Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aquaponic - een zelf regulerend voedsel systeem


BK44

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

"zelf regulerend voedsel systeem"

 

behalve dan dat je er voor voer in moet duwen, en er energie naar een mechanische pomp moet. (handmatig met reservoirs en emmer zou ook nog wel werken)

 

En er moet af en toe ijzer in, je moet evengoed ongedierte bestrijden (handmatig, want gif kan niet), je moet je pompen onderhouden, je kleikorrels / grind af en toe wassen, gezondheid van de vis in de gaten houden, nieuwe visjes er in stoppen

 

Handmatig kan met een klein systeem misschien, maar de vuistregel is toch wel dat de volledige inhoud van de vistank één keer per uur doorgelopen moet zijn. Als je dus een 1000 liter tank hebt, sta je ieder uur 100 emmertjes te scheppen. Daar mag je wel iemand full-time voor inhuren dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Handmatig kan met een klein systeem misschien, maar de vuistregel is toch wel dat de volledige inhoud van de vistank één keer per uur doorgelopen moet zijn. Als je dus een 1000 liter tank hebt, sta je ieder uur 100 emmertjes te scheppen. Daar mag je wel iemand full-time voor inhuren dan.

 

interesting, is dit zodat de poep opgelost blijft en niet de kans krijgt te bezinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

interesting, is dit zodat de poep opgelost blijft en niet de kans krijgt te bezinken?

 

Onder andere. Ook zodat de poep wordt afgevoerd naar de planten, en zodat er voldonde water gezuiverd kan worden voor de vissen.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik vindt Aquaponics een geweldig systeem, maar volledig 'zelfregulerend' is het niet. Je bent constant bezig met het meten van allerlei zaken in je water en het doen van kleine correcties om de boel stabiel te houden. Als je het in een kas of in huis doet, en een manier verzint om je vissen te laten overwinteren zonder dat het al te veel energie kost, zal het misschien lukken in Nederland. Ik denk dat het echter een stuk eenvoudiger is om te kiezen voor Permaculture, of zelfbewaternde dakgoten/containers in combinatie met een kippenhok/konijnenhok/kwartels.

 

Het runnen van een Aquaponics systeem in Nederland in de winter kost gewoon te veel energie voor verwarming en belichting om het rendabel te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor de nederlanders onder ons.

 

Een andere prominent in de kleine Nederlandse aquaponicswereld is de vijfentwintigjarige Kevin Smit. Onder de naam Dutch Aquaponics plaatst hij instructievideo’s op YouTube. Hij studeerde vorige week af als bouwkundige aan de Hogeschool van Rotterdam en legt zich momenteel toe op het verwerken van aquaponics-systemen in kantoormeubilair.

 

http://www.youtube.com/watch?v=6Vo1hfgEUdw

 

Bij deze eerste instructie video zie je duidelijk hoe weinig plek dit inneemt.

 

1 m bij 1 m 4 verdiepingen hoog.. ;o) In het hoekje van je zolder / garage/ logeerkamer.. Daarvoor terug het hele jaar rondom .. zomer lente herfst winter... groente en vis 365dagen per jaar!!

Oke oke .. tussendoor een blik gehaktballen is ook vlees .. kan je afwisselen toch ;o)

jullie maken je druk om taliapa filet , pangias filet.. maar rivierkreeft en zoetwatermosselen.. is ook vis ;o)

 

Misschien toch wel iets om over na te denken..

 

xxbirgittexx

 

Liefde overwint alles!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dit gaat over een speciaal systeem om vissen te kweken. Zoals ik hieronder las van @Holbewoner:

Het runnen van een Aquaponics systeem in Nederland in de winter kost gewoon te veel energie voor verwarming en belichting om het rendabel te maken.

 

Maar hoe zit het met gewoon vissen kweken in een normale vijver in je tuin? Of zelfs in een 'gewoon' groot aquarium binnen? Welke vissen zouden dan goed eetbaar zijn? (goede voortplanting/groeien snel en vooral ook nog smakelijk)

 

Heeft iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Je zou het water in de winter kunnen verwarmen door middel van aardwarmte en de afvalstoffen van de vissen in de winter laten afbreken door bacteriën als de dagen te kort worden voor de planten.

