Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dump ik mijn hond of niet in een SHTF ?


Chinaka

Aanbevolen berichten

Als ik mezelf de vraag stel laat ik mijn hond vrij in een STHF situatie of dood ik haar of zou ik haar opeten?

Naast 2 van de 3 plaats ik een groot vraagteken alhoewel ik besef dat wanneer de hemel pikzwart word boven mijn bestaan ik misschien wel moet overgaan tot dat waar ik echt niet mee geconfronteerd wil worden .

Maar in alle zekerheid weet ik dat ik mijn hond niet vrijlaat of beter geformuleerd achterlaat.

En de reden daar voor is dat “Stel ik laat haar achter “ Een hond heeft 3 basis behoeften, eten, drinken en beschutting.

Als een van deze 3 basis behoeften wegvalt komt je hond vroeg of laat in serieuze problemen.

Nu in goede hondentijden is er meer dan voldoende afval te vinden voor een straathond /zwerfhond en heeft ze het voordeel tegenover de mens dat ze bijna alles eten kan dat een mens niet verteert.

Maar in een SHTF situatie is het eerste wat de mens doet ( Buiten parasiteren op anderen) terug grijpen naar dat wat andere weggooien.

Als daar dan een hond rond loopt dan eindigt die waarschijnlijk wel in de pot.

 

Er zijn nog een paar redenen waarom ik mijn hond niet achterlaat.

Ik laat even achterwege dat ze misschien wel het verschil kan maken tussen mijn inleven blijven of niet ( Wil daar nu nog niet aandenken)

Maar wat wel belangrijk is dat “ Stel je dropt je hond in een afgelegen gebied, want je hebt daar een paar honden zien rondzwerven.”

En nu denk je, prima die red het wel, tenslotte heb je daar toch een paar honden gezien en ga je ervan uit dat er voldoende kleinwild aanwezig is.

Misschien kunnen ze zelfs een hert verschalken, ze zijn toch met meerdere.

 

Vergeet dat maar. Waarom? Wel omdat.

1. Jouw hond en ook die andere honden geen instinctieve of aangeleerde ( Ouders op pups ) jachtervaring hebben.

2. Jouw hond geen roedel dier is in de strikte zin van het woord.

Honden zijn semi solitair en vormen kleine sociale groepen.

Waardoor ze dus niet als een roedel ( In de strikte zin ) kunnen fungeren

Dus hangen ze af van zieke dieren of kadavers. Volgens mij is dat niet voldoende.

 

Ik weet ook dat een hond wel is een konijn kan vangen maar structureel te werk gaan zoals een roedel wolven, nee.

Dus als je dan kansberekening toepast zal de slaagkans zo laag zijn dat ze zullen sterven van honger.

 

Dus tot slot mijn hond blijft lekker bij mij ook in een SHTF situatie.

 

Groetjes Chin

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vergeet dat maar. Waarom? Wel omdat.

1. Jouw hond en ook die andere honden geen instinctieve of aangeleerde ( Ouders op pups ) jachtervaring hebben.

2. Jouw hond geen roedel dier is in de strikte zin van het woord.

Honden zijn semi solitair en vormen kleine sociale groepen.

Waardoor ze dus niet als een roedel ( In de strikte zin ) kunnen fungeren

Dus hangen ze af van zieke dieren of kadavers. Volgens mij is dat niet voldoende.

 

Ik weet ook dat een hond wel is een konijn kan vangen maar structureel te werk gaan zoals een roedel wolven, nee.

Dus als je dan kansberekening toepast zal de slaagkans zo laag zijn dat ze zullen sterven van honger.

