Ga naar inhoud
GENEGEERD

Snoeizaag


Holbewoner

Aanbevolen berichten

Beste medepreppers,

 

Adviezen over verschillende soorten messen, bijlen en multitools komen hier regelmatig voorbij, maar een topic over een (snoei)zaag kon de zoekmachine mij niet bieden.

 

Waarom kiezen de meeste preppers voor een bijltje, en niet voor een snoeizaag? Een snoeizaag is over het algemeen lichter in gewicht, en er zijn opvouwbare modellen die zeer weinig ruimte innemen.

 

Het grootste voordeel van een snoeizaag boven een bijl is wat mij betreft het feit dat het afzagen en klein zagen van dode takken een stuk minder lawaai maakt dan het afhakken van takken. Lawaai is precies iets wat je liever niet produceert als verder alles om je heen stil is na een SHTF, daar krijg je alleen maar ongenode gasten van.

 

Een bijl zou wel de voorkeur hebben als je een complete boom wilt vellen of dikke stronken klein wilt maken, maar de kans dat je dunnere droge takken kunt vinden lijkt mij een stuk groter dan dat je een complete dode en droge boom vindt.

 

Iemand advies voor, of ervaring met een goede snoeizaag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Snoeizaag is prima. Opvouwbaar. Licht. Dus neem ik bijl en snoeizaag. ;)

 

Dus niet meer of-of, maar en-en:)

 

Snoeizaag, takkenzaag/boomzaag, handzaag, schrobzaag,ijzerzaag,figuurzaag, Amazing saw, ik heb ze allemaal. Snoeizaag opvouwbaar 3 stuks van de action, nog geen 2 euro/st, en prima kwaliteit. Gebruik nr1 nu al 2 jaar, dus 2 op reserve. Takkenzaag/boomzaag 70cm van bahco, inclusief 3 reservebladen, handzaag en schrobzaag ook een bahco. ijzerzaag een goedkope eigenmerk, maar naarmate de werkzaamheden aan mijn bol vorderen zullen er daar ook nog wel 2 a 3 met extra bladen aan toegevoegd worden. amazing saw in mijn heuptasje.

Dit naast mijn 4 bijlen.

1=geen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dus niet meer of-of, maar en-en:)

 

Snoeizaag, takkenzaag/boomzaag, handzaag, schrobzaag,ijzerzaag,figuurzaag, Amazing saw, ik heb ze allemaal. Snoeizaag opvouwbaar 3 stuks van de action, nog geen 2 euro/st, en prima kwaliteit. Gebruik nr1 nu al 2 jaar, dus 2 op reserve. Takkenzaag/boomzaag 70cm van bahco, inclusief 3 reservebladen, handzaag en schrobzaag ook een bahco. ijzerzaag een goedkope eigenmerk, maar naarmate de werkzaamheden aan mijn bol vorderen zullen er daar ook nog wel 2 a 3 met extra bladen aan toegevoegd worden. amazing saw in mijn heuptasje.

Dit naast mijn 4 bijlen.

1=geen

 

Cool. :)

Haal nog zo'n 2-persoons trekzaag. De mijne moet ik nog van nieuwe handvatten voorzien (antiek) en scherp vijlen.

 

[ATTACH=CONFIG]1883[/ATTACH]

 

 

Ja, dat is de nieuwe prepper-regel toch: Vraag niet of-of, maar doe en-en. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus niet meer of-of, maar en-en:)

 

Snoeizaag, takkenzaag/boomzaag, handzaag, schrobzaag,ijzerzaag,figuurzaag, Amazing saw, ik heb ze allemaal. Snoeizaag opvouwbaar 3 stuks van de action, nog geen 2 euro/st, en prima kwaliteit. Gebruik nr1 nu al 2 jaar, dus 2 op reserve. Takkenzaag/boomzaag 70cm van bahco, inclusief 3 reservebladen, handzaag en schrobzaag ook een bahco. ijzerzaag een goedkope eigenmerk, maar naarmate de werkzaamheden aan mijn bol vorderen zullen er daar ook nog wel 2 a 3 met extra bladen aan toegevoegd worden. amazing saw in mijn heuptasje.

Dit naast mijn 4 bijlen.

1=geen

 

Uiteraard, alles hebben is het beste, liefst 3 van alles, eens. Laat ik de vraagstelling dan wat aanpassen. Een ideale snoeizaag om stookhout mee te verzamelen voor in een BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het er echt om gaat dat je 1 snoeizaag hebt en daar langere tijd op wilt kunnen vertrouwen, dan is de bahco laplander een goede zaag voor een redelijke prijs. Wel even opletten op de vertanding ook op de punt goed loopt, anders kan hij daar afbreken of kromtrekken, heeft met het stansen te maken. Kortom een zaag om eerst in de vingers te nemen voordat je hem koopt.

