Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goede hardware voor zonneenergie (going off the grid)


Aanbevolen berichten

Ik volg het hele solar power gebeuren al enige tijd met veel enthousiasme en ondanks dat er al heel wat mogelijk is (denk aan panelen op huizen) is het nog steeds een behoorlijk bedroevend tempo waarin de ontwikkelingen elkaar opvolgen. Ook Nederlandse fabrikanten van panelen krijgen de laatste tijd harde klappen. Het wachten is nog steeds op de techniek die een fantastisch rendement weet te halen uit die gigantische energiebron die dagelijks op ons koppie schijnt (al dan niet achter de wolken vandaan ;))

 

Maar! Toch is er een produkt/producent waar ik erg enthousiast over ben voor de mobiele solar power behoefte: De produktfamilie van Powertraveller! Dus dan heb je het over de Powermonkey (classic, discovery, explorer, extreme), Powergorilla, Solargorilla, Startmonkey en nog veeeeel meer energie-aapjes.

 

Concreet kan ik nu nog alleen spreken over mijn ervaring met de Powermonkey Extreme, die perfect werkt in combinatie met bv iPhone en iPad. Wel al besteld maar nog niet binnen zijn de Powergorilla en Solargorilla waarmee ik straks ook mijn MacBook in leven kan houden zonder stroom, of het nou vanwege een SHTF-event is of voor vakantie of achter in de tuin waar ik geen stekkerdoos heb zitten.

 

Dan heb ik nog eentje daarna op mijn verlanglijstje staan en dat is de Startmonkey200. Die overigens ook weer te laden is via de Solargorilla. Maar de Startmonkey is momenteel niet op voorraad (bij Conrad, die is het voordeligst), dus ik wacht nog even met bestellen. Er zijn wel meer webshops die Powertraveller verkopen, of in de winkel bij Bever, dus kijk even goed waar de prijzen het voordeligst zijn. Nu is dat Conrad, maar die hebben weer niet alle produkten.

 

Ik kijk ook met grote belangstelling uit naar de nog niet beschikbare maar wel al voor de toekomst aangekondigde Solargorilla-eXtreme: https://powertraveller.com/iwantsome/arrivingsoon/000350/. Daarvan kan je er zelfs 6 aan elkaar schakelen!

 

Maar goed, dit is verder niet als reclame bedoeld voor enkel dit merk, maar wil wel graag mijn ervaring delen. En hoor heel graag de adviezen en ervaringen van andere preppers op gebied van zonne-energie!

 

PS: zal ook apart draadje openen over windenergie, want dat is ook interessant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hey, top deze thread! Altijd prettig als iemand zijn ervaringen deelt, dan weet je tenminste wat je koopt.

Stel dat ik nu een laptop én een mobiel wil kunnen opladen, dan moet ik de SolarGorilla oid kopen denk ik.. hoe groot is zo'n ding?

Voor mijn bescheiden salaris is het nog een aardige aankoop, dus wil wel graag weten wat ik in huis haal. (wacht wel even tot ze bij jou binnen zijn :))

PowerMonkey Extreme ziet er sowieso heel goed uit maar kan dan weer niet aan de laptop.

Is misschien ook weer minder handig omdat je dan weer een groter ding mee moet slepen.. hmm.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Okee, inmiddels heb ik m'n gewenste collectie compleet: Naast de Powermonkey-Extreme die ik al een tijdje had (met name voor iphone en ipad) heb ik nu ook de Powergorilla, Solargorilla en Startmonkey200 in mijn bezit. Korte review:

 

Powergorilla

Lekker robuust en werkt uitstekend. Zitten erg veel stekkertjes en verloopjes bij, maakt het wel wat ingewikkeld in gebruik, maar dan kan je ook zeer veel types gsm of laptop mee opladen, maar ook bijvoorbeeld PSP of Nintendo DS. Je moet handmatig bepalen wat de capaciteit van de DC Out is (de stroomvoorziening) door op de enige knop die erop zit te drukken, hij loopt dan door stuk of 8 verschillende voltages ofzo (ik heb geen verstand van electra ;)) heen. Kortom, niet heel dummyproof, maar wel een alleskunner.

In geval van mijn MacBook laadt hij de accu niet op tijdens het gebruik, maar geeft wel voldoende power om niet de eigen accu te hoeven belasten. Prima te doen.

 

Solargorilla

Een flink zonnepaneel uit 2 (dicht te klappen) delen. Kan je de Powergorilla én de Startmonkey200 mee opladen (getest & werkt prima!). Heeft bovendien ook een USB uitgang en daar kan je direct iets als ipad/iphone op aansluiten en w.s. alle andere mobieltjes met usb laders (niet getest nog).