 

hmm... hier ben ik het niet helemaal mee eens, je gooit nu alle honden op 1 hoop (figuurlijk dan xD ), m'n vorige overburen hadden namelijk 2 honden, waarvan 1 gewoon uit huis breekt en doodleuk gaat jagen en met een eend in z'n bek terugkomt om op te eten, ze kunnen dus echt wel in hun eentje jagen. en dan vergeet ik er zelfs bij te zetten dat ie maar 9 maanden was toen en waarvan die 8 maanden bijna altijd in een bench zat en bijna nooit buiten kwam. Als een hond in de problemen komt neemt z'n oerinstinct het echt wel over.

het ligt er natuurlijk ook aan wat voor hond het is. een stabij heeft natuurlijk een veel grotere overlevingskans dan een chihuahua

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook doet laat ze niet vrij!Eén van de grootste problemen na een shtf kunnen wel eens de roedels verwilderde honden zijn. Ze zijn niet bang voor mensen en als ze honger genoeg hebben zullen ze ook mensen aanvallen, waarschijnlijk in roedels.

ook leuk, kom je een roedel verwilderde hongerige duitse herders tegen, dan kan je je leven echt gedag zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm... hier ben ik het niet helemaal mee eens, je gooit nu alle honden op 1 hoop (figuurlijk dan xD ), m'n vorige overburen hadden namelijk 2 honden, waarvan 1 gewoon uit huis breekt en doodleuk gaat jagen en met een eend in z'n bek terugkomt om op te eten, ze kunnen dus echt wel in hun eentje jagen. en dan vergeet ik er zelfs bij te zetten dat ie maar 9 maanden was toen en waarvan die 8 maanden bijna altijd in een bench zat en bijna nooit buiten kwam. Als een hond in de problemen komt neemt z'n oerinstinct het echt wel over.

het ligt er natuurlijk ook aan wat voor hond het is. een stabij heeft natuurlijk een veel grotere overlevingskans dan een chihuahua

Bekijk die situatie is heel objectief. Waar zaten die eenden?

Waren dat daadwerkelijk wilde eenden.

Honden zullen wanneer het nodig is ook jouw kippen doden en opeten. Maar in de werkelijke zin van jagen om te overleven van wild?

En oerinstinct wat bedoel je daar mee? Kynologisch gezien gaan we ervan uit dat de hond afstamt van de wolf. Dat is een theorie, we weten dat niet 100% zeker, misschien zit er ergens wel een Jackhals tussen. Maar wat we nu wel weten is dat onze hond geen roedel dier is. Daarvan uit gaande wordt deze wel heel erg beperkt in zijn slaag kansen om te jagen. Dus op langere termijn ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook doet laat ze niet vrij!Eén van de grootste problemen na een shtf kunnen wel eens de roedels verwilderde honden zijn. Ze zijn niet bang voor mensen en als ze honger genoeg hebben zullen ze ook mensen aanvallen, waarschijnlijk in roedels.
Juist en een beetje niet juist. Het zijn geen echte roedels maar ja ze zullen je aanvallen.

Denk daar is over na. Stel dat onze huishonden echt een roedel zoals wolven zouden kunnen vormen. En gestructureerd en beredeneerd hun prooi zouden selecteren. Wat een nachtmerrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nooit mijn honden laten gaan, één van mijn honden zal het wel overleven hij heeft altijd gezworven in de bossen op de veluwe en als ik hem nu nog loslaat op de Schellinkhouterdijk is hij weer die zwerver die zijn kostje bij elkaar zoekt. De ander gaat binnen twee dagen dood van verdriet wanneer zij niet bij ons is. Met het idee leven dat ik niet weet hoe het met ze is maakt TSHTF situatie alleen maar erger. Dan maar samen dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post.

 

Ik heb toevallig vandaag ergens gepost dat je als dieren eigenaar ook de verantwoordelijkheid moet durven en kunnen nemen om het dier 'uit zijn lijden' te kunnen helpen.

Dat zal voor iedereen een ander begrip zijn , maar die duscussie ga ik liever uit de weg...

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ander gaat binnen twee dagen dood van verdriet wanneer zij niet bij ons is. Met het idee leven dat ik niet weet hoe het met ze is maakt TSHTF situatie alleen maar erger.

Precies. Je roedel bij je hebben is gemakkelijker dan niet weten of ze het goed maken.

Dit doet me denken aan een paar dagen geleden toen wij hooi bij een boer moesten halen. Hij kon niet wisselen en moest naar het hoofdhuis lopen voor wisselgeld. Twee van onze honden hadden we in de bench meegenomen. Mijn dochter reed het terrein af terwijl ik met de boer meeliep naar het hoofdhuis zo'n 100 meter verderop. Later vertelde ze dat één van de honden helemaal in paniek raakte toen ze wegreed totdat ze 100 meter verderop stopte om op mij te wachten. Het was alsof hij tegen haar wilde zeggen:"Wacht, wacht, je vergeet de baas." Geweldig hoe dieren zich aan je kunnen hechten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post.

