Ga naar inhoud
GENEGEERD

Boeren in luxepositie? Think again...

niki
 Share

Recommended Posts

http://www.nu.nl/economie/2971326/zeven-boeren-per-dag-stoppen-ermee.html

De daling zal waarschijnlijk doorgaan. Daardoor blijven er steeds minder landbouwbedrijven over, maar die zullen ongeveer evenveel produceren als nu.

Het grote probleem voor de preppers die geen boer zijn?

Als de bedrijven steeds groter worden, krijgen ze een soort monopoliepositie. Dieren worden vaak onder heel slechte omstandigheden gehouden, om maar zo veel mogelijk op te brengen. Ze worden ook volgepompt met medicatie (antibiotica) en dat gaat dus allemaal jullie eten in. Hoe groter de bedrijven, hoe meer druk om winstmarges te halen. Daar komen Monsanto en vriendjes! Het zou toch geweldig zijn als je je land kan besproeien met roundup, zonder dat je oogst kapot gaat? Het je minder mensen nodig om het land te bewerken, dus meer winst! Geweldig, kom maar hier met die GMO. Nee niet echt, want je krijgt er (waarschijnlijk!) kanker van.

En dan vragen we ons af waarom we toch allemaal zo ziek zijn en waarom er steeds meer rare multi-resistente bacteriën rondgaan... We eten toch gezond??

De boeren die nog kleinschalig (familiebedrijf) werken en geen honderden hectares land hebben, kunnen hun hoofd onmogelijk boven water houden door de zeer lage prijzen die geboden worden voor het voedsel dat geproduceerd wordt. Van minder dan 100 hectare kun je eigenlijk al niet meer leven. Dus moeten ze op andere dingen gaan focussen. Mijn moeder draaide een verlies van 30.000 euro per jaar op de schapenhouderij van 30 hectare. 110 euro kreeg ze vorig jaar voor een schaap. Dat was precies de prijs die ze kwijt was om het dier een jaar te onderhouden. Geen winst te behalen dus.

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ja ik heb het altijd al triest gevonden dat mensen die zo hard werken eigenlijk niks verdienen. Ik vind ook dat elk land genoeg eten moeten kunnen verbouwen om de eigen bevolking te kunnen onderhouden.

Enige plus die ik zie is dat er misschien wel ergens een betaalbaar boerderijtje vrij komt wat ik kan kopen.

In Midden Frankrijk heb je heel mooie boerderijtjes voor zo'n 50.000 euro, kosten echt niets!! Maar bedenk dan wel dat ook jij niet van de boerderij kunt leven. Tenzij je iets anders erbij doet natuurlijk.

Link naar reactie

Ik bedacht me net dat de situatie in Nederland/België nog erger is dan hier in Frankrijk, op de boerderij in Visé zijn twee bovenmodale inkomens nodig om de eindjes aan elkaar te knopen. Daar dan nog de verzorging van boerderij en dieren bij is bijna niet te doen!

In Frankrijk krijg je als kleine boer tenminste nog een aantal subsidies van de overheid, maar in Nederland en België zijn die toch echt voorbehouden aan hen die het niet (echt) nodig hebben...

Link naar reactie

Tsja, wat moeten we dan.. Meer betalen voor ons voedsel hebben we doorgaans niet zo'n zin in.

Landbouwsubsidies vind ik net zo'n onzin als kunstsubsidies, een beetje mensen een uitkering geven omdat ze geen zin hebben om te solliciteren.

Als het bedrijf waar ik werk minder geld binnen brengt dan het kost om de tent te runnen, gaan we ook failliet.

Link naar reactie

Ik zie ons ook niet niet leven van onze landbouw,ik zie ons er wel van eten.

Veder doen wij een zeepfabriekje, vijf vakantie bungalow.Wij hebben ook andere inkomen en ben nu aan het onderhandellen over de koop van een zeilboot ,een 60 foot, om te kunnen chaarteren.

Wij investeren ook nu om later met heel weinig cash te kunnen rondkomen. Ik denk ook werk te geven aan tussen de 5 en 10 mensen.

Landbouw en voedsel ga ook over macht niet allen economie.Ik heb verdom weinig principe en ben tegen Monsanto en wil best meer betallen voor eten en meer met mij ,denk ik.

Link naar reactie

Ik zie ons ook niet niet leven van onze landbouw,ik zie ons er wel van eten.

