Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verwarming, licht en kooktoestel


YONI

Aanbevolen berichten

Ik heb naar aanleiding van de topic van Blikvoer op (on)eindig (Verwarming van een kleine ruimte) dom genoeg verzuimd om een van mijn eigen oplossingen te vermelden. Ik kan hierbij dan ook iedereen aanraden om de PETROMAX te overwegen, zie link:

 

http://www.petromax.de/en/home.html

 

De Petromax is een petroleum/parafinelamp die ook behoorlijk wat warmte produceerd, en je kunt er met een hulpstukje (leverbaar als assesoire) ook op koken. De lamp werkt middels het proces van petroleumvergassing wat een bijna volledige verbranding oplevert. Daarnaast is het apparaat geen goedkope rommel en daarom ook niet "grabbelbak" geprijst. De kwaliteit en betrouwbaarheid van deze lampen is echt fenomenaal. Het is echt zo'n product waar je niets verkeerd aan kunt vinden. (nergens een kort-door-de-bocht of halfhartige oplossing)

 

Uit ervaring weet ik dat ze als kleine verwarming prima werken, ze geven een enorme bak licht (400 W) en erop koken, in ieder geval water/koffiie gaat prima.

 

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een beetje effectiviteit en handigheid mag ook in je spullen zitten. Beetje zinloos op een lamp overdag aan te zetten voor de warmte of om te koken.

 

De kook opzet stuk is leuk als je licht wilt hebben en wilt koken, maar anders is het gewoon verspillen van brandstof. Koken op een zo hoge en daardoor onstabiele 'brander' is ook niet echt handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje effectiviteit en handigheid mag ook in je spullen zitten. Beetje zinloos op een lamp overdag aan te zetten voor de warmte of om te koken.

 

De kook opzet stuk is leuk als je licht wilt hebben en wilt koken, maar anders is het gewoon verspillen van brandstof. Koken op een zo hoge en daardoor onstabiele 'brander' is ook niet echt handig.

 

Sorry, oneens met je betoog, ik heb het meermaals gedaan en het werkt prima. Je moet er alleen geen wonderen van verwachten.

 

Natuurlijk is een specifieke lamp en een specifieke kackel en een specifieke brander handiger, sneller en effectiever, maar zoals je had kunnen lezen was deze post een "verlengstukje" op een ander topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk die Petromax, maar wel erg prijzig... :(

 

Ik houd het voorlopig op olielampen. Ik heb 4 Feuerhands 'baby special' 276 op een rommelmarkt gekocht voor 15 euro. Ze waren nog zo goed als nieuw :) Deze verwarmen mijn kamer ook wel tamelijk goed op en ik kan er een eitje op bakken als ik langs beide kanten van de lamp een baksteen rechtop zet, hier kan je dan een pannetje of keteltje op zetten. :) Het water koken gaat denkik net niet lukken (of duurt heel erg lang).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naar aanleiding van de topic van Blikvoer op (on)eindig (Verwarming van een kleine ruimte) dom genoeg verzuimd om een van mijn eigen oplossingen te vermelden. Ik kan hierbij dan ook iedereen aanraden om de PETROMAX te overwegen, zie link:

 

http://www.petromax.de/en/home.html

 

De Petromax is een petroleum/parafinelamp die ook behoorlijk wat warmte produceerd, en je kunt er met een hulpstukje (leverbaar als assesoire) ook op koken. De lamp werkt middels het proces van petroleumvergassing wat een bijna volledige verbranding oplevert. Daarnaast is het apparaat geen goedkope rommel en daarom ook niet "grabbelbak" geprijst. De kwaliteit en betrouwbaarheid van deze lampen is echt fenomenaal. Het is echt zo'n product waar je niets verkeerd aan kunt vinden. (nergens een kort-door-de-bocht of halfhartige oplossing)

 

Uit ervaring weet ik dat ze als kleine verwarming prima werken, ze geven een enorme bak licht (400 W) en erop koken, in ieder geval water/koffiie gaat prima.

 

 

Yoni

 

Ik heb ook een Petromax (nou ja, de NATO-versie van Hipolito) en die geeft inderdaad een enorme bak licht en warmte. Ideaal voor als alles uit is gevallen. Nadeel vind ik dat het licht op volle sterkte zó fel is dat het onprettig is, voordeel is inderdaad de warmte. Voor de sfeer en het gemak heb ik ook een paar Feuerhand olielampen aangeschaft. Ook in een shtf mag het wel gezellig en sfeervol zijn, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi i heb een vraag naar aanleiding van koken op gas.

Als zeer beginnende en doorgeslagen prepper ging ik vandaag op zoek naar een gastoestelletje low budget. Ik had een gascooker gezien in een koffertje dus ik dacht o dat is een mooi begin voor binnen en snel mee te nemen voor als ik moet maken dat ik weg kom.

