Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

BSTS

Verhogen van zorgpremie moet kunnen voor ongezonde mensen.

Recommended Posts

http://www.nu.nl/binnenland/2969835/premie-ongezonde-mensen-moet-omhoog-kunnen.html

'Premie ongezonde mensen moet omhoog kunnen'

DEN HAAG - Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat de premie van mensen die ongezond leven omhoog moet kunnen.

Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van onderzoeksinstituut NIVEL en een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) die onafhankelijk van elkaar zijn gedaan.

Het NIVEL schrijft dat 40 procent van de Nederlanders vindt dat ongezond leven tot een hogere zorgpremie moet kunnen leiden, het SCP schrijft dat bijna de helft van de bevolking ''het acceptabel zou vinden om een grotere financiële bijdrage te vragen''.

Waar trekken we de grens, wie gaat bepalen wat ongezond is en wie gaat het controleren..... vind het zorgelijk...

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Mensen stemmen ja op zo'n vraag totdat ze ontdekken dat ze zelf ook ongezond leven.

Mensen die heel ongezond leven, overlijden vaak op lagere leeftijd. Geen/korter pensioen. Zorg periode is korter.

Veel sporten leveren blessures op. Is dat ongezond leven?

Het een verdeel en heers techniek om de premies op te drijven. Verwacht niet dat gezond leven gelijk staat aan een lagere premie.

• Leuk 1

Deze post delen

http://www.nu.nl/binnenland/2969835/premie-ongezonde-mensen-moet-omhoog-kunnen.html

'Premie ongezonde mensen moet omhoog kunnen'

DEN HAAG - Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat de premie van mensen die ongezond leven omhoog moet kunnen.

Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van onderzoeksinstituut NIVEL en een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) die onafhankelijk van elkaar zijn gedaan.

Het NIVEL schrijft dat 40 procent van de Nederlanders vindt dat ongezond leven tot een hogere zorgpremie moet kunnen leiden, het SCP schrijft dat bijna de helft van de bevolking ''het acceptabel zou vinden om een grotere financiële bijdrage te vragen''.

Waar trekken we de grens, wie gaat bepalen wat ongezond is en wie gaat het controleren..... vind het zorgelijk...

Controle natuurlijk door de huisarts, die zit toch de hele dag te niksen...en wat mij betreft iedereen met 20 kilo overgewicht en de rokers.

Deze post delen

@Keyser Suze , en als dat overgewicht nu eens alleen maar door de medicijnen komt? Omdat bepaalde medicijnen je stofwisseling zowat platleggen? Iets te ongenuanceerd zo'n opmerking

Deze post delen

Als u niet 2 maal per week een vete vis eet ga u premie omhoog.

Goede morgen mevrouw,wilt u even plassen,dat is voor de. drank controle.

Men moet drie maal week actief beweegen en nu controleren wij ieder aspect van u leven.

Waroom is de zorg duurder in NL dan Belgie, Frankrijk,ect.Vind trouwens je wel of niet verzekeren een vrij keus.

Deze post delen

Ik ben er zeker van dat 99% van alle automobilisten vinden dat de slechte chauffeurs meer wegenbelasting moeten gaan betalen.

• Leuk 1

Deze post delen

Dit is een verkapt voorstel tot denivellering. Hoogopgeleiden met een bovenmodaal inkomen hebben over het algemeen een gezondere levensstijl, en leven langer dan laagopgeleiden met geen of slecht betaald werk. De grote Mc Donalds-doelgroep betaalt op deze manier al mee aan het in stand houden van de levensstandaard van de welgestelden, door wel jarenlang premies te betalen (en accijns op tabak en alcohol) zonder dat zij hier zelf van profiteren.

Dit doet me denken aan hoe we al eeuwen Afrika leegroven, om een schijntje van de buit als ontwikkelingshulp terug te geven. Beter lijkt het me om de probleem bij de wortel aan te pakken. Stop met landbouwsubsidies waardoor de fastfoodindustrie junkfood kan verkopen voor bodemprijzen.