Veder doen wij een zeepfabriekje, vijf vakantie bungalow.Wij hebben ook andere inkomen en ben nu aan het onderhandellen over de koop van een zeilboot ,een 60 foot, om te kunnen chaarteren.

Wij investeren ook nu om later met heel weinig cash te kunnen rondkomen. Ik denk ook werk te geven aan tussen de 5 en 10 mensen.

Landbouw en voedsel ga ook over macht niet allen economie.Ik heb verdom weinig principe en ben tegen Monsanto en wil best meer betallen voor eten en meer met mij ,denk ik.

Dat is dus het probleem, leg een biologisch product in de winkel naast een "normaal" product, het biologische product zal een paar euro duurder zijn. Op het einde van de dag is het normale product uitverkocht, en het biologische ligt er nog allemaal. Ik produceer zelf meer dan genoeg voor onze familie, hoef dus vrijwel niets in de winkel te kopen, maar mijn gedachten zijn hetzelfde als die van jou: Ik zou meer betalen voor een beter product waar ik dus niet ziek van word. Maar de praktijk leert dat dat gewoon niet zo werkt.

@Roeier

Ik ben ook heel erg tegen landbouwsubsidies zoals ze nu zijn. Grote bedrijven die al miljoenenomzet hebben, en winsten, krijgen nog wat miljoenen toegestopt. Ik heb boeren gezien hier in Frankrijk, die leven alleen van de subsidies. Als je daar 200ha land bezit met bepaalde bestemming, kun je heel lekker leven. Hoeven dus niets meer te doen, alles wat ze wel doen is extra. En dat alleen omdat ze land hebben georven. Ze produceren niets, brengen dus voor niemand eten op tafel.

En daarom kunnen zij dus ook de schapen voor €110,- per stuk verkopen. Het maakt niets uit, het is toch alleen maar extra.

In tegenstelling tot de kleine boeren. Zij krijgen niet veel, want hebben niet veel land, maar ze krijgen dezelfde prijs voor veel betere goederen. Puur en alleen omdat niemand meer wil betalen dan bij de grote boer.

En zo sterven alle kleine boeren uit, en dadelijk is er niet eens meer de mogelijkheid om gezond eten te kopen, zelf al wil je het wel en heb je er meer voor over.

Link naar reactie

Vam mij mag gans dat subsidiesysteem voor landbouw afgeschaft worden... Nu trekt dat alles nog schever. Lokaal produceren, lokaal verbruiken. Veel simpeler en gezonder voor iedereen.

Ik hoef geen kiwi te eten in de winter, ik eet wel wat er in een straat van 100km wordt geproduceerd.

Link naar reactie

Vam mij mag gans dat subsidiesysteem voor landbouw afgeschaft worden... Nu trekt dat alles nog schever. Lokaal produceren, lokaal verbruiken. Veel simpeler en gezonder voor iedereen.

Ik hoof geen kiwi te eten in de winter, ik eet wel wat er in een straat van 100km wordt geproduceerd.

Dat is een prima gedachte,maar wat doe je als landbouw bijna onmogelijk wordt gemakt.er zijn allerlij alternatieve zoals groenten abonement en met je buren of collega samen inkoopen, maar de meeste mensen hebben daar gen zin in.Groenten als voorgesneden en fruit salade kant en klaar dat is de markt wens in nederland.

Link naar reactie

Ook dit is weer zo'n ziekmakend onderwerp. Zag laatst een uitzending van De slag om Brussel. Die waren in Roemenië om daar eens te kijken naar de Mega varkensstallen die daar met Europese subsidie uit de grond gestampt werden, door een bedrijf uit... jawel, de Verenigde Staten.

Dat is toch om woest van te worden:mad:, met ons geld wordt daar door een buitenlander een megastal gebouwd, waardoor honderden kleine boeren over de kop gaan en de winsten wegvloeien naar de VS.

• Leuk 1
Link naar reactie

Gast Heksenboot
Ook dit is weer zo'n ziekmakend onderwerp. Zag laatst een uitzending van De slag om Brussel. Die waren in Roemenië om daar eens te kijken naar de Mega varkensstallen die daar met Europese subsidie uit de grond gestampt werden, door een bedrijf uit... jawel, de Verenigde Staten.