 

Ik denk zelf aan een verwarmde, half ondergrondse kas.

 

Welke planten kunnen het hele jaar door in een verwarmde kas zonder extra verlichting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelf aan een verwarmde, half ondergrondse kas.

 

Welke planten kunnen het hele jaar door in een verwarmde kas zonder extra verlichting?

 

Zo'n verwarmde, gedeeltelijk ondergrondse kas vindt ik ook erg aantrekkelijk en dat zou ik later als ik de ruimte heb ook wel willen maken. Weet niet of je dit pdfje al gezien hebt maar daar wordt zo'n kas uitgelicht hoe je dat zou kunnen maken etc

 

Ik denk niet dat er planten zijn die je echt het hele jaar door kunt verbouwen zonder extra verlichting, dit omdat de planten algemeen gezien in de herfst afsterven om in de lente eventueel weer op te komen. Als je de kas extra belicht en verwarmt dan kun je volgens mij wel door blijven zaaien zodat je het hele jaar rond gewassen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 4 weken later...

ben erachter dat preppen toch ook wel een hobby van me is dus ik ga ermee door. En het word aquaponics kweken.

Het principe is simpel , Ik mocht van mijn werkgever een afgedankte kreeften bak meenemen. De bak is van glasvezel en kan ongeveer 700 liter water houden.

In de bak gaan water ph moet ik nog navragen en vissen, in principe kunnen dit alle soorten zijn die in Nederland buiten leven zonder dood te gaan. Maar omdat ik vis ook zie als een goeie bron van eiwit kies ik in eerste instantie voor tilapia.

 

Eiwit is eigenlijk een verzamel naam voor aminozuren er zijn 19 verschillende amino zuren en een menselijk lichaam kan zelf amino's omzetten in een andere amino als daar door het lichaam vraag naar is , byvoorbeeld voor spier opbouw. Maar 9 van de 19 amino's moeten verkregen worden uit voeding , dus het lichaam kan die niet maken uit andere.

Veel van die survival repen die er zijn voor bugout bags bevatten voornamelijk koolhydraten en vetten en weinig eiwit omdat dat snelle energie is. Maar uit ervaring weet ik dat na een flinke tocht met zware rugzak of andere zware arbeid je spieren weer hersteld moeten worden en dat dat alleen maar kan met behulp van alle 19 amino's , Dus kijk niet op de verpakking naar hoeveel eiwit erin een product zit, maar zoek liever op internet op welke amino's erin zitten.

Voor tilapia is dit het volgende

http://nutritiondata.self.com/facts/finfish-and-shellfish-products/9244/2

Die site gebruik ik vaker , voor tilapia geld dus dat alle amino's die essentieel zijn erin zitten. tonijn zou beter zijn en kip ook , maar kippen worden ook een deel van de aquaponics opzet. Tonijn is niet te doen.

Dus de bak komt vol met water en tilapia en die worden gevoed met alles wat ik over heb , en eendenkroos.

Eendenkroos heeft namelijk ook alle essentieele amino's in zich en dat is vrij uniek voor een plant andere gewassen die dit ook hebben zijn soya bonen , quinoa , boekweit grutten ( bijvoorbeeld door de pannenkoeken mix ) , amarant. Maar combinaties maken om aan een compleet amino profiel te komen zijn ook mogelijk een goeie combi is zilvervlies rijst met linzen. en er zijn meer comi's mogelijk , maar het is zoon werk om het uit te zoeken.

Ik zou dus eigenlijk ook gewoon eendenkroos kunnen eten maar ik hap liever in een stukje vis dan in een kilo eendenkroos

 

Wat heeft dit met tuinieren te maken ?

Goeie vraag , Als vissen eten komt dat er ook weer uit en zo vergiftigen zichzelf na een tijd is het ammoniak gehalte in het water zo hoog dat ze dood gaan. Ware het niet dat de natuur hier een oplossing voor heeft , bacterie die amoniac omzetten in voedingstoffen voor planten ... kijk dat is handig , dus vissen kweken en planten voeden.

De vissen bak komt dus op de grond en met een dompel pomp voer ik het water zo naar mijn dak ( plat dak ) en worden daar onder andere de aardbei plantjes mee gevoed. ik ben nog aan het kijken wat ik allemaal ga zetten , ik moet helaas ook rekening houden met wat mag van de woningbouw.

