Ga naar inhoud
GENEGEERD

Je eigen champignons kweken


Diamantje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Aankomst van de champignonkweekset op 9 nov.

 

foto-01-09-nov-aankomst.JPG.7d6c4de90ec08254ce2a9bf2bce10349.jpg

 

Eh, speciaal deksel? Dat zit er niet bij. Bellen. Wordt niet nagestuurd. Dan maar zelf wat maken.

 

foto-02-09-nov-geen-deksel.JPG.922e2da2766df0423e739f3384433337.jpg

 

Naast de houtkachel gezet om het warm op de gewenste 25 graden te houden.

 

foto-03-09-nov-bij-kachel-voor-25graden.JPG.46d8f7b0b86b254cc6a560cd490ec9d5.jpg

 

Als het goed is moet na 4 dagen, dus op 13 november de hele bovenkant doortrokken zijn van mycelium. Er is geen spat veranderd sinds de aankomst.

 

foto-04-13-nov-het-wordt-niet-echt-witter.JPG.784b446f270485efd560cd82ed8d72c4.jpg

 

Mogelijk koelt het 's nachts te ver af onder de 25graden dus een verwarmingstoren gebouwd met thermostaat. Onderaan een ophoginkje om het geheel van de grond te houden. Daarop een elektrisch kookplaatje. Daarop een pan met water. De pan is omkleed met warmtefolie. Daarop de doos met champigons. We hebben er een meetklok tussengehangen qua watts en verbruik.

 

foto-05-13-nov-verwarmingstoren-gebouwd.JPG.bf16bd3b4c61be6891158273fd547bf3.jpg

 

rest champignonverslag volgende postje

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 november nog steeds niet witter. De dekaarde had erop gemoeten als het wit was van de mycelium maar het wordt niet witter.

 

[ATTACH=CONFIG]2231[/ATTACH]

 

Dus maar door met dekaarde stap. Inmiddels 3 dagen achter op schema volgens gebruiksaanwijzing. Dekaarde laten doortrekken met 1 liter water, neemt maar een halve liter op en losjes verspreid over de kweeklaag.

 

[ATTACH=CONFIG]2232[/ATTACH]

 

 

Ik maak een kijkgaatje in de deksel met erachter de thermometer geplakt zodat het te monitoren valt. De temperatuur blijft nu netjes constant op de gewenste 25graden. In principe zou nu tussen 21-24 november de dekaarde geheel doortrokken moeten zijn van wit mycelium.

 

[ATTACH=CONFIG]2233[/ATTACH]

 

Er is 23 november wel wat wittigs maar niet overtuigend dus ik leg een kussen bovenop voor extra isolatie.

 

[ATTACH=CONFIG]2236[/ATTACH]

 

Dit was het resultaat op 23 en 24 november. Een klein hoekje wordt wit. Inmiddels loop ik 6 dagen achter op het schema.

 

[ATTACH=CONFIG]2235[/ATTACH]

 

Rest in volgende postje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag het ietsjes meer zijn? Jazeker maar wel een beetje sneller graag.

 

foto-11-29-nov-iets-meer-mycelium-.JPG.3db4a84437e5e3b754ae5a90cfffe1e7.jpg

 

Ze hebben geen vergrootglas bijgeleverd maar dan eindelijk op 4 december witte knopjes. Dit zijn waarschijnlijk de beroemde slow champignons een heel speciaal ras dat alleen groeit bij blikvoer op oneindig.

 

foto-12-04-dec-iets-witte-knoppen.JPG.40c1fea6cfa22b30e68ded6d565dfae6.jpg

 

Tien dagen later op 14 december, jawel de eerste 4 champignonnetjes. Totaal niet waar de witte knoppen zaten, maar who cares.

 

foto-13-14-dec-de-eerste-champignons.JPG.4037daf1a084fc927ea0f66c2624f174.jpg

 

En dan groeien ze ineens megasnel! 3 van de 4. De 4e blijft klein.