Deze post delen

Nee, het gaat er om waar de grensen komen te liggen en hoe stabiel die zijn.

Wat is gezond?

Wat is ongezond?

En hoeveel weegt dat mee in de premie?

De ongezonde leefstijl is toch minstens deels niet omdat het niet te betalen is gezonder te leven...

Maar heeft wat met opvoeding, egwoonte, etc van doen.

Deze post delen

Gast Ghost
Controle natuurlijk door de huisarts, die zit toch de hele dag te niksen...en wat mij betreft iedereen met 20 kilo overgewicht en de rokers.

Had jij het maar voor het zeggen, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien /sarcasme mode off

Deze post delen

Gast Ghost
@Keyser Suze , en als dat overgewicht nu eens alleen maar door de medicijnen komt? Omdat bepaalde medicijnen je stofwisseling zowat platleggen? Iets te ongenuanceerd zo'n opmerking

Zijn we wel gewend van haar/hem, lekker hard schreeuwen en de meesten lopen daar achter aan. Maar soms heeft hij/zij wel erg rake opmerkingen, dat dan weer wel :)

Deze post delen

Sorry, flauwekul. Als je stof wisseling anders wordt en je weegschaal laat dat zien, moet je je eetpatroon aanpassen.

Deze post delen

Wat een geneuzel allemaal. Stop mensen te verplichten een zorgverzekering af te sluiten, verwijder alle toetredingsdrempels tot de verzekeringsmarkt, en laat zorgverzekeraars helemaal zelf bepalen hoeveel premie ze bij wie berekenen. En als je het er niet mee eens bent, kun je lekker makkelijk naar een concurrent of verkiezen je met een eigen spaarpotje te verzekeren. Dan gaan zorgverzekeraars die onredelijk zijn ook snel failliet. Dát is pas eerlijk. En zo simpel is het. Vrijheid werkt gewoon.

Deze post delen

Gast Ghost
Sorry, flauwekul. Als je stof wisseling anders wordt en je weegschaal laat dat zien, moet je je eetpatroon aanpassen.

Wat een simpele uitspraken heb jij soms toch.....niet te geloven.

Deze post delen

Wat een simpele uitspraken heb jij soms toch.....niet te geloven.

Zeg, Ghost, zit je iets dwars of zo? Of geloof je niet dat sommige zaken zo gemakkelijk kunnen zijn? Veel mensen geven 'een pil' de schuld. Berucht zijn prednison en schildkliertabletten. Maar de pil maakt niet dik. Dat komt een veranderde energie huishouding. Als je auto zuiniger afgesteld zou kunnen worden, dus van 1:12 loopt-ie ineens 1:30, dan blijf je toch ook niet zo vaak tanken als je daarvoor deed? Je eetpatroon van vóór de medicijnen aanhouden kan dan zeker leiden tot gewichtstoename. Dus ja, zo simpel is het. En nu kssst, terug in je mand!

Deze post delen

Wat een geneuzel allemaal. Stop mensen te verplichten een zorgverzekering af te sluiten, verwijder alle toetredingsdrempels tot de verzekeringsmarkt, en laat zorgverzekeraars helemaal zelf bepalen hoeveel premie ze bij wie berekenen. En als je het er niet mee eens bent, kun je lekker makkelijk naar een concurrent of verkiezen je met een eigen spaarpotje te verzekeren. Dan gaan zorgverzekeraars die onredelijk zijn ook snel failliet. Dát is pas eerlijk. En zo simpel is het. Vrijheid werkt gewoon.

Mee eens. Zorgverzekeraars doen weinig aan zorg, ze willen gewoon geld verdienen. Het zijn dan ook steeds meer schadeverzekeraars, net als voor je auto of je glas en inboedel. De macht is enorm en de overheid dweept er mee.

