Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom ik voorraden hamster


Nico de Geit

Aanbevolen berichten

Soms zijn dingen lekker goedkoop in de supermarkt. Of het nu gaat om macaroni of rijst, wattenstaafjes of shampoo, mayonaise of rookworst - je kunt het zo gek niet bedenken - ik sla voornamelijk in als de prijs goed is. In principe wil ik zoveel mogelijk in huis hebben wat ik toch nodig heb, maar niet meer dan dat ik verbruik tot de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Liever het eindproduct in mijn kast dan mijn geld op de bank.

 

Flink inslaan heeft een aantal voordelen:

 

- Het scheelt geld. Door in te slaan als een product in de aanbieding is bespaar je 20 tot 50%.

 

- Het scheelt tijd. Ik koop in één keer een flinke voorraad van iets, berg dat op en kijk er lange tijd niet meer naar om. Ik hoef tot 2015 niet te kijken of het wc-papier, de waspoeder of de vaatwastabletten op zijn. Ik kijk ook niet meer naar aanbiedingen van die producten, er staat immers genoeg voor jaren.

 

- Het is makkelijk. Je grijpt nooit mis, voordat de laatste verpakking wordt aangebroken is de voorraad al lang aangevuld tegen de laagst mogelijke prijs.

 

Alleen bovenstaande redenen zijn eigenlijk al genoeg om een voorraad aan te leggen. Bijkomend voordeel is is dat je niet meteen zonder zit als om wat voor een reden dan ook geen boodschappen kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zou het hamsteren genetisch zijn? Vinden mensen die hamsteren het moeilijk om dingen weg te gooien? Volgens mij zijn er ook heel veel hamsteraars die geen preppers zijn. Zijn preppers per definitie hamsteraars?

 

Nee hoor, preppers bereiden zich voor met een doel, om ongeacht welke SHTF optreed, door te kunnen, verder te leven, in goede gezondheid en vrolijk en hoopvol. Het gaat preppers dus lang niet alleen om voedsel en water. Hamsteraars zijn gewoon hebberige, asociale lieden die bang dat ze te weinig te eten hebben. Je weet wel, het soort eikels dat de ander niets gunt en dan ook nog denkt dat ze goed en slim bezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mr.Gold

Ik denk niet dat hamsteraars ook preppers zijn.

Preppers zijn bang en hamsteraars niet want, die weten dat ze genoeg hebben. Maar preppers daarentegen zijn bang dat die niet genoeg hebben of dat er iets gebeurd waar ze geen vat op hebben. En de mens wil overal vat op hebben.

Het enige waar een mens vat op heeft is zijn eigen gevoel.

 

Dus conclusie voor mij: Nee ze zijn niet gelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppers zien de waarheid onder ogen en willen zorgen dat ze zo GOED mogelijk door een vreselijke tijd komen. Ze zullen er alles aan doen om het gezin te beschermen. Zo zullen preppers ervoor zorgen dat belangrijke kennis niet verloren gaat, omdat ze zich skills aan leren die belangrijk zijn om te overleven.

 

Hamsteraars zijn bang om te kort te komen. Zorgen alleen voor eten en verder niks. Deze mensen zullen nadat ze al het eten op hebben snel er neit meer zijn. Ze hebben geen idee hoe ze dingen moeten klaar maken zonder elektriciteit. Ze zullen zich aan geen andere skills vaardig maken.

 

Groot verschil tussen hamsteraars en preppers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mr.Gold

Ik denk niet dat hamsteraars ook preppers zijn.

Preppers zijn bang en hamsteraars niet want, die weten dat ze genoeg hebben. Maar preppers daarentegen zijn bang dat die niet genoeg hebben of dat er iets gebeurd waar ze geen vat op hebben. En de mens wil overal vat op hebben.

Het enige waar een mens vat op heeft is zijn eigen gevoel.

 

Dus conclusie voor mij: Nee ze zijn niet gelijk

 

wat een GEMEKKER!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou niet van geitewollen sokken figuren.