Ik heb hem in handen gehad en even mogen uitproberen, maar omdat ik voor de meeste klusjes een bijl gebruik heb ik voor de supergoedkope action variant gekozen.

ps bij qvist en countrystore kun je bijvoorbeeld ook fysiek terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoeizagen zijn een mooi stuk gereedschap. Ben zelf liefhebber van de Felco 600, weegt niet veel, klein van formaat (2x16cm), blijft lang scherp, kan tegen een stootje, anti-slip hansvat en met één hand in-uit te klappen.

Trouwens, met een snoeischaar (ook Felco 2) kan je ook heel leuke dingen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

Joh, wat een gezaag over zagen . Ik bind die takkeboom aan mijn trekhaak , ruk het ding uit de grond en steek hem in de hens . Klaar . Maar zonder gekheid , ik heb in mijn blikje een zakmes zitten waaRvan ik het lemmet kan vervangen door een houtzaag , ding werkt geweldig .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een loflied op de Bahco Laplander: prima zaag! Eentje gebruik al een paar jaar voor dikke takken en dunne bomen, de ander heb ik liggen als reserve maar tot nu toe merk ik niet de eerste minder scherp wordt. Na verloop van tijd ging het open en dichtklappen wat moeizaam door het zaagsel en toen heb ik hem uit elkaar geschroefd en schoongemaakt, dat gaat heel gemakkelijk. De Laplander is beter dan de snoeizagen van het tuincentrum die ik heb gehad: die waren korter, klapten minder makkelijk open en dicht, hadden een minder goede beveiliging, lagen minder lekker in de hand en verloren hun scherpte vrij snel.

Enig nadeel is dat ik nooit losse zaagbladen voor de Laplander heb gevonden, je moet een nieuwe kopen als het zaagblad naar z'n grootje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Your day just got better, reserve bladen zijn gewoon beschikbaar.

@Survivalgear.nl;: Bedankt. Je wilde vast geen linkje naar je eigen site plaatsen, dus dan zal ik dat even doen.

 

http://survivalgear.nl/products/laplander-reserveblad

 

Is dit een officieel reserveblad voor de Laplander, ofwel de Bahco 396-LAP ? Of is dit een reserveblad voor een andere Bahco uit de 396 serie, bijv de 396-HPzoals deze: http://www.biermans.nl/land_tuinbouwartikelen/tuingereedschappen/zagen/153288/396-HP-BLADE/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik overweeg zelf de aanschaf van een Japanse zaag, te weten de Silky Pocketboy...

 

Vooral na het filmpje op You tube

lijkt logisch dat je met deze zaag dan idd minder schade aanbrengt bij het snoeien van bomen, maar ook bij het maken van meubels. Tevens zijn ze in handzame formaten te krijgen. Iemand hier ervaring mee? Denk aan de Pocketboy 130/170 maar welke moet ik dan nemen, die 20 lijkt mij handig? Of misschien een extra zaagblad erbij:

 

8 tanden per 30 mm voor naaldhout, loofhout, kamperen

 

10 tanden per 30 mm voor naaldhout, loofhout, kamperen en bouw

 

20 tanden per 30 mm voor kamperen, tuinieren, loofhout en doehetzelf

 

26 tanden per 30 mm voor meubelmaken, fijn timmerwerk, doehetzelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is maar wat je ermee wilt doen. Ik zelf gebruik regelmatig een snoeizaag, plastic handvat, redelijk blad, dubbel getand, goedkoop, maar hij blijft leven en scherp.

Die is vrij grof getand, daardoor snel in gebruik, ook denk ik dat precisie niet zo belangrijk is voor het maken van meubels in een SHTF situatie. Voor het meeste werk, brandhout, shelters bouwen, wil je waarschijnlijk dus een redelijk grove zaag.

Mijn optie zou dan 10 tanden per 30mm zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De silky's doen zeker niet onder voor de Bahco. Iets duurder maar superieur is de Felco (ja dat Zwitserse snoeischaren merk). Ik ben jaren hovenier geweest dus zie dit als wijsheid uit de praktijk.

Kijk ook eens:

Handige tip om hout te splijten zonder je mes te belasten of een bijl te gebruiken.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wist ik nog niet, dank je. Ik heb zelf een dergelijke zaag, ziet er degelijker uit dan in het filmpje en ik gebruik hem al een paar jaar, maar ws had Ray Mears meer budget....

Echt wel iets wat je in de praktijk moet proberen en oefenen, zodat je een beetje kunt inschatten met welke stammen het niet gaat gaat lukken. Lukt het ook met vers gekapt, nat hout? Kuddo's voor deze tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers hout splijt altijd beter, vooral in het groeiseizoen. Hout splijt langs de draad (grain) in de lengterichting van het hout. Langdradighout splijt dan ook beter dan warrighout. Daar waar oesten zitten, (restanten) van zijtakken draait de grain er om heen. Ervaring is de beste leermeester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...