Deze post delen

Wat een onzin. Een energiehuishouding kan zo veranderd worden door een bepaald soort pillen dat zelfs als je maar een paar crackers en een appel eet je toch nog kan aankomen. Ik heb een poosje geleden medicijnen gekregen waarvan bekend is dat mensen die het slikken tientallen kilo's aankomen. Ik heb vrijwel meteen mijn eetpatroon er op aangepast. Ook al eet ik redelijk weinig calorien per dag en sport ik erbij, toch kom ik aan. Gelukkig geen 40 kilo zoals sommigen maar wel drie maten kleding gegroeid en nog minder eten zou ook niet goed zijn. Ik zou simpelweg niet weten wat ik had moeten doen om van deze medicatie niet aan te komen.

Zeg, Ghost, zit je iets dwars of zo? Of geloof je niet dat sommige zaken zo gemakkelijk kunnen zijn? Veel mensen geven 'een pil' de schuld. Berucht zijn prednison en schildkliertabletten. Maar de pil maakt niet dik. Dat komt een veranderde energie huishouding. Als je auto zuiniger afgesteld zou kunnen worden, dus van 1:12 loopt-ie ineens 1:30, dan blijf je toch ook niet zo vaak tanken als je daarvoor deed? Je eetpatroon van vóór de medicijnen aanhouden kan dan zeker leiden tot gewichtstoename. Dus ja, zo simpel is het. En nu kssst, terug in je mand!

Deze post delen

Wat een onzin. Een energiehuishouding kan zo veranderd worden door een bepaald soort pillen dat zelfs als je maar een paar crackers en een appel eet je toch nog kan aankomen. Ik heb een poosje geleden medicijnen gekregen waarvan bekend is dat mensen die het slikken tientallen kilo's aankomen. Ik heb vrijwel meteen mijn eetpatroon er op aangepast. Ook al eet ik redelijk weinig calorien per dag en sport ik erbij, toch kom ik aan. Gelukkig geen 40 kilo zoals sommigen maar wel drie maten kleding gegroeid en nog minder eten zou ook niet goed zijn. Ik zou simpelweg niet weten wat ik had moeten doen om van deze medicatie niet aan te komen.

Je moet ook geen crackers eten. Lees mijn topic over voeding maar eens. Al die onzin over schijf van vijf maakt dat de wereld steeds zwaarder wordt. Lees ook http://www.zerohedge.com/news/2012-11-24/its-fat-fat-world-after-all-and-what-means-rest-us

Deze post delen

Alles wat je in je mond stopt heeft een calorische waarde. Je wordt dik als je langere tijd achtereen meer in je mond stopt dan je aan calorieen verbrand. Het is echt niet moeilijker dan dat!

Wat wel kan is dat medicijnen/ziektes je stofwisseling veranderen, of je eetlust veranderen, of je behoefte aan bewegen verminderen. Dan moet je dus je eetgewoontes aanpassen. Als je dat niet doet verandert je gewicht net zo ver totdat je een nieuw evenwicht hebt gevonden tussen calorieinname en calorieverbrandig.

Wat dat betreft heeft @Keyser Suze gelijk.

Wat ik me wel besef is dat stoppen met "snoepen" net zo moeilijk kan zijn als stoppen met roken. Voor mij is het simpel. ik heb geen zin mijn eetgewoontes aan te passen omdat ik lekker eten gewoon lekker vind. In de lente/zomer is mijn verbrandingsnivo hoger dan mijn calorieinname, dus dan val ik af. In de winter is mijn calorieinname hoger dan mijn verbranding, dus dan weet ik dat ik eind februari 10kg meer aantik op de weegschaal als eind augustus.(voor alle duidelijkheid, mijn BMI blijft aanvaardbaar).

Voor iedereen met overgewicht zijn er dus maar 2 keuzes. minder innemen, of meer verbranden. (gek dat ik vooral rubensiaanse figuren op elektrische fietsen, snorfietsen en scootertjes zie zitten?)