En ik wil ook niemand beledigen als ze het niet begrijpen waar het over gaat.

Wat mijn doel is om zeker over de zin na te denken waarom je prept.

Stel er gebeurd iets waarbij je het hoekje omgaat. Wat en WIE wil je dan nog graag vertellen dat je heel veel van diegene houdt.

En ben je zelf daar op voorbereid of ben je alleen maar bezig met overleven en vergeet je daarbij de dingen waar het echt om gaat in het leven: LIEFDE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppers zien de waarheid onder ogen en willen zorgen dat ze zo GOED mogelijk door een vreselijke tijd komen. Ze zullen er alles aan doen om het gezin te beschermen. Zo zullen preppers ervoor zorgen dat belangrijke kennis niet verloren gaat, omdat ze zich skills aan leren die belangrijk zijn om te overleven.

 

Groot verschil tussen hamsteraars en preppers.

 

Geloof dat ik dat net al had uitgelegd. Dat van de liefde

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GeTi Wil toch even kwijt dat ik het niet helemaal met je eens ben.

 

"Preppers zijn bang en hamsteraars niet want, die weten dat ze genoeg hebben"

 

Vooral die zin stoot me tegen het hoofd!! BANG!! *ik ben voor KingKong nog niet bang"

Dat onze verknalde globe het gaat begeven geloof ik niet. Daar hoef ik ook niet voor te preppen want dan valt er niks te preppen!!

 

Preppers zijn vooral optimisten!! Zij zijn er immers van overtuig dat zij de rampen wel gaan overleven (lijkt me vrij optimistisch)

Hamsteraars zie ik toch voor me als verzamelaars van spullen die je juist niet of weinig nodig hebt/ en daarmee onvoorbereid een ramp in gaat.

(hamsteraar wordt ook wel gebruikt voor mensen die in de oorlog niet voorbereid waren en dus moesten gaan hamsteren (inslaan) omdat ze niks hadden !! TE LAAT!!

 

"Stel er gebeurd iets waarbij je het hoekje omgaat. Wat en WIE wil je dan nog graag vertellen dat je heel veel van diegene houdt."

Mijn antwoord hierop: Als er iets gebeurt ..en dat gaat gebeuren ... want we gaan allemaal een keer dood!! Dan weten diegene die ik liefheb dat ik van ze hou omdat ik ze dat met enige regelmaat wel vertel... nu... nu het nog kan. (Das ook preppen)

 

We leven (NOG) in een vrij land met vrijheid van meningsuiting en jouw mening is net zo belangrijk als de mijne...

Mijn mening: Preppers zijn realisten, die voorbereidingen treffen om de grote shtf te OVERleven.. Zo positief ingesteld zijn dat ze NIET bij de pakken neer gaan zitten!!

 

DUS bang: Voor spinnen was ik bang.. (blijf een dom BlonTje he)

 

en liefde....

 

Liefde overwint alles!!

 

xxbirgittexx

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Birgitte,

Ik vind het gewellig dat je reageert,

ik hoop dat er meer mensen reageren want zo gaan preppers wel over dingen nadenken.

Wat ik wilde duidelijk maken is dat hamsteraas zich niet met prepperen bezig houden: ze leven altijd al zo en denken niet na dat er iets ergs kan gebeuren. Het is vaak de oudere garde, niet allemaal natuurlijk.

 

Preppers daarentegen denken wel na dat er iets groots kan gebeuren en bereiden zich daar dus op voor, Geestelijk en Lichamelijk. Dat is voor mij het grote verschil, Ik ben zeker niet bang maar ik heb wel een jong kind die ik liefdevol en rustig door zijn leven wil helpen. Je schrijft preppers zijn realisten, maar als je niet weet wat er gebeurd, dan weet je ook niet hoe je er op gaat reageren: de mens is een raar wezen. Ik hoop dat er door andere preppers ook wordt gereageerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt als hamsteraar dan wel je kelder vol hebben met levensmiddelen, maar bij een overstroming komt het laagstgelegen plaats het eerste onder water te staan en wordt dit nutteloos. Tenzij je de deur hermetisch afgesloten hebt. Weersomslag kan in een handomdraai gebeurd zijn: in Siberie is een mammoet gevonden met nog onverteerd voedsel in de bek.

