Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar eetwaren opslaan?


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw hier en ben blij dit forum te hebben gevonden zodat ik niet meer alles zelf hoef te bedenken.

 

Ik zit met de volgende vraag: waar kan ik het beste mijn ingeblikte en gedroogde etenswaren opslaan? In mijn huis is geen kelder aanwezig, wel een kelderkast maar deze is erg klein. Ik heb een schuur waar het 's zomers erg warm kan worden en 'winters erg koud. En een zolder waar de themperatuur gedurende de zomer ook oploopt.

 

In hoeverre loopt de kwaliteit van het voedsel daar achteruit, wat voor invloeden heeft de temperatuur op gedroogd en ingeblikt voedsel?

 

Als het 'zover' is ben ik van plan het thuis zo lang mogelijk uit te zingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Op zich is hoog en droog best zinvol advies, maar die had je waarschijnlijk zelf al wel bedacht:)

 

Opslaan van etenswaren:

kun je niet een kast vrijmaken op een van de slaapkamers, en dan de kleren die daar inliggen op zolder? Zelfde geld voor weinig tot nooit gebruikte keukenmachines e.d.

Misschien kun je de schuur isoleren? waardoor de temperatuur stabieler blijft?

Het beste bewaren kun je dingen in het donker bij een niet te hoge stabiele temperatuur bij een redelijke luchtvochtigheid en vorstvrij.

Als dat niet mogelijk is ga je voor het een na beste, en dat is droog en donker.

Als bewaren moeilijk is, probeer dan een rouleersysteem op te zetten op basis van de ruimte die je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is hoog en droog best zinvol advies, maar die had je waarschijnlijk zelf al wel bedacht:)

 

Het beste bewaren kun je dingen in het donker bij een niet te hoge stabiele temperatuur bij een redelijke luchtvochtigheid en vorstvrij.

Als dat niet mogelijk is ga je voor het een na beste, en dat is droog en donker.

Als bewaren moeilijk is, probeer dan een rouleersysteem op te zetten op basis van de ruimte die je hebt.

 

Ik kan me voorstellen dat een wat hogere- of lagere temperatuur weinig invloed heeft op de kwaliteit van gedroogde bonen e.d., maar weet dat niet zeker. Zo kan ik me ook voorstellen dat een hogere temperatuur op ingeblikt voedsel weinig invloed heeft - het is tenslotte warm ingeblikt -, maar ook dat weet ik niet zeker.

 

Een rouleersysteem is me eigenlijk wat te bewerkelijk, maar misschien moet ik daar wel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is bij mij een probleem, alles zit vlak bij elkaar. Wel zou ik het hier in geval van nood een tijdje kunnen uithouden. Mijn vraag is in het kort wat die invloed van lage- en hoge (+30) temperaturen op voedingswaren is.

En wat betreft dat respect: uit een onzinantwoord blijkt dat in ieder geval niet.

Hmmm. wat jij onzin vond, vond ik een goed advies (maar dan speciaal voor een nieuwe gebruiker de nodige vrolijkheid erbij). Ik woon in Flevoland, met de gedachte dat dat onder de zeespiegel ligt bewaar ik graag alles op zolder. Zoals je zelf al aangeeft zijn je enigste twee keuzes de schuur of de zolder. Aangezien allebei zomers heet worden zou ik alsnog de zolder aanbevele. De schuur is namelijk eerder inbraakgevoelig dan je zolder. Een zolder (ik weet niet of je een raam hebt) kun je ventileren en eventueel een kleine airco installeren voor in de zomer. Een kachel zal zijn werk doen in de winter. Niet moeilijk en makkelijk over na te denken toch? Oh ja las dat je dat niet zelf wenste te doen dus voorruit, heb ik het voor je gedaan ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ries Laat ik beginnen met welkom op het prepperforum.

 

Hoog en droog was wel een goed antwoord maar erg beperkt.;o)

 

Wanneer je klein woont en dus niet veel plek hebt, moet je creatief worden en kleine plekjes opzoeken om op te slaan.

Licht is slecht voor glasvoer.. kleur beinvloed de smaak, dus een glas worteltjes in de zon is binnen week van kleur verschoten en de smaak wordt tammer/flauwer/laffer..

 

Is de temperatuur niet goed (te hoog) dan heb je het risico dat de blikken gaan bollen. (licht is van weinig invloed)

 

Waterflessen kan je prima opslaan in de schuur/ of op zolder.. water is niet lichtgevoeilig. plus 40 en min 30 is natuurlijk ook niet goed.. dus de temperaratuur in de gaten houden.

 

Dus je kelderkast.. prima alleen weinig plek dus.. Ik zou zeggen proppen wat je proppen kan deur dicht en voorlopig niet meer open.

Dan:

Onder de bedden

In de kleerkasten op de grond/achterin

Eventueel achter de plinten van de kasten.

