Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleine ruimte 25m3 warm houden zonder elektriciteit


Aanbevolen berichten

Dank @CityPrepper voor je adviezen. Het is een keldertje waarin (een deel van) de prepvoorraden staan opgeslagen. Daarnaast hebben we het ingericht als een soort saferoom, zeg maar. De ruimte ventileren we nu door oude computerventilatoren. Megastil en niet zichtbaar van buitenaf. Een pijpje naar buiten hebben we overwogen. Zijn we nog niet uit of we dat gaan doen. Verder is alles aanwezig wat voor een shtf situatie nodig kan zijn. Incl gevulde BOB voor als het thuisblijven geen optie meer is.

 

Koken gaan we doen op butagas. Dat zal een luxe worden want we koken nu al meer dan een decennia alleen op hout. Zal ook wel even wennen worden. Op de 2,5 pits butagas kookplaat heb ik dan gisteren 2 cilinders besteld, die zet je op de kookdingen en dan heb je twee gloeikacheltjes als het ware. Ik zou dat niet de nacht aanlaten, uit vrees voor Co2 vergiftiging. 's Nachts is het waarschijnlijk net zo warm als in de slaapkamer. We hebben van de week gemeten, onder het bed is het 8 graden. De kelder wordt alleen bij zeer extreme vorst kouder dan 11 graden. Dus zouden we zelfs verwend moeten zijn. De zorg voor kou geldt meer overdag.

 

Er staat binnen een week een oefening op de planning. Gewoon om te kijken of we tijdens een dag, nacht en ochtend daar verblijven dingen vergeten zijn of missen.

 

Dank iedereen voor het meedenken, ik heb dus inmiddels wat gekocht, maar altijd leuk als jullie blijven meedenken, ook voor anderen handig misschien. Groet BOO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@blikvoer , die Zibro heb ik ook. Net als @YONI .Is vanaf 30m2. Wij hebben maar een ruimte van 20m2 om te verwarmen. Het is de bedoeling dat de kachel even aan gaat.En als de ruimte behagelijk is weer uit. Zo hopen wij te besparen op brandstof en toch er warmpjes bij te zitten. Plus dat je tijdens het stoken ook maar even hoeft te ventileren.

Koolmonoxiderookmelder is aanwezig. Op de juiste afstand gemonteerd. Toch denk ik dat ik er nog eentje bij ga kopen. Men kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik zoek een methode om een kleine ruimte, min of meer saferoom van 25m3 of 5m x 2,5m2 te verwarmen. Probleem is dat de ruimte te klein is voor heel veel soorten kachels. Bijvoorbeeld ik zag in de genoemde topics de Zibro voorbij komen, die heeft veel te veel capaciteit voor deze ruimte. Zo ook met andersoortige kachels die ik bekeken heb, waardoor koolmonoxidevergiftiging (ja ik weet dat sommigen van jullie daarop hopen ;-) ) een reëel gevaar is dat in zo'n kleine ruimte op de loer ligt. Ventileren kan door deur open zetten, maar dan verlies je ook je warmte weer. Verder ventilatoren op elektriciteit maar ik wil er vanuit gaan dat ik daar geen beschikking over heb.

 

Dan gaat het ook niet alleen om te slapen en de nacht door te brengen maar ook overdag.

 

We koken in die ruimte op butagas. Ik kan die kookpitten ook even aanzetten, maar komt ook koolmonoxide bij vrij. Voorlopig kom ik niet verder dan goede kleding, goede slaapzakken met kruiken, honden op de bedden (tip van mrsJones), stenen verwarmen in/op de houtkachel en in je slaapzak leggen (kruik dus), (maar wat als je de schuilplek niet uit wilt naar je houtkachel ivm shtf?), je eigen uitwerpselen in een goed gesloten zak in je slaapzak doen, warme drank en bewegen voor het slapengaan en pannen kokend water neerzetten, kaarsen en olielampen aan en jawel, seks. Eindelijk dan toch nog een excuus zeg ;-)

 

Iemand nog aanvullende suggesties voor zo'n kleine ruimte? Ik zoek eigenlijk een simpele verwarmingsmethode c.q. kachel zonder koolmonoxidevergiftigingrisico. Een melder heb ik er al hangen. Of is een dergelijke kachel een utopie?