De kippen gebruik ik voor de eieren maar ook voor de mest , mest voor de eendenkroos en voor de vissen ( die eten het ook ) is niet vies ze hebben het nodig. Ik mag bij een bevriend kruidenier over de datum vlees meenemen en dat eten ze ook wel , dan hebben ze geen mest nodig.

foto's van mijn opzet volgen nog en ook welke materialen ik heb gebruikt.

 

Voor de preppers die gespierd willen worden is goeie kennis van amino's een must! er zijn niet alleen 19 amino's iplv eiwit, Maar ook die variëren weer. Dat ligt aan hoe ze verpakt zijn, je zou het kunnen vergelijken met suiker en koolhydraten . Zo is suiker direckt opneembaar en is koolhydraat van bijvoorbeeld teff of hennep zaad complex en heeft een lange afgifte tijd ( lees dus eigenlijk traag opneembaar door het lichaam ) eiwit kan dat ook zijn in de vorm van caseïne eiwit denk aan kwark een snelle vorm van eiwit is Whey Hydrolisaat.

Ik zelf ga goed op, opstaan met Whey isolaat shake meteen bij wakker worden , dan het was en aankleed gebeuren en krant lezen wakker worden en zo , en dan net voor naar me werk te lopen beetje kwark met wat brinta ,of iplv brinta afgekoelde quinoa. ( topper ) op me werk 1 uur later 500 gram kwark met als smaak maker whey isolaat en vitaminen suplement erbij en omega 3, 6 capsules. in de pauzes vis en fruit en een gekookt eitje en dan als het werk klaar is een van te voren gemaakte maaltijd opwarmen in de magnetron ( denk aan als basis quinoa , zilvervliesrijst , linzen, kip ) en dan groente erbij dan naar huis lopen en een uur op de bank tv kijken en internetten en bellen of een boek lezen of gamen en dan een whey islolaat shake en na een 20 minuten na de shake kracht training en tijdens en na de kracht training Whey Hydrolisaat shake . en dan voor het slapen weer een caseine produckt en op de avond wat kaas en noten. Ik weet het het is heel wat anders dan een boterham met kaas of hazelnoot pasta maar het werkt wel voor mij.

Kwa fruit wissel ik af minimaal 3 per dag dus op het werk liggen bananen en sinaasappels en appels en peren. Mijn persoonlijke mening is dat appels en peren wel lekker zijn maar eigenlijk niet zo heel byzonder gezond dus ik neem ook wel eens kiwi's mee of wat blauwe bessen en in de zomer alle Nederlandse zomer fruit en in de winter dan maar zoon klein blikje spuitjes mee en wat zeewier drankjes. en tussendoor als het werk zwaar is een klein beetje noten mix eten bevalt ook wel goed.

 

ik zit laag in de koolhydraten ( afgezien van het fruit )omdat ik wat overgewicht heb. De maaltijd voor het naar huis lopen is minimaal in de rijst linzen en quinoa. Een persoon zonder overgewicht en die zwaar werk moet doen zou er ook volkoren macaroni, of teff bij kunnen doen en tussendoor wat chocola. of muesli. of iets vaker die maaltijd op de dag als het werk echt zwaar is

oudere personen maken wat minder insuline aan dus hebben ze moeite met koolhydraten , die zouden iets meer vetten kunnen eten voor hun energie behoefte. ik zit momenteel eigenlijk ook te laag in vetten en koolhydraten. al zit er in de vis wel wat vet en avocado schijnt ook wel gezonde vetten te hebben.

