Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stel je voor: morgen ligt er opeens een meter sneeuw


Nico de Geit

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts
Qua verwarming heb ik toch een echt probleem, we hebben alleen een HR ketel, geen openhaard of kachel helaas. Dus wij moeten dicht bij elkaar gaan zitten in een tent of het fornuis aan, of alle kaarsen aan. Verder geen houden we het prima uit, gezellig spelletjes spelen en lekker sneeuwpoppen maken, sleeen, skieen ik zie het helemaal zitten, mag van mij gebeuren deze winter, dan worden er misschien nog meer mensen wakker, mijn partner bijvoorbeeld.

 

Hoi Adrie, hierbij een van de beste en meest ondergewaardeerde tips uit mijn boek "Hoe overleef ik een crisis". Ik heb voor noodgevallen twee uitstekende Zibro Kamin kachels, die je overal zonder afvoer kunt plaatsen, en een voorraadje petroleum in mijn badkuip. Daar staat het veilig. Petroleum is vanwege zijn hoge vlampunt tamelijk ongevaarlijk. Behalve als het uitstroomt over je vaste vloerbedekking, want die gaat dan als lont werken en dan is het leed niet te overzien. Doordat mijn plastic jerrycans in mijn bad staan, kan de petroleum niet over mijn vloerbedekking uitstromen. Tot zover mijn maatregelen om de eerste klap op te vangen. Nu de tip uit mijn boek;

 

Ik heb betonnen plafonds in mijn flat. Precies boven mijn bed zie je een oog in het plafond geboord, daar kan ik een tentje aan vastmaken, dat precies over mijn bed past (uiteraard kun je ook met andere middelen iets dergelijks improviseren). Ik heb een windglas met een kaars erin. Die hang ik in mijn tentje. Het windglas voorkomt dat mijn tentje in de fik gaat. Ik heb een en ander nooit binnen uitgeprobeerd, wel buiten in mijn marinierstijd toen we in de extreme winter van 1978-1979 zonder pooluitrusting gewoon buiten sliepen. Het zou me niet verbazen als je met een dergelijke constructie in een tentje in een goed geisoleerd huis en met de kat als kruik van @Mandy Lifeboats erbij, de temperatuur van min 10 naar plus 10 weet te krijgen en dat is een mega verschil. Vrijwel al mijn survival plannen zitten zo in elkaar, een comfortabele oplossing voor de kortdurende shit, duurt het langer, dan dien je de moed te hebben, om heel ver terug te schakelen en een plan uit te voeren, dat je extreem lang kunt volhouden. Met een kaars of een waxinelichtje in je tentje boven je bed zitten, ga je heel lang volhouden!

 

PS Bij iedere verbranding die onvolledig is vanwege een slechte zuurstoftoevoer kan koolmonoxide ontstaan! Koop daarom een koolmonoxide melder! Dit is een goeie:

 

http://www.liff.nl/aanbieding-ajax-kidde-koolmonoxidemelder-digitaal-display-moment-waarde-kunnen-zien-p-387.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi Adrie, hierbij een van de beste en meest ondergewaardeerde tips uit mijn boek "Hoe overleef ik een crisis". Ik heb voor noodgevallen twee uitstekende Zibro Kamin kachels, die je overal zonder afvoer kunt plaatsen, en een voorraadje petroleum in mijn badkuip. Daar staat het veilig. Petroleum is vanwege zijn hoge vlampunt tamelijk ongevaarlijk. Behalve als het uitstroomt over je vaste vloerbedekking, want die gaat dan als lont werken en dan is het leed niet te overzien. Doordat mijn plastic jerrycans in mijn bad staan, kan de petroleum niet over mijn vloerbedekking uitstromen. Tot zover mijn maatregelen om de eerste klap op te vangen. Nu de tip uit mijn boek;

 