Daar zit je dan met je voorraadkast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik net aan het denken was toen ik dit topic las:

 

Als Belg is het nog voordeliger om voorraden in te slaan, want onze lonen worden nog aangepast aan een loonindexeringsmechanisme dat rekening houdt met de inflatie en prijsstijging van essentiele materialen (vooral van voedsel dus). Dus als ik nu grote voorraden koop van zaken die in aanbieding zijn, "krijg" ik bovenop mijn korting en bovenop het verschil tussen de prijs volgend jaar min de prijs dit jaar, er volgend jaar nog eens geld voor dat verrekend zit in mijn loon. Dus preppen is voor een Belg extra-extra voordelig? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GeTi: om jou maar even te citeren: Ik hoop dat er door andere preppers ook wordt gereageerd. Nu jij dit zo schrijft valt me opeens in dat ik jouw uitspraak heel gemakkelijk als hamsteren kan beschouwen. In dit geval zoveel mogelijk (reacties) verzamelen van mede forumgenoten om mogelijk een bepaalde gemoedsrust bij jezelf te creëren. Preppen is denk ik een veel ruimer begrip en niet ontstaan vanuit schaarste of sterker nog zoals ik bij jou lees uit angst, maar voornamelijk meer uit zelfredzaamheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Kopjethee,

 

Ik heb mijn gemoedsrust al gevonden.Geen angst dus..

,Dus ik hoe voor me zelf niets te creëren. Je hebt het of je hebt het niet.

Ik wil zeker niet zoveel mogelijk reacties verzamelen,dat is niet in mijn aard

Ik prep voor mijn gezin net als veel hier op de site.

Overleven is een drang van de mensheid.

Even terug komen overhamsteren ik heb geschreven ,Het is vaak de oudere garde, niet allemaal natuurlijk.

Het is misschien wel goed om de dingen goed te lezen.

Ik zelf vind preppers geweldig de tip en waar mensen zoal voor prepperen. .

Ik hoop dat er nu beter te begrijpen is waar ik voor sta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geti:het spijt me maar je begrijpt duidelijk niet wat een hamsteraar is.Vooral het is vaak de oudere garde klopt geen drol van.Ik kan op mijn hand al 3 jonge mensen onder de 30 optellen en in mijn jeugd ook vat jongeren ontmoet die hamsterde.

Hamsteren is iets pysiche en die mensen hebben moeite met loslaten vanwegeg een kwetsing in het verleden.Ieder stukje karton of gedeukt blikje hoort bij hun,dat is hun gevoel.Weggooien betekent het loslaten van dat gene wat ze al ooit eerder kwijt zijn geraakt (denk aan geliefde,ouders,huis ect) of juist niet aan een oude herinnering.Ze verzamelen en verzamlen gooien het random neer want het overzicht raakt kwijt.

Een prepper is juist zwaar geordend en wilt alles netjes hebben invm noodgeval.Preppen is je voorbereiden op wat ooit kan gebeuren.Het komt uit de drang om juist te overleven en te zorgen dat je gezin kan beschermen.

 

Mooi stuk maar dat een prepper zwaar geordend is, in mijn geval niet.

Als ik moet rennen om mijn BOB te pakken heb ik hoogstwaarschijnlijk al mijn nek gebroken voor dat überhaupt SHTF echt aan de gang is.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stuk maar dat een prepper zwaar geordend is, in mijn geval niet.

Als ik moet rennen om mijn BOB te pakken heb ik hoogstwaarschijnlijk al mijn nek gebroken voor dat überhaupt SHTF echt aan de gang is.

 

Greener

 

Heel eerlijk en heel herkenbaar. Goed preppen ok, maar er de ruimte voor hebben das wat anders ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Kopjethee,

 

Ik heb mijn gemoedsrust al gevonden.Geen angst dus..

