Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goed (en klein) noodstroomaggregaat?


Jester

Aanbevolen berichten

Zijn hier mensen met ervaring of advies voor een goed stroomaggregaat? Zaken als kilowattuur ofzo zeggen mij helemaal niks, en merken op dit vlak ook niet, dus is echte dummy-vraag voor mij :). Ik denk heel simpel in termen van: apparaat waar ik benzine in kan gieten, en waar 1 of 2 stopcontacten aan zitten waar ik 230V apparatuur op aan kan sluiten. Beetje klein (maar wel sterk en robuust) heeft m'n voorkeur.

 

Terwijl ik dit tiep, zit ik mij tegelijkertijd af te vragen: Welke electrische apparaten zijn een must om van stroom te willen voorzien als de SHTF? Kan er eigenlijk maar eentje bedenken en dat is de koelkast. En de tv zou leuk zijn, maar ja, de vraag is of er wel signaal op binnenkomt dan, want ook de kabel (of straks de glasvezel) is natuurlijk ook weer afhankelijk van een stekkertje in het stopcontact. Een radio met zonnecellen+handslinger heb ik al, dus daar heb ik het niet voor nodig.

 

Dus vraag inmiddels 2-ledig:

 

  • Wat is een goed noodstroom aggregaat?
  • Welke apparaten zijn handig cq noodzakelijk om van stroom te voorzien als er echte crisis uitbreekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

ik zat nog te denken aan elektrisch koken?

als je de generator toch even aan hebt voor de koelkast, kan je misschien op dat moment ook gaan elektrisch koken?

 

en tijdens voor of na het koken ook nog een waterpomp aansturen die de water vaten weer vult?

 

accu's opladen om 12 volt verlichting op te laten branden? (waterstof maken voor opslagbare energie? kan dat al?)

 

kleren wassen en afwassen zou ik dan maar met de hand doen.

 

zijn er ook diesel aggregaten?, diesel is toch ook minder storing gevoelig?, en je zou er nog andere soorten (zelfgemaakte) biobrandstoffen in kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, Jester.

De aggregraat die je op het oog hebt zijn onder diverse namen te koop voor ronde de 130 euro, zelf heb ik deze bij de Praxis gekocht het is makkelijker om terug te gaan als er iets mee is. Ik had pas bij de derde een goeie. De eerste lekte benzine de tweede werkte niet goed. Bij de bouwmarkten doen ze niet zo moeilijk en ik heb 3 jaar garantie (moet dan op de doos staan)

 

De 2 takt wat deze zijn, werken op mengsmering kun je zelf doen. Doe 20 cc 2 takt olie (te koop bij o.a. autogroothandel) voor mengsmering in een

jerry-can en doe er dan gewone benzine in dus voor 5 liter benzine er eerst 100 cc olie in doen, beter iets te veel dan te weinig.

Deze aggregaten zij wel zuinig, dus maak niet te veel benzine aan na 1 jaar wordr de benzine slechter en na jaren krijg je sludge in de motor, dan carburateur en leiding en tank reinigen.

Deze aggregaatjes zijn niet zo geschikt voor modenre elektronica, dan kun je beter een duurdere kopen met inverter.

Waar je ze voor koopt is eigenlijk voor een ramp scenario maar dan zijn de aggregaten te rumoerig je hoort ze als een brommer.

Dus men denkt al gauw dat er dan iets te halen valt. een gevulde vriezer of licht in donkere nachten. Dus alleen bruikbaar bij een vredige situatie.

 

Heb er ooit een topic aan besteed heb in de haast het hier even neergezet http://preppers.punt.nl/

 

De kleinen lopen op benzine of lpg (duurder)maar dan kun je dus op gasflessen draaien.

De grote jongens zijn bijna altijd diesel maar dat is meer voor een groot gebouw

 

Diesel is wel weer langer houdbaar, dan wel met een volle tank wegzetten, kan er geen vocht bij.

 

Het beste kun je als je voor benzine kiest, deze nog niet mengen maar de benzine na een half jaar of zo in de auto doen en dan weer verse benzine kopen. Is ook nog verschil in zomer of winter benzine.

De iets groteren zijn voor euro 95 en hebben dan een gewoon olie systeem dei je kunt verversen net zoals bij een auto, al te koop voor 200 euro, maar dan wel erg zwaar om even mee te nemen.

De kleine 2 takt die je dus op het oog hebt zij wel mooi klein en licht, een soort hebbe-dingetje voor de prepper.

Ben zelf elektro technisch opgeleidt dus ik vind het prachtige apparaten, dat is meer persoonlijk.

Ga wel elk jaar deze aggregaten testen en laat ze een 20 minuten warm draaien om het vocht er uit te stoken vooral de uitlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Tom, wat een nuttige info allemaal, ook op die andere link van je! Er gaat werkelijk een wereld voor me open.