Je zolder zou je eventueel (als dat kan) verduisteren.. blijft t al stuk koeler in de zomer. Donker houden. Kan je je water opslaan/ en al je spullen die niet in glas/blik zitten/ Wc papier, schoonmaakspullen/ je Bug out bag/ survivalspullen/ Droge vacuum gesealde zakken met bloem/rijst/suiker/macaroni/spaghetti/broodmix. Alles wat niet echt temperatuur gebonden is. Wel donker afdekken.

Tussen de plafonds.. en je kan het zo gek maken als je wilt, in de deuren, In/achter/onder je kasten in de keuken/huiskamer.

 

Wanneer je dus een beetje creatief gaat zoeken kom je honderden plekken tegen waar het je niet in de weg staat en toch verborgen.

 

Als tip geef ik je mee, lontje iets langer laten, we komen hier allemaal met hetzelfde doel elkaar helpen/ geholpen worden.

Echter humor SIERT de prepper ;o)

 

s6 ermee

 

xxbirgittexx

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ries, voor exacte wetenschap hoef je bij mij niet te zijn. Ik ben maar een boerenpummel wonend in de stad. Waar ik wel veel van afweet is de bouw. Als ik maar twee opties heb: de schuur of de zolder en de juiste temperatuur is daar niet voor aanwezig ga ik nadenken over hoe ik dat kan realiseren. Een kleine airco bij de bouwmarkt kost tegenwoordig geen drol en als dat is wat nodig is om de boel te ventileren zodat je voedsel langer houdbaar kan blijven is dat een goede investering (althans zo zie ik het). Heb zelfs nog even voor je op internet gekeken wat andere mogelijkheden voor je zijn voor die houdbaarheid. Telkens komt het er op neer deze op een juiste temperatuur te bewaren, dus geen exacte wetenschap nodig dan he. Wil je niet investeren in een juiste omgeving creeeren voor je voedsel opslaan dan is het preppen daarvan al bij voorbaat kansloos.

Verder pees end vree hoor! Ben niet zo haatdragend en zeker serieus met wat ik doe;)

 

Al is daarbij een beetje humor nooit weg, leven is al zo kort;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om maar snel een einde te maken aan deze thread,....

 

Blikken hebben een advies bewaar temperatuur tussen 10 en 21 graden Celsius. De maximale temperatuur van blikken is 37 graden en die van ingemaakte glazen is het 23 graden. En zoals hier al eerder is aangegeven is licht slecht voor in glas in gemaakte produkten. Hoe langer er niet aan de stelde omstandigheden wordt voldaan neem de voedingswaarde af.

 

Voor beide geldt vorstvrij bewaren.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw hier en ben blij dit forum te hebben gevonden zodat ik niet meer alles zelf hoef te bedenken.

 

Ik zit met de volgende vraag: waar kan ik het beste mijn ingeblikte en gedroogde etenswaren opslaan? In mijn huis is geen kelder aanwezig, wel een kelderkast maar deze is erg klein. Ik heb een schuur waar het 's zomers erg warm kan worden en 'winters erg koud. En een zolder waar de themperatuur gedurende de zomer ook oploopt.

 

In hoeverre loopt de kwaliteit van het voedsel daar achteruit, wat voor invloeden heeft de temperatuur op gedroogd en ingeblikt voedsel?

 

Als het 'zover' is ben ik van plan het thuis zo lang mogelijk uit te zingen.

 

Hoi Ries leuk dt je hier op het forum bent.

http://preppers.nl/forum/forums/7-Voorstelronde hier kun je jezelf even voorstellen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als standaard aanvulling, droog, niet heet of te koud, niet vochtig zodat het weg rot, geen direct zonlicht.

Zoek in je eigen huis zelf naar plekken die er op lijken, wij kennen je huis niet en er staan inmiddels meer dan genoeg antwoorden hier.

 

Veel spul is beter houdbaar, ook volgens de producent vaak als je het ongeveer tussen koelkast (7) keldertemp (rond 10/12) en kamertemp gaat zitten max 20graden bij benadering

 

Heb je bijvoorbeeld mre's...vermijd hogere tamp dan 20 graden, bij hogere temp kunnen ze verkleuren maar zijn ze nog wel eetbaar maar de houdbaarheid word sterk gereduceerd.

Koop dus ook geen mre's uit warme gebieden, want je weet niet of ze gekoeld zijn geweest of lekker in de bakkende zon hebben gestaan! Is maar een hint.

