Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel preppers hebben winterbanden?


Enki

Heb jij winterbanden?  

97 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij winterbanden?



Aanbevolen berichten

Begin dit jaar stond er al een artikel in Autoweek, maar nu komt HLN met de laatste inzichten over winterbanden.

 

 

Met de winter voor de deur maken heel wat mensen een afspraak met hun garage om hun winterbanden te laten monteren, terwijl evenveel anderen gewoon met hun zomerbanden blijven rijden. Om voor eens en altijd een einde te maken aan de discussies over de zin en onzin van winterbanden, ontkrachten we voor u vijf mythes.

 

 

1. Winterbanden zijn zinloos in België (en Nederland).

 

Het ene jaar een strenge winter, het andere jaar vooral veel regen. Heeft het dan wel zin om winterbanden aan te schaffen? Veel hangt er af van de weersomstandigheden. "Winterbanden hebben vooral een betere grip op sneeuw, waardoor auto's die ermee zijn uitgerust mobieler blijven.

 

 

LEES VERDER OP HLN

 

 

 

De visie dat vierseizoensbanden een goede keus zijn bij het artikel in Autoweek is inmiddels achterhaald;

 

De Nederlandse consumentenbond deed een onderzoek naar vierseizoensbanden, maar raad het gebruik van de banden af omdat geen enkel exemplaar slaagde voor de test. Zo bleek geen enkel van de onderzochte bandentypes goed te scoren op een natte weg, en drie van de vier doen het ook slecht op een droge weg.

 

Dus de gewone (zomer) banden voldoen het beste, behalve als je echte winters krijgt met sneeuw dan betere grip.

 

En dan nog goed opletten;

Niet alle 4-seizoenenbanden zijn goedgekeurd als winterband. Let daar dus op, bijvoorbeeld als u met de auto op wintersport gaat.

 

 

De ANWB heeft pas nog zomerbanden getest

Zomerbandentest 2014

http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/zomerbandentest/2014

 

Wat is een winterband?

http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/dossier-winterbanden/wat-is-een-winterband

 

Een 4 seizoenen band is toegestaan in Duitsland mits er een M+S logo of een sneeuwvloksymbool op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 100
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Winterbanden zijn NIET alleen voor op sneeuw. Het zachtere rubber heeft gewoon meer grip bij koudere temperaturen. Vooral bij lagere snelheden, bv binnen de bebouwde kom, bereiken banden in de winter niet de juiste temperatuur om maximale grip te bieden. Iedere coureur weet hoe belangrijk het is om je banden eerst op te warmen voordat je de maximale grip hebt.

 

Tijdens testen van de ANWB uitgevoerd op de baan in Lelystad heb ik zelf als testrijder mogen ervaren hoeveel verschil in remweg er is zonder sneeuw op de baan.

 

Een Mud en Snow band is weer heel wat anders dan een vier seizoenen band. M+S banden hebben lamellen (net als winterbanden), waardoor het profiel modder of sneeuw kwijt raakt tijdens de omwenteling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 1x winterbanden laten leggen toen het al sneeuwde en ik voelde idd een verschil. Dit gezegd zijnde moet ik er wel aan toevoegen dat ik van behoorlijk versleten zomerbanden kwam en dat nieuwe zomerbanden ook een verschil hadden gegeven. Voor mij is het iig niet zo een verbetering dat ik de meerprijs en het hebben van 2 verschillende sets velgen of betalen van opslagplaats er voor over heb.

Wie met een auto kan rijden kan mijn inziens ook gewoon zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon altijd M+S met vlok en bergje er op... je bent preppert of niet, toch? Kom je altijd en overal zonder gezanik op je plek. Lukt het dan nog niet dan ben je een prutschauffeur :o en heb je nog wat te leren over bedienen van transportmiddelen in diverse omstandigheden.

 

geld dit in elk land? want dan wil ik je hier weleens over de wegen zien rijden na een sneeuwstorm;) ik denk dat je dan net zo hard aan het glijden bent als dat omaatje in der alpha romeo:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

geld dit in elk land? want dan wil ik je hier weleens over de wegen zien rijden na een sneeuwstorm;) ik denk dat je dan net zo hard aan het glijden bent als dat omaatje in der alpha romeo:D
maar natuurlijk!