Die Kipor machientjes zien er mooi uit (even simpel plaatje beoordeling hoor ;)) zoals bijvoorbeeld de Kipor IG1000. Lees ik daar goed dat je het apparaat op 2,6 liter 4 uur kan laten draaien? Dat zou betekenen dat het je 6 x 2.6 = ruim 15 liter benzine nodig om hem een etmaal te laten draaien. Hmmm het beestje lust dus best een flinke slok ...

 

Ik ga er eerst maar nog eens goed over nadenken of ik dit wel ga willen om te hebben. Want dat betekent ook weer dat je zeg 100l benzine op voorraad moet nemen om er een beetje mee vooruit te kunnen. Of trek ik verkeerde conclusies? :) kan ook hoor, als gezegd ik heb niet veel verstand van electriciteitszaken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jester, klopt wel zo ongeveer ligt ook aan de belasting maar je kunt er bij een SHFT situatie niet zo veel mee. Denk eerder aan een mooie olie-lamp eigenlijk petroleumlamp, brand beter. Je koopt al een gewone voor 30 euro dan heb je een grote zoals hier. http://www.qvist.nl/luciole-15.html

Geeft ook wel een beetje warmte.

Voor noodverwarming is een petroleum kachel erg praktisch al vanaf 100 euro of 2e hands nog minder. voor koken is een gasbrander of campinggas brander met gasfles een goede keuze.

En dan nog de druk- petroleum lampen ook te zien op http://www.Qvist.nl geven veel licht en zijn erg zuinig.

Zo kun je dus je geld wat je op de dure aggraat uitspaart besteden voor boven vermelde items en zijn ook nog een seen stuk zuiniger.

Petroleum is jaren houdbaar koop ik bij de formido en voor de goedkope olielampen koop je lampolie bij de blokker.

Maar zoals gezegd voor de rest petroleum is ook veel veiliger dan benzine, kan bijna niet spontaan branden zoals bij benzine dampen wel kan.

 

En als je dus de de aggregaat voor de vriezer en koelkast wilt hebben dan ben je na een week toch door je brandstof heen. Dus beter is voedsel e.d. wat gewoon houbaar is zonder koeling. (blik, gedroogd voedsel melkpoeder in NL wordt dat dan babymelkpoeder, pasta, rijst enz.

En vlees en vis uit blik.

Ik heb zelf 2 aggregaten maar meer omdat ik het mooie apparaten vind, ik denk zelf dat er bij een ramp niet lang iets aan zal hebben.

Ze zijn ook nog eens goed hoorbaar. Dus de keuze nu al een stuk makkelijker.

 

Groet Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedkope aggegraten zijn niet bepaald goed over het algemeen

een aggegraat die veel purrie heeft en niet op zn tenen draait is een stuk zuiniger dan 1 die volgas staat de brullen

zelf vaak op autocrossen enzo gezeten, als je in een wei aan het sleutelen moet weet je meteen oftie goed is of niet

 

en ze moeten gewoon op euro 95 of diesel lopen, de rest van de brandstoffen is duurder en niet altijd te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mr Gold, de aggrgaat die u op het oog heeft lijkt veel op het model waarvan er diverse merken te koop staan in allerlei kleuren, ik denk dar er in China een fabriek staat die ze er uit stampt. Op marktplaats te kust en te keur. Alleen die van de Liff is met wielen echter heeft deze ook handgrepen als een soort kruiwagen?

dan wel makkelijk op een grote lokatie. Maaar ook weer lastig door het formaat om in een auto te vervoeren.

Als u dit bedrag wilt besteden dan is een goede keus van het merk Kipor, deze bijvoorbeeld

 

http://www.kipor.nu/index.php?item=kipor-ig2000&action=page&group_id=18&lang=NL

 

Dan kun je voor 30 euro een steekwagen erbij nemen.

 

Het beste merk is Honda, maar wel een stuk duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie aan een aggregaat alleen maar nadelen kleven.

 

ja het is goedkoop in aanschaf maar waardeloos in een shtf.

-erg luidruchtig loopt gauw richting 95 db.

-erg stinken en rookt meer(vanwege het 2takt mengsel)

-2 takt is duur verstoken, zowel benzine als de olie moet je aanschaffen

-zoals eerder aangegeven hierboven ,weten ze gelijk dat er wat bij je te halen valt.

 

wat ga je doen vervolgens met die stroom??

-koelkast/vriezer moet je permanent aanlaten,

-kookplaat/koffiezetapperaat/waterkoker etc kost teveel stroom, (verwar piekvermogen niet met normaal gebruiksvermogen)

-tv erop afspelen(als het nog werkt in hilversum) word lastig verhaal met die pestherrie en stank op de achtergrond

-dan kun je nog je computer erop laten draaien, maar wat ga je dan doen met die computer?? games spelen met die herrie op de achtergrond, internet ligt er dan zowiezo ook uit.

