Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brommer / Snorfiets als BOV


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik heb het er al eens eerder over gehad. Maar in een totaal niet relevant topic. Maar vind het interessant genoeg om hierover een nieuwe te openen gezien er nog geen topic speciaal over brommers is.

WM1978AlaskaMoped.jpg

 

De meeste onder ons zijn het wel eens over de chaos die zal ontstaan na een SHTF scenario. en vooral in een kikkerlandje als Nederland, zullen de wegen binnen no-time vol staan. Ook de sluiproutes lopen vol en kan men geen kant meer op.

 

Er zijn genoeg andere transportmiddelen te bedenken waar men een voorkeur voor heeft, maar ik wil het hier enkel hebben over brommers & snorfietsen

 

Dit kunnen zijn:

 

pch.jpg

Dames Brommers

 

111424278_1.jpg.8c8ecdd8d40fba98b733f21a91223909.jpg

Heren Brommers

 

118443584_1.jpg.87d3776ba07bd54b67c8c2f11481e0b6.jpg

Scooters

 

en dan uiteraard 50cc ... of meer :D

 

Een brommer is qua gemotoriseerd vervoer, één van de makkelijkste voertuigen om te onderhouden. Onderdelen zijn vrij makkelijk aan te komen (mits je een europees model hebt).

en ze zijn makkelijk op te voeren waardoor je menig aanvaller te snel af bent :)

 

Nadeel van deze apparaatjes is dat ze op brommix rijden. een mengsel van euro98 en olie. Die olie moet je dus wel op voorraad hebben.

 

Nu zijn er natuurlijk preppers onder ons die allerhande trucjes hebben om je brommer aan de praat te houden. of een alternatief weten voor brommix...

Dat zou natuurlijk prachtig zijn als dit soort tips in dit topic verzameld worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nadeel van deze apparaatjes is dat ze op brommix rijden. een mengsel van euro98 en olie. Die olie moet je dus wel op voorraad hebben.
4-takt scooters tank je met euro 95. Geen olie verbruik. Na 1000den km de olie verversen. (zoals bij een auto dus)

 

 

ze zijn makkelijk op te voeren waardoor je menig aanvaller te snel af bent

Opvoeren kan al door de scooter origineel te maken. Met orineel bedoel ik zoals ie oorsprokelijk ontworpen is. Bij import in Nederland worden wat snelheidbeperkende wijzigingen aangebracht. Komt er op neer dat de effientie v/h motortje lager wordt. Dus zonder het propje in de uitlaat en de varioring gaat je scooter de orginele 60km/h. En rijdt ook een stuk zuiniger vanwege de betere verbranding. Minder brandstofverbruik is ook zeer belangrijk tijdens een SHTF

Dit is geen scooterforum (zijn er in overvloed) en opvoeren is verboden dus ik zal verder niets meer posten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een brommer als BOV wilt gebruiken dan lijkt het me handig een oud model te nemen zonder elektronica in verband met een mogelijke elektro magnetische puls (EMP). Gewoon een model met contactpuntjes dus. Natuurlijk het liefst een model waar je met zijn tweeën op kunt zitten.

 

Er zijn ook inklapbare modellen die in je kofferbak passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator kerel ik hou van je :p heb goede tijden aan mn DTtjes over gehouden.

 

maar brommers zijn hier top voor, ligt er wel aan wat voor brommer je neemt.

ik persoonlijk zou het alleen bij de schakels houden, Yahama DT, Honda MT/MTX, Suzuki TSX, dit zijn crossers en bijna niet kapot te krijgen.

en aangezien het om sthf brommers gaat dan zou ik ook wat nemen met minstens 80cc de crossers in 125 of 250. ( weet het zijn geen brommers meer maar wou het toch even melden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je de olie in mengsmering kunnen vervangen door bv sla olie oid. ?

