Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat kan je buiten aan eetbaars vinden in de winter


Piroska

Aanbevolen berichten

Jammer dat je zo ver woont, wilde je voordragen om een workshop te geven....;)

 

 

Ja dat wordt in Nederland een beetje lastig, maar zoals ik al eerder genoemd heb, ik wil best in Hongarije een weekje organiseren en een leuk programmaatje maken..een retourtje vliegtuig is rond de 100 eu, dan 1.5 uur vliegen (en 2 uur trein) dus zo ver is het dan niet meer, caravans, tenten, campeerplaatsen aanwezig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ja dat wordt in Nederland een beetje lastig, maar zoals ik al eerder genoemd heb, ik wil best in Hongarije een weekje organiseren en een leuk programmaatje maken..een retourtje vliegtuig is rond de 100 eu, dan 1.5 uur vliegen (en 2 uur trein) dus zo ver is het dan niet meer, caravans, tenten, campeerplaatsen aanwezig ;)

 

Vindt ik niet eens zo'n slecht idee. Moet wel ff sparen dan (gezin van 5) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar geen voedingswaarde en slechts smaakmakers is een fabeltje

 

Bij deze dan mijn excuus voor mijn onwetendheid met betrekking tot dat stukje, wil natuurlijk geen loze info naar buiten brengen.

Maar ik blijf er wel bij dat ik het zelf te gevaarlijk vind om in een shtf of survival situatie op zoek te gaan naar paddenstoelen.

Er zijn tot op de dag van vandaag nog steeds goede paddenstoelen kenners die, door het eten van de verkeerde het loodje leggen.

Het is dan natuurlijk ook ieder aan zich waar, hij of zij kennis over wilt op doen.

 

Groeten Vinny.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze dan mijn excuus voor mijn onwetendheid met betrekking tot dat stukje, wil natuurlijk geen loze info naar buiten brengen.

Maar ik blijf er wel bij dat ik het zelf te gevaarlijk vind om in een shtf of survival situatie op zoek te gaan naar paddenstoelen.

Er zijn tot op de dag van vandaag nog steeds goede paddenstoelen kenners die, door het eten van de verkeerde het loodje leggen.

Het is dan natuurlijk ook ieder aan zich waar, hij of zij kennis over wilt op doen.

 

Groeten Vinny.

 

Geeft niks Vinny, er heerst alom onwetendheid over paddenstoelen, en tuurlijk moet je ze niet gaan eten in nood als je er niets vanaf weet, levensgevaarlijk. En nogmaals, heb het eerder genoemd, "goede paddenstoelenkenners" leggen NIET het loodje door verkeerde te eten. Een enkeling legt het loodje en dat waren dan ZEKER geen kenners.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in France en kan alleen maar beamen wat Piroska zegt; in NL wordt om de een of andere reden nogal hysterisch over paddenstoelen gedaan,zeker, je moet weten wat je doet maar onmogenlijk is het zeker niet en als je al een aantal van de meest voorkomende soorten kent,ben je al vrij snel in staat een maaltje bij elkaar te zoeken.

Soorten als eekhoorntjes brood,girolles, cantharel en niet te vergeten parasol zwam zijn eenvoudig te herkennen en als je ze eenmaal kent,moeilijk met andere soorten te verwisselen,Gidsjes zijn leuk en waardevol maar er gaat niets boven praktijk les van een kenner,die kan je veel eenvoudiger de verschillen uitleggen en laten zien als ook maar ooit via een boekje mogelijk is.

 

Verder wintervoer,eigenlijk meer herfst voer,net als paddo's;tamme kastanjes,beukenootjes,walnoten,hazelnoten eikeltjes voor de koffie,waarvoor op deze site ergens het recept te vinden is.Zijn lijsterbes,krentenboom bes en meidoorn bes al genoemd?

Verder zou ik leren alles wat vliegt te vangen,zelfs kraaien en zeemeeuwen zijn eetbaar, buiten beschouwing gelaten of ze ook lekker zijn.

In een land als NL zeker die wortel van de lisdodde niet vergeten;erg koolhydraat rijk.