-als je een gloeilamp wil laten branden zijn er redelijk eenvoudige ledlamp sets met zonnepanelen voor weinig te krijgen(ook bij conrad)

 

ik wil je idee niet de grond inpraten al komt het wel zo over maar weet eff niet hoe ik het anders moet verwoorden, ik werk in een winkel waar ik de meest eenvoudige versie verkoop van einhell

maar ook daar is weinig eer aan te behalen, ik verkoop ze eigenlijk alleen maar aan volkstuinbezitters die geen toegang hebben tot stroom en graag met een electrische heggenschaar of grasstrimmer aan de gang gaan. dat maakt dan toch al herrie dus die extra herrie is dan maar tijdelijk.

 

als je wil tv kijken raad ik je aan nu al een pocketformaat aan te schaffen, evenals een mp3 speler, een pocket dvd spelermet scherm of een notebook of iets dergelijks voor games en fun,

koop daarbij een zonnepaneel met batterij waarmee je je werk/speeltijd kunt verlengen, solargorilla met powergorilla combi of iets dergelijks.

het zijn maar wat ideetjes.

 

ik hoop dat je er iets mee kunt.

 

als mensen dingen koel willen houden in geval van nood dan raad ik ze aan als ze een tuin hebben met een schaduwplek(of waar minimaal zon komt) daar minstens een meter diep uit te graven en een bekisting in timmeren, onder het oppervlak van de aarde is het altijd cooler dan op de aarde zelf.

wat ook mogelijk is is een plastic bak in te graven en die te vullen met water (uiteraard met deksel) het water zal koud blijven en de producten koel houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aggegraat is alleen handig om in eerste instantie je koelkast en vriezer leeg te eten, wat je vaak een week of wat extra eten geeft

of om nog even iets te kunnen maken

 

een diepvries hoeft niet constant onder stroom te staan, als je m een paar uur per dag laat lopen is het genoeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen probleem ik bedoelde het ook goed, maar wist niet zeker hoe het over zou komen.

ik weet dat preppen erg lastig is en zeker in het begin kom je voor je gevoel altijd geld tekort.

 

door je te richten op iets als zo,n aggregaat, tja het is mogelijk maar benzine mag je maar beperkt opslaan(ivm explosiegevaar) en benzine veroudert ook snel.

moet je weer een toevoeging voor kopen een additive zoals het merk: stabile maar das ook maar een maand of 6. het is niet dat je dat 2takt mengsel nog even in je auto kan gooien als je het op moet maken.

 

het geeft gewoon meer gezeik dan je eigenlijk wil, en het kost je ook meer dan het je opleverd.

misschien beter investeer je dan in weckpotten en een kookpot om vlees en groentes in te bewaren voor de lange termijn,.

 

voor diegene die een vriezer hebben als je vriezer nooit helemaal vol zit en je wilt nog een paar dagen tot een week na de eerste stroomuitval nog van de inhoud profiteren, zorg dan dat je flessen water erin doet, als die bevroren zijn werken ze al koelblok en houden je vriezer voor langere tijd op temperatuur.

dit trucje werkt ook om stroom te besparen, de gemiddelde temperatuur in je vriezer blijft dan ook na opening en weer sluiten beter op temperatuur, waardoor je motor minder snel aan hoeft te slaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
een normale aggegraat loopt op euro95, dus dat kan je gewoon roteren met je auto hoor?

 

klopt maar die zijn over algemeen duurder in aanschaf , en zwaarder in gewicht.

geluidsnivo is bij 4tact ook wat minder maar toch is het voor een langdurige shtf niet de bedoeling om aandacht te trekken lijkt me.

voor korte stroomstoringen zou het idd een optie kunnen zijn.

 

ieder moet maar voor zichzelf weten.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo 12gauge, klopt helemaal, die erg goedkope generatoren gaan niet lang mee en gebruiken per KwH veel meer.

Ik heb indertijd gekozen voor een 5Kw dieselgenerator met een geluidgedempte kast. Deze geeft 230 èn 400 Volt. Die 400 V heb ik nodig voor mijn bronpomp.

Een bijkomend voordeel van een dieselgenerator is dat hij ook op slaolie etc. loopt. Ik heb hem niet gekocht om hem ooit bij stroomuitval permanent te laten lopen maar om een watertank snel te kunnen vullen en dan tegelijkertijd accu's op te kunnen laden. Ik heb een paar stroomgroepen in mijn huis geschikt gemaakt voor 12 Volt, zo kan ik op accu's verlichting gebruiken.