 

Waarom trage en snelle eiwitten, Waarom niet alleen snelle en dan elk half uur een beetje.

omdat dat niet te doen is. Op je werk vinden ze het niet goed als je elk half uur een shake maakt en snachts kun je het niet omdat je slaapt en het is ook niet goed om alleen maar dat soort eiwit binnen te krijgen er zit nog veel meer stoffen in voeding die je nodig hebt en die kun je alleen maar uit voeding halen , echt voedsel zoals verse kruiden, groentes, kiem en spruitgroentes en zeewier enzo

snachts slaap je. dus neem je zeer traag opneembare eiwitten om heel de nacht voorzien te zijn van spieropbouwende amino's. snachts is ook het herstel van je lichaam en spieren het grootst , dit gebeurt door groeihormonen en testosteron voornamelijk. testosteron bind zich samen met cholesterol en eiwit aan een beschadigde spier ( de beschadiging komt door training of sporten of zwaar werk , en mag niet verward worden met overbelasting. door training beschadigen je spieren , en dat is normaal en goed ) en zo bouw je spierweefsel op.

testosteron is weer opgebouwd uit andere stofjes , dus moet je de stoffen die je lichaam nodig heeft om testosteron aan te maken ook innemen door voeding . ik weet nog niet precies hoe een lichaam testosteron maakt , maar er schijn wel iets in de mythe rondom spinazie van popeye te zitten , immidels is achterhaald dat er zoveel ijzer in spinazie zit , maar er zit wel magnesium en zink in spinazie. en zink en magnesium spelen wel een rol bij de aanmaak van testosteron , of bij het omzetten van testosteron in spiermassa.

 

 

Ik zit nog te denken aan hennep planten in me tuin voor hennep zaad , heel goeie bron van complexe koolhydraten en zelfs alle essentiële amino,s zitten erin en daarboven op ook nog een omega 3 en 6 vetten. Heel goed allemaal , maar ik weet niet hoe de buurt het opvat als ik hennep in me tuin zet, uit prepper oogpunt is de plant interessant op boven genoemde , maar ook door de vele toepassingen van het plant materiaal , hennep touw , hennep kleding en ook schijnt het wel medisch toepasbaar te zijn al zijn de meningen hierover verdeeld. Er kleven wat nadelen aan ( namelijk je word er knetter stoned van als je het rookt of eet ) Dat is een nadeel voor preppers want die moeten alert zijn! ( van hennepzaad eten word je niet stoned, het zijn de bloemen waar je stoned van word ) Al lijkt het me wel prettiger voor iemand als ie bijvoorbeeld gehecht moet worden aan een flinke snijwond in een shtf situatie als knetter stoned is en niks meer voelt.

 

Wat een verhaal zeg , ik had dingen ergens anders in het forum kunnen posten , maar ik laat het maar zo. Fotos van vissen en aardbeien en opzet volgen nog .

 

Ik zit nog wel met 1 ding ... Is er iemand die weet waar ik tilapia's kan kopen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooi verhaal @cafard, hou ons op de hoogte van de voortgang, erg interessant.

Het is ook mogelijk met rivierkreeft en garnalen toch? En met sla, andijvie en dat soort dingen, in drijfbakken?

Je kan het ook gedeeltelijk binnen doen, dan heb je de warmte van je huis, in de winter, als voordeel.

 

Hier wat mensen die altijd goed bezig zijn en lekker veel kennis in huis hebben.

Daar kan je met al je vragen terecht:

 

http://www.ecodorpbrabant.nl/html/wat-willen-wij/ontwerp/themas/Vis-kweken-op-duurzame-manier.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed maar volgens mij is tilapia een tropische vis die een watertemperatuur nodig heeft van 20 graden. Maar hou ons op de hoogte. Succes.

 

Ik zou zo'n kweek ook binnen opzetten.

 

Zelf heb ik een koud water aquarium gehad en het grootste probleem daarbij is het koel houden van 't water. Daarnaast groeien koud water soorten over het algemeen erg langzaam, op enkele uitzondering als regenboogforellen na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je aquaponics gaat doen heb je met een aantal onderdelen te maken die samen de cirkel vormen. Het is een soort permacultuur op water.

Daar zitten zeker haken en ogen aan.

 

Voor genoeg mensen is een plantje kweken, of een aquarium onderhouden al lastig. Bij aquaponics heb je met nog meer te maken, aangezien je ook met de nodige microben onder controle moet houden. Het is vooral een kwestie van ervaring opdoen. Maar dat geldt voor veel, al dan niet alle dingen.

Maar, daarintegen, net als permacultuur, als het eenmaal een goedlopende cirkel heeft, dan is het alleen een kwestie van regelmatig onderhoud. En dat hoeft dan niet veel te zijn.