 

 

Is ries een alias voor nico of zo?!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet alleen rekening houden met welk voedsel en hoe je het moet bewaren (licht/geen licht, warm/koud), maar ook en vooral met de ligging en bouw van je huis. Zo wonen bijvoorbeeld veel Nederlanders onder of net op de zeespiegel, dan ga je natuurlijk je preps niet in je kelder zetten, want dan ben je veel kwijt of geraak je er niet aan bij overstromingen. Ook heb je vaak in oude kelders dat er een wirwar is van oude waterleidingen. Het gebeurt vaak dat er in zulke huizen een leiding springt waardoor de kelder ook onder water staat. Als je je preps ergens op de middenverdieping van je huis zet (een berging of kantoor en dergelijke) denk ik persoonlijk dat ze het veiligst staan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ries

 

Welkom op het forum!

 

Mijn antwoord op jouw vraag: "wat voor invloeden heeft de temperatuur op gedroogd en ingeblikt voedsel?"

 

Ingeblikt voedsel kan het beste koel bewaard worden, want bij koele temperaturen vermeningvuldigen micro-organismes minder snel dan bij hogere temperaturen. Over wat voor temperaturen spreken we dan? Nou, als je het gaat koken spreken we over garing (gaar worden, dan ben je in principe het voedsel aan het bereiden, maar zo hoog worden die temperaturen in huis nooit) en bij koelte, laat het niet kouder worden dan -17 graden want dan spreken we over diepvriezen. Dus als je tussen de -10 en 21 graden zit, zit je in principe goed wat betreft voedsel bewaren.

Bij gedroogd voedsel, ik neem aan dat het in gesloten verpakkingen zit, anders blijft het zowiezo niet lang goed.

Over het algemeen, je voedsel in een droge, donkere ruimte verbergen. Als je een schuin dak hebt, mischien kun je een kleine berging maken? Kun je behoorlijk wat in kwijt. Onder je sofa kun je in een compartiment ook wat in kwijt. Je eettafel, heeft meestal ook een uitsparing onder het blad (meestal, niet alle tafels zijn zo gemaakt, maar daar zou je ook wat in kwijt kunnen. Er zijn genoeg alternatieve plekken die je kunt gebruiken om voedsel in te verbergen, waar het zowel droog en donker is.

 

Succes met preppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw hier en ben blij dit forum te hebben gevonden zodat ik niet meer alles zelf hoef te bedenken.

 

Ik zit met de volgende vraag: waar kan ik het beste mijn ingeblikte en gedroogde etenswaren opslaan? In mijn huis is geen kelder aanwezig, wel een kelderkast maar deze is erg klein. Ik heb een schuur waar het 's zomers erg warm kan worden en 'winters erg koud. En een zolder waar de themperatuur gedurende de zomer ook oploopt.

 

In hoeverre loopt de kwaliteit van het voedsel daar achteruit, wat voor invloeden heeft de temperatuur op gedroogd en ingeblikt voedsel?

 

Als het 'zover' is ben ik van plan het thuis zo lang mogelijk uit te zingen.

18 graden temp. stijging is halvering v/d houdbaarheidsdatum.

Bevroren blikken is slecht. Is je schuur of zolder het koelste in de zomer?

Ipv de genoemde airco kun je isolatie overwegen. Goed voor je voorraden, goed voor energierekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ingeblikt voedsel en glasconserven dienen opgeslagen te worden tussen vorstvrij en 25 Graden C continue, dit i.v.m. de aard van de verpakking, welke kunnen scheuren, breken of ondicht worden. Gevriesdroogd voedsel kun je onder veel ruimere condities opslaan.

 

en inderdaad, hoog en droog is een goed plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.... het is wel een zinnige vraag van die R, dat wel :-)

Mijn blikvoer staat op zolder en zomers is het daar echt wel boven de 30 graden. In principe lijkt het mij logisch dat blikvoer daar wel tegen kan mits je tegelijkertijd de THT datum aanhoudt. Die THT datum zetten ze echt wel neer met een ruime marge, hoge en lage temperaturen inbegrepen, anders hadden de producenten zich allang ingedekt met mitsen en maren.

 

Ik zelf vind het daarnaast wel een goed idee om een airco'tje neer te zetten voor als het echt te heet wordt. Naast dat de blikken er dan profijt van hebben, heb ik dat zelf ook. 2 vliegen in één klap. We hebben nu nog stroom, dus dan kunnen we het net zo goed gebruiken, grinnik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik wat te fel reageerde op de semi-komische reactie van Jager, maar als je zoals ik woont in een omgeving ruim boven de zeespiegel dan is een antwoord op mijn vraag waar ik in verband met de optimale bewaarthemperatuur het beste spullen kan bewaren niet echt gediend met 'hoog en droog'. Zowel hoog als droog heeft m.i. niets te maken met houdbaarheid, eerder met bereikbaarheid.

 

Inmiddels ben ik erachter dat de bewaarbakken van IKEA, die zich onder een bed laten schuiven, in mijn geval een deeloplossing biedt. In mijn geval heb ik niets te vrezen van een mogelijke dijkdoorbraak, maar eerder van het ongewenst opwarmen van mijn opslagruimten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...