Een uitstekend adres voor generatoren is http://www.javac.be zij verkopen erg grote exemplaren maar ook kleinere. Kijk bij "outlet" en dan bij generatoren. Daar staat nu een 5,5 Kw voor slechts 750,-. Als je hem ophaalt hoef je geen BTW te betalen, in NL kosten deze dingen meestal zo'n 1000 à 1150,- dus dat scheelt behoorlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Defensie motoren lopen op diesel. Betekend dat je een auto op diesel moet hebben of extra diesel moet preppen. Het preppen van grote hoeveelheden brandstof brengt gevaren met zich mee. Goed om hier rekening mee te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Elektrisch koken zou ik niet doen. Gebruik je stroom wijs.

Uiteraard zijn er ook diesels, die hebben vaak een groter vermogen.

Benzineaggregaat zou ik niet aanschaffen. Zeker geen van de Lidl of Aldi. En geen van het merk Ferm, EInhell enz...

Benzine kun je niet langer opslaan (zoek op "gasoline gumming up").

Benzineaggregaten kun je wel prima ombouwen op propaan :D, en dat sla je op zoveel je wil.

Ikzelf ben nog bezig met een projectje om een 1200 watt Generac met een Briggs & Stratton motor om te bouwen.

Op http://www.uscarb.com verkopen ze ombouwsets.

Helaas hoor ik niks meer van ze.

Hoop niet dat ze me in de zeik genomen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben (door een buitenhuisje zonder stroom) 2 aggregaten rijker :)

 

1. een EUROM HM6000 (importeur http://www.euromac.nl, leveren oa. Honda, Yanmar, Kubota toppers. Ook leveren zij Kipor en andere chinezen, vaak licentie bouw van een echte japanner)

 

2. een oude HATZ Scheepsdiesel met een oude 4KW generator.

 

De honda lijkt voor nu absoluut makkelijker en betrouwbaarder, deze wordt dan ook wekelijks 1 of 2 uurtjes gebruikt om te stofzuigen, de wasmachine, ff de oven aan te hebben (oven op gas is onderwerg) etc.

Permanent gebruik van een generator is echt niet te doen tenzij je een grote neemt en de stroom dan ook permanent gebruikt. Een lopende motor zonder de energie te benutten is zonde.

 

3600W of 3,6KVA is gelijk aan 1 groep in je huis. ter referentie:

 

stofzuiger +/- 1800 Watt piek

Wasmachine +/- 2000 Watt piek

 

Als je een 4 KVA neemt heb je dus wat 'ruimte over' bij belasting zoals je 1 normale groep thuis zou kunnen gebruiken. Dit is voor de generator wel fijn en betekend ook dat hij bij piekjes niet meteen doorbrand (oude scheepsgen) of door beveiliging afslaat (moderne honda).

 

Die wegwerp generatoren van de praxis daar heb ik t niet zo op. Alhoewel je er vast een paar jaar plezier van kunt hebben zou ik er niet op willen vertrouwen. Sterker nog, ik zou helemaal niet op een generator vertrouwen want na electra gaat ook brandstof snel verdwijnen in een SHTF.

 

Benzine blijft +/- 1 jaar goed, daarna 'vergomd' t. Hier zijn additieven voor te krijgen

Diesel blijft erg lang goed, helemaal als je een simpele diesel motor hebt, die drinken alles!

 

Als ik opnieuw zou moeten kiezen dan zou ik voor een Yanmar (YME6000) gaan

YME6000 of YM6000, electrisch gestart is leuk voor de hobbyisten, je kunt dan een systeem bouwen waarbij de gen aanslaat als je accu's bijna leeg zijn. Echter; accu's laden is maar een zeer kleine belasting van je generator en dus bijna per definitie zonde van de brandstof. Manuele start lijkt mij betrouwbaarder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Volgens mij kun je voor kleine verbruikers veel beter investeren in een paar PV cellen en een paar goede accu's. In geval het grid down gaat zet je gewoon je hoofdschakelaar om en kan je je eigen 'grid' voorzien van stroom, gewoon zorgen dat je niet overbelast en je accu's niet helemaal leeg trekt. In de winter heb je dan wat minder stroom ter beschikking maar dat is nog altijd beter dan zo stinkend aggregaat wat brandstof zuipt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een accu is ook verbruik materiaal. Ze gaan maar een beperkt aantal keren herladen mee.

 

Uiteraard maar een goede 'deep cycle' loodaccu heeft een veel langere levensduur dan de 'start accu' die in je auto zit. Heftrucks zijn ook uitgerust met 'deep cycle' of 'traction' loodaccu's en die gaan heel lang mee. Ik heb een tijdje voor een boer gewerkt die en heftruck had waar accu's in zaten die al 20 jaar zware dienst achter de rug hadden en nog steeds prima functioneerde. Goed onderhoud is de sleutel, dus goed het niveau van het water bijhouden en overbelasting/verhitting zien te voorkomen en je accu's niet constant 'leeg' laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...