Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is een koudweer routine?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mi de zoveelste cursus veredeld kamperen. Deze maal in de sneeuw.

 

De koudweer routine zoals ik hem `geleerd` heb bestaat hieruit: s´nachts om elke 4 uur een schop onder je reet, jas uittrekken, 10 rondjes rennen, pissen, jas aantrekken en weer tegen de dikke reet van je maat aan kruipen. Da's niet vies, dat is warm en dat doe je vanzelf wel als het echt koud is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde situatie, alleen in een koude omgeving. Die eskimo's wisten daar goed gebruik van te maken, buiten de sneeuw was het koud maar achter de sneeuw kon je het best behaaglijk maken. Welke takken kun je gebruiken om vuur mee te maken... Ik denk de bovenste, als de wind waait blijft het sneeuw koud en los terwijl lager wellicht iets warmer kan zijn (tenzij met grondvorst) waar de sneeuw deels is gesmolten en dus nattigheid in de takken is ingetrokken. Terwijl de bovenste takken even het sneeuw afkloppen en zou je kunnen gebruiken om vuur mee te maken.

Qua shelters maken, de grond is hard, dus je zult een vrij zichtbare shelter moeten gaan knopen met takken en stammetjes. Kleine kuil maken van sneeuw, is zo leuk sneeuw, net klei... :p

Maak een muurtje rondom en dan je tarp eroverheen. Lekker uit de wind, want de wind maakt het nog kouder dan het in werkelijkheid is. De ondergrond proberen zoveel mogelijk sneeuwvrij maken...

 

Ja ik kan me best indenken/fantaseren hoe het zou moeten in een koude omgeving.

 

En waterzuivering? Nou de sneeuw verzamelen, smelten en dan opkoken. Desnoods tegelijk opkoken met een 3 druppeltjes betadine - als je 1 liter water hebt verzameld (die je het beste tegen je lijf mee kunt nemen anders is die ook bevroren) en dan pakweg 30 minuutjes wachten en dan heb je je veilige drinkwater.

 

Kleding is ook zeer belangrijk, zou niet met sandalen door zo'n koude omgeving willen lopen. En droog zijn, overal!!!! Als je ergens nat bent, probeer dat droog te maken want dat bevorderd de bevriezing/afkoeling van het lichaam (geleider wellicht? je warmte stroomt weg)

Fleece kleding wil goed verwarmen.

 

Nou weet ik niet wat die heatpacks precies doen, het zijn maar kleine pakjes die warm worden als je ze breekt maar om je hele lichaam daarmee te verwarmen? Ja mischien tegen je nek plaatsen, waar je aders lopen, die verwarmen het bloed en de circulatie ervan door het lichaam kan je lichaam enigszins opwarmen. Logisch bekeken dan he?

Tenminste, in de hete zomer had ik een koud flesje water uit de koelkast tegen mijn nek geplaatst en ik kreeg het uiteindelijk voor mezelf koeler... ehm, ik zat koeler in me vel als voorheen zonder dat flesje. Dus zal het omgekeerd ook wel zo werken.

 

Door je neus ademen, zoals je moeder dat wellicht een keer heeft gezegd als het buiten koud is en je moest op de fiets naar school...

 

Rustig blijven, rustig lopen (kunt toch niet echt de marathon lopen door al die sneeuw) :p

 

Kan me behoorlijk wat indenken wat en hoe en waarom tot nu toe. Maar ik vind deze reactie lang zat.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...