En tot slot, een vistuigje van de "action" kost een paar euro en kan in een shtf situatie goud waard zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

raar he @zwellever die Hollandse mycofobie. Is wel wat anders daar in Frankrijk :-)

 

Nee er zijn nog helemaal geen bessen en noten verder genoemd, ik opende het topic en noemde slechts wat ik in 1 uur (in de stad) kon vinden.. Over 2 weken vertrek ik weer naar Hongarije en zal ik aanvullen met alles wat ik daar nog vinden kan, met fotoos. (als er geen meter sneeuw ligt want dan wordt het lastig)

 

Ja vogels zijn ook goed te doen, al begreep ik van Hanneke Videler (eetbare natuur) dat alle vogels die vis eten echt niet weg te kanen zijn, maarja in nood...

 

Goed boek overigens, ze probeert ook vos en meerkoet etc... ze eet echt alles, geweldig!

 

eet jij ook uit de natuur? of weet je het gewoon zodat je kan eten als er nood is?

 

http://www.bol.com/nl/p/eetbare-natuur/1001004010217164/?Referrer=ADVNLGOT0020081001004010217164

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic mooie platen!

 

Ik heb voor alle maanden een eetbare plantenkalender samengesteld en dit zegt mijn kalender van december. Ik heb geen andere paddenstoelen dan de judasoor staan omdat ik ze niet uit elkaar weet en een erge allergie heb voor een hoop van die dingen. Ik ben ook van een niet-jaag situatie uitgegaan, puur wat je nu uit de natuur kunt plukken. Net als @Piroska ga ik binnenkort mijn bevindingen aan jullie laten weten.

 

Passen jullie trouwens op met de zaden van de rozenbottel? Die hebben giftige haartjes waar je lippen blaren van kunnen krijgen.

 

KALENDER DECEMBER

 

aardpeer knollen

adelaarsvaren wortels

berk binnenschors en blad

brandnetel wortel en blad

cichorei wortel

daslook wortel

den topjes

distel wortel

framboos blad

gagel blad en katjes

hibiscus wortel

judasoor

klaver wortel

kleine veldkers

klit wortels als er nog geen stengels uitkomen

kraailook blad

lampionplant bessen

lisdodde wortel

luzerne taugé

madeliefje bloemen

margriet rozet

meelbes bessen

mispel vrucht

morgenster wortels

paardenbloem blad en wortels

repelsteeltje blad wortel

riet wortel

rozemarijn blad

rucola blad en bloem

smeerwortel wortel

veldsla blad en evt bloem

vogelmuur blad

weegbree blad

 

Mogen we de andere maanden ook van je hebben?

 

Is elke rozenbottel eigenlijk eetbaar of zitten er nog verschillende soorten in? (er staan wat bij mij in de buurt, maar tussen planten zitten ook giftige soorten die je niet wil eten, dus wat dat betreft wel hetzelfde verhaal als de paddo's: alleen eten bij zeker weten, hé dat rijmt...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mr T, ik dacht wel dat alle rozenbottels eetbaar waren. Rauw zijn ze trouwens verschrikkelijk smerig. En ook gekookt zijn ze zonder suiker vies. Maar ja, vol vitamine C dus niet kieskeurig zijn. Maar dus de zaadjes goed verwijderen en denk om hun zaad-haartjes die kunnen blaren trekken op je lippen als je er gevoelig voor bent.

 

Over de andere maanden ook, ik stuur je een pb-tje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja alle rozenbottels zijn eetbaar maar die van de gecultiveerde roos (sier roos dus) kan je beter niet nemen.

 

Ik zet de bottels in stukken gehakt op in water, kook het even en haal het dan door de passe vite, hoef je niet ingewikkeld te doen met haartjes en pitjes.. daarna kan je de rest verwerken tot gelei, jam, siroop of hartige saus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Piroska wrote;

Ja vogels zijn ook goed te doen, al begreep ik van Hanneke Videler (eetbare natuur) dat alle vogels die vis eten echt niet weg te kanen zijn, maarja in nood...

 

Goed boek overigens, ze probeert ook vos en meerkoet etc... ze eet echt alles, geweldig!

 

eet jij ook uit de natuur? of weet je het gewoon zodat je kan eten als er nood is?

 

http://www.bol.com/nl/p/eetbare-natuur/1001004010217164/?Referrer=ADVNLGOT0020081001004010217164

 

@Piroska;

Dat boekje ken ik niet maar lijkt me wel grappig!

 

Ik probeer alles wat ik te pakken kan krijgen en "apart" is te eten,maar dan wel als ik van anderen heb gehoord hoe het te eten en te bereiden;van kikkers en slakken tot allerlei "onkruid"en van mus tot gans en van stierenkloten(in Hongarije!) tot geiten oog.