Nee. 2-takt-olie moet namelijk 2 dingen doen: één keer heel goed smeren en daarna compleet verdwijnen. Dat gaat dus niet met een olie die bij het verbranden veranderd in een zwarte koek. Ja, ik weet dat sommige klassiekerrijders ook wel eens een drupje slaolie erin gooien, maar dat is meer voor het karakter omdat moderne synthethische tweetaktolieën rookloos zijn, dat drupje slaolie zorgt voor lekker veel ouderwetse rook (en ongenoegen bij de automobilisten die achter hen rijden).

 

Ik zou eerder een Honda C50 kloon aanraden (zoals de Supermotorcompany). 4-takt, onverwoestbaar, en je vind ze overal (behalve in Nederland waar het nooit een succes is geworden, waarschijnlijk vanwege die gekke wet die vond dat bromfietsen trappers moesten hebben, hoewel ik ze tegenwoordig steeds vaker zie) ook al sta je ergens in donker Afrika in een of ander boerendorpje, de dorpssmid kan het ding geblindoekt reviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hallo allemaal,

 

Ik lees ondertussen al een tijdje mee op dit forum en heb nog nooit iets geplaatst. Omdat ik niet een compleet nieuw topic wilde openen voor hetgeen ik te 'melden' had, heb ik maar besloten om het in een topic te plaatsen dat er enigszins mee te maken had. Ik hoop dat er mensen zijn die hier misschien iets aan hebben.

 

Een paar dagen terug zei mijn oom mij dat ik zijn oude brommer mocht hebben omdat hij het ding toch nooit meer gebruikte. De brommer stond ondertussen al twee jaar stil (van februari 2011 tot februari 2013) dus er moest wel even wat gedaan worden. Nadat de bandjes weer opgepompt waren en de accu bijgeladen was besloot ik om hem te starten. Na zo'n minuutje sloeg toen doodleuk het motortje aan en kon ik er zo op wegrijden. De voorrem zat trouwens wel vast.

Wat ik vooral grappig vond was dat ik geen druppel 'nieuwe' benzine toe heb hoeven voegen en dat ik vervolgens zo'n 8 kilometer gewoon naar huis heb kunnen rijden. Ook nu, een paar dagen later startte het motortje nog makkelijk op de oude benzine en liep hij als een 'zonnetje'.

 

Wat ik hier dus eigenlijk mee wil zeggen is dat de houdbaarheid van benzine dus langer is als de (wat ik vaak lees) genoemde 6 maanden tot 1 jaar.

 

Wat ik wel er nog bij wil melden is dat de brommer twee jaar in een koele flatbox heeft gestaan en niet buiten in weer en wind. De benzine heeft dus weinig te lijden gehad van temperatuurverschillen of andere manieren waardoor de kwaliteit versneld achteruit zou kunnen gaan. De brommer is van bouwjaar '96 en is van het Koreaanse merk Hyosung type 'Rush'.

 

Misschien dat deze informatie al lang bekend was onder de 'preppers' op deze website maar ik had het hier nog niet echt voorbij zien komen. En anders is het misschien een leuk 'praktijkvoorbeeld'.

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik toch de vlotter kamer eens schoon maken .

Die zit in de carbeurator , daar kunnen door lang stilstaan van benzine vlokken in komen .

Door er op nieuw mee te rijden komen die los en gaan in de sproeiers zitten

En dan krijgt hij ook geen benzine meer . Dus dan sta je stil .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Hallo allemaal,

 

Ik lees ondertussen al een tijdje mee op dit forum en heb nog nooit iets geplaatst. Omdat ik niet een compleet nieuw topic wilde openen voor hetgeen ik te 'melden' had, heb ik maar besloten om het in een topic te plaatsen dat er enigszins mee te maken had. Ik hoop dat er mensen zijn die hier misschien iets aan hebben.