Dat is toch om woest van te worden:mad:, met ons geld wordt daar door een buitenlander een megastal gebouwd, waardoor honderden kleine boeren over de kop gaan en de winsten wegvloeien naar de VS.

Denk om je hart Charlie.

Maar boos dat zijn we, dat is een ding dat zeker is!

De techniek, om kleine zelfstandigen afhankelijk te maken, of over de kop te laten gaan, is al heel lang bezig.

Denk maar aan de supermarkten. Vroeger had je bakkers, melkboeren, slager, buurtwinkeltjes. Zelfde verhaal.

Daar zijn vast nog wel een paar voorbeelden van te vinden.

Ik vraag me af, of dat is om te draaien.

Als steeds meer mensen zich bezig gaan houden met zelfvoorzienendheid, dan heb je geen supermarkten en mega-stallen en mega-mono-monsanto-culturen meer nodig. Of olie.

Laat ik dat maar eens gaan doen dan.

Even de wereld verbeteren door bij mezelf te beginnen.

Gelukkig sta ik niet alleen hierin. Iedereen bedankt :D

Gelukkig kom ik hier op de site mensen tegen die dat al doen, in een groep of alleen. Respect! Wat een bron van inspiratie :)

Nog een idee voor boeren onder ons die meelezen: ga biologische groenten drogen, hier op het forum is er veel vraag naar.

Link naar reactie

Nog een idee voor boeren onder ons die meelezen: ga biologische groenten drogen, hier op het forum is er veel vraag naar.

ik denk niet dat je er van rond kunt komen, mijn vader heeft ook maar besloten om zn stallen te laten slopen

prijzen waren (en ZIJN) te slecht, schuren moeten altijd zoveel aangepast worden, gemeentes willen niet mee werken banken willen ook niks

de regering wil de boeren gewoon kapot maken door middel van regelgeving en belasting

owja en monopolie van transporteurs en slachthuizen

• Leuk 1
Link naar reactie

Gast Heksenboot
ik denk niet dat je er van rond kunt komen, mijn vader heeft ook maar besloten om zn stallen te laten slopen

prijzen waren (en ZIJN) te slecht, schuren moeten altijd zoveel aangepast worden, gemeentes willen niet mee werken banken willen ook niks

de regering wil de boeren gewoon kapot maken door middel van regelgeving en belasting

owja en monopolie van transporteurs en slachthuizen

Damn, het is ook 1 dikke, vette kliek ook he? :(

Link naar reactie

Gast Pretletter

Het is een persoonlijke keuze, je kan de kudde toch niet dwingen (moet je ook niet willen). Persoonlijk eet ik biologisch, zowel vlees als groenten, en alles van locale boeren. Ik wil geen rotzooi in mn lijf, en voor mijn kind al helemaal niet. Als je zoekt, kom je er achter dat er eigelijk overal wel bedrijfjes zijn waar je biologische producten kan kopen. Het kost alleen wat moeite, en een klein beetje meer geld. Ik blij, boer blij, dieren blij (vermoed ik).

Link naar reactie

En waarom biologisch?

Denkt men nu echt dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt???

Nou, dat is de kern van biologisch product.Je maar je product pas na vijf jaar geen bestrijding middellen als zodanig op de markt zetten.Het omslag kost heel veel geld.Er is een kleine lijst om toegestaan toevoeging zoals natuurlijk mest ed .

• Leuk 1
Link naar reactie

Gast Pretletter
En waarom biologisch?

Den k je nu echt dat melkkoeien van zo ene bedrijf de hele dag in het stro liggen?

Denk je echt dat er niks geen antibotica erin wordt geduwd??

Ik ben melkveehoudster en wij wouden bioloisch worden maar na jarenlang onderzoek kan ik je verzekeren dat er heel veel misverstanden erover zijn.

Je kunt geen gewaasen verbouwen op grote schaal zonder dat er ziektes in komen,sommige bestrijdingsmiddelen moet je juist gebruiken om ziektes tegen te gaan en ook voor de naaste buren niet hun gewaasen kwijtraken.

melkkoeien hebben wij opgekocht uit een bedrijf waar ze in loopstal tot kniehoog in de stront stonden en ja was bioloisch bedrijf.

En ook bij nadere bedrijven weing stro in de klaverhokken wnat het stro was te duur.

Koeien mogen 3 keer in hun lactatie leven antibotica krijgen,kortom net als op een doorsnee bderijf even apart melken en na een bepaalde tijd gewoon weer in de tank.

