Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nutridrink


Diamantje

Aanbevolen berichten

Misschien hebben jullie hier al eens van gehoord, Nutridrink.. een drankje of toetje met veel voedingswaarde.

Voor bijvoorbeeld mensen die langdurig ziek zijn geweest, of ondervoed zijn.

Ik kom dit vaak tegen op mijn werk, (verzorgings/verpleeghuis).

Nu zat ik te denken, is het misschien een idee om dit op te slaan? Ik heb werkelijk geen idee hoelang dit houdbaar is, Ik zal eens op mijn werk kijken naar de houdbaarheids datum. Er zijn verschillende smaakjes, en verschillende soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wij krijgen hier thuis regelmatig dit geleverd door Sorgente. Soms houden we wat over en vroeg mij dit laatst ook af hoe lang je dit goed zou kunnen bewaren. Als ik naar de THT datum kijk is het niet echt heel lang maar wat zou de praktijk uitwijzen?

 

Ben dus ook benieuwd naar jullie meningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bereik je niet hetzelfde door proteine shake te preppen, in poeder vorm,langer te bewaren, mengen met een vitamines preparaat en wat vet toevoegen, kom je ook op +- 500 calories.

 

Ik dacht net hetzelfde inderdaad. Na wat brainstormen ben ik op het volgende 'recept' gekomen:

 

- Whey eiwit.

- Suiker

- Olijfolie/kokosolie

- Vitamine/mineralen in poedervorm.

- Eventueel extra vezels en/of bijvoorbeeld chlorella, spirulina o.i.d.

 

En dan steeds per portie (in een shakebeker) bereiden. Wat denken jullie?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht net hetzelfde inderdaad. Na wat brainstormen ben ik op het volgende 'recept' gekomen:

 

- Whey eiwit.

- Suiker

- Olijfolie/kokosolie

- Vitamine/mineralen in poedervorm.

- Eventueel extra vezels en/of bijvoorbeeld chlorella, spirulina o.i.d.

 

En dan steeds per portie (in een shakebeker) bereiden. Wat denken jullie?

 

Goed bezig!! Ik zou vooral voor de kokosolie gaan als het op energie aankomt. Dit vet, ook al is het merendeels verzadigd, zit vol MCT, vrij vertaald naar het Nederlands, middellange keten vetzuren. Deze worden door het lichaam, zonder veel bewerkingen direct gebruikt als brandstof.

Voor de voedingswaarde zou ik spirulina kiezen, ook al is chlorella een goed alternatief. Wanneer je deze gebruikt, is het gebruiken van een vitamine poeder gelijk minder noodzakelijk. Ik zou er ipv mineralen poeder een heel klein beetje Himalaya zout aan toevoegen. Dit bevat alle essentiele zouten die we nodig hebben, in de juiste verhoudingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht net hetzelfde inderdaad. Na wat brainstormen ben ik op het volgende 'recept' gekomen:

 

- Whey eiwit.

- Suiker

- Olijfolie/kokosolie

- Vitamine/mineralen in poedervorm.

- Eventueel extra vezels en/of bijvoorbeeld chlorella, spirulina o.i.d.

 

En dan steeds per portie (in een shakebeker) bereiden. Wat denken jullie?

 

Kijk weer een geweldig oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er aan kan komen kan nutridrink en aanverwante supplementen wel nuttig zijn.

Ik kwam zelf vandaag tot de conclusie dat een pot pindakaas genoeg calorieën bevat om een week op te leven, evenals chocopasta. Een stuk goedkoper en compacter, ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel calorieën er in nutridrink zitten, maar vaak worden er wel 2 flesjes per dag voorgeschreven, en dan het liefst nog aangevuld met conventioneel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er aan kan komen kan nutridrink en aanverwante supplementen wel nuttig zijn.

Ik kwam zelf vandaag tot de conclusie dat een pot pindakaas genoeg calorieën bevat om een week op te leven, evenals chocopasta. Een stuk goedkoper en compacter, ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel calorieën er in nutridrink zitten, maar vaak worden er wel 2 flesjes per dag voorgeschreven, en dan het liefst nog aangevuld met conventioneel eten.

 

Weet je dat zeker mr T? Pindakaas bevat ongeveer 650 Kcal per 100 gr. Om aan je dagelijkse portie calorieen te komen zou je ongeveer 300 gr moeten eten. Ik ga dan uit van een crisissituatie, een volwassen man van gemiddeld postuur heeft meer nodig, zeker wanneer er ook gewerkt moet worden. Omgerekend naar 7 dagen, zou je dus een pot pindakaas van 2,1 kilo moeten hebben, geloof niet dat die te koop zijn. Je zult er zeker op overleven als je 1 pot hebt om te eten, maar niet op lange termijn en zeker niet comfortabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig!! Ik zou vooral voor de kokosolie gaan als het op energie aankomt. Dit vet, ook al is het merendeels verzadigd, zit vol MCT, vrij vertaald naar het Nederlands, middellange keten vetzuren. Deze worden door het lichaam, zonder veel bewerkingen direct gebruikt als brandstof.

Voor de voedingswaarde zou ik spirulina kiezen, ook al is chlorella een goed alternatief. Wanneer je deze gebruikt, is het gebruiken van een vitamine poeder gelijk minder noodzakelijk. Ik zou er ipv mineralen poeder een heel klein beetje Himalaya zout aan toevoegen. Dit bevat alle essentiele zouten die we nodig hebben, in de juiste verhoudingen.