Ik heb betonnen plafonds in mijn flat. Precies boven mijn bed zie je een oog in het plafond geboord, daar kan ik een tentje aan vastmaken, dat precies over mijn bed past (uiteraard kun je ook met andere middelen iets dergelijks improviseren). Ik heb een windglas met een kaars erin. Die hang ik in mijn tentje. Het windglas voorkomt dat mijn tentje in de fik gaat. Ik heb een en ander nooit binnen uitgeprobeerd, wel buiten in mijn marinierstijd toen we in de winter van 1978-1979 zonder pooluitrusting gewoon buiten sliepen. Het zou me niet verbazen als je met een dergelijke constructie in een tentje in een goed geisoleerd huis en met de kat als kruik van @Mandy Lifeboats erbij, de temperatuur van min 10 naar plus 10 weet te krijgen en dat is een mega verschil. Vrijwel al mijn survival plannen zitten zo in elkaar, een comfortabele oplossing voor de kortdurende shit, duurt het langer, dan de moed hebben om heel ver terug te schakelen en een plan uitvoeren dat je extreem lang kunt volhouden. Met een kaars of een waxinelichtje in jet tentje boven je bed zitten, ga je heel lang volhouden!

 

Dank voor de tips, maar eh.... Hoe ga jij nu in bad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Je kunt toch gewoon je motor laten draaien". Ja hoor Nico, dat kan, dagen achter elkaar als het moet. Kans op storing nul natuurlijk bij extreme vorst en zoveel handiger dan effe een paar piepkleine waxinelichtjes in je auto leggen, want dat is een extreem ingrijpende maatregel. Volgens mij spreek jij via een soort autopilot mensen tegen.

 

En Nico, waarom zou je die shit benzine in je auto niet gewoon opstoken als je vast kom te zitten, je kunt je benzine dan toch niet meer gebruiken om te rijden. En neem -tussen zes kleine kinderen achterin- gewoon 100 liter extra benzine mee in jerrycans, zodat je lang stationair kunt blijven draaien als je vast komt te zitten. Dat is immers heel wat veiliger dan een paar waxine lichtjes....

 

Liever 100 liter brandstof in goed sluitende stalen jerrycans achterin dan kaarsjes branden in een auto waar kinderen in zitten. Als een kaarsje valt kan je auto af fikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er morgen een meter sneeuw ligt en de stroom is uitgevallen dan hebben we hier een probleem: de cv doet het niet meer. Er vanuit gaande dat het gas het nog wel doet is dat makkelijk op te lossen door een noodstroomvoorziening.

 

Een accu op zolder, een druppellader en een omvormer om van 12V 230V wisselspanning te maken. 50W is genoeg, meer verbruikt de cv-ketel niet. Maar er is een slimmere oplossing: een omvormer kopen die in de sigarettenaansteker van je auto past. Verlengkabel eraan en je hebt stroom. Vaak niet meer dan 100W, maar dat is genoeg om je cv-ketel te laten draaien.

 

Nadeel is natuurlijk wel dat je auto-accu dan leeg raakt waardoor je je auto misschien niet meer kunt starten. Maar als je de motor af en toe laat draaien zal dat ook wel goed komen.

 

Een volwaardige noodstroomvoorziening is natuurlijk ideaal, maar een omvormer die de accu van je auto gebruikt kan je ook van 230V voorzien en dan ben je voor een paar tientjes klaar. Ik ga er binnenkort een kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik in bad ga? Ik vond de kat als kruik van Mandy zo leuk, maar ik denk nu toch aan een hond. Hoe viezer hoe leuker ze het vinden om er aan te likken.

 

Hoi Dick,

 

hond als vochtig doekje???? Ook een erg creatieve prep-oplossing. Zou zeggen; DOEN! (Klein nadeel t.o.v. mijn harige kruiken is dat honden niet spinnen, da's erg rustgevend).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in zeven pagina's nog niet sneeuwballen gooien tegengekomen.

De schaapjes zullen de eerste paar uur lol hebben en s'avonds als ze in een koud huis zitten tot een verontruste conclusie komen.

Ik, en hopelijk wij allemaal, zullen heerlijk nippen aan onze grote dampende chocomelk.

 

Greener (die nu dus bedenkt dat hij houdbare slagroom moet inslaan...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

what's new :D

 

Dit gebeurt hier elk jaar, wij hebben niet van die fancy strooidiensten etc. Als het een meter is valt het reuze mee, dan pak ik nog steeds de auto. Mocht het meer zijn dan dat, dan breng ik de kids wel met het paard of de tractor naar school.

