Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk waterfilter?


Aanbevolen berichten

Bij waterfilters staat alles op een goed werkend, consistent en betrouwbare filter medium. Zelfbouw filters worden gemaakt met materialen die niet bedoeld zijn voor waterfilters, daardoor zijn ze niet consistent en betrouwbaar. De zuiverheid en grote van materialen maken namelijk uit of de filter altijd betrouwbaar werkt.

 

Ik zou trouwens koken altijd na het filter proces doen. Een filter en de materialen er om heen kunnen vervuild zijn met bacterieen.

 

Veel mensen zeggen dan wel dat ze het gaan koken (of zelfs desilisatie). Al je drinkwater koken is een groot logistiek proces. Je moet water verzamelen, brandstof verzamelen, vuur maken, eventueel water overgieten, water afgedekt laten koelen, onderhoud aan je brander, etc. Dat water koken, water biologisch veilig maakt, weet iedereen. Toch gaan er om de wereld miljoenen mensen dood aan vervuild drinkwater. Grootste reden is dat het te veel middelen en tijd kost om water te koken.

 

Je wilt alles zo efficient willen doen, water koken is niet efficient voor je tijd en middelen. Uiteindelijk is de vraag; wil je 15 minuten bezig zijn met je water per dag of 2 uur?

 

Ik wil er op wijzen dat koken iets anders is dan destilleren.

Bij koken valt de damp gewoon terug in de pan. Bij destilleren zorg je er voor dat de damp afgekoeld wordt en weer waterdruppels gaat vormen in een aparte ruimte.

Zo blijft het vuil of zout achter in de andere pan en het zuivere water in de nieuwe.

Dit kan zo:

http://www.youtube.com/watch?v=nzojOspREB8&feature=related

of zo:

http://www.youtube.com/watch?v=1nJKLu2Ozv4

Arabische landen irrigeren zo hun woestijnen:

(Lybië was hierdoor een groot Brocolli exporteur)

 

Er is niet zo veel "zelfbouw" aan een zeoliet/actief kool filter. Je kunt ook gewoon een filterbak kopen bij de Intratuin. Daar verkopen ze ook zeoliet en actief kool. Het is commercieel misschien minder interessant omdat men liever een filter verkoopt met meer marge of een filter met een dure UV lamp. Echter: in noodsituaties is het wel nuttig om te weten dat je gewoon met natuurlijke producten langdurig kunt overleven met dit soort materialen.

 

En op de opmerking "Zelfbouw filters worden gemaakt met materialen die niet bedoeld zijn voor waterfilters" wil ik zeggen dat zeoliet en actief kool uitermate bedoeld zijn voor waterzuivering. Dus dat is naar mijn idee verkeerde beeldvorming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 307
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik wil er op wijzen dat koken iets anders is dan destilleren.

Bij koken valt de damp gewoon terug in de pan. Bij destilleren zorg je er voor dat de damp afgekoeld wordt en weer waterdruppels gaat vormen in een aparte ruimte.

Zo blijft het vuil of zout achter in de andere pan en het zuivere water in de nieuwe.

Dit kan zo:

http://www.youtube.com/watch?v=nzojOspREB8&feature=related

of zo:

http://www.youtube.com/watch?v=1nJKLu2Ozv4

Arabische landen irrigeren zo hun woestijnen:

(Lybië was hierdoor een groot Brocolli exporteur)

 

Er is niet zo veel zelf bouw aan een zeoliet/actief kool filter. Je kunt ook gewoon een filterbak kopen bij de Intratuin. Daar verkopen ze ook zeoliet en actief kool. Het is commercieel misschien minder interessant omdat men liever een filter verkoopt met meer marge of een filter met een dure UV lamp. Echter: in noodsituaties is het wel nuttig om te weten dat je gewoon met natuurlijke producten langdurig kunt overleven met dit soort materialen.

 

Ik weet wel het verschil tussen koken en destiliseren. Maar beide hebben dezelfde logistieke problemen: Brandstof en tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel het verschil tussen koken en destiliseren. Maar beide hebben dezelfde logistieke problemen: Brandstof en tijd.