 

Startmonkey200

Sinds vandaag m'n beste vriend, want hij heeft m'n motor weer aan de praat gekregen! Was in de herfst dat ik voor het laatst had gereden (okt of nov) en heeft daarna maanden buiten stil gestaan onder de motorhoes. Wilde van de week al tijden, maar startknop deed helemaal niks. Startmonkey er vandaag aangehangen, eerste keer gebeurde nog niks, toen even 10 minuutjes eraan laten zitten en daarna: ja hoor! Vervolgens zalig een uurtje rond gereden om de accu weer wat op te vullen. Helemaal blij mee! O ja, en de startmonkey kan dus ook gewoon met de Solargorilla opgeladen worden, of gewoon via stopcontact of via sigarettenaansteker 12V ding in auto. Ook zit bij de Startmonkey een snoertje met eigen 12V 'vrouwtje' zodat je daarmee alle apparaten die normaliter in de auto op de 12V passen ook op dit machientje kan aansluiten!

 

Ik denk dat ik qua solar nu voldoende voorzien ben van voldoende entertainment als de SHTF. Lekker computeren, op de nintendo, losse dvd-tv speler die we voor in de auto hebben gekocht, het kan er allemaal op. De koelbox met actieve koeling. Next step is naar de kampeerwinkel gaan en kijken wat voor leuk 12V speelgoed er nog meer is :).

 

Conclusie: kan het van harte aanbevelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

geven naar mijn mening te weinig stroom,

om er goed wat mee te kunnen, moet je op stabiel 13,8v (alles tussen 11,5 en 16v) heel stabiel 30 ampere kunnen krijgen

hoe ik bij die getallen kom?

dat heb je gewoon nodig om een goeie zender te laten draaien

alleen luisteren kan met veel minder

 

in shtf zie ik alleen nut voor radio's in alle vormen en maten

en een vriezer

vermaak? als je geluk hebt heb je tijd om s een bladzijde te lezen

als je zelf voor alles moet zorgen

hout hakken/stapelen

beesten verzorgen

moestuin onderhouden

hopen dat je verbinding kan leggen met ergens anders

onderhoud locatie

het werkend houden/krijgen van sommige apperatuur wat je nog wel kan gebruiken

dan ben je kapot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, inmiddels heb ik m'n gewenste collectie compleet: Naast de Powermonkey-Extreme die ik al een tijdje had (met name voor iphone en ipad) heb ik nu ook de Powergorilla, Solargorilla en Startmonkey200 in mijn bezit. Korte review:

 

Powergorilla

Lekker robuust en werkt uitstekend. Zitten erg veel stekkertjes en verloopjes bij, maakt het wel wat ingewikkeld in gebruik, maar dan kan je ook zeer veel types gsm of laptop mee opladen, maar ook bijvoorbeeld PSP of Nintendo DS. Je moet handmatig bepalen wat de capaciteit van de DC Out is (de stroomvoorziening) door op de enige knop die erop zit te drukken, hij loopt dan door stuk of 8 verschillende voltages ofzo (ik heb geen verstand van electra ;)) heen. Kortom, niet heel dummyproof, maar wel een alleskunner.

In geval van mijn MacBook laadt hij de accu niet op tijdens het gebruik, maar geeft wel voldoende power om niet de eigen accu te hoeven belasten. Prima te doen.

 

Solargorilla

Een flink zonnepaneel uit 2 (dicht te klappen) delen. Kan je de Powergorilla én de Startmonkey200 mee opladen (getest & werkt prima!). Heeft bovendien ook een USB uitgang en daar kan je direct iets als ipad/iphone op aansluiten en w.s. alle andere mobieltjes met usb laders (niet getest nog).

 

Startmonkey200

Sinds vandaag m'n beste vriend, want hij heeft m'n motor weer aan de praat gekregen! Was in de herfst dat ik voor het laatst had gereden (okt of nov) en heeft daarna maanden buiten stil gestaan onder de motorhoes. Wilde van de week al tijden, maar startknop deed helemaal niks. Startmonkey er vandaag aangehangen, eerste keer gebeurde nog niks, toen even 10 minuutjes eraan laten zitten en daarna: ja hoor! Vervolgens zalig een uurtje rond gereden om de accu weer wat op te vullen. Helemaal blij mee! O ja, en de startmonkey kan dus ook gewoon met de Solargorilla opgeladen worden, of gewoon via stopcontact of via sigarettenaansteker 12V ding in auto. Ook zit bij de Startmonkey een snoertje met eigen 12V 'vrouwtje' zodat je daarmee alle apparaten die normaliter in de auto op de 12V passen ook op dit machientje kan aansluiten!

 

Ik denk dat ik qua solar nu voldoende voorzien ben van voldoende entertainment als de SHTF. Lekker computeren, op de nintendo, losse dvd-tv speler die we voor in de auto hebben gekocht, het kan er allemaal op. De koelbox met actieve koeling. Next step is naar de kampeerwinkel gaan en kijken wat voor leuk 12V speelgoed er nog meer is :).

 

Conclusie: kan het van harte aanbevelen!