Er gaan van zo een gasbussen in butaangas a 2,00 euro 220 gr. De cooker gebruikt 150 gr voor 1 uur. Ik heb er nog niet zoveel verstand van om te bepalen of het een goed beginnetje is met 20 bussen erbij dacht ik ik koop hem nog niet maar leg het eerst hiervoor wie o wie kan mij helpen

 

Morgen ga ik nog even naar hans stassar campingwinkel kijken wat ze daar hebben maar ik denk dat ik door de bomen het bos niet ga zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi i heb een vraag naar aanleiding van koken op gas.

Als zeer beginnende en doorgeslagen prepper ging ik vandaag op zoek naar een gastoestelletje low budget. Ik had een gascooker gezien in een koffertje dus ik dacht o dat is een mooi begin voor binnen en snel mee te nemen voor als ik moet maken dat ik weg kom.

Er gaan van zo een gasbussen in butaangas a 2,00 euro 220 gr. De cooker gebruikt 150 gr voor 1 uur. Ik heb er nog niet zoveel verstand van om te bepalen of het een goed beginnetje is met 20 bussen erbij dacht ik ik koop hem nog niet maar leg het eerst hiervoor wie o wie kan mij helpen

 

Morgen ga ik nog even naar hans stassar campingwinkel kijken wat ze daar hebben maar ik denk dat ik door de bomen het bos niet ga zien

 

Ik heb het idee dat je het butagastoestel bedoelt dat bij Action te koop is voor 11,95. De busjes/flesjes zijn daar 1,18. Hij heeft een automatische ontsteking en is nog beveiligd ook. Ik ben ook beginnend en heb begrepen dat je het beste wat verschillende mogelijkheden in huis kunt hebben. Ik heb deze in elk geval gekocht met zo'n twintig busjes. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okeeee thx ik had deze gezien bij andere zaak, voor 16,95.

Bussen 2,00 euro maar ik ga zeker bij de action kijken of ze hem nog hebben.

Thx goeie tip.

Zeker is het belangrijk verschillende mogelijkheden in huis te hebben.

ik ga ook op zoek naar een petroleumkookstel die op lampenolie brand. En natuurlijk uitbreiden maar nu beter iets dan niets om te beginnen.

Ook heb ik een grote houtbrander in de tuin waar je op kan bakken nu nog hout.Al staan er genoeg bomen hierzo :-)

Wat ik mij ook afvroeg omdat ik dat langs zag komen is of je op die briketten 2 verpakt ook op kan bakken en koken omdat daar toch iets bepaald inzit wat het moet laten branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat je het butagastoestel bedoelt dat bij Action te koop is voor 11,95. De busjes/flesjes zijn daar 1,18. Hij heeft een automatische ontsteking en is nog beveiligd ook. Ik ben ook beginnend en heb begrepen dat je het beste wat verschillende mogelijkheden in huis kunt hebben. Ik heb deze in elk geval gekocht met zo'n twintig busjes. Succes.

 

deze heb ik ook, en getest natuurlijk

ik kan dit aan iedereen aanbevelen, de navulpatronen zijn ook redelijk geprijst.

het is natuurlijk geen permanente oplossing, maar werkt prima voor een noodoplossing

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoihoi

vandaag het butagastoestel gescoord met butagasbussen , maar nu een vraag waar kan je die veilig bewaren.

Ik heb ze nu in de garage, maar is dat niet te koud in de winter?

En natuurlijk als je niet naar buiten kan kom ik er niet bij, ik ben nog niet voorzien van gasmasker :-)

 

Volgens mij kunnen die blikken prima temperaturen onder de 0 graden C aan. Ik ben zelf overigens niet zo'n fan van die prik gasblikken, na gebruik kun je het blikje meestal niet loskoppelen. Ik zou een 1x gebruikt blik niet jaren in de brander laten zitten, bij dagelijks gebruik heb je er echter geen last van. Zelf heb ik een MSR Whisperlite, die brand op verschillende vloeibare brandstoffen.

 

Je hebt een prima instapmodel aanschaft, voor minder dan 50 euro en bij zuinig gebruik kun je zeker een maand koken. Check ook de gouden tip van @Dick Berts: rijst en gedroogde bonen etc een nacht laten wellen in water, verkort de kooktijd aanzienlijk. Bespaart je tijd, en je spaart brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoihoi

vandaag het butagastoestel gescoord met butagasbussen , maar nu een vraag waar kan je die veilig bewaren.

Ik heb ze nu in de garage, maar is dat niet te koud in de winter?

En natuurlijk als je niet naar buiten kan kom ik er niet bij, ik ben nog niet voorzien van gasmasker :-)

 

Butaan heeft een kookpunt van -0.5 C. Aangezien de blik verder afkoelt bij gebruik, betekend dit dat bij lage temperaturen je geen gasdruk hebt (het is namelijk vloeibaar dan) en dus niet werkt.

 

Tegelijk betekend dat de druk op het blik minder wordt. Pas als het bevriest heb je een ander probleem, maar dan is het -138,35 °C...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...