 

foto-14-15-dec-ze-groeien-snel.JPG.d015f852bfb6dbdbbad259f6b06b3763.jpg

 

En ze groeien nog sneller, dit is gewoon eng! Meer dan de helft per dag worden ze groter!

 

foto-15-16-dec-groeien-als-kool.JPG.90d9d7708355b8091e9112b6e654bf1d.jpg

 

vervolg laatste postje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze groeien als kool. O nee. Verkeerde groente. Oogsten dus maar!

 

foto-16-17-dec-eerste-oogst-3-champign-100gr.JPG.0e8902d9c27b20451ab67a0ca90024af.jpg

 

Dus áls ze gaan groeien zijn ze in 5 dagen al zowat te groot om te eten!

 

foto-17-17-dec-zo-groot.JPG.5da513bc703375b3ac79e4c9a9f979fb.jpg

 

Zelfs net iets te laat want de hoed is al opengegaan, maar daarom niet minder lekker! Wij aten smakelijk van deze eerste oogst, die 3 weken te laat is, maar ja.

 

foto-18-17-dec-heel-groot.JPG.bf8de8ae647213d587186fc6683afdb0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die eerste fotos van de paardemest ziet er idd niet goed uit en wat een slechte service zeg.

 

Hoop voor je dat je straks meer opbrengst hebt.

 

Klopt het was inderdaad een droge meuk, maar ja ik had het nog nooit gezien dus dan neem je maar aan dat het goed is.

 

Nu staat er dat je ze eruit moet draaien. Ik heb er ook afgesneden, kijken of er uit het wortelkluitje weer nieuwe groeien. Zou dat werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Fluitketel. Zodra die knopjes er zijn kan het heel snel gaan. Gisteren hadden we weer 3 grote jongens. Weer iets meer dan 100 gram. Ik laat ze wel heel groot worden. Het gekke is, is dat er tientallen knopjes zijn die klein blijven. Soms worden ze ook 1 cm en dan doen ze niets meer en worden bruinig.

 

Ik hoop dat je dan met oudejaarsavond champignons met oliebollen kunt eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het was inderdaad een droge meuk

 

moet je bij deze kweekset niet zelf eerst water toevoegen dan??

 

als je de eerste champions hebt gekweekt is het misschien ook leuk om zelf de sporen te verzamelen en zelf van die sporen weer nieuwe champions te kweken??

een denk ik goede zoek tip is te zoeken op: PF-TEK , zoek een handleiding, dit is dan wel voor paddo's .. maar poedestoelen is paddestoelen toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je bij deze kweekset niet zelf eerst water toevoegen dan??

 

als je de eerste champions hebt gekweekt is het misschien ook leuk om zelf de sporen te verzamelen en zelf van die sporen weer nieuwe champions te kweken??

een denk ik goede zoek tip is te zoeken op: PF-TEK , zoek een handleiding, dit is dan wel voor paddo's .. maar poedestoelen is paddestoelen toch!

 

Nee geen water toevoegen in het begin. 5 dagen warm wegzetten op 25 graden stond er. Pas daarna de dek-aarde weken en erop leggen. Dan weer geen water maar wachten tot mycelium door aarde komt en dan besproeien en als het knopjes zijn begieten.

 

En ik zou het wel leuk vinden als ik sporen kon trekken, maar ik kreeg de indruk dat het hybride kweeksels zijn. Anders snijden die handelaren zich in de vingers natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel eens zo'n bakje gehad voor een paar euro, dat ging best goed en snel maar een goede of tweede oogst zat er niet aan. Het jarenlang dromen van zelf kweken werd daar wel enigzins mee getemperd.

Je kunt ook kant en klare "maaltijdstammetjes" kopen en die in de tuin zetten. Er zijn ook workshops om zelf te leren enten op hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier nog een nederlandse omschrijving van de PF tek:

http://www.fungifun.org/Dutch/Pftek

 

engels:

https://www.dmt-nexus.me/doc/PF%20Mushrrom%20Tek.pdf

 

over het wel of niet hybride zijn vind ik niks uitsluitends, ik heb een leverancier gemaild, misschien morgen antwoord.