 

Ik ben er ook in geïnteresseerd, maar nu ik wat plantjes binnen kweek, met simpele flesvoeding (NFT/Aeroponics), met kunstmatig klimaat, weet ik wat er bij alleen al plantjes kweken komt kijken. Dat valt na een hoop proberen en leren best mee, als je de planten leert kennen, en je regelmatig onderhoud pleegt. Ik hoef nu maar hoogstens 2 keer per week wat water toe te voegen, en de voeding (EC) bij te sturen.

 

(en de benodigde energie kan je uit de natuur halen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

aah ok , had ik even over het hoofd gezien. Hier verder dan.

Ik ben de laatste tijd steeds beter op mijn voeding gaan letten en dus dit moest er even uit.

 

De temperatuur wil hoog houden op zonnen energie. Ik heb een plat dak dus dat gaat goed ( het is niet helemaal plat , maar schuin naar 1 kant)

in eerste instantie leg ik gewoon een aantal meter tyleen slang en daar laat ik dan het water doorstromen , en dan word het water vanzelf warm. Om dit te optimaliseren maak ik als ik meer tijd heb een bekisting en rondom isoleer ik het dan dus onder en aan de zijkanten , en daar netjes langs elkaar de tyleen slang in en dan sluit ik het af met plexiglas , of mischien wel dubbel glas als ik er goedkoop aan kan komen.

 

De winter wil ik dan doorkomen door er een aantal uit te vissen en die binnen door te kweken in een kleinere bak.

 

Als soorten om te zetten denk ik nu kruiden die winterhard zijn , aardbeien , en in een apart gedeelte onder dubbel glas en geïsoleerd. sla voor door de winter rond te kunnen kweken. puur uit noodzaak , nee eigenlijk alleen omdat ik denk dat het kan. Ik wil een klein kasje maken van dubbel glas of als ik eraan kan komen 3 dubbel glas, en dan wil ik extra licht geven door tl buisjes erboven te hangen, het mooie aan tl is dat de buizen niet zo warm worden dus kunnen ze dicht op de sla die eronder staat staan. Maar de voorschakel blokken worden wel warm. en als ik die dus goed ( elecktrisch ) isoleer dan kan ik hun warmte gebruiken om de kas te verwarmen.

De isolatie van de blokken is dus puur elektrisch zodat er geen kortsluiting ontstaat, ik ga ze niet inpakken in steenwol ofzo , want de functie van die dingen is juist ook dat ze hun warmte kwijt kunnen.

Ik haal de tl armaturen dus uit elkaar en zet ze opnieuw in elkaar met langere draden ertussen zodat ik de voorschakkel blokken onder het groei medium voor de planten kan plaatsen , dat heeft als voordeel dat het groeimedium goed warm is zodat alles voedingstoffen vrij komen in bijvoorbeeld het grond mengsel en de warmte gaat ook omhoog zodat de lucht in de kas ook warm blijft. De kas heeft ook verse lucht nodig en die lucht kun je ook aanvoeren door een ventilator te plaatsen voor een stuk tyleen slang , en dan de tyleenslang over een paar van die voorschakel kastjes te laten lopen.

Om het kweek proces te versnellen kun je ook lucht aanvoeren van een gistings-vat , ik maak zelf alcohol en als je naar het waterslot kijkt dan zie je hoeveel co2 er staat bij het omzetten van suiker naar alcohol. en planten groeien op co2. Planten assimileren co2 door fotosynthese en dat gaat makkelijker voor ze als ze meer co2 krijgen aangevoerd.

Maar als je dit doet zorg dan dat je de aanvoer om kan zetten , want snachts hebben planten meer zuurstof dan co2 nodig.

Kwa geld denk ik niet dat je door op deze manier sla te kweken voordeliger uit ben dan het te kopen in de winkel , maar puur voor de hobby is het wel leuk. En het is wel echt vers.

Verder wil ik nog kijken wat de mogelijk heden zijn om andere groenten te kweken , zoals spruiten en boerenkool , die zijn lekker winterhard . Jammer alleen dat spruiten in de winter geen knoop kosten in de winkel.

ook ben ik dol op pepers , en dan medium hete , zoals madam Janette . befaamd en berucht onder vrienden is mijn chili con carne met daarin voor 4 personen een stuk of tien van die dingen erin. gewoon blussen met vodka en stukjes ananas en perzik en er is niks aan de hand.

als ik plek over heb nog peultjes en mischien dan hennep. Maar hennep heeft wel veel plek nodig.