 

Ik heb toevallig vandaag ergens gepost dat je als dieren eigenaar ook de verantwoordelijkheid moet durven en kunnen nemen om het dier 'uit zijn lijden' te kunnen helpen.

Dat zal voor iedereen een ander begrip zijn , maar die duscussie ga ik liever uit de weg...

 

Prep ze,

Kans

Ik niet ! Om rechtuit te zijn ben ik zelfs opzoek naar een boek , hoe kook je je hond. Raar? Nee in een SHTF wil ik weten hoe ik dat doen moet. En mijn hond dump ik niet.

Kans, ik heb een behoorlijke kennis als het om kynologische verleden / heden gaat en waar ik telkens op stuit is dat sentimenteel gedoe daar waar we dagelijks kalveren, biggen etc verorberen zonder er over na te denken maar honden NEE dat kan niet. Ik ga nu niet honden kweken om te consumeren Maar doe even normaal In een SHTF situatie spaar ik mijn eigen hond en leg ik die van mijn buur zonder problemen op de BBQ. Voila zo eenvoudig denk ik.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik niet ! Om rechtuit te zijn ben ik zelfs opzoek naar een boek , hoe kook je je hond. Raar? Nee in een SHTF wil ik weten hoe ik dat doen moet. En mijn hond dump ik niet.

Kans, ik heb een behoorlijke kennis als het om kynologische verleden / heden gaat en waar ik telkens op stuit is dat sentimenteel gedoe daar waar we dagelijks kalveren, biggen etc verorberen zonder er over na te denken maar honden NEE dat kan niet. Ik ga nu niet honden kweken om te consumeren Maar doe even normaal In een SHTF situatie spaar ik mijn eigen hond en leg ik die van mijn buur zonder problemen op de BBQ. Voila zo eenvoudig denk ik.

 

Groetjes Chin

 

Mischien moeten we een stukje forum reserveren voor mensen die die stap kunnen maken:o

Ik heb over nog veel meer zo mijn eigen opvattingen.

Met sommige mensen kan ik daar over praten, de meeste hangen vast in de huidige normen en waardes en hebben moeite met dat los te laten. Zelf denken en redeneren is ons afgeleerd de norm is "zet je naar de norm' in de huidige maatschappij heeft dat voordelen in een andere setting zal die geprogrameerdheid je enorm hinderen.

Kijk bv naar de wapens discussie, ooh ooh wat doe ik nu?, in de huidige maatschappij zouden ze niet nodig hoeven zijn...

Om dan maar meteen de stelling in te nemen dat ze nooit handig of nodig zullen zijn???

 

Maar goed eens afwachten wat jou en mijn opmerking al teweeg zullen brengen....

Ik zie nu al uit naar het chinaka & kans deel van het forum, nog meer gegadigden:confused:

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Dus je bent voor zekers geen 18 haha Echt heb je die ervaring? Respect

 

Nee, ben idd iets ouder dan 18 :cool: . Heb op doorreis over sulawesi zowel kalong (vliegende hond, soort vruchten etende vleermuis ) als hond gegeten , het erste vond ik smakelijker .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, daar was het stukje dus, dank voor je info @Chinaka.

 

Mee eens dat de ene hond zich beter zal redden dan de andere. Ik heb er eentje die loopt als we wandelen alles op te eten wat ze tegenkomt. Kastanjes, verrotte beukennoten, eikels. In het seizoen plukt ze zelf bramen en eet bosaardbeitjes, Ze vindt ook eieren en komt ze brengen zonder ze te breken. Verder eet ze hier op het terrein (helaas en ook wel makkelijk) alle stront van alles wat loopt, rent en vliegt op. Dus die zou het wel redden. Een ander hebben we zwervend gevonden en ook die zal zich wel redden. Dan hebben we er nog eentje die graaft alles wat onder de grond beweegt uit, dus ook hij zou zich wel redden. Ik denk trouwens als we ze met zijn drietjes los zouden laten, dat ze dan misschien niet eens bij elkaar zouden blijven.