 

Dank voor het meedenken. BOO

 

Over koolmono-oxide en kooldioxide:

Koolmono-oxide is giftig maar kooldioxide nauwelijks of niet als je goed ventileert. Als je buta-brander een overwegend blauwe vlam geeft wordt er weinig koolmono-oxide gevormd. Een gele of zelfs roetende vlam is verdacht. Kaarsen die een glaasje beroeten ruim boven de vlam zijn ook verdacht. Zoniet, dan produceren zij ook zéér weinig of geen koolmono-oxide. Een (bak)-steen verwarmen met een kaars of waxine-lichtje is, naar mijn eigen ervaring een redelijk alternatief vooral als je van een waxine-lichtje een "turbo"-brandertje maakt. Zie mijn post: effectievere waxinelichten.

Een variant hiervan is een omgekeerde bakstenen bloempot over het waxine-lichtje zoals elders bericht in dit forum.

 

vheeswijk (Chemicus)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over koolmono-oxide en kooldioxide:

Koolmono-oxide is giftig maar kooldioxide nauwelijks of niet als je goed ventileert. Als je buta-brander een overwegend blauwe vlam geeft wordt er weinig koolmono-oxide gevormd. Een gele of zelfs roetende vlam is verdacht. Kaarsen die een glaasje beroeten ruim boven de vlam zijn ook verdacht. Zoniet, dan produceren zij ook zéér weinig of geen koolmono-oxide. Een (bak)-steen verwarmen met een kaars of waxine-lichtje is, naar mijn eigen ervaring een redelijk alternatief vooral als je van een waxine-lichtje een "turbo"-brandertje maakt. Zie mijn post: effectievere waxinelichten.

Een variant hiervan is een omgekeerde bakstenen bloempot over het waxine-lichtje zoals elders bericht in dit forum.

 

vheeswijk (Chemicus)

Allereest bedankt voor je turbo-waxinelichtjes :-)

De kleur v/d vlam is ook een indicator voor de hoevelheid zuurstof in de ruimte. Dus een niet optimale verbranding (roeten, niet blauwe vlam, etc) kan duiden op slechte kookapparatuur, maar ook op een (te) laag zuurstofgehalte in de ruimte.

 

Koolmono-oxide is giftig maar kooldioxide nauwelijks of niet als je goed ventileert
Ventilatie is vaak niet optimaal in dat soort ruimtes. Mensen slapen op de grond en de kooldioxide zakt naar de grond en verdringt de aanwezige zuurstof. Ik vraag mij af wat de ideale ventilatie opzet is voor BOO. BOO hoe luchtdicht is de ruimte? Kier onder de deur? Je moet namelijk aan en afvoer van lucht hebben. Je gebruikt PC fannetjes; de meeste zijn gevoelig voor onder/overdruk. Het rendement loopt dan flink achteruit.

Immers als je lucht uit je kamer zuigt zal de luchtdruk zakken.

 

Warme lucht stijgt van nature. Je hebt dus alleen* fan nodig als de buitenlucht warmer is dan de binnenlucht (hete zomer)

Koude lucht zakt van nature dus een fan is niet* nodig als de temp v/d buitenlucht lager ligt dan de temp van je kamer.

Veel bochten in je aan/afvoerkanaal verstoord dat effect. Je hebt dan waarschijnlijk wel ene fan nodig.

 

http://www.europart.nl/wasdroger+onderdelen/slang/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereest bedankt voor je turbo-waxinelichtjes :-)

De kleur v/d vlam is ook een indicator voor de hoevelheid zuurstof in de ruimte. Dus een niet optimale verbranding (roeten, niet blauwe vlam, etc) kan duiden op slechte kookapparatuur, maar ook op een (te) laag zuurstofgehalte in de ruimte.

 

Ventilatie is vaak niet optimaal in dat soort ruimtes. Mensen slapen op de grond en de kooldioxide zakt naar de grond en verdringt de aanwezige zuurstof. Ik vraag mij af wat de ideale ventilatie opzet is voor BOO. BOO hoe luchtdicht is de ruimte? Kier onder de deur? Je moet namelijk aan en afvoer van lucht hebben. Je gebruikt PC fannetjes; de meeste zijn gevoelig voor onder/overdruk. Het rendement loopt dan flink achteruit.

Immers als je lucht uit je kamer zuigt zal de luchtdruk zakken.

