Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Mad-R

Bewaren (verstoppen) zilver en goud

Recommended Posts

Hallo,

Nieuw geregistreerde hier, ik lees al lang mee en heb mijn goud en zilver eens opgezocht en beoordeeld; toch meer dan ik zelf gedacht had ! Ook recent nog wat munten aangeschaft.

Nu het volgende:

Waar in huis is het de beste plek om dit alles te verbergen?

Ik wil het perse in eigen beheer, niet wachten tot een maandagochtend wanneer de kluis in de bank open gaat (als die open gaat)

Ook niet in een entrepot voor de douane op Schiphol, daar kom je zelf ook nooit meer bij als het mis gaat.

Ik denk aan de volgende situaties: brand, diefstal/overval ?

Voor brand is laag, kelder, kruipruimte goed en zolder heel slecht want brand gaat meestal omhoog en daken/vliering zijn in algemeen van hout.

Verstoppen in de kledingkast is dacht ik de eerste plek waar inbrekers op af gaan en de vriezer de tweede?

Veel genoemd is de tuin daar kan je altijd bij ook wanneer als je op een dag je eigen huis niet meer in zou kunnen/mogen maar het ligt wel buiten "de muren"

Mijn oma had een washand in de zoom van de gordijnen maar dat is wel beperkt in hoeveelheid/gewicht en weer minder gunstig bij brand.

Voor diegene die hun top secret plekken hier nooit gaan prijs geven dan de vraag maar omdraaien: Waar bewaar je het zeker weten niet/nooit??

Mad-R

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Achter de ventilatie systemen, kinderkamer, ingraven onder je huis. Misschien stiekem verstoppen bij je (schoon) ouders :)

Gisteren stond er nog een artikel in de Telegraaf dat een verwarming monteur tijdens zijn werkzaam heden voor 2.5 ton aan goud had gevonden in een huis waar die bezig was. Was van oud eigenaar van het huis.

Deze post delen

Welkom MAD-R, Ik zou sowieso voor een plek kiezen die voor jou of je naasten ALTIJD te bereiken is.

Stop ook nog even langs de voorstelronde ;) kunnen we even officieel kennis maken ;)

Deze post delen

Gisteren stond er nog een artikel in de Telegraaf dat een verwarming monteur tijdens zijn werkzaam heden voor 2.5 ton aan goud had gevonden in een huis waar die bezig was. Was van oud eigenaar van het huis.

Dat meeeeeeeeen je niet! Linkje?

Deze post delen

Het lijkt me het best om bij een woningoverval niet naar binnen te vluchten en elkaar te helpen, maar juist het tegenovergestelde: ren weg, ga naar de buren en waarschuw de politie. Als er één persoon weet weg te komen en de overvallers weten dat is de overval mislukt.

Ik wens de overvallers het beste met mijn woning, mijn enorme voorraad waspoeder en tandenborstels, ik ga in principe niet vechten maar ik vlucht.

Inbrekers zijn meestal op zoek naar bankpasjes en pincodes.

In plaats van goud kun je ook emmers vol met oude zilveren Nederlandse munten kopen. Je kunt ze één voor één op de muur plakken met een druppeltje bisonkit, dan zijn ze dagen bezig om ze eraf te krijgen. 'Silver Room' Dat is nog eens iets anders dan de 'Gold Room'.

Als je huis echt wilt laten schitteren plak je de munten gewoon buiten vast, maar dan niet met bisonkit met met loctite.

Deze post delen

Waarom zo bang voor brand als je ook kleinere kluizen hebt die brandwerend zijn.

Er zijn 1001 plaatsen waar je je metalen goed kwijt kan, ligt helemaal aan je zelf waar je het gaat plaatsen.

De tuin, tuinhuisje/schuur onder een betontegel, kruipruimte stukje onder de grond, wandcontactdoos leeghalen die je nooit gebruikt, holle lampenstandaards, holle tafel/stoelpoten enz

Een inbreker blijft niet langer dan een minuut in je huis, een overvaller is dan weer wat anders.

Van die eerste heb je bij een goede verstop plek geen last.

Bij die tweede heb je je mond voorbij gepraat, doe je illegale dingen of hebben ze het verkeerde huis te pakken.

Greener

Deze post delen

Wat is er mis met de bekende kluis?

Goed verankerd en met een lastig slot is zo'n ding echt niet gemakkelijk open te krijgen. Zeker de gelegenheidsdief houd je daar wel mee weg.

Wat verstoppen betreft, een professional weet echt wel waar dingen zo al verstopt worden. Die "outsmart" je niet zo snel.

Ik heb ooit eens gelezen van iemand die een dubble muur gemetseld had. In de tussenruimte gooide hij z'n muntjes via een smalle sleuf van bovenaf in.

Probleem is natuurlijk wanneer je er zelf bij moet. Maar als je zo wie zo voor een SHTF spaart, dan ben je ook vast wel bereid om een sloophamer te gebruiken.

Deze post delen

Verstoppen in een bos of park zou ik niet doen vooral niet in een kist van metaal. Ik zou eerder kiezen voor een soort geocaching achtig systeem.

in een plastic buis of koker en plek doorgeven familie zo dat die alleen weten waar het ligt in een SHTF.

Een goede PVC pijp met 2 doppen er op goed dicht plakken die zo gegevens van de verstop plaats in voeren in een GPS

en alleen jij weet waar het ligt.

Deze post delen

Verstoppen in een bos of park zou ik niet doen vooral niet in een kist van metaal.

Een goede PVC pijp met 2 doppen er op goed dicht plakken die zo gegevens van de verstop plaats in voeren in een GPS

en alleen jij weet waar het ligt.