 

Mee eens. Maar koop je een filterbak bij de intratuin en doe je daar een laag actief kool + een laag zeoliet in dan heb je een zeer goed werkend filter. Waterdestillatie is dan feitelijk niet meer nodig. Daarom zeg ik ook dat mensen dit alleen moeten doen als ze er niet op vertrouwen dat een filter alleen voldoende is. Een commercieel filter werkt ook. Deze natuurprodukten zijn een goed alternatief. Zeolieten en geactiveerd kool worden op industriële schaal overigens ook toe gepast voor waterzuivering. Soms worden harsen gebruikt die de zelfde (gesimuleerde) eigenschappen hebben. Ik ben jaren eigenaar geweest van een zeoliet groothandel. In dat kader weet ik er veel van. Zeolite Products is nu van een nieuwe eigenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog eens alle post doorgebalderd en kom veel de naam Katadyn tegen. Ook kom ik wat alternatieven tegen. Wat trefwoorden die steekhoudend zijn blijken: keramisch, zilver, glasvezel en geactiveerd kool. Van glasvezel begrijp ik dat de fijnmazige structuur fijne vuildeeltjes filtert. En ik weet ook dat er harsen gebruikt worden om een chemische binding aan de glasvezelstructuur te realiseren. Als ik echter water wil zuiveren, wil ik zeker weten of het ook echt werkt, hoe lang het werkt en wil ik ook graag een testrapport zien.

De werking van zilver vind je hier.

Heeft iemand testrapporten van de Katadyn filters gezien? Ik zou dit graag willen zien voor een goed gevoel.

 

Op mijn website praat ik over water destillatie. Koken is niet zo heel erg effectief. Destillatie is beter. Dan dood je bacteriën en heb je sowieso gezuiverd water.

 

Als alternatief op de Katadyn filters spreek ik over filtering met behulp van zeoliet en actief kool. Over de werking van een zeoliet- en actief kool filter heb ik op mijn website een testrapport bijgevoegd (hier).

Ik zou iedereen aanraden altijd een voorraad zeoliet in huis te hebben. Kool kun je altijd zelf maken door gewoon de resten uit je kampvuur te halen. Maar ook hier kun je een zakje van kopen. Gecombineerd zijn ze in survival situaties erg bruikbaar.

 

Overigens is het niet mijn doel de Katadyn filters af te branden. Ik vind het uitermate mooie filters en krijg ook de indruk dat ze goed werken. Daarom wil ik ook deze in de webshop aan te bieden (waarvoor de leverancier inmiddels benaderd). Ik wil alleen graag testverslagen zien. De vraag m.b.t. de test rapporten leg ik ook bij de leverancier neer. Maar misschien heeft iemand hier als iets gevonden. Ik hoor het graag. En als ik niet goed gezocht heb of niet goed gelezen heb, dan hoor ik dat natuurlijk vanzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@schuilkelders Ik twijfel zelf nog steeds tussen de Berkefeld Outdoor (al gebruikt in WO I) en een Katadyn. Het filter van de Berkefeld heeft een levensduur van 2000 liter. http://www.britishberkefeld.com/faq.html Ook gebruikt door o.a. Unicef.

 

Het filter van de Katadyn zou wel tot 50.000 liter kunnen meegaan, maar de leverancier van het filter Triflow adviseert toch om het na 6 maanden te vervangen.

http://www.inres.co.nz/brands/triflow/triflowfiltersystem/ De Katadyn is ook wel gebruikt door o.a. Unicef

 

Hier is een rapport van een onderzoek in Peru met de Katadyn Ceramic: http://web.mit.edu/watsan/Docs/Student%20Reports/Peru/Final%20Agua%20Peru%20Report-Summer%2004%20-%20w-o%20Boisson%20thesis.pdf

 

Bij de emmer zeoliet (5 liter of 10 liter) uit jouw winkel moet je dus ook nog een actief koolfilter hebben...., dus is geschikt voor thuis maar niet om mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@schuilkelders Ik twijfel zelf nog steeds tussen de Berkely Outdoor (al gebruikt in WO I) en een Katadyn. De Katadyn is wel getest door o.a. Unicef http://www.inres.co.nz/brands/triflow/triflowfiltersystem/

 

Hier is een rapport van een onderzoek in Peru met de Katadyn Ceramic: http://web.mit.edu/watsan/Docs/Student%20Reports/Peru/Final%20Agua%20Peru%20Report-Summer%2004%20-%20w-o%20Boisson%20thesis.pdf

 

Bij de emmer zeoliet (5 liter of 10 liter) uit jouw winkel moet je dus ook nog een actief koolfilter hebben...., dus is geschikt voor thuis maar niet om mee te nemen.

