Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brandstof bewaren


Holbewoner

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb een groot aantal stalen cans met beziene gewoon in de schuur staan, om het goed te houden ververs ik het regel matig, gewoon de oudste can (2 maand oud) in je auto als je moet tanken en dan de lege mee naar de pomp en weer vullen.

zo heb ik altijd "verse brandstof staan" tevens valt het niet op, je moet toch tanken voor je grasmaaier ;) dus niks dure toevoeging, die r..zooi kost ons al te veel.

 

grt Deerhunter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo,

 

Ik ben van mening dat brandstof opslaan voor aggregaten geen goed idee is, omdat aggregaten veel geluid maken en dan trek je misschien ongewende aandacht.

En je kan afhankelijk worden van elektriciteit, waardoor je in de problemen kan raken wanneer er geen brandstof meer is.

 

Maar het lijkt me wel goed om brandstof op te slaan voor een voertuig voor wanneer je snel uit weg wild uit je bol of bil.

 

Gr S.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere keren hele oude diesel uit boten gehaald en gebruikt.

Soms toch ook niet, Als de diesel onbruikbaar was kwam dit altijd door algen groei. Dit wordt veroorzaakt door gedeeltlijk gevulde tanks waar door temperatuur wisselingen condens in ontstaat.

Dat samen met diesel is een voedings bodem voor algen. Die verstopt dan filters en pompen.

Als er algen in zitten dan zie je dat onmiddelijk als je het overgiet in een witte jerrycan, het is dan veel donkerder van kleur.

 

In jerrycans die 95% vol zitten en goed zijn afgesloten zijn jaren 10+ houdbaar voor gebruik in ouderwedse motoren (geen HDI, TDI en andere hogedruk technieken, deze zijn veel gevoeliger maar heb ik geen ervaring mee, dat experiment is mij te kostbaar)

Bacterie groei in tanks met een ontluchting kan met speciale toevoegingen in de hand worden gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze troep is van aspen en gooi het aub niet in je auto... hier ga je zeer zeker heel veel spijt van krijgen.

wij bewaren brandstof in tanks deze dingen zijn 2e hands tussen de 2000 en 3000 wel te vinden.

 

Dot is wel HEEL kort door de bocht?

Vertel op zijn minst waarom jij dat troep vind en waarom je het zomaar in je auto kunt gooien.

 

Aspen is gewoon veel beter gedestilleerd dan normale brandstof, dus minder vervuiling dus schonere verbranding, beter houdbaar en jammer genoeg ook duurder...

Doordat in gewone bezine veel spullen zitten die er helemaal niet in horen maar om te vewijderen de benzine duurder zou worden..., krijg je in de verbrandingsmotoren aanslag.

 

Als je dan Aspen gaat gebruiken komt door die schone brandstof die aanslag los, aspen heeft dan dus een reinigende werking.., als er teveel aanslag ineens loskomt dan kan je motor vastlopen.

Dus dan is de truc om langzaam aspen bij te gaan mengen zodat de reiniging landzaam plaats vind.

Als mensen zich wat zouden verdiepen in zaken en even op de site van aspen zouden lezen wat ze kopen dan zouden ze dit gewoon weten.

Er wordt gewoon voor gewaarschuwd om niet zomaar van gewone bezine in een keer over te stappen op aspen.

 

Als je met een nieuwe motor aspen gaat gebruiken heb je hier natuurlijk geen last van.

Dus om Aspen troep te noemen ben ik het niet echt mee eens, tenzij jij nog info hebt die ik niet weet?

 

Prep ze

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kans heeft gelijk,

als je van brandstof wisseld doe je dit geleidelijk, en beter nog maak tank/brandstof systeem schoon.

Er zijn bv ook veel gevallen bekend van mensen die zonnebloem olie gingen bijmengen. Daar ontstonden de problemen doordat de zonnebloemolie sludge in de tank los maakte waardoor de filter/pomp vervuilden en storingen veroorzaakte.

Het kan ook geen kwaad om te zorgen dat alle filters vervangen zijn(olie en brandstof filter, en niet te lang te wachten met dat nog een keer te doen.

En als je zelf brandstof op slaat kan een grof voorfilter ook een hoop slijtage voorkomen.

Dus informeer je goed voordat je andere brandstof dan je voorgeschreven door de fabrikant gaat gebruiken.

Een andere inkopper om bij het topic te blijven....

Maak niet meer mengsmering aan dan je nodig hebt. 2 takt beziene vergomt na verloop van tijd.

Als je maaiers / kettingzagen / buitenboord motoren langer dan een maand niet gebruikt sluit dat de beziene toevoer af en laat de motor draaien tot deze stopt. dan is de carberateur leeg.

Alleen nodig bij mengsmeer, dus niet bij 4 takt en 2 takt met een appart olie pompje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 7 maanden later...

Beste mensen,

 

ik overweeg ook een een paar metalen 20l jerry's met Eur95 te vullen. Ik lees van alles over goedjes en flacons om het langer houdbaar te maken, maar ik zie nergens hoe deze goedjes heten, waar je ze kunt krijgen en wat ze kosten?