 

hee bedankt man!!!:D

 

ik wilde dit verhaal van solar en powergorilla op gaan pakken wanneer ik mijn belastinggeld terug ga krijgen.

fijn om te weten dat het gewoon goed werkt.

ik heb er wel degelijk een bestemming voor, alleen niet zo zwaar als 12gauge vereist(maar ik heb dan ook geen zender).

ik zie ook geen nut meer van zulke zware stroomeisen in een shtf. naar je werk gaan kan toch niet meer dus je zal het makkelijk met hand kunnen doen allemaal.

maargoed:

-notebook(wil ik nog)

-psp(wil ik nog)

-mp3 speler

-portable dvd speler(wil ik nog)

-gps(wil ik nog)

-batterijen lader(wil ik nog met usb)

genoeg toepassingen waarvoor ik stroom wil, aantal toepassingen zijn voor meerdere dingen mogelijk maar niet altijd even praktisch(zo kun je mp3 afspelen op notebook maar is niet erg makkelijk om mee te nemen in je broekzak(aangezien dat niet past).

Link naar reactie
Delen op andere sites

in shtf zie ik alleen nut voor radio's in alle vormen en maten

en een vriezer

vermaak? als je geluk hebt heb je tijd om s een bladzijde te lezen

 

Nou, onderschat de functie van vermaak niet. Als het leven na een SHTF event alleen maar droeve ellende wordt, hoef ik het niet mee te maken. Ja het zal hard werken zijn, maar ik wil het wel in goede harmonie zien te krijgen met voldoende vermaak in het leven. Dat betekent ook af en toe lekker een muziekje luisteren (check de film Book of Eli ;)) filmpje kijken of lekker de cijfertjes van het zaaien en de oogst in een excelletje zetten. Deze zaken zijn mede bepalend voor mijn overlevingswil. Heb ook al 2 decks kaarten in m'n BoB zitten plus een mondharmonica.

 

En is het niet voor mijzelf, dan wel voor mijn lieve kindertjes. Die mogen best een leuke Disney DVD kijken als pappa straks het hout staat te hakken en een kippetje slacht :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Dank, had al zitten kijken naar power gorilla, ook voor mobiel handig, ik lees er mijn boeken op, luister muziek en kijk films, zit zaklamp op en games, 48GB aan mogelijkheden. Een sukkel die the real power of smart phones ontkent. Op mijn galaxy note passen ongeveer 7.000 boeken.....en met zo'n gorilla kan je uiteraard ook je mobiele portofoon of kleine 27mc mee opladen cq gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een iets andere mening....

Dit zijn toch nog wel redelijke speeltjes, sorrie de prijs doet anders vermoeden..

 

Laat ik mijn gedachtegang uitleggen.

Stroom is met name van belang zolang je niet hoeft te vertrekken.

Dus of wel thuis of je bol.

Je gaat toch niet met veel electronica sjouwen en dan ook nog zonnepaneeltjes?

Ik denk dat ik electronica heel laat op mijn lijstje heb staan als ik moet vertrekken, aanname is dat we dan moeten lopen omdat de rest down is.....

 

Dus ik zou voor de vaste stek gaan, dan moet je natuurlijk gewoon wat grote zonnepanelen op je dak leggen.

Met wat zonneaccus kun je dan wel even vooruit, denk aan alles opn12 of 24 volt, dus genoeg om je batterijen laders mobiele apperatuur, 27mc, amateurspul enz aan de praat te houden, geen 220 volt spul.

 

Wil je echt offgrid 220 hebben en ook nog zo nu en dan je wasmachine laten draaien dan wordt dat weer een heel ander verhaal.

Heb pas de onderkant kosten bepaald nu kost dat, zonnepanelen standalone converter en accus zo'n 10 k euri.

Wil je wat meer zekerheid/kwaliteit/capaciteit dan de onderkant dan ga je snel naar 15k euri.

Dan heb je alleen de hardware moet je verder, de installatie en aansluiting enz, alles zelf doen.

 

Dan kun je als de zon schijnt lekker wat wasjes draaien en je koelkast diepvries in de lucht houden.

Ik heb geen praktijk gegevens maar in de winter zou dat wassen al snel kunnen afvallen, je koelkast wordt dan minder belangrijk en diepvries?

Of dit nu het geld waard is?

Plus je accus gaan maximaal 10 jaar mee, als je ze misbruikt, te ver ontladen, dan wordt dit veel korter en kan het na een jaar al afgelopen zijn.

Zolang je zonnepanelenen converter in tact zijn dan kun je als de zon schijnt wel wat stroom verbruiken maar je zult toch al snel wat backup, dus accus, nodig hebben om een constante energie toevoer te hebben, denk aan wat wolken die voorbij komen en snachts.

 

Waar ik nu aan zit te denken is de ruilhandel voor straks:

Bijna alle zonnepanelen zijn nu aan het net gekoppeld en leveren stroom terug aan het net als de zon schijnt.

Probleempje, als het net uitvalt zijn bijna al deze installaties niet geschikt om standalone te werken, de inverters werken niet zonder ingangsspanning.

Dus als het grid down gaat dan liggen er voetbalvelden vol aan zonnepanelen die alleen warmte produceren.

Dan kun je voor een leuke ruil al die panelen van die daken af komen halen..

 

Niet allemaal doorvertellen hoor lijkt me leuke handel....:cool:

 

Als iemand nog wat risico kapitaal heeft liggen dan mag je een pm sturen, ik heb nog wel wat mer after tshtf business ideeen klaar liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...