 

Ik zou deze eigenschappen van hen mogelijk in tijd van nood ten voordele van mezelf draaien. Ik neem ze sowieso mee en we delen al het eten samen (als ik mijn veganisme opzij heb moeten zetten). Wat zij vinden en wat ik vind of heb. Lijkt me een aardige deal, allemaal werken voor de kost.

 

Vandaag werd er weer een soort rat met een ronde snuit (soort hamster maar dan met lange staart) aangeleverd. Niet voldoende voor ons allemaal ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

topick ...

als iemand zijn huisdier dumpt tijdens Shtf verdien je van mij GEEN respect

wij hebben zelf ook dieren onze hond heeft zelf ook een bob ( tas speciaal voor honden )

en vergeet niet een hond kan je zelfs helpen wand die horen beter dan een mens ( de onze hoort al iemand aan komen voor dat ik ze op de camera zie en gromt zij ....)

dus als je lekker in je tentje licht te maffe kan je huisdier je net optijd wakker maken ( als je het getraind heb )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er ook aan wat voor hond. Een herdershond of een husky zal zich wel redden op zichzelf maar een poedel of chihuaha absoluut niet.

Een Poedel niet?

We zijn vergeten dat dat een pracht van een jachthond is geweest. Maar telkens en opnieuw worden honden gekweekt in functie van gebruik en dan in opbrengst.

Met enkele uitzonderingen kan je de ganse lijn van honden terug reduceren tot dagdagelijks gebruik in functie van de mens.

En een Poedel was een aanschouwing met uitzonderlijke kwaliteiten. Maar toen men zag dat ze ook kon fungeren als lapdog , werd er groot geld aan verdiend.

En waarom zou een herdershond of husky meer mogelijkheid hebben om in een SHFT te overleven.?

Ik stel deze vraag vanuit mijn nieuwsgierigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

topick ...

als iemand zijn huisdier dumpt tijdens Shtf verdien je van mij GEEN respect

wij hebben zelf ook dieren onze hond heeft zelf ook een bob ( tas speciaal voor honden )

en vergeet niet een hond kan je zelfs helpen wand die horen beter dan een mens ( de onze hoort al iemand aan komen voor dat ik ze op de camera zie en gromt zij ....)

dus als je lekker in je tentje licht te maffe kan je huisdier je net optijd wakker maken ( als je het getraind heb )

 

Ben het met je eens eend.

De praktijk leert me dat zelfs een vakantie een reden is voor sommige voor het dumpen van een huisdier :mad:

Dus ik maak me weinig illusies voor wat er gaat gebeuren als tshtf......

 

Ben het met iemand anders eens dat het zelfs dom zou zijn in geval shtf, oei oei.....

 

( slecht vis weer vandaag :confused: )

 

Prep ze

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom zou een herdershond of husky meer mogelijkheid hebben om in een SHFT te overleven.?

Ik stel deze vraag vanuit mijn nieuwsgierigheid.

 

Je vraagt het niet aan mij, dus ik antwoord voor mijn beurt, maar ik heb het gevoel dat deze honden en zeker de husky dichter bij de natuur staan.

 

O.T> Overigens, honden en dan ook die ratten aan een touwtje zoals chihuadingetjes, vind ik in hun hart vaak nog steeds wel heel erg hond. Wij hebben allemaal honden boven de 25kg, vind ik persoonlijk meer hond zeg maar, maar grom eens naar je hond. Wel eens gedaan? Ik doe het vrij geregeld als iets niet wil. Geweldig hun reactie. Ze kijken gelijk weg, kwispelen nog zachtjes zo van: Meen je dat nou echt, baas? En druipen dan af. Werkt geweldig. Ik deed dit eens bij een irri-hondje van een vriendin, totaal niet opgevoed k....-likkertje, het werkte. Vriendin was helemaal verbaasd, want naar haar luisterde het hondje niet. Tja, het blijft diep binnenin een hond, hoe truttig ze er ook uit zien en grommen is toch hun taal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...