Dat is iets wat ik me bij alle draadjes over schatten verstoppen al afvraag: hoe bescherm je je spullen tegen metaaldetectors? Is verpakken in PVC voldoende bescherming?

Deze post delen

niet, het blijft metaal, je kan het hooguit aan het bereik proberen te ontkomen, dat wil zeggen zo diep mogelijk begraven

Deze post delen

Dat is iets wat ik me bij alle draadjes over schatten verstoppen al afvraag: hoe bescherm je je spullen tegen metaaldetectors? Is verpakken in PVC voldoende bescherming?

Alleen zeer professionele en dure apparaten gaan dieper dan 50cm.

Begraaf je iets op 1 meter, dan zijn er in heel NL waarschijnlijk geen detectoren die dat kunnen vinden.

Deze post delen

Gast Ghost

Onder mijn prepvoorraad heb ik een geheim luikje gemaakt naar de kruipruimte (meer een ruimte tussen de houten vloer en de bodem, kruipen kun jer niet). Daar liggen ook mijn dure portwijnen te rijpen. Daar ga ik mijn goud en zilver voorraad ook neerleggen in een klein kluisje. Knappe inbreker die ze daar gaat vinden.

Deze post delen

Kluisje, vastgezet aan muur/vloer is voldoende.

Als dat klusije dan ook nog op een ietwat verborgen plek zit...

Maarja, hoeveel muntjes/waarde gaat het om, en hoe nodig vind je dit?

En PVC beschermt niet tegen metaaldetectie.

Alleen afstand en rommel helpt. (spijkers, bliklipjes, doppen, etc)

Deze post delen

Ik weet niet of PVC voldoende beschermd ? maar metaal is zo gevonden ik ben er opgekomen door dit filmpje .

Een uitzending van KRO reporter uit 2007.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1158678

Nou ja kijk zelf maar vanaf 2.14 ongeveer, en of PVC detecteerbaar is geen idee?

ik denk als je er zorg en tijd insteekt met afdekken dan zullen het niet zo snel vinden.

ben zelf al een tijdje van plan om PVC kokers te maken met aan weerskanten 2 schroefdoppen

en je hebt een prima middel om belangrijke zaken te verstoppen.

Deze post delen

Boating accidents werken ook voortreffelijk om je pm te laten verdwijnen.

boat.jpg

Op het silverstackers forum hebben ze daar ook dagelijks last van :rolleyes:

Greener

Deze post delen

Hartelijk dank voor de ideeën, Ik denk dat ik het als volgt ga doen: pvc minimaal 70 mm diameter en lengte van een meter, met schroefdop,

in de grond op een altijd te bereiken plaats in mijn tuin. Hierin losse capsules met dat wat ik erin wil bewaren.

Hopelijk is deze meter dan diep genoeg tegen detectoren.

Nu nog bedenken hoe ik zorg dat mijn naasten er wel achter komen waar de schat ligt mocht er met mijzelf iets gebeuren... Mijn voorraad is namelijk niet algemeen bekend hier in huis ;-)

Mad-R

Deze post delen

Misschien een domme vraag, maar wat is het probleem bij een brand? Wordt het bij een gemiddelde woningbrand echt warmer dan de smelttemperatuur van goud en zilver?

Deze post delen

Misschien een domme vraag, maar wat is het probleem bij een brand? Wordt het bij een gemiddelde woningbrand echt warmer dan de smelttemperatuur van goud en zilver?

Goeie vraag, had ik nog nooit over nagedacht.

Op een brandweer forum vond ik dat bij een huisbrand temperaturen van 300-600 graden normaal zijn, maar dat het onder "gunstige" omstandigheden kan oplopen tot 1000 a 1200 graden.

Op http://www.ejp1.nl/page24.php vond ik deze tabel:

Materiaal smelttemperatuur

Fijngoud 1063

Goud 18K geel (750) 905

Goud 18K wit Pd (750) 1280

Goud 18 K wit Ni (750 950

Goud 590 wit Pd 1225

Goud 14K geel (585) 845

Goud 14K wit Ni (585) 1042

Fijnzilver 961

1ste gehalte zilver 925 896

2 de gehalte zilver 835 838

Het lijkt er dus op dat wanneer je zilver & goud in een kluis bewaard deze waarschijnlijk niet de smelttemperatuur zal bereiken.

Andere bewaar methoden zijn mogelijk riskanter.

Deze post delen

Het lijkt er dus op dat wanneer je zilver & goud in een kluis bewaard deze waarschijnlijk niet de smelttemperatuur zal bereiken.

Andere bewaar methoden zijn mogelijk riskanter.

En al helemaal niet wannneer het een brandwerende kluis is.

Deze post delen

En al helemaal niet wanneer het een brandwerende kluis is.

Die beschermd het langer en beter, bij brand als je de voorraad ergens op zolder bewaard en bij brand stort het in elkaar is het een opgave om de grammen terug te vinden vandaar dat ik het daar niet bewaar

Deze post delen

Hoeveel huizen storten er in door brand? Niet erg vaak.

Een gecertificeerde brandwerende kluis moet het minimaal 30 minuten uithouden.

Dus we kunnen wel blijven doemdenken maar genoeg is genoeg in mijn optiek.

Greener

Deze post delen

Nu nog bedenken hoe ik zorg dat mijn naasten er wel achter komen waar de schat ligt mocht er met mijzelf iets gebeuren... Mijn voorraad is namelijk niet algemeen bekend hier in huis ;-)

Mad-R

Je kan het eventueel toevoegen aan je testament of het of in een brief zetten en deze in de kluis leggen bij je plaatselijke bank. Misschien zijn er andere ideeën?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...