,Dus ik hoe voor me zelf niets te creëren. Je hebt het of je hebt het niet.

Ik wil zeker niet zoveel mogelijk reacties verzamelen,dat is niet in mijn aard

Ik prep voor mijn gezin net als veel hier op de site.

Overleven is een drang van de mensheid.

Even terug komen overhamsteren ik heb geschreven ,Het is vaak de oudere garde, niet allemaal natuurlijk.

Het is misschien wel goed om de dingen goed te lezen.

Ik zelf vind preppers geweldig de tip en waar mensen zoal voor prepperen. .

Ik hoop dat er nu beter te begrijpen is waar ik voor sta.

 

De naam is lovetea;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat preppers angst hebben, maar meer goed voorbereid willen zijn op wat er kan gebeuren. De meeste mensen denken "dat overkomt ons niet", terwijl preppers denken 'het kan wel gebeuren'. Hamsteraas zijn bang om altijd tekort te komen. Natuurlijk als er wat gebeurd dan hebben ze een voorraad, wat handig is, maar hun voorraad is niet ontstaan uit voorbereiding op wat zou kunnen gebeuren, maar uit hebberigheid, verzameldwang, of koopjesjagen. Tenminste zo zie ik dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn beleving kan preppen ook betekenen dat je accepteerd dat iets op is en dat je voor het einde van je voorraad een alternatief voor ogen hebt.

In mijn familie van vaders kant is het niet kunnen weggooien tot een kunst verheven.Ge wit mar nooit war ut ooit goed voor is.....oid.

Trots was ik op het feit dat ik daarmee heb kunnen breken en een hoop ongebruikte spullen naar de kringloop heb gedaan........tot ik iets nodig had wat al jaren in de schuur had gelegen en nu dus bij de kringloop lag ,snik snik.

Ik heb mijn verlies genomen (nieuwe onderdeel gekocht) en wat selectiever gaan bewaren..........

 

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het hamsteren genetisch zijn? Vinden mensen die hamsteren het moeilijk om dingen weg te gooien? Volgens mij zijn er ook heel veel hamsteraars die geen preppers zijn. Zijn preppers per definitie hamsteraars?

 

Ik wist altijd dat ik erg fanatiek was, heb duizend hobbies en nooit genoeg tijd voor elk. Maar als ik eenmaal de gekte te pakken

heb, zoals nu van preppen, dan kan ik er erg ver in gaan. En dat merk je wel aan je omgeving, ben ik alleen te denken dat ik dat

soms nog het moeilijkste vind? Ik prep trouwens voor mijn naasten eigenlijk meer dan voor mezelf en dus is de uitspraak waar

van iemand eerder. Je doet het om je gezin,familie en naasten te beschermen..merk wel dat het soms erg vermoeiend is,

ie waar maak ik nou weer meer ruimte voor die berg rijst ;-)..

Ik denk als je door de prep-koorts gepakt wordt dit moeilijk los te laten is. De hoogste irritatie in mijn gevoel??

 

Heb ik genoeg van alles??

 

En dit zal wel het hamstergevoel opwekken..

Maar ben het wel eens met sommigen een hamsteraars=geen prepper..

Hamsteraars hebben een verzamelziekte, die verzamelen ALLES ook al heeft het geen waarde en

kunnen niks weggooien..preppers verzamelen alleen nuttige waar die in elke situatie bruikbaar is,

zowel door jezelf als door anderen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, preppers bereiden zich voor met een doel, om ongeacht welke SHTF optreed, door te kunnen, verder te leven, in goede gezondheid en vrolijk en hoopvol. Het gaat preppers dus lang niet alleen om voedsel en water. Hamsteraars zijn gewoon hebberige, asociale lieden die bang dat ze te weinig te eten hebben. Je weet wel, het soort eikels dat de ander niets gunt en dan ook nog denkt dat ze goed en slim bezig zijn.

 

Dus je zegt in principe; preppers doen het met een zinvolle reden en hamsteraars doen het niet zinvol? (om even de oordelende en beledigende delen te vermijden wat ik eveneens onzinnig vind)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...