Het rijden op M&S wil niet zeggen dat die banden alles kunnen, als chauffeur is het wijs om de grenzen te kennen en in te schatten van je banden, je voertuig, en je eigen kunsten. Dus wanneer je besluit toch na een sneeuwstorm te gaan rijden, zoals in jou omgeving waar het extreem kan zijn, en het lukt niet... dan ben je een prutser :p

 

Zelf heb ik heel veel pruts momenten gehad, heel leerzaam! ;) Je krijgt er de slappe lach van! Maar even terug: mijn betoog had als kern dat M&S banden de meeste grip garantie geven van alle type banden die er bestaan, en binnen de M&S type's heb je ook nog vele uitvoeringen. De volgende stap die genomen kan worden is kettingen, of spijkers, of zelfs rupssytemen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon 4 van deze jongens erop,http://www.saris4x4.nl/shop-and-design/wielen-3/banden-4/bf-goodrich-2/all-terrain-2/

 

Er zit wezenlijk verschil tussen winterbanden en zomerbanden. 12 jaar geleden proefondervindelijk getest met een collega in januari op de oprit bij Hank Dussen, 2 BMW's 320d, zelfde bouwjaar(1 jaar oud), de mijne met winterbanden de zijne nog met zomerbanden. Ongeveer 5 cm sneeuw op de weg. Waar ik de bocht kon nemen reed hij rechtdoor.

 

Sinds die tijd vind ik winterbanden een must in de winter. En het argument dat het veel duurder zou zijn? los van het feit hoeveel een mensenleven of levenslange handicap mag kosten is het helemaal niet veel duurder op de levensduur van de auto. Ja je hebt 2x de investering in banden en velgen, maar dat is dat. Bij 20k km per jaar moet je elke 3-4 jaar nieuwe banden plaatsen, met een dubbele set doe je dat dus gewoon elke 6-7 jaar, terwijl kostenneutraal.

Het wisselen van de banden is goed zelf te doen en kost 1 a 2 uur per keer.

 

Ook als het koud is met regen presteren winterbanden(als je kwalitatief vergelijkbare banden neemt) duidelijk beter dan zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mits onder de juiste condities wordt gereden zullen winterbanden best nut hebben. Nu kreeg Fkaprinsesje vier weken geleden al een aanbod om de winterbanden te laten monteren. Op de dag waarop het zou gebeuren liepen de temperaturen op tot boven de 20 graden dus heeft ze de afspraak op mijn advies afgezegd. Dat vind ik het jammere van het hele winterbanden verhaal in Nederland. Het is een geldboom waar de bandenleveranciers goed aan verdienen zonder te kijken naar de veiligheid van de automobilist. In plaats van een bericht te sturen dat de temperatuur nog te hoog is om veilig met winterbanden op pad te gaan wordt ze naar de garage gelokt met 20% korting. Ik zie nu al veel mensen rondrijden met winterbanden. Blijkbaar lieten zij zich wel overhalen, maar voor aankomend weekend zijn er nog temperaturen van 19 graden voorspelt. En dan zijn winterbanden echt onveiliger!

 

Winterbanden: 30 procent minder grip door zomerhitte

 

4 aug 2013

 

Vorige week donderdag heeft een ongeluk met een auto op winterbanden opnieuw laten zien dat rijden op deze banden in de zomerhitte levensgevaarlijk is.

 

Ongeluk

De Telegraaf meldde dat een BMW op de A1 van de weg raakte, over de kop sloeg en in een greppel terecht kwam. Volgens de politie maakten de vier winterbanden onder de auto het erg lastig om de auto op de weg te houden. Door de zomerhitte zou het zachte rubber van winterbanden zorgen voor tot dertig procent minder grip op de weg.

 

Winterbanden

Toch blijken nog veel auto’s in de lente en zomer op winterbanden te rijden. Uit het recent gehouden Rolling Wheel onderzoek van Vaco bleek dat in juni nog 407.000 personenauto’s op winterbanden rijden en dat bijna 114.000 op banden voor verschillende seizoenen rijdt. Edwin Brinksma, Branchemanager van Vaco, zegt in het Telegraaf artikel dat dat komt omdat de winter vrij lang heeft aangehouden. “Maar ook omdat mensen hebben verzuimd te wisselen vanuit economisch oogpunt.” Hij noemt het rijden op winterbanden in de zomer ‘absoluut onverstandig’.

 

Nu kun je discussiëren over het feit dat we nu geen zomerhitte meer hebben maar boven de 15 graden is de remweg van een winterband bij 100 kilometer per uur al snel 15 langer.

 

Ik kijk dus nog even rustig aan hoe onze winter zich ontwikkeld en als het nodig blijkt te zijn zal ik winterbanden overwegen omdat ik erg veel op de weg zit, maar ik ga ze niet al preventief laten monteren, zeker niet nu het nog zo warm is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is jammer genoeg bizar weinig te vinden over kleinere maten winterbanden of M+S banden, voor m'n Panda.

Alleen de grotere maten worden getest en het blijkt dat per maat er nogal verschillende adviezen uit voort komen.

 

Lastig een goede keuze te maken.