 

Warme lucht stijgt van nature. Je hebt dus alleen* fan nodig als de buitenlucht warmer is dan de binnenlucht (hete zomer)

Koude lucht zakt van nature dus een fan is niet* nodig als de temp v/d buitenlucht lager ligt dan de temp van je kamer.

Veel bochten in je aan/afvoerkanaal verstoord dat effect. Je hebt dan waarschijnlijk wel ene fan nodig.

 

http://www.europart.nl/wasdroger+onderdelen/slang/

 

Dank voor je overwegingen @CityPrepper. De ruimte is een kelder die grotendeels onder het aardeoppervlak ligt. Slechts een vroeger aardappelstortluik ligt boven de grond. Dat heb ik dichtgemetseld en de pc-ventilatoren erin gebouwd. Dit was oorspronkelijk alleen bedoeld om de eventuele vochtigheid uit de kelder te halen en de kelder koel te houden, dus warme lucht juist af te voeren.

De toegang naar de kelder is een deur boven het grondoppervlak. Die deur is gelukkig zo lek als een mandje, sluit voor geen meter, hahaha, lekker afgewerkt weer door mijn persoontje. Het is een antieke deur van oude planken die daar mooi stond. Dus ik hoef er niets af te zagen, want er zitten al kieren genoeg. Echter dat is dus ook boven grondniveau.

 

De trek die dit veroorzaakt van deur naar ventilatoren en aangezien dat beide op grondniveaus is, is dat het plafond van de kelder en zal de trek dus niet via de keldervloer gaan, waar dus alle slechte stoffen zullen blijven hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ademhaling_(mens)

"Bij een inademing in rust wordt er 400-500 ml lucht ingeademd een frequentie van 12 tot 15 keer per minuut. Bij een volwassene wordt hierbij in rust gemiddeld 300 ml zuivere zuurstof per minuut door de longen opgenomen."

 

12x500ml=6000ml lucht per minuut. Lucht bevat ongeveer 20% zuurstof. Dus 1200ml zuurstof = 1200/300 = 4x herinademen van de lucht tot het zuurstof gehalte 0% is. In theorie. In de praktijk ga je veel eerder van je stokje. Geen idee wat het minimale zuurstof percentage is maar ik denk dat het ten alle tijden slim is om zeer dicht bij die 20% te blijven. Dus 6 liter/minuut verversen. Geen idee wat een hond verbruikt. Stel 2 liter per minuut.

2 personen + 2 honden = 6 + 6 + 2 +2 = 16 liter per minuut = 960 liter per uur.

Vuur (koken, kaarsen, etc) verbruikt ook zuurstof. Je moet dan toch al snel denken aan 1m3 luchtverversing per uur.

Bovenstaande is ZEER indicatief omdat ik geen exacte cijfers ken. Misschien toch een beetje bruikbaar om je een indicatie te geven van de vereiste ventilatie.

Bovengenoemde verbruik is in rust. Als je lekker gezellig gaat doen met je partner stijgt het verbruik enorm :-)

 

Zomaar een post die je mag negeren :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CityPrepper nog even wat ik vergeet te zeggen. Toen we de kelder ooit in gebruik namen en de aanpassingen deden die ik noemde, waren we helemaal niet van plan het als een "saferoom" (dat is het niet, meer een verbergroom) te gebruiken. Dat werkt nu in mijn nadeel. Als ik hem als zodanig wil aanpassen gaan er grote investeringen mee gemoeid vermoed ik. Ik kan dat niet zo goed overzien. Voorlopig is het een van mijn prepopslagruimtes en heb ik er ook een "kamertje" van gemaakt om te kunnen overleven. Maar die gassen baren me dus zorgen.

Komend weekend gaan we waarschijnlijk testdraaien, als je daarna niets meer van me hoort, dan zijn we stilletjes heengegaan.

 

Wat ik ga doen denk ik, is verwarmen via de warmte verspreidende opzetcilinders op het gasstel dat ik gekocht heb (butaan) en de olielampen etc branden dan natuurlijk ook. Zodra het behaaglijk is gaat alles heel laag of uit. Zeker een uur voor we gaan slapen, gaat het gas definitief uit. Dan kan het nog even ventileren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ademhaling_(mens)

"Bij een inademing in rust wordt er 400-500 ml lucht ingeademd een frequentie van 12 tot 15 keer per minuut. Bij een volwassene wordt hierbij in rust gemiddeld 300 ml zuivere zuurstof per minuut door de longen opgenomen."

