon gras gebruiken met water.

En geen sigg kopen, hebben een plastic binnen coating ! Die flessen worden hier veel verkocht.

Groeten S.T.A.L.K.E.R.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminium flessen gaan echt lang en goed mee ! je moet ze alleen niet schoon maken met zand, wat je vaak ziet.

Iedere keer als je dat doet schuur je metaal weg en over tijd word je fles dunner.

Gewoon gras gebruiken met water.

En geen sigg kopen, hebben een plastic binnen coating ! Die flessen worden hier veel verkocht.

Groeten S.T.A.L.K.E.R.

 

Aluminium veldflessen hebben bijna altijd een coating aan de binnenkant.

 

Anders moet je RVS flessen kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminium veldflessen hebben bijna altijd een coating aan de binnenkant.

 

Anders moet je RVS flessen kopen.

 

Klopt, het staat er gelukkig meestal wel bij.

Ik zelf zou voor een rvs fles van stanley gaan, of de us veldfles van alu. Mits het perse van metaal moet zijn..

Ik zelf gebruik al 2 jaar een Duitse mess kit met een nl veldfles met mok, werkt voor mij super.

IMG_0144.jpg.9ec5f61272d11c23916784c962ade308.jpg

 

Groeten S.T.A.L.K.E.R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...