Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vilten van hondenhaar


Chinaka

Aanbevolen berichten

Omdat ik een half langharige hond heb ( Dus veel haar ) vind ik het spijtig om wanneer ik ze borstel en of bijknip dat haar zomaar weg te gooien dus ben ik het gaan vilten.

Spinnen zou ook kunnen denk ik en ik heb ook een spindle maar ben waarschijnlijk niet handig genoeg want dat is een heel gedoe.

 

 

Ik gebruik de vilt hoofdzakelijk om mijn wollen sokken en wanten te repareren en na verloop van tijd heb ik dan meer vilten dan wollen sokken / wanten.

Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer je geen ondergrond ( Bv: Naaldvilt ) gebruikt je echt wel dikke lagen moet leggen om een sterk vilt te bekomen althans met mijn hond haar haar.

Misschien is dit niet zo bij rassen als de Husky, Malamut etc

 

Door naaldvilt te gebruiken is het ook mogelijk om daar kleding, tasjes, geldbeugels en zo van te maken.

 

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan nat vilten, vind dat gewoon leuk.

Het is niet noodzakelijk dat je hond lange haren heeft omdat te kunnen vilten ik deed dat vroeger ook met het haar van mijn herdershonden.

En voor iemand mij de vraag stelt of dat ook gaat met de haren van een Mexicaanse naakthond, ik vrees dat je dan heeeel lang moet sparen.

 

Groetjes Chin

 

Links:

Voorbeeld van naaldvilt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk Chinaka!

 

Ik heb een hond die al vilt op de vacht... een komondor.. wat zou ik daar mee kunnen doen denk je? Het zijn sliertjes, dreadlocks, afhankelijk van het moment van knippen tussen de 5 en 15 cm lang.

 

 

Zoiets dus.. (foto van internet, maar ik vind hem wel geestig)

 

Foto-DRBUDECZ-D.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Chinaka!

 

Ik heb een hond die al vilt op de vacht... een komondor.. wat zou ik daar mee kunnen doen denk je? Het zijn sliertjes, dreadlocks, afhankelijk van het moment van knippen tussen de 5 en 15 cm lang.

 

 

Zoiets dus.. (foto van internet, maar ik vind hem wel geestig)

 

Foto-DRBUDECZ-D.jpg

Je hebt gratis wol, doen hoor.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Chinaka!

 

Ik heb een hond die al vilt op de vacht... een komondor.. wat zou ik daar mee kunnen doen denk je? Het zijn sliertjes, dreadlocks, afhankelijk van het moment van knippen tussen de 5 en 15 cm lang.

 

 

Zoiets dus.. (foto van internet, maar ik vind hem wel geestig)

 

Foto-DRBUDECZ-D.jpg

Wist je dat wanneer je dat hondenhaar goed wast en droogt je een perfecte vulling hebt voor kussens of dekbed.

Bij een dekbed moet je wel rekening houden dat je compartimenten moet creëren anders krijg je vroeg of laat een grote bol aan een zijde en niks over de rest. Gewoon een idee.

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij dus af of ik het eerst moet ontvilten omdat het dus dikke dreads zijn, dat is te dik en te hard om te spinnen volgens mij... ook plakken vilt maken lijkt mij lastig.. Het zou dan dus wel helaas dubbel werk zijn, ik moet dan een stap extra doen dan bij gewoon honden haar..

 

het is zonde om zoveel haar weg te gooien. Misschien inderdaad wassen en in een sloop en dan weer een hondenkussen voor in het hok ervan maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij dus af of ik het eerst moet ontvilten omdat het dus dikke dreads zijn, dat is te dik en te hard om te spinnen volgens mij... ook plakken vilt maken lijkt mij lastig.. Het zou dan dus wel helaas dubbel werk zijn, ik moet dan een stap extra doen dan bij gewoon honden haar..

 

het is zonde om zoveel haar weg te gooien. Misschien inderdaad wassen en in een sloop en dan weer een hondenkussen voor in het hok ervan maken..

Zoals bij schapenwol eerst karden. Dat gebeurt met twee van die rare borstels. Weggooien zou ik dat nooit. Btw wat het jij een leuke hond. Hongaars ras als ik het mij goe herinner. Is dat ook niet daar waar de Puli of hoe noemt die kleine herdershond vandaan komt?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals bij schapenwol eerst karden. Dat gebeurt met twee van die rare borstels. Weggooien zou ik dat nooit. Btw wat het jij een leuke hond. Hongaars ras als ik het mij goe herinner. Is dat ook niet daar waar de Puli of hoe noemt die kleine herdershond vandaan komt?

 

Nou ik ga vast beginnen met sparen, ik moet toch een aardige mand vol krijgen voor ik er wat mee doe, wordt flink karden dan op die dreadjes ai..

 

Ja de Puli komt daar ook vandaan, de Puli werkte veel met de Kom samen, Puli keft Kom wakker als er onraad is en Kom schakelt de indringer uit :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...