 

Voer voor de kippen heb ik nog niet echt over nagedacht. Ik kan aan over de datum brood komen , maar als dit wit brood is dan kan een kip er niet zo heel veel mee. Wil een kip 5 eieren in de week leggen hebben ze krachtvoer nodig. Maar dan hebben ze niks te doen en gaan ze elkaar verwonden. Dus ben ik opzoek naar een tussen oplossing.

Ik zit te denken aan volkoren meer granen brood ( ik kan dit gratis aankomen als het over de datum is ) Ik laat het dan drogen door het in de zon te zetten met een plastic kom erover heen zodat de vogels het met rust laten , als het dan droog is kan ik het plat slaan en verkruimelen en in bussen opslaan. kippen hebben aan brood alleen niet genoeg , ze hebben ook vitaminen en mineralen nodig. mijn ouders hebben een fruithof , niet ver van mijn huis vandaan en alles wat op de grond valt kan dienen als voer voor kippen als er wormen inzitten ofzo.

Ik ben benieuwd of kippen eendenkroos opeten , dat zou makkelijk zijn. kippen eten zelfs brandnetels en die groeien er zat in de zomer , die pluk ik dan ook wel afentoe. En dan geef ik ze als ik thuiskom van me werk toch maar wat krachtvoer. niet zoveel als een kip krijgt die alleen kracht voer krijgt maar als aanvulling.

Als iemand betere oplossingen heeft voor kippen voer, vertel het me. Ik kan geen mais ofzo zetten en de hennep zaad is voor mezelf. ik heb al wel bedacht om gewoon buiten ergens langs het kanaal hier zonnebloemen te zetten en als die uitgebloeid zijn de zaden te oogsten.

Met hennep en kool soorten kan dat principe ook , maar hennep heeft de neiging om gejat te worden voor de zaden die erin zitten rijp zijn en konijnen eten ook graag kool.

 

Voor de vissen , eenden kroos , alles wat over de datum is en wat ik mee kan nemen en kippen mest.

 

Ik hoop dat ik van een collega tijdelijk een haan kan lenen elk jaar of twee keer per jaar om de eieren te bevruchten , maar ik ben bang dat ie zegt hou de haan maar ik hoef hem niet terug. Want hanen eten wel maar leggen geen eieren en oude hanen soep , daar zitten ook weinig mensen op te wachten. Voor het uitbroeden van de eieren moet ik nog een broed machine maken.

De kuikens worden uiteraard wel in eerste instantie gevoerd met kuiken meel.

en gaan de diepvries in als ze uitgegroeid zijn. Zelfde geld ook voor de vissen. Als zou ik ze ook kunnen roken met zout of in weckpotten kunnen doen.

 

Echt nog heel veel te doen in de tuin dus 1 ding wat ik nog wil testen is ook of ik aardappels kan kweken in zakken met van die klei korrels. Dan kun je heel makkelijk oogsten en heb je geen last van aaltjes.

Ik heb echt een inimini tuin dus is het echt een uitdaging om dit allemaal in me tuin te passen. op de grond dus kratten met champignons en oesterzwammen op stro balen en daarboven de vissen en kippen en daarboven de planten en op het dak tyleen slangen en planten en ook me fietsen en scooter nog en ook mijn fitness installage. als het af is ( dit jaar voor het eerst de waterbak erbij ) en de kippen, is het net zoon leatherman tuin.

enigste wat nog ontbreekt is een bijen volkje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik zag vandaag toevallig een nieuwe post bij Mr moneymustache over aquaponics. Je kunt via deze post of via deze link gratis het Zero-to-Hero aquaponic plan downloaden waarin de hele set-up voor een koud weer aquaponic-systeem is te verkrijgen.

 

Schrik niet van de 10 dollar aanschafprijs in de webshop en alles, met behulp van de couponcode uit de desbetreffende post hoef je uiteindelijk niks te betalen ;).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...