Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een man en zijn twee honden


Chinaka

Aanbevolen berichten

Het kan snel heel erg fout gaan !

 

Dit verhaal is tot stand gekomen nadat ik enkele weken terug een video zag op youtube waarvan ik blij ben dat na enkele cruciale fouten de persoon in kwestie toch op het laatst de juiste beslissing nam.

Het bleef gewoon door mijn hoofd spoken vandaar dat ik dit toch wil delen.

Het verhaal speelt zich af in Amerika en de man gaat op een kampeer / survival trip met zijn twee honden.

Een klein model zoals een Maltezerke en een Labrador.

Het is winter en de temperatuur rond het vriespunt overdag, hier en daar wat sneeuw.

De bedoeling is om de nacht door te brengen in een half overdekte nis in het gebergte.

Het leek op een ronde badkuip uitgehouwen uit de rots en half overdekt.

Alvorens hij aan zijn trektocht begint verteld hij dat hij alleen het hoogst nodige bij heeft en dat hij de omgeving goed kent.

En daar gaat hij. Om bij die grot te komen moet hij zowel een 10 tal meter stijgen en ook enkele dalen, niks speciaals maar alvorens hij op het pad kan moet hij een verhoog op van ongeveer 1 meter en terwijl hij verder gaat blijven zijn honden achter.

Die kleine kon er niet op en de Labrador durfde het niet.

Dus hij terug. Dat resulteerde in het dragen van beide honden tot daar waar ze zouden overnachten.

Terwijl ze daar knus in hun shelter zaten en hij zijn deken had uitgespreid merkte hij op dat de honden toch wel extreem zenuwachtig waren.

Maar the show must go on en de man begon een vuur te maken tegen de uiterste zijde van de shelter in het open gedeelte.

Hij vertelde er nog bij dat moest het te koud worden hij wel wat dichter tegen het vuur zou gaan liggen.

Toen begon hij met uit te leggen hoe hij zijn avondmaal ging bereiden. De katoenen watjes met vaseline en fire stick horen er natuurlijk bij.

Je bent geen echte zonder deze noodzakelijke attributen.

Ondertussen waren zijn honden die duidelijk totaal niet gewoon waren aan dit soort van escapades van het baasje de onderkoeling echt nabij en na een aantal uur bibberen zag ook hij in dat het waanzin was en besloot het maar op te geven en huiswaarts te gaan..

Op de terug weg gebeurde waar ik eigenlijk voor vreesde , tijdens het dragen van een van de honden kwam hij ten val.

Oh niet echt erg gelukkig maar.

 

Nu uiteindelijk is dit verhaal goed afgelopen maar in een SHTF situatie waar je daadwerkelijk in die grot moet blijven kan dit soort van blunders jou of je honden nefast worden.

 

Na het bekijken van die video was ik een beetje in shock want die man had best goede bedoelingen maar niet de ervaring en kennis om dit tot een goed einde te brengen.

 

Ik wil dit eigenlijk liever vermijden maar je weet nooit.

Dit is wat ik zou doen of beter wat ik doe en wat ik zeker wel bij heb.

Ik ga geen volledige bob geven maar met een deken, een fire stick en wat soep zoals de man in het verhaal , beetje weinig volgens mij.

 

1- Een draagharnas voor mijn hond of een klimtouw waarmee ik een harnas kan maken.

2 – Een deken voor mijn hond. Mijn rugzak is ook groot genoeg om haar des noods in te stoppen.

3- Zijn vuur reflecteerde niet voldoende om het overhellende gedeelte te verwarmen, toch was er voldoende materiaal in de omgeving om een vuurhaard te bouwen om dit te verwezenlijken.

4- Hij praat er niet over dus veronderstel ik maar even gemaks halve dat hij voor zichzelf een warme maaltijd aan het maken was.

Ik zou altijd een soep maken en delen met mijn hond zodat ze zich opwarmt en easy voelt.

 

Nu er zijn waarschijnlijk nog een paar dingen die ik vergeet maar stel dat hij daar wel was gebleven en s'morgen opstond met 30 cm sneeuw in en rond zijn shelter.

Geen deftig vuur, geen eten voor z'n honden, geen deken voor z'n honden en als ze dan nog niet doodgevroren zijn moet je ze ook nog naar beneden dragen.