Deze post delen

vind het ook erg zorgelijk, wie gaat er oordelen wat gezond is en wat niet? je wordt dan belemmert in het recht van je eigen keuzes te maken. mensen met overgewicht meer laten betalen is ook belachelijk, veel van de mensen hebben geen inbreng over hun gewicht. Als ik naar mezelf kijk kan ik zeggen dat ik een overgewicht heb, maar ik kan ook van mezelf zeggen dat ik op mijn voeding let, genoeg beweging krijg, geen drugs gebruik, niet rook en geen alcohol drink. Het overgewicht wat ik heb dat heb ik al vanaf mijn geboorte, ik ben gewoon wat zwaarder dan het gemiddelde, net als dat er genoeg mensen zijn die lichter zijn dan het gemiddelde. In mijn ogen is het gewoon een vorm van discriminatie.

Deze post delen

Alles wat je in je mond stopt heeft een calorische waarde. Je wordt dik als je langere tijd achtereen meer in je mond stopt dan je aan calorieen verbrand. Het is echt niet moeilijker dan dat!

Wat wel kan is dat medicijnen/ziektes je stofwisseling veranderen, of je eetlust veranderen, of je behoefte aan bewegen verminderen. Dan moet je dus je eetgewoontes aanpassen. Als je dat niet doet verandert je gewicht net zo ver totdat je een nieuw evenwicht hebt gevonden tussen calorieinname en calorieverbrandig.

Wat dat betreft heeft @Keyser Suze gelijk.

Wat ik me wel besef is dat stoppen met "snoepen" net zo moeilijk kan zijn als stoppen met roken. Voor mij is het simpel. ik heb geen zin mijn eetgewoontes aan te passen omdat ik lekker eten gewoon lekker vind. In de lente/zomer is mijn verbrandingsnivo hoger dan mijn calorieinname, dus dan val ik af. In de winter is mijn calorieinname hoger dan mijn verbranding, dus dan weet ik dat ik eind februari 10kg meer aantik op de weegschaal als eind augustus.(voor alle duidelijkheid, mijn BMI blijft aanvaardbaar).

Voor iedereen met overgewicht zijn er dus maar 2 keuzes. minder innemen, of meer verbranden. (gek dat ik vooral rubensiaanse figuren op elektrische fietsen, snorfietsen en scootertjes zie zitten?)

ik doe alles lopend of op de fiets, maar af en toe zie je wel extreme gevallen op een scooter langskomen waarvan je denkt: stap in hemels naam met je kont van die scooter af en begin wat te bewegen! ik zag gisteren een vrouw op een scooter rijden, en ik zweer het je de vrouw was breder dan de scooter!

Deze post delen

En je ben vrij zorg in te kopen in welk deel van de wereld je ook wil.Trouwens ik heb ook een bloed eikel aan de verplichte pension.Als ik in NL praat over de tegenzin tegen obama care,denk mensen dat ik wil dat kinderen sterven op straat.

Deze post delen

Alcohol, (sommige) drugs, overgewicht, blessure gevoelige sporten, roken...het kost allemaal iets. Rokers betalen via de accijnzen en hun vroege dood meer terug dan ze kosten. Over acht jaar (!) kost overgewicht ons bijna één vijfde van de totale zorgkosten. Wat is dus het meest gunstige om iets mee te doen?

Ik doe wel alsof ik alles weet:p en dat is ook vaak zo:D maar sta toch open voor alle ideeën die jullie hebben hoor. Graag wel een beetje onderbouwen.

• Leuk 1

Deze post delen

Ehm... heeft dit topic nu iets met preppen te maken of met maatschappij visie? Na een SHTF heb je mi geen verzekering meer en gaat iedereen zeer gezond -of in ieder geval matig- eten ;-)

Deze post delen

vind het ook erg zorgelijk, wie gaat er oordelen wat gezond is en wat niet? je wordt dan belemmert in het recht van je eigen keuzes te maken.