Misschien zoek ik slecht maar geef het nu op, dus wie kan mij vertellen waar en wat ik moet gaan halen?

En hoe zit het met het octaangehalte? kan je niet beter 98 opslaan als 95? of maakt dat niet uit?

 

Alvast bedankt voor de gouden tip!

 

gr. Mike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus 60liter benzine opslaan in de garage is gevaarlijk en mag niet.

En als die benzine nu in de brandstoftank zit van een auto die in de garage staat!

Wat is dan het grote verschil kwa veiligheid en verzekering?

 

Lees maar even je brandpolis na. In de meeste gevallen is een auto in de garage niet gedekt als er brand uitbreekt. Dat weten heel weinig mensen. Ook de hoeveelheid brandstof die je opslaat in je woning dient beperkt te zijn tot wat 'normaal' is voor een huishouden. 5l voor de grasmaaier wordt wellicht aanvaard. Een jerrycan van 20 l kan al te veel zijn. Ook hiervoor lees je best je polis goed na. Dat doet overigens bijna niemand. (Ik wel en je leert er veel uit. Zo ben je alleen verzekerd tegen waterinsijpeling als het water van bovenaf komt. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, even een vraagje aan de belgische zuiderburen.

Kan ik naar een willekeurig pompstation rijden en daar petroleum c kopen? Verkopen ze dat bij iedere pomp?

Ik heb namelijk wel eens eens pasjespomp gezien of is dat alleen bij onbemande stations?

 

Je moet voor petroleum c bij een brandstofhandelaar zijn. Aan de pomp is het meestal niet te krijgen. In jouw plaats zou ik telefonisch een afspraak maken met een handelaar. Ook in Nederland zijn er handelaren waar je het kan krijgen. Het zijn vroegere klanten van me. Hans de Baat, De Zeeuw een Oirschot olie. Om er maar enkele te noemen. Brandstofhandelaren vind je gewoon in de gouden gids.

http://www.goudengids.be/qn/business/advanced/what/brandstoffen/?stubServiceFolder=&contentErrorLinkEnabled=false&redirectUrl=%2Fqn%2Fbusiness%2F

 

Wil je de betrouwbaarheid van een handelaar nagaan, dan kan je me dat gewoon vragen. Ik ken er ongeveer 800 persoonlijk.

 

En de omschrijving Vlaamse zuiderburen is stukken beter dan de omschrijving die jij gebruikt. Ik heet jou toch ook geen Hollander. Ik ben gvd geen Belg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees maar even je brandpolis na. In de meeste gevallen is een auto in de garage niet gedekt als er brand uitbreekt. Dat weten heel weinig mensen;

 

De auto is soms inderdaad niet gedekt, maar mag daar wel staan. Maar als het effectief boem zegt de benzine, wordt aantonen van de exacte hoeveelheid moeilijk...

Maar of ze gaan geloven dat je 2 volle jerrycans had staan en 5 lege, daar vrees ik voor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is heel weinig nodig voor een flinke knal. Het ideale gasmengsel in een 200l olievat is ongeveer 1 eetlepel. Dan heb je het ideale mengsel en is alle benzine in gasvorm aanwezig. Om het in kracht uit te drukken. Met één eetlepel of 15 ml kan ik met mijn auto 375 m rijden. Dat zegt al iets denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees maar even je brandpolis na. In de meeste gevallen is een auto in de garage niet gedekt als er brand uitbreekt. Dat weten heel weinig mensen. Ook de hoeveelheid brandstof die je opslaat in je woning dient beperkt te zijn tot wat 'normaal' is voor een huishouden. 5l voor de grasmaaier wordt wellicht aanvaard. Een jerrycan van 20 l kan al te veel zijn. Ook hiervoor lees je best je polis goed na. Dat doet overigens bijna niemand. (Ik wel en je leert er veel uit. Zo ben je alleen verzekerd tegen waterinsijpeling als het water van bovenaf komt. :-)

 

 

Lastig verhaal dus.

Mijn brandverzekering zit bij de vereniging van eigenaren, en de benzine staat verderop in een berging bij andere bergingen.

Er staat ook een aggregaat,dus daar is het voor bestemt als er vragen komen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was gister aan het opruimen, kwam ik een 20L jerrycan benzine tegen, op zijn minst een jaar oud, was nog van de boot die we niet meer hebben.

 

Benzine in de zo goed als lege tank van mijn Yaris gegooid (tank was echt leeg, lampje knipperde) en heb er de 20liter >1jaar oude benzine van een jaar oud in gegooid.

En je raadt het al.... De auto reed prima :)

Geen gestotter of niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, bedankt voor de antwoord. Ik geloof alleen dat het bij " jullie " een stuk goedkoper is. Daarom dacht ik binnenkort een weekend het Vlaamse landschap een x te bewonderen. En excuus dat deze kaaskoppige nederlandse hollander niet permanent op de hoogte is van de geografische en politieke gevoelens in ( durf het bijna niet te zeggen) Belgie. :rolleyes:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...