 

Ik bied het aan. Zoals al eerder aangegeven kun je een emmer of pvc buis voor een deel (bijvoorbeeld de helft) vullen met actief kool en een andere helft zeoliet. Giet het water er aan de bovenkant in en aan de onderkant vang je het op en klaar. Het is altijd nuttig om te weten welke producten je achter de hand kunt hebben als je door je voorraad keramische filterhuizen heen bent of als je iets stuk hebt laten vallen. Zeoliet kun je namelijk altijd re-activeren en geactiveerd kool heb je altijd beschikbaar na een kampvuur. Dus het is zeker niet mijn doel Katadyn af te kraken. Het is alleen wel nuttig om de alternatieven te kennen.

 

En natuurlijk erg bedankt voor het rapport ik zal het lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn probleem is dat zeoliet niet in rapporten genoemd worden als primair zuiveringsmiddel voor drinkwater. Het wordt vooral gebruikt bij het zuiveren van afvalwater. ja, je kan het gebruiken om bepaalde stoffen (o.a. metalen) uit water te verwijderen(ook uit drinkwater), maar er wordt niet ingegaan om zeoliet als enige filter medium.

 

De effectiviteit van zeoliet reduceert ook met gebruik. Als het water en zeoliet niet van consistente kwaliteit is, kan je niet goed bepalen of het nog goed is. Dat maakt het wat lastig om te bepalen wanneer je de boel moet vervangen, zonder middelen om de effectiviteit te meten.

 

Koolstof uit een kampvuur is niet hetzelfde als geactiveerde koolstof granulaat. (koolstof van specifieke bronnen, doe nog verhit worden om de oppervlakte flink te verhogen en vervolgens geraffineerd tot een consistente granulaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn probleem is dat zeoliet niet in rapporten genoemd worden als primair zuiveringsmiddel voor drinkwater. Het wordt vooral gebruikt bij het zuiveren van afvalwater. ja, je kan het gebruiken om bepaalde stoffen (o.a. metalen) uit water te verwijderen(ook uit drinkwater), maar er wordt niet ingegaan om zeoliet als enige filter medium.

 

De effectiviteit van zeoliet reduceert ook met gebruik. Als het water en zeoliet niet van consistente kwaliteit is, kan je niet goed bepalen of het nog goed is. Dat maakt het wat lastig om te bepalen wanneer je de boel moet vervangen, zonder middelen om de effectiviteit te meten.

 

Koolstof uit een kampvuur is niet hetzelfde als geactiveerde koolstof granulaat. (koolstof van specifieke bronnen, doe nog verhit worden om de oppervlakte flink te verhogen en vervolgens geraffineerd tot een consistente granulaat)

 

Vergeet in dat kader nooit de commerciële belangen. Ik verwijs naar dit rapport hier.

Natuurlijk is het beter om geactiveerd koolstof granulaat toe te passen. Dat heb je dan kant en klaar. Alleen ik weet dat wij tijdens survival trainingen gewoon houtskool uit een kampvuur namen. En overigens laten mijn scheikunde lessen me wat dat betreft ook niet in de steek. Het klink alleen wat primitief om de restanten van een kampvuur te nemen. Maar het is allemaal niet zo spannend.

Dus mijn opmerkingen zijn niet bedoeld om Katadyn of andere filters af te kraken, maar juist om producten die een beetje in de vergetelheid zijn geraakt (mijns inziens om commerciële redenen) weer onder de aandacht te brengen.

Een zak zeoliet en een zak kool en je hebt verdomd handig spul om heel primair water te zuiveren. En zeoliet is te re-activeren.

Je moet zowel bij een Katadyn filter als bij een zeoliet/koolstof filter altijd in de gaten houden hoeveel je al gefilterd hebt. En re-activeer het zeoliet om de zoveel tijd of gebruik gewoon nieuw. Het is niet zo duur. Dat zelfde geld voor koolstof.

 

Dus ik zou beide aanraden: koop zo'n Katadyn systeem, koop wat zeoliet, koop wat koolstof granulaat. Verdiep je er gewoon eens in.