Laatst van iemand gehoord dat zelfs kraai en das wordt gegeten in Portugal; hij had helaas geen recept,anders zou ik zeker eens kraai proberen, al was het maar om te weten hoe het smaakt.

Laatst ook weer eens "tripe"(koeiepens) geproefd, de op een na laatste keer was dertig jaar geleden, na deze delicatesse weer eens geproefd te hebben, denk ik dat dat ook weer genoeg is voor de komende dertig jaar; niet alles wat "eetbaar" is.is even lekker lol .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Piroska wrote;

Ja vogels zijn ook goed te doen, al begreep ik van Hanneke Videler (eetbare natuur) dat alle vogels die vis eten echt niet weg te kanen zijn, maarja in nood...

 

Goed boek overigens, ze probeert ook vos en meerkoet etc... ze eet echt alles, geweldig!

 

eet jij ook uit de natuur? of weet je het gewoon zodat je kan eten als er nood is?

 

http://www.bol.com/nl/p/eetbare-natuur/1001004010217164/?Referrer=ADVNLGOT0020081001004010217164

 

@Piroska;

Dat boekje ken ik niet maar lijkt me wel grappig!

 

Ik probeer alles wat ik te pakken kan krijgen en "apart" is te eten,maar dan wel als ik van anderen heb gehoord hoe het te eten en te bereiden;van kikkers en slakken tot allerlei "onkruid"en van mus tot gans en van stierenkloten(in Hongarije!) tot geiten oog.

Laatst van iemand gehoord dat zelfs kraai en das wordt gegeten in Portugal; hij had helaas geen recept,anders zou ik zeker eens kraai proberen, al was het maar om te weten hoe het smaakt.

Laatst ook weer eens "tripe"(koeiepens) geproefd, de op een na laatste keer was dertig jaar geleden, na deze delicatesse weer eens geproefd te hebben, denk ik dat dat ook weer genoeg is voor de komende dertig jaar; niet alles wat "eetbaar" is.is even lekker lol .

 

 

Leuk!

 

Zo te horen moet je dringend dat boek van Hanneke Videler kopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kastagne ,met een scherp mes,kleine kruis in snijden ,dan kan het stoom ontsnappen.

 

Om te poffen wel.

 

Je kunt ze ook gewoon schillen (probeer ook binnenvelletje weg te halen, dat is bitter) en als zeg maar aardappels eten. Met zout en boter. Of juist als toetje met suiker. Je kunt ze ook schillen, koken, pureren met 50% suiker en bewaren in potten.

 

Als je ze laat drogen in een oven tot ze "rammelen" in de schil kun je ze zeker een jaar bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet rabarber....is een winter groente.

Knolraap blijft goed tot het gaat dooien..je moet alleen wel de mollen voor zijn....hetzelfde geld voor winterpeen

brandnetel kan je het hele jaar rond wel vinden....zit ook vol ijzer en vitamine c...goed voor soep, thee,stoofpot of een salade

Als het een zachte winter is kan je soms paardebloem vinden...is redelijk te eten als je niets anders hebt

Sommige notensoorten hoeven nog niet van de boom afgevallen te zijn. Ik heb in de laatste maanden van het jaar met een zachte winter hazelnoot gezien, en eikels kan je na na het weken en spoelen in water verwerken tot bloem om pannekoekjes mee te maken. -water,beetje zout en eikelbloem-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Vergeet niet rabarber....is een winter groente.

Knolraap blijft goed tot het gaat dooien..je moet alleen wel de mollen voor zijn....hetzelfde geld voor winterpeen

brandnetel kan je het hele jaar rond wel vinden....zit ook vol ijzer en vitamine c...goed voor soep, thee,stoofpot of een salade

Als het een zachte winter is kan je soms paardebloem vinden...is redelijk te eten als je niets anders hebt

Sommige notensoorten hoeven nog niet van de boom afgevallen te zijn. Ik heb in de laatste maanden van het jaar met een zachte winter hazelnoot gezien, en eikels kan je na na het weken en spoelen in water verwerken tot bloem om pannekoekjes mee te maken. -water,beetje zout en eikelbloem-

 

 

Hee Wolf, vegetarische neigingen? :)

Geintje, lekkere dingen hoor.

Pas maar op dat @Piroska (Roodkapje) je niet vangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...