 

Maar olijfolie heeft ook weer gezondheidsvoordelen. Misschien is een combinatie van verschillende oliën optimaal. Vis/krillolie voor omega 3, beetje zonnebloemolie voor omega 6 en beetje olijfolie voor omega 9. Daarnaast wat kokosolie voor MCT's en laurinezuur. Ik weet alleen niet hoelang deze oliën allemaal houdbaar zijn. Op basis van de houdbaarheid kan je dan kiezen voor een bepaalde olie.

 

Ik heb me overigens nog niet verdiept in (de samenstelling van) Himalayazout, maar een beetje zout moet ook zeker toegevoegd worden aan de mix. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar olijfolie heeft ook weer gezondheidsvoordelen. Misschien is een combinatie van verschillende oliën optimaal. Vis/krillolie voor omega 3, beetje zonnebloemolie voor omega 6 en beetje olijfolie voor omega 9. Daarnaast wat kokosolie voor MCT's en laurinezuur. Ik weet alleen niet hoelang deze oliën allemaal houdbaar zijn. Op basis van de houdbaarheid kan je dan kiezen voor een bepaalde olie.

 

Ik heb me overigens nog niet verdiept in (de samenstelling van) Himalayazout, maar een beetje zout moet ook zeker toegevoegd worden aan de mix. :p

 

Vault, wat leuk, iemand met kennis van de olieen! mensen maken zo vaak de fout dat ze olie en vet als slecht beschouwen. Ik denk dat wanneer we allemaal meer vet en olie zouden gaan gebruiken, in wisselende samenstellingen zoals je beschrijft, zouden veel mensen een stuk gezonder zijn. tegelijk is olie en vet het meest lastig te preppen spul. Ikzelf heb kokosolie, lang houdbaar en geklaarde boter ingeweckt. Hoe heb jij dat opgelost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Frank,

 

Ik heb nu enkel wat kokosolie geprept. Al staan er nog wel wat andere oliën in de kelder. Een fles olie levert wel lekker veel calorieën, dus (ook) in dat opzicht zijn vetten eigenlijk wel ideaal WTSHTF. Ik ga me nog eens verdiepen in de houdbaarheid van verschillende oliën en hoe je deze eventueel wat kunt verlengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even wat uitgezocht en ik ben inmiddels tot het volgende 'recept' gekomen. Op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom!

 

Data is voornamelijk afkomstig van de USDA voedingsmiddelen database.

 

[TABLE=class: grid, width: 500]

[TR]

[TD]Nutridrink alternatief[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kcal[/TD]

[TD]439[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Eiwit [/TD]

[TD]21.7g[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Koolhydraten [/TD]

[TD]43.5g[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Vet [/TD]

[TD]22.2g[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

Ingrediënten: water, 20 gram whey eiwit, 10 gram kokosolie, 5 gram olijfolie, 5 gram zonnebloemolie, 40 gram suiker, 10 gram spirulina (gedroogd), 5-10 gram inuline (vezels), vitamine- en mineralenpoeder 100% ADH, 1 gram zout.

 

Eventueel nog als toevoeging visolie (met citroensmaak) en er moet natuurlijk nog wel een emulgator (lecithine?) bij om de oliën met de rest (water) te mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houden jullie er wel regening mee dat je van al die pindakaas en olie giga last van je ingewander krijgen kan? Je wilt een shtf niet boven een emmer doorkomen denk ik. Wees voorzichtig please....

 

Das misschien in theorie zo, maar ik weet uit ervaring dat je best n dag of drie alleen pindakaas kunt eten zonder er last van te krijgen... k had vroeger nog wel eens al mn geld in de eerste week vd maand opgemaakt :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Wat betreft de houdbaarheid van olie - ik las op een Am. prepsite dat je dus vooral de vis in olie zou moeten kopen, en niet in water. Ik denk dan in water geeft minder vuile handen, en da's handig als er geen stromend water is, maar goed.

 

Anyway het idee is, alles in blik is zo ongeveer eeuwig houdbaar. Dus ook (vis in) olie.

Vraag ik me af hoe dat zit met de olie in blik die je vooral ziet bij de Turk enzo. Of is dat meer gewoon een "fles" die toevallig van metaal is? Dus zonder het inblikproces.

Weet iemand dat toevallig?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de houdbaarheid van olie - ik las op een Am. prepsite dat je dus vooral de vis in olie zou moeten kopen, en niet in water. Ik denk dan in water geeft minder vuile handen, en da's handig als er geen stromend water is, maar goed.

 

Anyway het idee is, alles in blik is zo ongeveer eeuwig houdbaar. Dus ook (vis in) olie.

Vraag ik me af hoe dat zit met de olie in blik die je vooral ziet bij de Turk enzo. Of is dat meer gewoon een "fles" die toevallig van metaal is? Dus zonder het inblikproces.

Weet iemand dat toevallig?

 

Ik weet niet hoe het inpak proces is, maar het heeft bij die van mij een plastic dop. Dat doet mij vermoeden dat het niet als een echt blik is! Wij gebruiken zelf vrijwel alleen deze olie (het merk kan ik even opzoeken als je wil), en sommige flessen zijn inmiddels 2 jaar oud. Ik merk geen verschil. Ik denk dat het hoe dan ook veel beter is dan olie in een lichtdoorlatende fles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...