Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Negatieve rente

Recommended Posts

Lees alles erover op: http://www.zerohedge.com/news/2012-12-03/swiss-capital-controls-escalate-credit-suisse-sets-negative-chf-deposit-rates

In a world that already makes little sense to most, Credit Suisse just pushed the envelope a little further. The bank has just announced that going forward it will be charging for firms to hold a CHF cash balance - i.e. the bank, given the already-negative Swiss government bond yields, has moved to its own NIRP for its clients.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Toch goed dat ik weer eerst even de nieuwe topics doorga.

Wilde deze ook posten...

Wat geeft dit nou eigenlijk aan?

Je moet geld betalen om ergens je geld op te slaan.

Normaal krijg je daar rente over omdat de ontvangende partij er iets zinnigs mee kan doen en met jou geld kan investeren of bv kan uitlenen tegen een vergoeding aan iemand die geld nodig heeft.

Op zich dus een mooi mechanisme en een mooie rol van de bank die natuurlijk wat in eigen zak steekt.

Maar nu kan die ontvangende partij dus op de een of andere manier niks met dat geld doen, hij wil dat je het niet komt brengen, je moet ervoor betalen!

Het geeft gewoon aan dat het gehele systeem extreem onder spanning staat.

Dus naast de bekende inflatie kost geld sparen je nu dus ook gewoon direct geld.....

Tja als je daar een goed gevoel bij krijgt is er dus niks aan het handje....

Prep ze ( pm bijvoorbeeld :confused: :p :cool: )

Kans

• 7 months later...

Negatieve rente is in Nederland ook een feit:

"Het blijft ongelooflijk, maar de Nederlandse staat leent nog steeds tegen een negatieve rente. Vanmorgen is er weer 2 miljard euro toevertrouwd aan de staat met een rente van -0,01%."

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/nederland-krijgt-geld-terug-voor-schuld

Ik ben lost. Geld toeleggen op je uitgeleende geld?

Ja negatieve rente is ook in Japan lange tijd geweest en wellicht nog steeds.

Het is een teken van een krimpende markt. Liquiditeit is niet perfect maar het aanwenden is door partijen niet gewenst omdat de opbrengsten niet opwegen tegen de risico's.

Ik kocht vorig jaar toen de Euro heel onstabiel stond een bundeltje CHF. Die liggen netjes in een bankkluis voor als de Euro omvalt. En het kan nu wel dat de banken sluiten of moeten gesloten worden voor een muntcrisis, de CHF is volgens mij de laatste die omvalt. Ik vroeg eerst om een termijnrekening, probeer maar even bij je bank, die krijg je niet ! De EU wil niet dat we massaal vluchten in andere valuta. Dus als je je centen gewoon netjes en veilig weglegt kost het je niets. Waarom zou je in godsnaam betalen voor je eigen centen ? De herkomst van de centen kan je naderhand gemakkelijk verklaren omdat je ze afhaalde van een rekening. De fiscus zal het een beetje raar vinden, verboden is het niet.

Geen enkele oplossing is ideaal. Succes zit in spreiding. CHF, NOK, SEK, EUR, AUD... . Geen USD, geen YEn, En met Roebel raak je niet weg. Daarnaast AG en AU. Aangevuld met voorraden en uitrusting en verdedigingsmiddelen. Zijn we er zowat denk ik. De bedoeling is niet om rente te krijgen, de bedoeling is om niet te betalen voor je geld. Op PM krijg je ook geen rente.

om maar even een knuppel in het hoenderhok te smijten (of een hele vos)

eigenlijk is het niet eens gek dat je moet betalen om wat te stallen

of;

krijg je geld als je een caravan stalt

krijg je geld in de parkeergarage

krijg je geld als je je paard stalt op een manege

Als ik moet betalen, dan hou ik het. Waarom denk je trouwens dat een bank veiliger is dan het zelf bijhouden ? Dat idee heeft me tot nog toe al 6000€ gekost. http://actua.groeparco.be/ voorgesteld als een spaarboekje van de Dexia bank. Even kort gerekend.

Banken werken met leverage, dit betekent dat elke aanwezige euro ongeveer 50x wordt uitgeleend. Als het verkeerd gaat betekent het dat er bij benadering 2% geld is om 100% gedupeerden te betalen.

Elke 100€ die je op de bank parkeert, kan als je nog iets kan recupereren bij een bankencrisis nog 2€ opleveren. Of betaal je als je gaat werken ? Betaal je als je iets produceert ? Betaal je als je groenten kweekt ?

om maar even een knuppel in het hoenderhok te smijten (of een hele vos)

eigenlijk is het niet eens gek dat je moet betalen om wat te stallen

of;

krijg je geld als je een caravan stalt

krijg je geld in de parkeergarage

krijg je geld als je je paard stalt op een manege

Wel als ze m'n auto/caravan/paard door verhuren aan een ander en daar geld mee verdienen. :o

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...