 

Verder blijf ik een voorstander van destillatie. Maar dan moet je of zonlicht of vuur beschikbaar hebben. Ik denk dat je als je een goed survivor/prepper wilt zijn, je van alle mogelijke technieken op de hoogte moet zijn. Je weet nooit waar je in belandt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet in dat kader nooit de commerciële belangen. Ik verwijs naar dit rapport hier.

 

Ik snap hier niet precies wat je bedoeld. Ik zie hier een paper over het onderzoek van afval water van een textiel ververij?

 

Ik denk dat je als je een goed survivor/prepper wilt zijn, je van alle mogelijke technieken op de hoogte moet zijn. Je weet nooit waar je in belandt.

 

Helemaal mee eens. Maar je moet ook de beperkingen en kaders weten waarop iets 100% werkt of maar een deel.

 

Jij heb het vooral over de voordelen over zeroliet, ik de beperkingen. Bij elkaar denk ik dat wij samen wel goed beide kanten tonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap hier niet precies wat je bedoeld. Ik zie hier een paper over het onderzoek van afval water van een textiel ververij?

 

 

 

Helemaal mee eens. Maar je moet ook de beperkingen en kaders weten waarop iets 100% werkt of maar een deel.

 

Jij heb het vooral over de voordelen over zeroliet, ik de beperkingen. Bij elkaar denk ik dat wij samen wel goed beide kanten tonen.

 

Mee eens. Om nog even iets meer toe te lichten raad ik het volgende artikel aan. Dit voor een algemeen beeld van de eigenschappen van het zeoliet natuurproduct: link

Overigens verwijs ik juist naar dat rapport om dat het goed laat zien hoe goed de zuiverende werking is. En in situaties van survival krijg je wellicht te maken met sterk vervuild water. Dit artikel geeft een meer algemeen beeld van de werking.

Het stukje tekst in het artikel op pagina 3466 is ook zeker interessant. Dit laat zien dat zeoliet ook radioactieve deeltjes aan zich bindt. Zeer nuttig.

Ik hoop dat iedereen goed voorbereid is op extreme calamiteiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In uiterste nood kun je ook op een bushkraft manier water uit de natuur winnen. Het zal geen liters opleveren, maar het is een handigheid die ik jullie niet wil onthouden.

 

Benodigdheden:

- Een emmer of bakje

- Een doorzichtig plastic zeil

- Een steen

- Iets om een gat mee te graven

 

Een tekeningetje zou het beste zijn, maar ik ga proberen het uit te leggen.

1. Graaf een gat in de grond (groter dan de emmer)

2. Gooi er flink wat bladeren en onkruid in.

3. Ze de emmer in het midden van de bladeren

4 Span het zeil over het gat heen, leg het rondom vast met hout en stenen.

5 Als laatste leg je een steen in het midden van het zeil, zodat het zeil daar naar beneden ingedeukt wordt.

 

De bladeren en het onkruid verliezen hun vocht, dat verdampt tegen de onderkant van het plastic zeil aan.

Het water druppelt vanzelf naar het middelpunt van het zeil (daar waar de steen er bovenop ligt)

rechtstreeks in de emmer.

 

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dat ga ik wel doen, ben benieuwd. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeén over?

 

Een soort bushkraft destilatie systeem zeg maar. Je hebt wel wat geduld en een redelijke temperatuur nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was gisteren waterfilters aan het onderzoeken, en kwam het volgende merk tegen: http://www.sawyer.com/water.html

Die gebruiken een speciale technologie op basis van technologie die gebruikt wordt bij nierdialyse.

Ze hebben filters met een fijnheid van 0,1 micron (beter dan de keramische elementen van Katadyn drip, haalt minstens 99,99999% van de bacteriën uit het water), en zuiveraars met een fijnheid van 0,02 micron (klein genoeg om 99,9997% van de virussen uit het water te filteren, wat nog wel eens handig zou kunnen zijn als mensen hun uitwerpselen in de Prinsengracht gaan gooien). Ieder element zou bij juist gebruik en schoonmaken goed zijn voor miljoenen liters water. Aan de prijs zie je het niet; op amazon.com staat de 0,02 micron te koop voor $123,58 (edit: Op deze website zelfs voor $115 incl. verzending), en de 0,1 micron de helft daarvan.