 

12x500ml=6000ml lucht per minuut. Lucht bevat ongeveer 20% zuurstof. Dus 1200ml zuurstof = 1200/300 = 4x herinademen van de lucht tot het zuurstof gehalte 0% is. In theorie. In de praktijk ga je veel eerder van je stokje. Geen idee wat het minimale zuurstof percentage is maar ik denk dat het ten alle tijden slim is om zeer dicht bij die 20% te blijven. Dus 6 liter/minuut verversen. Geen idee wat een hond verbruikt. Stel 2 liter per minuut.

2 personen + 2 honden = 6 + 6 + 2 +2 = 16 liter per minuut = 960 liter per uur.

Vuur (koken, kaarsen, etc) verbruikt ook zuurstof. Je moet dan toch al snel denken aan 1m3 luchtverversing per uur.

Bovenstaande is ZEER indicatief omdat ik geen exacte cijfers ken. Misschien toch een beetje bruikbaar om je een indicatie te geven van de vereiste ventilatie.

Bovengenoemde verbruik is in rust. Als je lekker gezellig gaat doen met je partner stijgt het verbruik enorm :-)

 

Zomaar een post die je mag negeren :-)

 

ik had net ook weer op jou zitten antwoorden dus het kruist elkaar @CityPrepper maar dat mag de pret niet drukken. Dank voor je rekensom. Goed om te realiseren dat ventileren echt een must is. Daarbij hebben we 6 beesten die mee zouden gaan in een SHTF. Ik denk dat ik dan niet zo'n zin meer heb om gezellig te gaan doen met de partner. 1 poes is wel genoeg ;-)

 

Ik ga nadenken over ventilatoren op de bodem van de kelder zodat we een beter luchtstroom gaan creëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je overwegingen @CityPrepper. De ruimte is een kelder die grotendeels onder het aardeoppervlak ligt. Slechts een vroeger aardappelstortluik ligt boven de grond. Dat heb ik dichtgemetseld en de pc-ventilatoren erin gebouwd. Dit was oorspronkelijk alleen bedoeld om de eventuele vochtigheid uit de kelder te halen en de kelder koel te houden, dus warme lucht juist af te voeren.

De toegang naar de kelder is een deur boven het grondoppervlak. Die deur is gelukkig zo lek als een mandje, sluit voor geen meter, hahaha, lekker afgewerkt weer door mijn persoontje. Het is een antieke deur van oude planken die daar mooi stond. Dus ik hoef er niets af te zagen, want er zitten al kieren genoeg. Echter dat is dus ook boven grondniveau.

 

De trek die dit veroorzaakt van deur naar ventilatoren en aangezien dat beide op grondniveaus is, is dat het plafond van de kelder en zal de trek dus niet via de keldervloer gaan, waar dus alle slechte stoffen zullen blijven hangen.

Koude buitenlucht zal naar beneden stromen. Niet optimaal maar de de lucht op de vloer blijft wel in beweging.

In plaats van gericht aan/afvoeren kun je ook de lucht constant mengen. De temp v/h mengel zal stijgen en uiteindelijk via de kier boven je deur wegstromen.

Of de beste oplossing (denk ik) een buis van je deur naar de vloer. Fan in die buis en de lucht naar de vloer pompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, het is een idee. Ik moet kijken of het praktisch uitvoerbaar is. Dit zo zeggende, misschien is het beter om vanaf de computerventilatoren een buis naar de grond te maken dan kan de luchtstroom via de deur er weer uit. Dat zou handelbaarder zijn, alleen vermoed ik dat dat weer heel veel koude voeten gaat opleveren.

Ik ga eerst eens kijken hoe het überhaupt gaat. Tnx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Je hebt waarschijnelijk een gas kook toestelletje voor wanneer nodig, en die kan je ook gebruiken voor verwarming. Heel simpel, paar bakstenen er op verwarmen. Of je moet een granieten steen hebben liggen...zelfde effect als baksteen met de bijkomstigheid dat je het ook kan gebruiken als steengril.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt waarschijnelijk een gas kook toestelletje voor wanneer nodig, en die kan je ook gebruiken voor verwarming. Heel simpel, paar bakstenen er op verwarmen. Of je moet een granieten steen hebben liggen...zelfde effect als baksteen met de bijkomstigheid dat je het ook kan gebruiken als steengril.

 

Dat is ook een leuk @Wolf, daar zal ik de volgende keer aan denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...