Het recht je eigen keuzes te maken vertaald niet naar de plicht van anderen jou te faciliteren. Dat is een voorwendsel voor slavernij.

mensen met overgewicht meer laten betalen is ook belachelijk, veel van de mensen hebben geen inbreng over hun gewicht.

Mensen met overgewicht kosten gemiddeld gezien meer. Het is toch volstrekt logisch dat deze mensen dan ook meer betalen (om hun kosten te dekken)?

In mijn ogen is het gewoon een vorm van discriminatie.

Het ís inderdaad gewoon discriminatie, maar wat dan nog? Bij het kiezen van je vrienden en je partner discrimineer je voortdurend op bepaalde persoonlijkheidskenmerken en geslacht, is dat dan ook verkeerd? Ik denk het niet, mensen zijn nu eenmaal verschillend, doen alsof dat niet zo is levert niets goeds op.

ik doe alles lopend of op de fiets, maar af en toe zie je wel extreme gevallen op een scooter langskomen waarvan je denkt: stap in hemels naam met je kont van die scooter af en begin wat te bewegen! ik zag gisteren een vrouw op een scooter rijden, en ik zweer het je de vrouw was breder dan de scooter!

Vind je het prima dat je verplicht wordt mee te betalen aan de zorg van deze mevrouw die niet eens bereid is van haar scootertje af te stappen? Ik niet, beloning van slecht gedrag en bestraffing van goed gedrag is niet slim, zo wordt mevrouw nooit verstandig. Maar als jij een gelijke verzekeringspremie wilt betalen als mevrouw, prima, dan zal er vast een verzekeringsmaatschappij zijn die dat wilt faciliteren. Maar ga anderen niet dwingen aan dat vreselijk slechte idee mee te doen.

• Leuk 1

Deze post delen

Het recht je eigen keuzes te maken vertaald niet naar de plicht van anderen jou te faciliteren. Dat is een voorwendsel voor slavernij.

Mensen met overgewicht kosten gemiddeld gezien meer. Het is toch volstrekt logisch dat deze mensen dan ook meer betalen (om hun kosten te dekken)?

Het ís inderdaad gewoon discriminatie, maar wat dan nog? Bij het kiezen van je vrienden en je partner discrimineer je voortdurend op bepaalde persoonlijkheidskenmerken en geslacht, is dat dan ook verkeerd? Ik denk het niet, mensen zijn nu eenmaal verschillend, doen alsof dat niet zo is levert niets goeds op.

Vindt het prima dat je verplicht wordt mee te betalen aan de zorg van deze mevrouw die niet eens bereid is van haar scootertje af te stappen? Ik niet, beloning van slecht gedrag en bestraffing van goed gedrag is niet slim, zo wordt mevrouw nooit verstandig. Maar als jij een gelijke verzekeringspremie wilt betalen als mevrouw, prima, dan zal er vast een verzekeringsmaatschappij zijn die dat wilt faciliteren. Maar ga anderen niet dwingen aan dat vreselijk slechte idee mee te doen.

je hebt zeker goede punten, maar zo zou ik ook kunnen zeggen waarom moet ik mee helpen betalen voor iemand die rookt, drinkt,drugs gebruikt, onveilige sex heeft. Er zijn zoveel redenen waarom mensen zorg nodig kunnen hebben. Wie gaat het allemaal bepalen? de zorgverzekeraar? nou, dan heb ik er helemaal geen vertrouwen meer in. De mensen moeten steeds meer betalen en we krijgen er steeds minder voor terug, de enigste die er een voordeel aan heeft zijn de verzekeraars en de politiek.

maar waar gaat het eindigen? straks gaan je verzekeringen omhoog als je een keer door oranje rijd of niet oversteekt bij een zebra pad, ook dat zijn keuzes die effect hebben op je gezondheid.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...