Ik mag er niet aandenken.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Haha mooi verhaal en al te herkenbaar. Zelf wil een vriend van mij die nog nooit gesurvivald heeft volgend jaar een keer mee. Teveel Bear gekeken en het leek hem dan ook geen survival als hij dingen mee moest "zeulen" (want dat doet Bear toch ook niet dus hij kan dat ook). Heb hem echt voorbeelden moeten laten zien en vertellen tot hij toch wel inzag dat als je ergens geen kaas van heb gegeten je toch wel enige voorbereidingen moet treffen. Helaas gaan elk jaar veel mensen zonder enige ervaring het toch proberen, want op tv of in de film lijkt het allemaal zo makkelijk. Mijn raad aan deze mensen. Zoek eerst uit waar je aan begint, laat altijd aan iemand weten waar je heengaat en neem geen onnodige risico's. En oh ja als je nog nooit eerder heb gesurvivald ga dan eerst met iemand mee met ervaring. Schaam je niet want je bent nooit te oud om te leren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar rond deze tijd stond er een verhaal op internet over een man die in zijn eentje zonder spullen in Schotland van het land wilde gaan leven. Die hebben ze dus dood terug gevonden. Mocht ik het bericht nog ergens vinden, dan zal ik hem alsnog plaatsen.
Dat laat me denken aan die jongen die vrij en blij in de wildernis van Alaska wou gaan wonen, en ja hij was voorbereid. Hij had een boek over eetbare planten. Dat kwam ook niet goed.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Dat laat me denken aan die jongen die vrij en blij in de wildernis van Alaska wou gaan wonen, en ja hij was voorbereid. Hij had een boek over eetbare planten. Dat kwam ook niet goed.
ja nou het verhaal was wat complexer en alaska heeft hij niet overleeft maar hij zwierf al jaren heb pas het boek gelezen als je wilt kan ik het doorsturen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stiekem geldt deze waarschuwing ook voor iedereen met een BOB maar zonder BOL. Leuk hoor, zo'n BOB, maar waar ga je heen? Zonder BOL ga je 't niet lang overleven tenzij je echt heel veel geoefend hebt met bushcraft e.d. en ook dan zal 't lastig blijven als 't halve land 't kleine stukje bos in gaat om even een beest te vangen om op te vreten.

 

Het hele bugging out en overleven in de natuur wordt IMHO veel te makkelijk over gedacht. Nou zal de gemiddelde prepper met z'n BOB 't een paar dagen langer volhouden "in het wild" dan de niet-prepper, maar daarna wordt 't toch echt een probleem met eten e.d..

 

Als je dieren hebt waar je voor moet zorgen wordt 't nog een stuk lastiger want behalve je eigen eten moet je ook dat van je dieren meezeulen en zoals dit bericht dus ook duidelijk aangeeft, moet je ook voor warmte en onderdak e.d. zorgen voor je dieren, bepaald niet makkelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het filmpje ook bekeken, en hij geeft ook duidelijk aan dat hij veel dingen voor het eerst uitprobeert. Ik denk als hij inderdaad zijn niet getrainde honden bij had, gewoon een goede trip had gehad. Een leer momentje dus, en hij heeft op tijd de juiste beslissing genomen om toch terug te keren richting huis.

 

Het had echter flink anders kunnen uitpakken als die sneeuwbui goed door had gezet. zoals Chinaka ook al aangeeft. Hij had het eerst over 21 degrees... toen zag ik de sneeuw... ah Fahrenheit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stiekem geldt deze waarschuwing ook voor iedereen met een BOB maar zonder BOL. Leuk hoor, zo'n BOB, maar waar ga je heen? Zonder BOL ga je 't niet lang overleven tenzij je echt heel veel geoefend hebt met bushcraft e.d. en ook dan zal 't lastig blijven als 't halve land 't kleine stukje bos in gaat om even een beest te vangen om op te vreten.

 

Het hele bugging out en overleven in de natuur wordt IMHO veel te makkelijk over gedacht. Nou zal de gemiddelde prepper met z'n BOB 't een paar dagen langer volhouden "in het wild" dan de niet-prepper, maar daarna wordt 't toch echt een probleem met eten e.d..

 

Als je dieren hebt waar je voor moet zorgen wordt 't nog een stuk lastiger want behalve je eigen eten moet je ook dat van je dieren meezeulen en zoals dit bericht dus ook duidelijk aangeeft, moet je ook voor warmte en onderdak e.d. zorgen voor je dieren, bepaald niet makkelijk!

 

onze hond kan voor zich zelf zorgen , hij is in staat om klein weld te vangen en kan in principe ook mij helpen bij het jagen

verder denk ik dat een hond als gezelschap psychologisch wel een nut heeft

maar gaan klimme met je hond vind ik onverantwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...