Nou nou wat een agressie. Ja dat van die koeien denk ik niet ik zie dat regelmatig zelf. Liggen idd in grote hokken met royaal stro. Lopen in de zomer in een natuurgebied. En ik ben altijd welkom om gewoon even te komen kijken. Bovendien heb ik de garantie dat er de afgelopen jaren geen antibiotica is gebruikt. En dat biologisch moet biologisch -dynamisch zijn dus.

Link naar reactie

En waarom biologisch?

Den k je nu echt dat melkkoeien van zo ene bedrijf de hele dag in het stro liggen?

Denk je echt dat er niks geen antibotica erin wordt geduwd??

Ik ben melkveehoudster en wij wouden bioloisch worden maar na jarenlang onderzoek kan ik je verzekeren dat er heel veel misverstanden erover zijn.

Je kunt geen gewaasen verbouwen op grote schaal zonder dat er ziektes in komen,sommige bestrijdingsmiddelen moet je juist gebruiken om ziektes tegen te gaan en ook voor de naaste buren niet hun gewaasen kwijtraken.

melkkoeien hebben wij opgekocht uit een bedrijf waar ze in loopstal tot kniehoog in de stront stonden en ja was bioloisch bedrijf.

En ook bij nadere bedrijven weing stro in de klaverhokken wnat het stro was te duur.

Koeien mogen 3 keer in hun lactatie leven antibotica krijgen,kortom net als op een doorsnee bderijf even apart melken en na een bepaalde tijd gewoon weer in de tank.

wat een onzin.

ja, in elke branche zijn er excessen of mensen die er alleen maar in zitten voor het geld, maar dit is toch wel echt vreselijk overdreven. En zeker niet in alle biologische boerenbedrijven is het zo!!

Link naar reactie

Gast Dick Berts
Landbouw is grotendeels machinaal, als er geen electriciteit meer is diesel is schaars als de pleuris uitbreekt, zal het weer met de hand moeten worden gedaan en zullen de dieren weer wat vrijer moeten rondlopen. Zullen ze veel mensen nodig hebben.

En vooral veel schoppen. Een paar goeie schoppen vind ik een super prep. Vooral Spear@Jackson is een goed en betaalbaar merk.

Link naar reactie

Landbouw is grotendeels machinaal, als er geen electriciteit meer is diesel is schaars als de pleuris uitbreekt, zal het weer met de hand moeten worden gedaan en zullen de dieren weer wat vrijer moeten rondlopen. Zullen ze veel mensen nodig hebben.

dat is zo, wij hebben zelf niet veel machines, alleen de tractor en machines voor het hooi, maar die kunnen wel net zo makkelijk achter een paard hangen. Maar op de boerderij toch altijd werk zat voor 100 man ;)

Link naar reactie

En vooral veel schoppen. Een paar goeie schoppen vind ik een super prep. Vooral Spear@Jackson is een goed en betaalbaar merk.

Scheppen? ;)

Inderdaad goeie prep, maar de gemiddelde boer heeft er toch echt wel een stuk of 50 - 100 rondslingeren... Wij in ieder geval wel ;)

Schoppen moeten we vaak ook hoor, vooral als de schapen geen zin hebben in hun voetenbadje ;)

• Leuk 1
Link naar reactie

Gast Dick Berts

@niki. Ik ben blij dat jullie er zoveel hebben, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het is heel eenvoudig te begrijpen, dat er bij een forse shtf een enorm schoppen/scheppen tekort gaat ontstaan. Ik durf niet eens te raden naar het aantal mensen+schop dat nodig is om een forse landbouwmachine te vervangen. Dat zal gigantisch zijn. En het aantal schoppen dat rondslingert op boerderijen zal hier absoluut niet op berekend zijn.

Link naar reactie

Wat betreft de arme keutelboertjes in Frankrijk kan ik beamen.

In de omgeving genoeg boerderijtjes met wat koeien en die mensen leven in pure armoe.

Die hebben geen eurostuiver om de kont te krabben...

Maar ik heb er een win win situatie van gemaakt, de buren laten de koeien op mijn land lopen.

Ik hoef niet te maaien en zij hoeven een pak minder voer te kopen.

De koeienflatsen gaan naar de moestuin dus kost mij ook geen dure pakken kunstmest.

Ons helpt ons.

Greener

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...