 

Dank voor je moeite, ben heel benieuwd wat ze zeggen. Met mijn leverancier heb ik ruzie, dus daar hoef ik het niet aan te vragen. Zou mooi zijn als ze vruchtbare sporen zouden blijven geven. Maar in dat geval zou je ook degene van de supermarkt die nog dicht zijn kunnen nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb reactie! het is ONMOGELIJK om een hybride soort te creeeren bij de paddestoelen families, dus alles is herkweekbaar met de sporen die ze geven..

al moesten we daar niet te makkelijk over denken er kwam wel heel wat bij kijken ;)

 

(de ene soort gaat wel veel makkelijker dan de andere soort, ik denk dat de veel verkochte wel de makkelijk herkweekbare soort zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb reactie! het is ONMOGELIJK om een hybride soort te creeeren bij de paddestoelen families, dus alles is herkweekbaar met de sporen die ze geven..

al moesten we daar niet te makkelijk over denken er kwam wel heel wat bij kijken ;)

 

(de ene soort gaat wel veel makkelijker dan de andere soort, ik denk dat de veel verkochte wel de makkelijk herkweekbare soort zijn)

 

Hey Oliestel, dat is leuk nieuws! Dank je wel voor het navragen. Dan laat ik de volgende champignons maar eens helemaal staan tot ze klaar zijn en de natuur zijn gang is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig: Champignons uit de supermarkt zijn nog niet "rijp". Geen idee of het mogelijk is, sporen te winnen van supermarkt paddestoelen, maar als 't kan, moet je eens naar Portabello's kijken. Dat zijn volgroeide champions! Precies dezelfde soort als die kleintjes in blauwe bakjes. Als je die laat narijpen, kun je er wellicht sporen uit kloppen.

 

Ideaal voor een prepper (en luie mensen )zijn shiitakes. Zeer voedzaam en ze groeien op een boomstam, gewoon buiten. Eenmaal een stam in de tuin, kun je er wel twee jaar van oogsten en hele jaar door, behalve als het vriest. Mag verder gewoon buiten blijven als 't vriest, dus geen omkijken naar!

 

Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.havemangroen.nl/global/nl/producten

 

Gelukkig zitten er meer in het land en kun je eens googlen voor een leverancier bij jou in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig: Champignons uit de supermarkt zijn nog niet "rijp". Geen idee of het mogelijk is, sporen te winnen van supermarkt paddestoelen, maar als 't kan, moet je eens naar Portabello's kijken. Dat zijn volgroeide champions! Precies dezelfde soort als die kleintjes in blauwe bakjes. Als je die laat narijpen, kun je er wellicht sporen uit kloppen.

 

Ideaal voor een prepper (en luie mensen )zijn shiitakes. Zeer voedzaam en ze groeien op een boomstam, gewoon buiten. Eenmaal een stam in de tuin, kun je er wel twee jaar van oogsten en hele jaar door, behalve als het vriest. Mag verder gewoon buiten blijven als 't vriest, dus geen omkijken naar!

 

Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.havemangroen.nl/global/nl/producten

 

Gelukkig zitten er meer in het land en kun je eens googlen voor een leverancier bij jou in de buurt.

 

Shiitakis had ik wel eens geprobeerd, is helaas niet gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Fluitketel hoe gaat het nu? Heb je al geoogst? Ik heb 3x een portie van 100 gram eraf kunnen halen. Nu lijkt het op te zijn. Dus die 3 oogsten klopt wel, hahaha, maar de opbrengst is miniem. Wat mij betreft is het experiment mislukt. Ik heb ook 1 champignon helemaal laten uitbloeien, maar daar zijn geen nieuwe uitgekomen. Qua aanschaf 10tje en qua stroom om het op de gewenste temp te houden en water gedurende 3 maanden, 3 euro, had ik nu al ruim 2 kilo champignons kunnen kopen. De lol is uiteraard wel groot als je je eigen paddenstoelen kunt oogsten, maar ik doe het niet weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...