Toen ik hem het eerst zag leek het te mooi om waar te zijn, maar de claims lijken steekhoudend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi schuilkelder sorry maar ik wordt een beetje moe van al je tegenwerpingen en het gelink naar div. sites waaronder de jouwe.

denk je nou echt dat je alleen de wijsheid in pacht hebt

iedere jankaas kan alles linken van het net,maar snap de meerwaarde niet

denk je nou echt dat de filters die al jaren getest zijn onder alle omstandig heden zomaar uit de lucht zijn gegrepen,ze worden bv Tulip al

jaren gebruikt in kans arme landen.

En al het gelul over zelf maskers bouwen met norit tabletten komop wordt wakker

3M verkoopt die filters voor een fractie van wat norit kost en ze zijn getest

lekker je eigen filtertje maken doe normaal

en ja ik weet dat ik nu 2 dingen bij elkaar mix

maar ik zal ook de mod. even vragen hoever commerciele belangen hier kunnen gaan

want jouw bijdragen tja sorry maar riekt naar eigen belang

grtz Partizan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een PureEasy gekocht bij Hettykat, piepklein, superlicht en de claim is ook dat het tot 0.01 micron filtert, 2000 liter per cartridge, is inclusief filter voor 34 euro ex verzendkosten, geen idee of de claim waar is is uiteraard, maar dat merken we wel als de diarree begint, toiletpapier is ook nog niet zo duur, ga trouwens van de week wel bij Perry sport een LifeStraw halen voor 25 euro, filtert 1000 liter tot 0.02 micron. spotgoedkoop.

 

waterfilter-004.jpg.0978fcd0d0cd8183bc680a6d63dcdf0d.jpg

 

waterfilter-006.jpg.1c1615f67e2eb5fd96ef3f91d3d86a71.jpg

 

Let niet op de puinbak op de achtergrond, ben aan het klussen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was gisteren waterfilters aan het onderzoeken, en kwam het volgende merk tegen: http://www.sawyer.com/water.html

Die gebruiken een speciale technologie op basis van technologie die gebruikt wordt bij nierdialyse.

Ze hebben filters met een fijnheid van 0,1 micron (beter dan de keramische elementen van Katadyn drip, haalt minstens 99,99999% van de bacteriën uit het water), en zuiveraars met een fijnheid van 0,02 micron (klein genoeg om 99,9997% van de virussen uit het water te filteren, wat nog wel eens handig zou kunnen zijn als mensen hun uitwerpselen in de Prinsengracht gaan gooien). Ieder element zou bij juist gebruik en schoonmaken goed zijn voor miljoenen liters water. Aan de prijs zie je het niet; op amazon.com staat de 0,02 micron te koop voor $123,58 (edit: Op deze website zelfs voor $115 incl. verzending), en de 0,1 micron de helft daarvan.

Toen ik hem het eerst zag leek het te mooi om waar te zijn, maar de claims lijken steekhoudend.

 

Heb de 0,1 micron in de GHB zitten. Prima filter. En de prijs is helemaal mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een PureEasy gekocht bij Hettykat, piepklein, superlicht en de claim is ook dat het tot 0.01 micron filtert

De website van Pure Easy zegt 0,1 micron.

 

ga trouwens van de week wel bij Perry sport een LifeStraw halen voor 25 euro, filtert 1000 liter tot 0.02 micron. spotgoedkoop.

De website van LifeStraw zegt 0,2 micron.

 

Heb de 0,1 micron in de GHB zitten. Prima filter. En de prijs is helemaal mooi.

Thx, ik denk dat ik weet wat de volgende prep op m'n verlanglijstje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De website van Pure Easy zegt 0,1 micron.

 

 

De website van LifeStraw zegt 0,2 micron.

 

 

Thx, ik denk dat ik weet wat de volgende prep op m'n verlanglijstje is.

 

Whoops, my bad, in ieder geval, goed genoeg voor mij als het 0.1 of 0.2 is, meer een tikfout als slechte intenties, ga daar maar van uit, zal beter opletten tijdens het typen, merci dat je het even gemeld hebt.

 

mvg Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bolo, ik heb er 2 weken geleden nog een paar extra bij besteld voor 12,95. En dat terwijl de aktie al was verlopen volgens mij?

 

Heb je je Sawyer al getest?

 

Oja, ik zal niet meer herhalen dat die Pure Easy filters bagger zijn..... Slechte kwaliteit en ik betwijfel de opgegeven filter capaciteit.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...