Oh en ik moet dan met de schep de tuin in want ik ga morgen broccoli koken en die moet ik dan dus uitgraven om te oogsten :D

 

Stroom zal waarschijnlijk uit zijn, maar dat was hij net ook al, en het sneeuwt maar een beetje en blijft niet eens echt liggen.

 

Verder gewoon even met de sneeuwschep wegen vrijmaken naar de stallen om de dieren te verzorgen, oh en ook nog een paadje naar de houtberging en de kelders vrij maken.

 

 

hihihi nou moet ik ineens denken aan een situatie die we vroeger mee hebben gemaakt bij mijn moeder op de boerderij. Het had die dag flink gesneeuwd en er lag zo'n 80 cm sneeuw. Mijn zusje had afgesproken met een vriendinnetje en wou daar per se heen. Mijn moeder zei: "Ik geloof dat jij gek bent, ik ga niet door die sneeuw rijden om jou naar je vriendinnetje te brengen! Kijk maar of je je zus zo ver krijgt!" We hadden geen 4x4, zoals ik nu heb (Jeep Grand Cherokee) maar een simpele en erg lage Citroen BX. Ik was toen een jaar of 13, zij was dus 9. Ik vond het helemaal geweldig om te proberen door de sneeuw te rijden, dus ik de auto in, zusje erin, schep erin, nog wat dekens etc ingepakt en hup, naar het dorp waar het vriendinnetje woonde. Wij woonden toen op een berg, helemaal alleen, dus sneeuwschuivers kwamen hier niet. Wel was er een boer in de omgeving die een sneeuwschuiver voor op zijn tractor had, en dus ons meestal wel kwam uitgraven. Nou ik de oprit af, dat ging makkelijk. Toen een klein bergje. Pff, ik gaf het bijna op, steeds terugglijden en opzij enzo, mijn moeder stond achter het raam te lachen met een kop warme chocomel. Ik had het bijna opgegeven, ware het niet dat mijn moeder dan gelijk zou krijgen, en dat mocht niet gebeuren! Nou ik ging dus gewoon door, plankje voor de wielen voor de grip, sneeuw wegscheppen, hup, weer een metertje verder! En zo door tot we het bergje op waren (zo'n 100 meter). We reden verder in onze straat, en daar begon de sneeuw op te hopen voor de bumper. Opeens BAM! stil. Ik naar buiten, lag er een gigantische muur van sneeuw voor de auto. Wegscheppen en door. "gewoon een kwestie van deze straat uit, en dan was het een berg af, en dan nog een op om het dorp te bereiken." Dit nog 4 of 5 keer, en ik kwam aan het einde van de straat en zag grote lichten. "ha! de sneeuwschuiver! dat is mazzel!" Ik bleef wachten tot hij voorbij was. Toen ik zijn lichten onderaan de berg zag wegdraaien wist ik dat ik ervoor moest gaan. Het sneeuwde nog steeds erg hard, dus binnen no time zou ik weer vastzitten. Nou het draaien ging goed, toen de berg af. Ik probeerde te remmen. Niets. "Hmm, dat is vervelend... Hoe ging dat ook alweer bij glijden? links is rechts en rechts is links. Niet remmen! oh ja." Na ongeveer 3 km de berg af (via haarspeldbochten door het bos) kwam de grote weg tussen de twee bergen in zicht. "oeps, daar had ik niet op gerekend! die moet ik oversteken!" Nou ik had inmiddels een flinke snelheid, en remmen kon ik vergeten, dus maar door. Ik zag nergens lichten, dus dat zou wel goedkomen. Je kunt daar 2 km ver kijken, en auto's konden toch niet snel rijden met dit weer. Daar was de berg die ik op moest. Ik zou dat nooit halen zonder flinke aanloop, dus besloot ik maar door te vliegen om zo ver mogelijk te komen. Wonder boven wonder lukte het om bijna bovenaan te komen. Toen wou de auto gaan terugglijden. Ik dacht: "dat echt niet, ik ben niet zo ver gekomen voor niets!" Toen de berm in gestuurd en ik kreeg op het gras weer grip. Toen ben ik zo langs de weg naar het dorp gereden. Ik wist dat ik niet terug zou komen met de auto, dat was onmogelijk. Op onze berg kon je niet naast de weg rijden, dat was bos, en ik besloot dus maar een paard te lenen en zo terug te gaan. De auto liet ik bij het huis van het vriendinnetje achter. Toen ik thuis kwam lag mijn moeder nog steeds te lachen. Ze vond het erg leuk dat het me was gelukt, en vroeg: "ga je morgen ook even voor me naar de winkel? Met de auto?" Ik ben rechtstreeks naar mijn kamer gevlucht en ben gaan slapen.