 

Aangezien ik vaak in Duitsland kom en wellicht dit jaar nog door Oostenrijk moet, zijn bandjes met een sneeuwvlokje verplicht.

Eigen ervaring heeft me geleerd dat het geen nutteloze investering is, banden zijn sowieso het belangrijkste onderdeel van je auto.

Hoe goed je remmen, stuurinrichting, wegligging is of hoeveel pk's of koppel je ook hebt, zonder goede banden maakt het allemaal niets uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar vanuit het oogpunt preppen.. je wilt weg uit een stress gebied en er ligt sneeuw.. er word niet geschoven of gestrooid..

 

daarom neig ik ernaar om iets lichts (weinig extra ruimte en weinig extra brandstof verbruik i.v.m. kettingen aangezien ik dit langdurig in mijn auto wil houden) en praktisch (snel om te leggen dus prepwaardig in nood) aan te schaffen wat mij de mogelijkheid bied om snel en veilig weg te komen

 

http://www.auto-sock.nl/N_frame.html?http://www.auto-sock.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar vanuit het oogpunt preppen.. je wilt weg uit een stress gebied en er ligt sneeuw.. er word niet geschoven of gestrooid..

 

daarom neig ik ernaar om iets lichts en praktisch aan te schaffen wat mij de mogelijkheid bied om snel en veilig weg te komen

 

http://www.auto-sock.nl/N_frame.html?http://www.auto-sock.nl/

 

Testen van die dingen laten weinig twijfel over hun nut. Het helpt wat bij het wegrijden.

Kun je beter een paar sneeuwketting aanschaffen.

 

http://www.anwb.nl/auto/tests/sneeuwkettingen/sneeuwkettingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

s+m banden en waarom? ze zaten er onder toen ik de auto kocht. tijdens normaal weg gebruik in nederland vind ik s+m banden onzin. afstand houden,snelheid aanpassen. "vroeguh" hadden zie die dingen ook niet, en "vroeguh" reed ik ook zonder. (winterbanden .. ;) al moet ik zeggen deze staan wel stoer... *grin*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte winterbanden zijn een stuk veiliger bij lagere temperaturen en ijs/sneeuw. Ik rijd echt niet meer zonder. Maar met M&S banden moet je oppassen. Heb op mijn landy echte mud banden liggen maar als het glad is blijf je kapot op die dingen, ja het profiel is erg grof en de sneeuw vult de band niet, maar het is geen zacht winter rubber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb nooit met winterbanden gereden tot ik twee jaar geleden in België vast kwam te zitten met mijn E39 BMW. Ik heb me moeten uitgraven midden in de nacht. Veel vermogen op de achterwielen en brede banden, een nachtmerrie. Goedkoop tegen een stel velgen met winterbanden aangelopen en een wereld van verschil, zo gauw de temperatuur onder de 7°C komt prop ik ze er weer onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd al jaren met allroaders in zomer en winter werkt prima!

En zodra het egaal glad is ken de 4x4 dr'in!... ;-)

Let op met klassieke 4x4 bakken! Op losse of gladde ondergronden is 4wheel prima, maar op stroeve oppervlakken heb je het probleem in de bochten, dat het buitenste wiel harder draaid dan de binnenste en daar kan je je diff/homokineten mee naar de klote draaien... Dus let op dat het 'egaal' glad is!

 

Meeste gladheidsproblemen komen door het feit dat verschrikkelijk veel Nederlanders bij sneeuw en gladheid, compleet lijken te vergeten hoe je moet autorijden!!

Ze staan al met de wieltjes te spinnen om het parkeervak uit te komen!!

 

Beste wintertips, ongeacht je bandentype zijn:

-doe alles nou eens een versnellingkje hoger!! Optrekken in z'n 2 en al veel sneller opschakelen dan normaal... Da's minder kracht op de wielen en behoud je beter tractie zonder te gaan spinnen!

 

-meer afremmen op de motor!!

 

-heuveltje af of een uitritje van de parkeergarage? In z'n 1 en alles los (koppeling, gas en rem) laat de motor het werk doen en ga vooral nooit remmen! Op het eind, koppeling in en heel zachtjes remmen, geen gas!

 

-mocht je auto 'uitbreken' en dreigen te slippen? Gas loslaten en sturen en kijken naar de plek waar je heen moet!! Noooooooit, nooit, nooit remmen!!

 

-als je parkeert, versnellingsbak in z'n 1 en Geen handrem erop, die kan namelijk vrij makkelijk vastvriezen!!

 

En verder hoef ik op dit forum geen lijstje te geven van wat je in de winter de auto moet hebben voor als het toch fout gaat... ;-p

 

 

Goed pad, zonnig spoor!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...