 

Een paar dagen terug zei mijn oom mij dat ik zijn oude brommer mocht hebben omdat hij het ding toch nooit meer gebruikte. De brommer stond ondertussen al twee jaar stil (van februari 2011 tot februari 2013) dus er moest wel even wat gedaan worden. Nadat de bandjes weer opgepompt waren en de accu bijgeladen was besloot ik om hem te starten. Na zo'n minuutje sloeg toen doodleuk het motortje aan en kon ik er zo op wegrijden. De voorrem zat trouwens wel vast.

Wat ik vooral grappig vond was dat ik geen druppel 'nieuwe' benzine toe heb hoeven voegen en dat ik vervolgens zo'n 8 kilometer gewoon naar huis heb kunnen rijden. Ook nu, een paar dagen later startte het motortje nog makkelijk op de oude benzine en liep hij als een 'zonnetje'.

 

Wat ik hier dus eigenlijk mee wil zeggen is dat de houdbaarheid van benzine dus langer is als de (wat ik vaak lees) genoemde 6 maanden tot 1 jaar.

 

Wat ik wel er nog bij wil melden is dat de brommer twee jaar in een koele flatbox heeft gestaan en niet buiten in weer en wind. De benzine heeft dus weinig te lijden gehad van temperatuurverschillen of andere manieren waardoor de kwaliteit versneld achteruit zou kunnen gaan. De brommer is van bouwjaar '96 en is van het Koreaanse merk Hyosung type 'Rush'.

 

Misschien dat deze informatie al lang bekend was onder de 'preppers' op deze website maar ik had het hier nog niet echt voorbij zien komen. En anders is het misschien een leuk 'praktijkvoorbeeld'.

 

Groeten!

 

We gaan jou dus tegenkomen op de Nederlandse wegen! Goede kaarten op zak?

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, inderdaad; ik ben een motorrijder en na de winterstop ververs ik eerst de benzine uit de carburateur (s)

Onder de carb zit vaak een aftapschroef slw 11 waar je de benzine kunt aftappen.. meestal is dat een melkachtige substantie die naar benzine ruikt maar het niet meer is...

Geldt ook voor de aggregaat overigens...

Meestal doe ik bij de benzine wat loodvervanger, blijft de benzine meteen wat stabieler (jaja oude motor ja.. )

 

En voor BOV zou ik juist voor een tweetakt kiezen, dodelijk simpel, weinig bewegende delen zoals kleppen enz. en te onderhouden met mijn ogen dicht... desnoods met een hand... hahahaha

ons setje;

DSC00068.JPG.75ba6aa43cc5e0b06da8f41c7890648f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan jou dus tegenkomen op de Nederlandse wegen! Goede kaarten op zak?

 

 

Bunkerprepper

 

 

Oei, ik ben vergeten hierop te reageren. Nee, ik ben niet echt een 'Prepper' maar ik vind het wel interessant om hier mee te lezen. De brommer staat ondertussen hier ook alweer even stil omdat ik het druk heb met andere zaken (school/werk/hobby's...). Ik was echter wel gewoon van plan om de brommer een 'beurtje' te geven samen met mijn vader. Mijn berichtje was echt vooral bedoeld om te iets te melden over de 'houdbaarheid' van benzine en niet zozeer te melden dat ik bij een 'SHTF'-situatie op de brommer zou gaan springen.

 

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik ben vergeten hierop te reageren. Nee, ik ben niet echt een 'Prepper' maar ik vind het wel interessant om hier mee te lezen. De brommer staat ondertussen hier ook alweer even stil omdat ik het druk heb met andere zaken (school/werk/hobby's...). Ik was echter wel gewoon van plan om de brommer een 'beurtje' te geven samen met mijn vader. Mijn berichtje was echt vooral bedoeld om te iets te melden over de 'houdbaarheid' van benzine en niet zozeer te melden dat ik bij een 'SHTF'-situatie op de brommer zou gaan springen.

 

 

Groeten!

 

Altijd leuk om te melden . Voor de gêne die het niet wisten interessant .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...