Hierdoor dacht ik er opeens aan:

Mijn dochter vroeg me gisteren: "mama, wil je me naar mijn vriendje brengen?" Ik keek naar buiten en zag vlokjes vallen. "ECHT NIET! JE BENT HARTSTIKKE GEK! IK GA TOCH NIET DOOR DE SNEEUW RIJDEN OM JOU NAAR JE VRIENDINNETJE TE BRENGEN!!"

Daarna moesten ik en mijn man vreselijk lachen van mijn overreactie. Mijn dochter snapte er niets van en ging boos naar haar kamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in zeven pagina's nog niet sneeuwballen gooien tegengekomen.

De schaapjes zullen de eerste paar uur lol hebben en s'avonds als ze in een koud huis zitten tot een verontruste conclusie komen.

Ik, en hopelijk wij allemaal, zullen heerlijk nippen aan onze grote dampende chocomelk.

 

Greener (die nu dus bedenkt dat hij houdbare slagroom moet inslaan...)

 

 

JAAAAAAAAAAAAAAAA hete chocomel, al dan niet van de kachel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hahaha, vet verhaal @niki. :D

 

Mijn actie:

 

Iglo!

sneeuw in kratjes stampen en dan een echte iglo bouwen, zoals het precies hoort.

Laagje water erover, dat het ijs wordt.

En dan daarin slapen bij kaarslicht Cool :cool: !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, vet verhaal @niki. :D

 

Mijn actie:

 

Iglo!

sneeuw in kratjes stampen en dan een echt iglo bouwen, zoals het precies hoort.

Laagje water erover, dat het ijs wordt.

En dan daarin slapen bij kaarslicht Cool :cool: !

 

Vergeet niet om te zorgen dat je dan nog genoeg zuurstof krijgt bij het slapen he (dat je verluchtingsgaten of ingang niet dicht sneeuwen bv) ;) Heb geen zin om online te gaan rouwen ;)

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, vet verhaal @niki. :D

 

Mijn actie:

 

Iglo!

sneeuw in kratjes stampen en dan een echte iglo bouwen, zoals het precies hoort.

Laagje water erover, dat het ijs wordt.

En dan daarin slapen bij kaarslicht Cool :cool: !

 

Dat is een grappig idee, werkt het ook met die kratjes?

Zou leuk zijn voor de kids hier op bet plein als er een boel sneeuw zou vallen de komende tijd...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat is een grappig idee, werkt het ook met die kratjes?

Zou leuk zijn voor de kids hier op bet plein als er een boel sneeuw zou vallen de komende tijd...

 

Greener

 

Ja man, als kind een paar keer gedaan.

Je moet van die stapelbare kratjes nemen. Die zijn zo ontworpen, dat je makkelijk uit de mal komen. Een beetje taps.

Dus de blokken sneeuw komen er ook makkelijk uit. Sleuven in de muren met de hand vullen.

 

Echt leuk voor met de kinderen. :)

Vroeger, toen ze nog klein waren had ik altijd een mooie smoes om kinderachtige dingen te doen (speeltuin).

 

Nu ben ik architect en heb ik de smoes, dat ik bouw-vormen bestudeer voor overleven in barre omstandigheden.

 

Hee, krijg ik nu pas de inspiratie, om zo'n krat in de auto te hebben. O, die heb ik al, dat is waar ook. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...